شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ آتش‌سوزی در کالیفرنیا ( خبرگزاری رویترز)‌

مرد نیجریه‌ای که از سی سال پیش توسط خانواده‌اش اسیر شده بود نجات یافت

پلیس در شمال نیجریه مردی ۵۵ ساله را نجات داد که از سی سال پیش، به دلیل ابتلا به معلولیت ذهنی، توسط خانواده‌اش اسیر شده بود. یک فعال حقوق بشر گفت که یک پای او با قفل فلزی به یک کنده سنگین درخت بسته شده و در یک اتاق بدون در و پنجره نگهداری می‌شد. این فعال گفت که او به دلیل بیماری روانی، خشن شده بود و سی سال پیش، پدرش به جای آن که به دنبال کمک به او باشد، تصمیم گرفت که او را به بند بکشد. او اکنون در بیمارستان است. 

حکومت وفاق ملی در لیبی دستور آتش‌بس داد

حکومت وفاق ملی در شهر طرابلس لیبی، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام آتش بس کرد. این بیانیه گفت که فایز سراج، رییس حکومت وفاق ملی که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود، «دستور آتش‌بس فوری را به تمامی نیروهای نظامی در تمامی عملیات‌های نظامی و در تمامی مناطق لیبی صادر کرد.» عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر از این تصمیم استقبال کرد و آن را گامی مهم در راه ایجاد ثبات سیاسی خواند. 

ایوو مورالس، رهبر سابق بولیوی به تجاوز متهم شد

وزیر دادگستری بولیوی، ایوو مورالس، رییس‌جمهور سابق این کشور را به تجاوز به یک دختر زیر سن قانونی و قاچاق انسان متهم و علیه او به دادگاه شکایت کرد. پیشتر تصاویری از رهبر سابق بولیوی با زنی جوان در رسانه‌های این کشور منتشر شد که در آن زمان کودک بود. مورالس ۶۰ ساله، از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ رییس‌جمهور بولیوی بود و به دنبال انتخابات مناقشه‌برانگیز و تظاهرات گسترده مردمی به نتایج آن در آبان ماه گذشته، در آرژانتین در تبعید به سر می‌برد. 

یک فعال سیاسی زن در بصره کشته شد 

یک فعال سیاسی زن در شهر بصره عراق، به ضرب گلوله جان باخت. این سومین حمله به فعالان سیاسی از این دست در بصره، در هفته اخیر است. بنا به خبرها، ریهام یعقوب، شامگاه چهارشنبه توسط مهاجمان ناشناس کشته شد. کشته شدن تحسین اوسامه، یک فعال سیاسی دیگر در روز جمعه، موجب ریختن معترضان به خیابان‌ها و درخواست از مسئولان برای اعلام ضاربان شد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، رییس‌ پلیس بصره و شماری دیگر از مسئولان امنیتی را برکنار کرد. 

عربستان سعودی: بهای ریاض برای روابط با اسرائیل تشکیل کشور فلسطینی است

شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام‌های ارشد خاندان سلطنتی عربستان سعودی در مطلبی در روزنامه الشرق الاوسط نوشت که بهای عربستان سعودی برای عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، ایجاد کشور مستقل فلسطینی است که پایتختش اورشلیم باشد. پیشتر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده گفته بود که پیش‌بینی می‌کند عربستان سعودی نیز به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی بپیوندد که هفته گذشته میان دو طرف و به میانجیگری واشنگتن امضا شد. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت منتقد کرملین ابراز نگرانی کرد

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که وضعیت الکسی ناوالنی، منتقد کرملین در روسیه «بسیار نگران‌کننده» است و گفت او باید از هرگونه تدابیر پزشکی لازم برخوردار شود. متحدان ناوالنی، مسئولان روسیه را به ممانعت از انتقال او به آلمان متهم کردند و گفتند که این تصمیم او را در خطر مرگ قرار داده است، زیرا بیمارستان محل نگهداری او در سیبری، امکانات کافی ندارد. 

اتحادیه اروپا درباره سرنوشت ناوالنی ابراز نگرانی کرد

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در روز پنجشنبه، درباره سرنوشت الکسی ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون روسیه  ابراز نگرانی کرد. ناوالنی به دنبال مسمومیت مشکوک در بیمارستان بستری شده و گفته می‌شود به کما رفته است. در این مکالمه، میشل همچنین گفت که هدف اتحادیه اروپا درباره بلاروس، توقف خشونت علیه شهروندان معترض و جلوگیری از فروغلتیدن این کشور به آشوب اقتصادی و سیاسی است. 

اپوزیسیون بلاروس خواستار افزایش اعتصاب‌های کارگری شد

سویتلانا تسیخانوسکایا، سیاستمدار و رهبر اپوزیسیون بلاروس، از حامیانش خواست تا اعتصاب‌های خود در کارخانجات سرتاسر کشور را برای فشار به برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری، افزایش دهند. او در یک پیام ویدئویی گفت:‌ «از شما می‌خواهم که اعتصاب‌ها را ادامه و گسترش دهید. گول ارعاب‌ را نخورید.» بلاروس از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون، صحنه بزرگترین بحران سیاسی است و ده‌ها هزار تظاهرکننده معترض می‌گونید که الکساندر لوکاشنکو، با تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بار دیگر برنده شده است. لوکاشنکو می‌گوید انتخابات جدید ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد. 

پزشکان در نایروبی در اعتراض به حقوق معوقه و کمبود امکانات اعتصاب کردند

پزشکان در اغلب بیمارستان‌های دولتی پایتخت کنیا در اعتراض به حقوق معوقه و کمبود تجهیزات حفاظتی کادر بهداشت و درمان در هنگام رسیدگی به بیماران مبتلا به کووید-۱۹، اعتصاب کردند. دبیرکل اتحادیه پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان کنیایی گفت که اعتصاب بامداد جمعه آغاز شد و ۳۲۰ پزشک نایروبی در اعتصاب شرکت‌ کرده‌اند. آمار رسمی حاکی است که تاکنون در کنیا، بیش از ۳۱ هزار و ۴۴۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۲۰ نفر جان‌ باخته‌اند.

افزایش موارد ابتلا و احتمال برقراری مجدد مقررات منع رفت و آمد در برخی مناطق امارات متحده عربی   

یک مقام دولتی امارات متحده عربی گفت که در صورت شناسایی موارد بالای ابتلا به ویروس کرونا، این کشور ممکن است مقررات منع عبورومرور شبانه را در برخی مناطق کشور برقرار سازد. شمار موارد ابتلا در هفته جاری برای اولین بار پس از اواخر تیر ماه افزایش یافته و در شبانه‌روز گذشته ۴۶۱ مورد ابتلا و دو مورد مرگ شناسایی شده است. 

عربستان سعودی مسئولان پروژه‌های توریستی را به ظن فساد برکنار کرد

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گفت که شماری از مسئولان پروژه‌های بخش توریسم این کشور، از جمله منطقه تاریخی العلا در شمال غرب و پروژه‌های بزرگ حاشیه دریای سرخ را به اتهام فساد برکنار کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، مسئولان فوق به اتهام تعرض به سرزمین‌های متعلق به این پروژه‌ها، تحت تحقیقات قرار دارند. 

ترکیه در دریای سیاه منابع عظیم گاز طبیعی کشف کرد  

دو منبع در ترکیه از کشف منابع عظیم گاز طبیعی در دریای سیاه توسط این کشور خبر دادند و گفتند که در صورت استخراج تجاری گاز، این کشف می‌تواند وابستگی ترکیه به واردات انرژی را برای ۲۰ سال متوقف کند. رجب طیب اردوغان پیشتر در روز چهارشنبه گفته بود که روز جمعه یک خبر خوب را اعلام خواهد کرد که موجب شروع فصل جدیدی برای ترکیه خواهد بود. این اظهارات باعث شد تا سهام بخش انرژی ترکیه و ارزش لیره این کشور، پس از یک رکود بی‌سابقه افزایش یابد. 

نیروهای اسرائیلی یک فلسطینی را در کرانه غربی به ضرب گلوله کشتند 

سربازان اسرائیلی روز پنجشنبه (۳۰ مرداد) یک فلسطینی را به ظن تلاش برای حمله به اتومبیل‌های اسرائیلی در کرانه غربی، هدف شلیک قرار داده و او را کشتند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که اعضای یک «گردان تروریستی»، هنگامی که مواد آتش‌زا را برای حمله به اتومبیل‌های عبوری اسرائیلی آماده می‌کردند، هدف قرار گرفتند. مسئولان شهرداری و پزشکان فلسطینی گفتند که یک نوجوان ۱۶ ساله کشته و دو فلسطینی دیگر مجروح شدند. شبه‌نظامیان حماس نیز با صدور بیانیه‌ای در مرگ او سوگواری کردند. 

عربستان سعودی موشک حوثی‌های یمن به سوی نجران را سرنگون کردند

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی شامگاه پنجشنبه یک موشک و یک پهپاد مجهز به مواد منفجره را رهگیری کردند. تلویزیون دولتی عربستان گفت که این موشک و پهپاد از سوی حوثی‌های یمن به جنوب عربستان و در نزدیکی مرز یمن ارسال شده بودند. ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف گفت که موشک فوق وقتی که سرنگون شد، به سوی شهر نجران در حرکت بود. یمن از سال ۲۰۱۴ و هنگامی که شیعیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، صنعا را تصرف کردند درگیر جنگ داخلی است. 

دانشمندان سنگاپوری گونه‌ای از ویروس کرونا با عفونت خفیف‌تر را کشف کردند  

پژوهشگران سنگاپوری نوع جدیدی از ویروس کرونای کووید-۱۹ را کشف کرده‌اند که عامل نوع خفیف‌تر بیماری می‌شود. تحقیق جدید نشان داده است که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که به نوع جدید ویروس سارس-کووی-۲ مبتلا می‌شوند، نتایج بالینی خفیف‌تری را بروز می‌دهند و کاهش سطح اکسیژن در خونشان به قدری نیست که به بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشند. این تحقیق برای اولین بار داده‌هایی را ارائه داده که نشان می‌دهند یک جهش ژنتیکی در ویروس سارس-کووی-۲ موجب بروز نوع شدید بیماری در بیماران می‌شود. 

درخواست وکیل گیلین مکسول برای جلوگیری از انتشار شهادت او درباره سوءاستفاده جنسی

وکیل گیلین مکسول، دوست‌دختر جفری اپستین که به کمک به سوءاستفاده او از دختران متهم است، گفت که اگر شهادت چهار سال پیش مکسول به انتشار عمومی درآید، شانس موکلش برای داشتن محاکمه عادلانه از بین می‌رود. وکیل مکسول شامگاه پنجشنبه خواستار تغییر دستور قاضی دادگاه برای انتشار شهادت‌ و دیگر اسناد شد و گفت این دستور حریم خصوصی موکل و تعهد به محرمانه‌ ماندن شهادت او در سال ۲۰۱۶ را نقض می‌کند. او همچنین هشدار داد که در صورت انتشار شهادت گیلین مکسول، «اطلاعات خصوصی، حساس و شخصی» درباره مکسول، «مانند آتش تمام اینترنت را فراخواهد گرفت.» 

افزایش خطرناک سطح آب مخزن سد عظیم سه‌دره چین  

به دنبال بارش باران‌های سنگین، سطح آب ذخیره‌شده در پشت سد عظیم سه‌دره چین واقع در دهانه رود یانگ‌تسه، در صبح جمعه به میزان حداکثر نزدیک شده است و تقریبا به ۲۰ متر بالاتر از سطح هشدار رسمی رسیده است. مسئولان میزان خروجی را به رکورد جدید حدود ۴۹ هزار متر مکعب در ثانیه رسانده‌اند تا سطح آب را پایین ببرند و احتمالا برای پرهیز از احتمال سرریز خطرناک آن، این میزان را افزایش خواهند داد. کارشناسان می‌گویند سرریز شدن سد، بدترین احتمال است، چرا که آسیب فراوانی به بار آورده و کل سد را فروخواهد ریخت. 

متحدان الکسی ناوالنی، کرملین را به ممانعت از انتقال او به آلمان متهم کردند

متحدان الکسی ناوالنی، منتقد ودلادیمیر پوتین، کرملین را به ممانعت از انتقال او به آلمان متهم کردند و گفتند این تصمیم زندگی او را در خطر جدی قرار داده است چراکه بیمارستان محل نگهداری او در سیبری امکانات کافی را ندارد.

ناوالنی پس از نوشیندن چای در صبح پنجشنبه به شدت بیمار شد و متحدان او می‌گویند که در چای او سم ریخته شده بود. یکی از پزشکان معالج گفت که از آنجا که او در کما و وضعیتش بی‌ثبات است، انتقال ناوالنی به جای دیگر زندگی‌اش را به خطر می‌اندازد. همسر و سخنگوی ناوالنی گفتند که این تصمیم کرملین، و تهدیدی علیه زندگی اوست. 

پکن قانون ماسک اجباری را لغو کرد 

در سیزدهمین روز بدون شناسایی مورد جدید ابتلا به کرونا در پکن، مسئولان بهداشت و سلامت این شهر قانون پوشش اجباری ماسک در فضاهای عمومی را لغو کردند. این دومین باری است که مقام‌های بهداشتی مقررات زدن ماسک در پایتخت چین را لغو می‌کنند. با رسیدن پکن به یک شرایط ثابت پس از دو دوره قرنطینه، وضعیت در این شهر تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته است. علی‌رغم تسهیل مقررات، بخش بزرگی از مردم هنوز ماسک می‌زنند و فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند.

 نیوزیلند تصمیم درباره تسهیل مقررات قرنطینه را به تاخیر انداخت

با گزارش ۱۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در شهر آکلند نیوزیلند، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور روز جمعه تصمیم درباره تسهیل قرنطینه در شهر آکلند را به تاخیر انداخت. آردرن گفت پس از بررسی قرنطینه به این نتیجه رسیده است که نیازی به تغییر در شرایط فعلی نیست و وعده داد که بار دیگر در روز دوشنبه، وضعیت را بررسی کند. با شناسایی موارد جدید ابتلا، شما کلی مبتلایان در نیوزیلند تاکنون به ۱۳۱۵ نفر رسیده و ۲۲ نفر در این کشور پنج میلیونی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More