شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ مامور بهداشت در حال ضدعفونی و خارج کردن یادداشت‌های زائران از میان سنگ‌های دیوار ندبه در اورشلیم، در آستانه سال نوی یهودی ـ خبرگزاری رویترز

پیشنهاد ترامپ: آسانژ در ازای اعلام منبع هک ایمیل‌های حزب دموکرات عفو شود 

 

وکیل جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس به دادگاه لندن اطلاع داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پیشنهاد کرده ، در ازای اعلام منبع هک ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مورد عفو قرار گیرد. جنیفر رابینسون، وکیل آسانژ گفت در جلسه‌‌ای که دانا باکر قانونگذار جمهوریخواه سابق، و چارلز جانسون، از دستیاران نزدیک به کمپین ترامپ، این پیشنهاد را دادند، حضور داشت. جولیان آسانژ، متولد استرالیا و ۴۹ ساله در تلاش است تا به آمریکا استرداد نشود. او در آمریکا به توطئه برای هک کردن کامپیوترهای دولتی و نقض قوانین مربوط به جاسوسی بر سر انتشار تلگرام‌های محرمانه در ویکی‌لیکس در سال‌های بین ۲۱۰ تا ۲۰۱۱ متهم است. 

هشدار سفارت آمریکا در کابل:‌ گروه‌های افراطی در حال طرح حمله علیه زنان هستند 

 

سفارت آمریکا در افغانستان هشدار داد که گروه‌های افراط‌گرا در این کشور حملاتی را علیه «اهداف متعددی»‌ برنامه‌ریزی می‌کنند، و به‌ویژه زنان را هدف قرار خواهند داد. سفارت آمریکا در کابل گفت این حملات علیه فرماندارهای زن، و همچنین زنان شاغل از جمله آموزگاران، فعالان حقوق بشر، و کارمندان دولت خواهد بود. در این هشدار از گروه خاصی به عنوان عاملان برنامه‌ریزی حملات نامی برده نشده، اما در حالی این هشدار داده شده که طالبان و دولت افغانستان برای اولین بار در حال مذاکره برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ و برقراری صلح هستند. از سوی دیگر، سخنگوی طالبان در واکنش به این هشدار گفته است که این گروه «قصد انجام هیچ‌گونه حمله‌ای ندارد.» مذاکرات موسوم به بین‌الافغانی در قطر، در مراحل اولیه است. 

ارتش ملی لیبی تصمیم گرفت تولید نفت را از سرگیرد 

 

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی مستقر در شرق این کشور، بدون ارائه جزئیات گفت که نیروهای تحت فرمانش تصمیم گرفته‌اند که تولید نفت را از سربگیرند. آن‌ها از دی ماه گذشته، صادرات نفت این کشور را متوقف کرده بودند. پیشتر رییس شرکت ملی نفت لیبی گفت که محدودیت‌های صادرات نفت، بدون خروج نظامی‌ها از صنعت نفت، امکان‌پذیر نخواهد بود. 

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل، حکم حبس برای روزنامه‌نگار الجزایری را محکوم کردند 

بازرسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل متحد، حبس روزنامه‌نگار الجزایری را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شدند. خالد درارنی، روزنامه‌نگار مستقلی که جنبش اعتراضی یک ساله در الجزایر برای ایجاد تغییرات سیاسی را پوشش می‌داد، به دو سال حبس محکوم شده است. بازرسان سازمان ملل، گفتند:‌ «ما مجازات دو سال حبس برای روزنامه‌نگاری که کارش را انجام می‌داد قویا محکوم می‌کنیم و از مسئولان می‌خواهیم تا او را آزاد کنند.» پیشتر سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی او شده بود.

 

راننده کانادایی تسلا به دلیل چرت زدن پشت فرمان به دادگاه می‌رود 

 

مرد کانادایی راننده اتومبیل تسلا، به دلیل چرت زدن پشت فرمان این اتومبیل جریمه شد. این درحالی‌است که هنگام چرت زدن راننده پشت فرمان، خودرو تسلا اتوماتیک در حال رانندگی با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت بوده است. پلیس آلبرتا گفت که هر دو صندلی‌های جلوی اتومبیل خوابانده و راننده و همراهش روی آنها لم داده و خوابیده بودند که پلیس آژیر خطر را روشن می‌کند. پلیس گفت همه اتومبیل‌ها کنار رفتند ولی تسلا که مسیر برایش باز شده و راننده‌اش خواب بوده، به سرعتش افزود. راننده ۲۰ ساله تسلای مدل اس در همان لحظه به دلیل سرعت بالا و خستگی جریمه شد و گواهینامه او تعلیق شد ولی در نهایت به رانندگی خطرناک در جاده نیز متهم شده است.

اوکراین بلاروس را به دلیل دادن امید واهی به زائران یهودی که پشت مرز مانده‌اند، متهم  کرد 

 

اوکراین، بلاروس را به ایجاد تنش، بر سر صدها زائر یهودی حسیدی متهم کرده که پشت مرزهای اوکراین مانده‌اند. دفتر ریاست جمهوری اوکراین، بلاروس را به امید دادن بیهوده به آن‌ها برای عبور از مرز متهم کرده است. بلاروس خواستار ایجاد یک راه امن برای زائرانی شده که می‌خواهند به مناسبت سال نو یهودی، به مقبره بنیانگذار جنبش حسیدی در شهر اومان در اوکراین بروند. اوکراین برای مهار ویروس کرونا، مرزهایش را از هشتم شهریور، به مدت یک ماه بسته است. روابط اوکراین و بلاروس، به دنبال  پیروی کیف از اتحادیه اروپا در رد انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته در بلاروس، به سردی گراییده است.  

کرملین: بطری آب آلوده به سم ناوالنی به خارج از روسیه منتقل شده و نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد

 

کرملین می‌گوید در پرونده الکساندر ناوالنی، بطری آب ممکن است مدرک باشد، اما نمی‌تواند درباره بطری آلوده به سم در اتاق هتل ناوالنی اظهار نظر کند، زیرا به خارج از کشور منتقل شده است. کرملین همچنین گفت که در پرونده ناوالنی «ابهامات» زیادی وجود دارد و نمی‌توان کورکورانه به هر ادعایی اعتماد کرد. کارشناسان آلمانی می‌گویند بر خلاف تصور گذشته، سیاستمدار منتقد ولادیمیر پوتین با آب آلوده به سم در اتاق هتلش مسموم شده و در فرودگاه مسموم نشده است. 

رهبر اپوزیسیون بلاروس خواستار توقف خشونت و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شد

 

سویتلانا سیخانوسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس، در نطقی که روز جمعه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ایراد کرد، از مسئولان این کشور خواست تا به خشونت علیه معترضان پایان داده و انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری برگزار کنند. سیخانوسکایا در حمله نیروهای پلیس بلاروس در انتخابات ریاست جمهوری، به لیتوانی گریخت. یوری آمبرازوی، سفیر بلاروس در سازمان ملل در همین جلسه در ژنو گفت که استفاده از این نهاد برای مداخله در انتخابات یک کشور، غیرقابل‌قبول است. نتایج رسمی، الکساندر لوکاشنکو را برای بار دیگر پیروز قطعی انتخابات اعلام کرد. معترضان به نتیجه انتخابات معتقدند، در رای‌گیری تقلب شده است. 

سیاستمدار اپوزیسیون لبنانی:‌ مطالبات حزب‌الله به تلاش‌های فرانسه ضربه می‌زند 

 

سمیر جعجع، سیاستمدار اپوزیسیون مسیحی در لبنان گفت که درخواست‌های گروه‌های شیعه حزب‌الله و امل برای معرفی وزیر دارایی در دولت جدید، به تلاش‌های فرانسه برای خروج لبنان از بحران  فعلی، ضربه سنگینی زده است. به دنبال تلاش‌هایی که چشم‌انداز اقدامات فرانسه برای خروج لبنان از بحران را تیره ساخته، مصطفی ادیب، نخست‌وزیر موقت این کشور گفته است که برای مذاکرات تشکیل دولت جدید وقت بیشتری می‌خواهد. 

وزارت دفاع ترکیه: دو نظامی ترک در حمله نیروهای پ‌ک‌ک در شمال عراق کشته شدند 

 

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای خبر داده که در حمله راکتی حزب کارگران کردستان (پ‌‌ک‌‌ک) به پایگاهی نظامی در شمال عراق، دو سرباز ترکیه کشته شدند و یک سرباز دیگر مجروح شد. ترکیه به طور مرتب به مواضع و اعضای پ‌ک‌ک، در شمال و جنوب عراق حمله می‌کند. در ماه خرداد، ترکیه عملیات زمینی جدیدی به نام پنجه ببر را آغاز کرد و سربازانش در مناطق بیشتری در عراق نفوذ کردند. پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، سازمانی تروریستی تلقی می‌شود. 

به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، استان اونتاریوی کانادا گردهمایی‌های بزرگ را محدود می‌کند 

 

به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، دولت استانی اونتاریو، بزرگترین استان کانادا، افرادی را که مهمانی‌هایی با حضور افراد زیادی در شهرهای بزرگ کانادا همچون تورنتو و اوتاوا، برگزار می‌‌کنند، جریمه می‌کند. طبق مقررات جدید، از روز جمعه در این مناطق گردهمایی‌های زیر ده نفر، در فضاهای بسته مجاز اعلام می‌شود. پیش از این شمار مجاز شرکت‌کنندگان در گردهمایی‌ها در فضاهای بسته، ۲۵ نفر بود. شمار مجاز شرکت‌کنندگان در گردهمایی‌های فضای باز نیز از ۱۰۰ نفر به ۲۵ نفر کاهش می‌یابد. برگزارکنندگان متخلف، ۱۰ هزار دلار کانادا، برابر با ۷۶۰۰ دلار آمریکا جریمه می‌شوند، و شرکت‌کنندگان متخلف نیز باید ۷۵۰ دلار کانادا به عنوان جریمه پرداخت کنند. 

سازمان‌های گردشگری اروپا خواستار پایان قرنطینه اجباری مسافران شدند ‌

 

مدیران بخش مسافرت و گردشگری اروپا، در نامه‌ای مشترک از اتحادیه اروپا خواستند تا دولت‌ها را برای پایان دادن به مقررات الزام‌آور قرنطینه، و در عوض در پیش گرفتن مقررات هماهنگ بهداشتی و انجام تست، تحت فشار بگذارند.  این نامه که از سوی ۲۰ گروه صنعتی از جمله یاتا، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، خطاب به اورزولا فن درلاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته شده گفته است:‌ «وضعیت آشفته فعلی مستلزم مداخله شخص شماست.»‌ ترافیک هوایی در دو هفته اول ماه سپتامبر، با کاهش ۷۳ درصدی مسافر، کاهش دو رقمی داشته است. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا درجهان از ۳۰ میلیون نفر گذشت 

 

بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و تاکنون ۹۳۴ هزار و ۵۱۵ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. بنا به آمار، ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز از این بیماری بهبود یافته‌اند. هند از جهش دوباره موارد ابتلای روزانه خبر داده و گفته است که شمار ملی موارد ابتلا در این کشور از پنج میلیون و ۲۱ هزار نفر گذشته است. وزارت بهداشت هند گفت که با مرگ هزار و ۱۷۴ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته، شمار کلی موارد مرگ به ۸۴ هزار و ۳۷۲ نفر افزایش یافته است. 

رییس‌جمهوری موقت بولیوی از رقابت در انتخابات کناره‌گیری کرد 

 

جینین آنی‌یز، رییس‌جمهوری موقت بولیوی در یک پیام ویدئویی گفت که به دلیل برقراری دموکراسی، از انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ مهر، کناره‌گیری می‌کند. او گفت که نمی‌خواهد شاهد توزیع آرا میان کاندیداهای متعدد و بازگشت حزب سوسیالیست ایوو مورالس، رییس جمهوری سابق به قدرت، باشد. او گفت:‌ «اگر متحد نشویم، دموکراسی شکست می‌خورد.» لوئیز آرسه، کاندیدای حزب سوسیالیست در نظرسنجی‌های اولیه، و آنی‌یز در مقام چهارم قرار دارد. جینین آنی‌یز، سال گذشته و پس از استعفای مورالس و ترک کشور به علت اتهامات تقلب در انتخابات، سوگند خورد و موقتا به ریاست جمهوری رسید.

اسرائیل مرحله دوم تعطیلی سراسری را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز می‌کند 

 

اسرائیل از روز جمعه، و در آستانه سال نو یهودی، مرحله دوم قرنطینه سراسری‌ را اعمال کرده و به علت موج جدید افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، مردم را به ماندن در خانه وادار می‌کند. مرحله اول قرنطینه در ماه اسفند گذشته در اسرائیل اعمال شد و تا اردیبهشت  ادامه یافت. اما رهبران اسرائیل اکنون گفته‌اند که لغو زودهنگام محدودیت‌ها برای جلوگیری از ضرر اقتصادی و بازگشایی بخش خصوصی، تصمیم اشتباهی بوده است. 

مادورو می‌گوید امکان به تاخیر انداختن انتخابات به درخواست اتحادیه اروپا «غیرممکن» است

 

نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا گفت که به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی که برای ۱۶ آذر برنامه‌ریزی شده، غیرممکن است. پیشتر اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بود که برای فراهم کردن شرایط اعزام ناظران اروپایی بر انتخابات، این روند به تاخیر بیفتد. اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرده بود که زمان کافی برای اعزام ناظران به درخواست ونزوئلا ندارد. مادورو می‌خواهد برای انتخابات پیش رو وجهه بین‌المللی کسب کند. اپوزیسیون داخلی و ایالات متحده آمریکا گفته‌اند که احتمال تقلب در انتخابات به نفع حزب سوسیالیست است.

استرالیا ظرفیت شهروندان ورودی به کشور را افزایش می‌دهد

 

مقامات استرالیایی اعلام کردند که شمار شهروندان مجاز به ورود به کشور را به شش هزار نفر در هفته افزایش می‌دهد. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفت ظرفیت شمار ورودی شهروندان به کشور، تا نیمه ماه اکتبر( ۲۴ مهرماه) دو هزار نفر افزایش می‌یابد. این ظرفیت در حال حاضر و برای کنترل گسترش ویروس کرونا، چهار هزار نفر است. موريسون گفت حدود ۲۴ هزار استرالیایی خواستار بازگشت به کشورشان هستند و دولت وعده داده که بازگشت آن‌ها را تا قبل از کریسمس امکانپذیر کند. 

مانور نظامی چین در تنگه تایلند، همزمان با دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از تایپه

 

چین روز جمعه مانور نظامی خود را در نزدیکی تنگه تایوان آغاز کرد. این مانور همزمان با دیدار یک مقام ارشد آمریکایی با مقامات بلندپایه تایوانی در تایپه آغاز شده است. پکن، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تحکیم روابط میان تایوان و ایالات متحده را محکوم کرده است. چین این روابط را از نزدیک دنبال می‌کند و فعالیت‌ها و مانورهای نظامی خود را در نزدیکی جزیره تایلند افزایش داده است. 

رییس شرکت ملی نفت لیبی:‌ برای لغو محدودیت‌های صادرات نفت، نظامیان باید از صنایع نفت خارج شوند 

 

مصطفی صنع‌الله، رییس شرکت ملی نفت لیبی گفت که لغو محدودیت‌های اضطراری که صادرات نفت این کشور درگیر جنگ داخلی را مختل کرده، به خروج نیروهای نظامی از تمامی تاسیسات نفتی بستگی دارد. محدودیت‌های اضطراری که از اول سال ۲۰۲۰ برقرار شده، در ماه تیر موقتا تسهیل شد. اظهارات صنع‌الله پس از آن ایراد شده که ترکیه و روسیه، دو قدرت حامی جناح‌های مختلف درگیر در لیبی، چند روز پیش در آنکارا ملاقات کردند و درباره آتش‌بس و چانه‌زنی سیاسی به توافق نزدیک شدند.

افتتاح اولین فروشگاه آنلاین اپل در هند 

 

اپل از افتتاح اولین فروشگاه آنلاین خود در هند در دوم ماه مهر خبر داد. این تاریخ مصادف است با فصل حراج در هند، که یکی از داغترین دوران فروش سالانه فروشگاه‌ها به شمار می‌رود. اپل در حال حاضر محصولاتش را از طریق فروشگاه‌های ثالث و شرکت‌های تجارت آنلاین مانند آمازون و فلیپ‌کارت، کمپانی متعلق به والمارت به فروش می‌رساند. 

رییس برنامه جهانی غذای سازمان ملل از ثروتمندان خواست تا در این شرایط بحرانی برای کمک به فقرا پیش‌قدم شوند 

 

دیوید بیزلی، رییس برنامه جهانی غذای سازمان ملل از ثروتمندان جهان خواست تا در نجات میلیون‌ها انسان از گرسنگی و مرگ، پیش‌قدم شوند. بیزلی به شورای امنیت سازمان ملل گفت که حدود ۲۷۰ میلیون انسان در کره زمین به سوی گرسنگی مطلق پیش می‌روند. او گفت:‌ «ما برای ۳۰ میلیون نفری که بدون یاری سازمان غذای ملل متحد می‌میرند، در یک سال به چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار نیاز داریم.» او گفت دو هزار ثروتمند در جهان وجود دارد که بیش از هشت تریلیون دلار ثروت دارند و افزود:‌ «وقتش رسیده تا کسانی که بیش از همه ثروت دارند، به فقیرترین‌ها در این زمان استثنایی در تاریخ کمک کنند. جهان اکنون به شما نیاز دارد.» از ۱۸ مارس با شروع قرنطینه در آمریکا، جف بیزوس، بنیانگذار آمازون، مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک، و ایلان ماسک، مدیر تسلا میلیاردها دلار درآمد داشتند که وقت آن رسیده قدم جلو بگذارند و در این شرایط بسیاری بحرانی به فقرای جهان کمک کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More