شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

 عکس روز:‌ سیل در سنگال (منبع:‌ خبرگزاری رویترز) 

انفجار بزرگ در بندرگاه بیروت، یک ماه بعد از انفجار مهیب

حدود یک ماه پس از انفجار مهیب و آتش‌سوزی در بندرگاه بیروت، خبرگزاری‌ها از آتش گرفتن یک انبار نفت و تایر در بندرگاه پایتخت لبنان خبر می‌دهند. ارتش لبنان گفت که دلیل اصلی این آتش‌سوزی هنوز معلوم نیست. ارتش همچنین گفت هلیکوپترهایی را برای اطفاء حریق به محل اعزام کرده است. آتش در منطقه تجارت آزاد بندر رخ داد و ستون بزرگی از دود را به آسمان شهر فرستاد. مردم بیروت هنوز از انفجار چهاردهم ماه مرداد وحشت‌زده‌اند که طی آن حدود ۱۹۰ نفر کشته و شش هزار نفر مجروح شدند. 

سازمان ملل:‌ شورشیان حوثی دختران نوجوان را استخدام کرده‌اند

محققان سازمان ملل متحد به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد شورشیان حوثی در یمن حدود ۴۰ دختر نوجوان- که بعضی قربانیان تجاوز جنسی هستند- را به عنوان جاسوس، پرستار، نگهبان و اعضای نیروی زنان، استخدام کرده‌اند. این گزارش که به سفارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده ۲۵۹ مورد از کودکانی را ثبت کرده که به استخدام گروه‌های درگیر درآمده و در عملیات خشونت‌بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این گزارش می‌گوید نسلی از کودکان یمنی «از طریق استخدام کودکان، سوءاستفاده از آنان، و محرومیت آنان از حقوق اولیه از جمله تحصیل» آسیب دیده‌اند. 

هشدار دانشمندان:‌ کاهش فاجعه‌بار حیات وحش به دلیل فعالیت‌های انسان

صندوق بین‌المللی حیات وحش در گزارشی گفت که جمعیت وحوش جهان طی کمتر از ۵۰ سال تا بیش از دوسوم کاهش یافته است. این سازمان اعلام کرد که نشانی از کند شدن سرعت این «روند فاجعه‌بار» دیده نمی‌شود. رییس این گروه مدافع طبیعت هشدار داد که با آتش گرفتن جنگل‌ها، ماهیگیری بیش از حد، و نابودی مناطق طبیعی، حیات وحش در حال «سقوط آزاد» است. 

دانمارک در بغداد سفارتخانه باز می‌کند  

دانمارک از قصد خود برای گشایش سفارتخانه در بغداد در پاییز پیش رو خبر داد و گفت این اقدامی است برای کمک به مقابله با داعش و تقویت ثبات در عراق و سوریه. وزیر خارجه دانمارک در بیانیه‌ای گفت:‌ «با این تعهد، ما به جلوگیری از ریشه دواندن دوباره داعش در منطقه و تهدید آن علیه اتحادیه اروپا و دانمارک کمک می‌کنیم.» دانمارک تا پایان سال ۲۰۲۰، رهبری ماموریت ناتو در آموزش به نیروهای عراقی را از کانادا تحویل می‌گیرد. 

رهبران آمریکا و عمان درباره تقویت مناسبات امنیتی و اقتصادی گفت‌وگو کردند

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شامگاه چهارشنبه و سلطان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، درباره تقویت مناسبات اقتصادی و امنیتی میان دو کشور گفت‌وگو کردند. کاخ سفید گفت که ترامپ در این مکالمه تلفنی از سلطان عمان بابت حمایت از توافق عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و امارات متحده عربی تشکر کرد. مسئولان اسرائیلی، عمان را یکی از کشورهای عرب می‌دانند که احتمال دارد در عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، به امارات بپیوندد. 

پادشاه عربستان سعودی و صدر اعظم آلمان تلفنی صحبت کردند

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفت که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشان این کشور برای مذاکره درباره تلاش‌های کشورهای گروه جی-۲۰ برای مقابله با پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تلفنی صحبت کرد. عربستان سعودی در حال حاضر رییس گروه جی-۲۰ است. جی-۲۰ متشکل از وزیران اقتصاد و مسئولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد برتر دنیا است. 

دادگاه آسانژ بر اثر احتمال ابتلای یکی از وکلا به ویروس کرونا لغو شد 

بریتانیا جلسه استماع دادگاه رسیدگی کننده به پرونده جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت ویکی‌لیکس را به بعد موکول کرد. دلیل این امر نگرانی از ابتلای یکی از وکلای آسانژ به کووید-۱۹ اعلام شده است. در جلسه امروز دادگاه قرار بود از جمله درباره درخواست دولت دونالد ترامپ، برای استرداد او به ایالات متحده تصمیم گیری شود. 

نخست‌وزیر یونان:‌ اروپا ترکیه را تحریم کند 

نخست‌وزیر یونان در مقاله‌ای که روز پنجشنبه در تایمز لندن منتشر شد گفت، اتحادیه اروپا باید تحریم‌های «معنی‌دار»‌ بر ترکیه وضع کند، مگر آن که آنکارا نیروهای دریای خود را از مناطق مورد مناقشه در شرق مدیترانه خارج کند. ترکیه و یونان بر سر مرز دریایی در این منطقه اختلاف دارند و اعزام یک کشتی تجسسی برای کشف منابع نفت و گار در مناطق مورد مناقشه، موجب افزایش تنش میان دو کشور عضو ناتو شده است. نخست وزیر یونان گفت:‌ «آنچه امنیت و ثبات کشور مرا تهدید می‌کند، امنیت اتحادیه اروپا را نیز تهدید می‌کند.» 

مکرون می‌گوید به دنبال پرهیز از تنش در مناسبات ترکیه و اروپا است

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه خواستار اتخاذ موضع متحد کشورهای اتحادیه اروپا در قبال ترکیه شد و گفت اتحادیه اروپا خواستار پرهیز از افزایش تنش با آنکارا است. مکرون در یک نشست خبری گفت:‌ «ترکیه باید نیت‌های خود را شفاف کند.» فرانسه قرار است به زودی میزبان نشستی با اعضای اتحادیه اروپا در حوزه دریای مدیترانه باشد و پیش‌بینی می‌شود که مناسبات اتحادیه اروپا با ترکیه، از محورهای مذاکرات باشد. تنش میان ترکیه، یونان و اعضای اتحادیه اروپا بر سر اعزام کشتی تجسسی ترکیه به شرق مدیترانه برای اکتشاف نفت و گاز بالا گرفته است. 

یک رهبر اعتراضات بلاروس: ماموران مرا تهدید به قتل کردند

ماریا کولسنیکوا، سیاستمدار اپوزیسیون بلاروس گفت که ماموران امنیتی یک کیسه روی سر او کشیدند و هنگام تلاش برای بازگرداندنش به اوکراین، تهدید کردند که او را می‌کشند. وکیل کولسنیکوا با صدور بیانیه‌ای به نقل از موکلش گفت:‌ «ماموران گفتند اگر داوطلبانه بلاروس را ترک نکنم، زنده یا قطعه‌قطعه مرا بیرون می‌کنند. همچنین مرا به ۲۵ سال زندان تهدید کردند.» کولسنیکوا یکی از رهبران شاخص تظاهرات اعتراضی علیه پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس به شمار می‌رود. 

کرملین اظهارات پمپئو درباره نقش احتمالی مسئولان ارشد روسیه در پرونده ناوالنی را رد کرد

کرملین می‌گوید اظهارات مایک پمپئو مبنی بر احتمال دست داشتن مسئولان ارشد روسیه در مسمومیت الکسی ناوالنی را «غیرقابل‌قبول» خواند. روسیه همچنین گفت که کارشناسان و محققان این کشور در حال تحقیق بر پرونده ناوالنی هستند. سخنگوی کرملین گفت که در حال حاضر زمینه‌ای برای گشودن پرونده جنایی درباره احتمال مسمومیت ناوالنی وجود ندارد. 

آمریکا مقررات سختگیرانه کووید-۱۹ بر مسافران بین‌المللی ورودی را تسهیل می‌کند  

دولت آمریکا غربالگری و مقررات سختگیرانه مربوط به کووید-۱۹  در مورد مسافران بین‌‌المللی را که به ۱۵ فرودگاه مخصوص این کشور وارد می‌شوند، متوقف می‌کند. به گفته مقام‌های دولتی و مدیران شرکت‌های هوایی، مقررات فوق از روز دوشنبه آینده لغو می‌شوند. دولت آمریکا در ماه بهمن، الزامات سختگیرانه‌ای را بر مسافران ورودی از چین، بریتانیا، برزیل، ایران و منطقه شنگن اروپا حاکم ساخت و اغلب مسافران غیرآمریکایی را که از این کشورها به ایالات متحده سفر می‌کردند، از ورود به کشور منع کرد. 

تفاهم‌نامه بیمارستان اسرائیلی شیبا و شرکت سرمایه‌گذاری اپکس امارات در زمینه بهداشت و درمان  

مرکز پزشکی شیبا در اسرائیل و سازمان سرمایه‌گذاری اپکس در امارات متحده عربی از امضای توافقنامه اولیه برای همکاری در بهبود تکنولوژی بهداشت و درمان در امارات و منطقه خلیج فارس خبر دادند. این اولین تفاهم‌نامه درباره همکاری میان یک بیمارستان اسرائیلی و یک شرکت اماراتی، پس از توافق عادی‌سازی مناسبات میان دو کشور است. قرارداد نهایی همکاری قرار است حدود ده روز دیگر در امارات امضا شود و به گفته رییس بیمارستان شیبا، راه را برای همکاری در زمینه نوآوری پزشکی، آموزش حرفه‌ای، توریسم پزشکی و درمان کووید-۱۹ هموار خواهد کرد. 

ترکیه پنج روزنامه‌نگار را به اتهام نام بردن از ماموران امنیتی این کشور در لیبی به حبس محکوم کرد

دادگاهی در ترکیه پنج روزنامه‌نگار را به اتهام افشای هویت دو مامور امنیتی کشته شده در لیبی به زندان محکوم کرد. احکام حبس به علت مطالب و پست‌های روزنامه‌نگاران در رسانه‌های اجتماعی صادر شده که پس از سخنان ماه بهمن رجب طیب اردوغان انتشار یافتند. اردوغان آن زمان گفتکه «چندین شهد» در لیبی جان باخته‌اند. دو روزنامه‌نگار به سه سال و ۹ ماه حبس، و سه روزنامه‌نگار به چهار سال و هشت ماه حبس، به دلیل نقض قانونی آژانس امنیت ملی، محکوم شدند. ترکیه از حکومت وفاق ملی در طرابلس در مقابل نیروهای مستقر در شرق لیبی، حمایت تسلیحاتی می‌کند. 

چین آمریکا را بر سر لغو ویزای دانشجویان به تبعیض نژادی متهم کرد  

چین ایالات متحده را به آزار و اذیت سیاسی و تبعیض نژادی متهم کرد. پس از آن که واشنگتن از لغو ویزای بیش از هزار دانشجوی چینی و تحقیق درباره ریسک‌های امنیتی خبر داد، چین گفت که حق اقدامات بیشتر را برای خود محفوظ می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که اقدام اخیر ایالات متحده نقض حقوق بشر دانشجویان است. 

دانشمندان می‌گویند برای کاهش انتقال ویروس کرونا، آرام صحبت کنید

دانشمندان می‌گویند اماکن آرام‌تر در فضاهای پرخطر داخلی مانند بیمارستان‌ها و رستوران‌ها، می‌تواند به کاهش خطر انتقال ویروس کرونا کمک کند. پژوهشگران دانشگاه دیویس در کالیفرنیا ممی‌گویند تحقیقات نشان می‌دهد که صحبت کردن با صدای آرام می‌واند باعث کاهش سرایت بیماری شود و کاهش صدای صحبت کردن به سطح شش دسیبل، می‌تواند تاثیری مانند دوبرابر کردن تهویه اتاق داشته باشد.   

جسد روزنامه‌نگار مکزیکی با سر بریده پیدا شد 

جسد روزنامه‌نگار مکزیکی که درباره جرائم و خشونت‌های استان وراکروز در خلیج مکزیک می‌نوشت، روز چهارشنبه با سر بریده و آثار شکنجه پیدا شد. ‌‌خولیو والدیویا، ۴۴ ساله بود و بر موضوع جنایات و خشونت‌ها تمرکز داشت. جسد او در منطقه‌ای دورافتاده در حدود ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان وراکوزا کشف شد. مکزیک یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای  روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود. والدیویا چهارمین روزنامه‌نگاری است که در سال جاری در این کشور کشته شده است. 

برنده نوبل ادبیات بلاروس: دولت در میان مردم «وحشت‌افکنی» می‌کند  

سووتلانا الکسیویچ، نویسنده و برنده جایزه نوبل، مسئولان در بلاروس را به ایجاد وحشت‌ در میان مردم متهم کرد. هم‌زمان یک سیاستمدار دیگر مخالف به نام ماکسیم زناک، از سوی مردان نقاب‌پوش و ملبس به لباس شخصی و در چارچوب کمپین سازماندهی‌شده دولت الکساندر لوکاشنکو، بازداشت شد. برنده نوبل ادبيات در سال ۲۰۱۵ گفت:‌ «آنان در میان مردم وحشت‌افکنی می‌کنند. باید متحد شویم و از هدفمان دست نکشیم. ممکن است کشورمان را از دست بدهیم.» به نشانه همبستگی با الکسیویچ، دیپلمات‌هایی از دست‌کم هفت کشور اروپایی در خانه او حاضر شدند. گفته می‌شود هدف آنان حفاظت از الکسیویچ است.

تظاهرات فعالان صلح سبز فرانسه در مقابل کاخ ریاست جمهوری 

فعالان صلح سبز روز پنجشنبه در مقابل کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه تجمع کرده و علیه «تداوم آسیب به جنگ‌های بارانی آمازون»‌ شعار سر دادند. سازمان صلح سبز فرانسه در  حساب  توییتر خود تصاویری از یک بنر بزرگ نصب شده در مقابل کاخ الیزه را منتشر کرد که روی آن نوشته: «آمازون در آتش می‌سوزد، مکرون همدست است». آنان می‌گویند امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه می‌تواند برای مقابله با آتش‌سوزی در آمازون تلاش بیشتری بکند. آتش‌ در جنگل‌های آمازون برزیل در هفته گذشته افزایش یافته است. 

هزاران پناهجوی آواره از کمپ موریا، شب را کنار جاده‌ها گذراندند

به دنبال سوختن پناهگاه مهاجران در جزیره لسبوس یونان، هزاران مهاجر پناهجویی که از شعله‌های آتش فرار کرده و جایی برای ماندن نداشتند، شب گذشته را در کناره جاده‌ها و محوطه پارکینگ سوپرمارکت‌ها در جزیره به صبح رساندند. اردوگاه موریا که اکنون با خاک یکسان شده، محل اسکان حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر  بود، و به دلیل امکانات پایین و شرایط بد نگهداری پناهجویان شناخته شده بود. پلیس برای جلوگیری از راه یافتن مهاجران به منطقه مسکونی این جزیره، در محل مستقر شده است. 

اشپیگل:‌ وضعیت جسمی رهبر مخالفان پوتین بهبود یافته است 

نشریه آلمانی دراشپیگل روز پنجشنبه گفت الکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روسیه در روند درمان پس از مسمومیت پیشرفت نشان داده و اکنون توان سخن گفتن را بازیافته است. این منتقد کرملین پس از مسمومیت شدید و در حالی که در کما بود،  در ماه گذشته به بیمارستانی در برلین منتقل شد. آلمان از روسیه خواسته تا در این باره توضیح دهد، هرچند روسیه هرگونه مداخله در مسمومیت عمدی ناوالنی را رد کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More