شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم حج امسال با شمار محدودی از زائران مقیم عربستان سعودی (خبرگزاری رویترز)  

روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان:‌ یک‌سوم از قربانیان کودکانند ‌

در روز جهانی مبارزه با قاچاق انسان (۳۰ ژوئیه) سازمان ملل متحد بیانیه‌ای منتشر ساخت که در آن از تلاش‌های افرادی قدردانی کرد که در صف مقدم این زمینه فعالیت می‌کنند و قربانیان قاچاق انسان را شناسایی و حمایت کرده و برای انجام عدالت در مورد آنان تلاش می‌کنند. این بیانیه می‌گوید هر روز در همه کشورهای جهان، قاچاقیچان انسان از افراد برای سودجویی بهره‌برداری می‌کنند. افراد فقیر و ضعیف در بیشترین خطر هستند و ۷۰ درصد از قربانیان کشف‌شده قاچاق انسان، زنان و دختران‌اند و یک‌سوم از قربانیان، کودک هستند. 

سازمان ملل:‌ ۶۰ درصد جمعیت زیمبابوه در تهدید گرسنگی

آژانس غذای سازمان ملل خواستار ۲۵۰ میلیون دلار بودجه اضافی شد تا همزمان با فشارهای ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، به میلیون‌ها تن از مردم زیمبابوه کمک کند. این نهاد هشدار داد که ۶۰ درصد از مردم زیمبابوه در معرض «ناامنی غذایی» هستند. زیمبابوه در بیش از یک دهه گذشته، از نظر بحران اقتصادی و اقلیمی در بدترین حالت به سر می‌برد. آژانس غذای سازمان ملل گفت شمار زیمبابوه‌ای‌های دچار ناامنی غذایی، تا پایان سال جاری میلادی به هشت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، برابر با ۶۰ درصد جمعیت این کشور، خواهد رسید. 

سیل در یمن دست‌کم ۱۴ نفر را به کشتن داد 

بارش باران منجر به جاری شدن سیل در بخش‌هایی از غرب یمن و مناطق اطراف جنوبی‌ترین کرانه دریای سرخ شد. باران سنگین که از هفته گذشته آغاز شد، و جاری شدن سیلاب‌ها تاکنون جان دست‌کم ۱۴ نفر را گرفته است. استان حدیده با ۱۳ مورد مرگ، و ۳۵ خانه ویران شده، صحنه شدیدترین آسیب است و ۹۰ خانه در محله تاریخی شبام در صنعا تخریب شده است. صلیب سرخ جهانی گفت اردوگاه‌های موقت و خدمه‌های محل اسکان حدود ۳۳ هزار تن از آوارگان داخلی آسیب دیده و محصولات کشاورزی از بین رفته اند. 

عفو بین‌الملل:‌ کابوس داعش کودکان ایزدی نجات‌یافته را رها نکرده   

عفو بین‌الملل می‌گوید کودکان ایزدی و متعلق به اقلیت‌های قومی که از اسارت داعش در عراق نجات یافته‌اند، از مشکلات متعدد جسمی و روانی رنج می‌برند. این نهاد گفت حدود دو هزار کودک نجات‌یافته، از مراقبت‌های بهداشتی لازم برای سلامت روح و جسم محرومند. عفو بین الملل گفت این کودکان محتاج درمان طولانی‌مدت، به حال خود رها شده‌اند. در جریان حمله داعش به کردهای ایزدی در شمال عراق در سال ۲۰۱۴، حدود هفت هزار زن و دختر به اسارت گرفته شدند و به بسیاری از انان تجاوز شد. 

ثبت بالاترین آمار موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹ در استرالیا

استان ویکتوریای استرالیا از بالاترین جهش شمار موارد جدید ابتلا و مرگ خبر داد و گفت ۱۳ مورد جدید مرگ و ۷۲۳ مورد ابتلا را شناسایی کرده است. این گسترش شیوع ویروس کرونا در ویکتوریا در حالی است که ملبورن از هفدهم تیر قرنطینه شده و مقررات قرنطینه احتمالا تمدید خواهد شد. مسئولان استان ویکتوریا هفته پیش گفتند بیمارانی که خود را قرنطینه نمی‌کنند و به موقع تست نمی‌دهند، عامل اصل انتشار ویروس به شمار می‌روند. 

قاتل گوریل معروف اوگاندا به ۱۱ سال حبس محکوم شد 

قاتل رافیکی، یکی از معروف‌ترین گوریل‌های کوهی اوگاندا، به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او به دلیل ورود غیرقانونی به یک منطقه حفاظت‌شده و کشتن یک گوریل، در دادگاه گناهکار اعلام شد. او گفته است که گوریل به او حمله کرد و وی در دفاع از خود رافیکی را کشته است. رافیکی، گوریل ۲۵ ساله‌ای که رهبر یک گروه ۱۷تایی گوریل‌ها بود، در اوایل خرداد ماه گم شد و سپس جسدش کشف شد. گوریل‌های کوهی با جمعیت هزارتایی، از جمله گونه‌های جانوری ‌در خطر انقراض به شمار می‌روند. 

فرودگاه هیترو: به جای قرنطینه طولانی، در فرودگاه از مسافران تست کرونا گرفته شود 

فرودگاه هیتروی لندن خواستار اجرای فوری برنامه انجام تست کرونا شد و هشدار داد که بدون تست، مقررات فعلی قرنطینه موجب توقف سفر و رکود اقتصادی شده و بیکاری‌ بیشتر را در پی خواهد آورد. مسئولان هیترو می‌گویند ه بریتانیا برای نیافتادن به «قمار قرنطینه» جهانی، دولت باید در مورد مسافرانی که در یک هفته دو بار آزمایش می‌دهند، قرنطینه را از ۱۴ روز به هشت هروز تقلیل دهد. مدیر اجرایی فرودگاه هیترو گفت، هزینه تست کرونا در فرودگاه حدود ۱۵۰ پوند برای هر نفر و برعهده مسافران است. 

کویت به شهروندان و ساکنان، اجازه ورود و خروج از کشور را می‌دهد 

کویت از روز شنبه، یازدهم مرداد به شهروندان و افراد مقیم این کشور اجازه ورود و خروج از کشور را می‌دهد. مرکز ارتباطات دولت کویت در توییتی در روز پنجشنبه، این تصمیم کابینه کویت را اعلام کرد و گفت این تصمیم، شامل شهروندانی که از بنگلادش، فیلیپین، هند، سریلانکا، پاکستان، ایران و نپال بازمی‌گردند، نمی‌شود. کویت ماه گذشته اعلام کرد که بخشی از پروازهای تجاری را در مرداد ماه از سرمی‌گیرد. 

آمریکا ده فرد و نهاد سوری را به اتهام کمک مالی به بشار اسد تحریم کرد

آمریکا تحریم‌های جدیدی را با هدف قطع انتقال پول به حکومت بشار اسد اعمال کرد و هشدار داد تمامی افرادی که با دمشق همکاری تجاری داشته باشند نیز در خطر رفتن به فهرست سیاه قرار دارند. ایالات متحده آمریکا در این اقدام ده فرد و نهاد، از جمله حافظ، پسر بشار اسد و یک واحد ارتش سوریه، تحریم شده‌اند. واشنگتن آنها را به کمک مالی به حکومت سوریه از طریق احداث و ساخت‌وساز بناهای لوکس، و یا طولانی کردن عمر یک دهه جنگ متهم کرده است. 

جدایی‌طلبان جنوب یمن اساسنامه خودمختاری را باطل کردند 

به دنبال تلاش عربستان سعودی برای به هم پیوستن دوباره متحدان در مبارزه علیه حوثی‌های یمن، نیروهای جدایی‌طلب جنوب یمن، روز چهارشنبه، هشتم مرداد، اساسنامه خودمختاری را فسخ کردند، و رییس پلیس و فرماندار جدیدی در شهر عدن، منصوب شدند. فرستاده سازمان ملل به یمن، این اقدام را گامی مهم در جهت راه‌حل صلح‌آمیز برای پنج سال جنگ داخلی، توصیف کرد. ریاض به دنبال پایان دادن به درگیری میان جدایی‌طلبان جنوب و دولت تحت حمایت ریاض است، که از پنج سال پیش و به دنبال سقوط صنعا به دست شیعیان حوثی، در عدن مستقر است. 

بلاروس مشکوک  است که مزدوران روس قصد اقدامات تروریستی داشتند   

آندری رائوکوف، رییس شورای امنیتی حکومت بلاروس گفت که این کشور مظنون است، بیش از ۳۰ مزدور روسی که به بازداشت پلیس درآمده‌اند، در صدد انجام «اقدامات تروریستی» در کشور بوده‌اند. شبکه خبری دولتی بلتا، گفت که بلاروس، پیشتر اطلاعاتی را دریافت کرده بود مبنی بر این که بیش از ۲۰۰ نیرو برای بی‌ثبات کردن بلاروس قبل از انتخابات ریاست جمهوری، وارد این کشور شده‌اند. رییس شورای امنیتی بلاروس به خبرنگاران گفت که حدود ۲۰۰ نیروی مزدور هنوز در بلاروس و تحت تعقیب نیروهای اجرای قانون هستند. الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس گفت که از روسیه خواهد خواست تا در این باره توضیح دهد.  

وزیر بهداشت بریتانیا:‌ در صورت لزوم، مقررات قرنطینه را بازمی‌‌گردانیم  

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا در اظهاراتی، درباره موج دوم ویروس کرونا در اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت در این صورت، و برای حفظ امنیت بریتانیا، دولت در بازگرداندن مقررات قرنطینه تردیدی نخواهد داشت. او در مصاحبه با شبکه خبری اسکای گفت:‌ «موج دوم فقط محدود به اسپانیا نمی‌شود. کشورهای دیگر نیز شاهد افزایش آمار ابتلا هستند.» بریتانیا مسافران بازگشتی از اسپانیا را ۱۴ روز به قرنطینه می‌فرستد. اسپانیا به این اقدام اعتراض کرده است. 

پلیس هنگ‌کنگ چهار نفر را با استناد به قانون امنیتی بازداشت کرد

پلیس هنگ‌کنگ چهار شهروند ۱۶ تا ۲۱ ساله را به ظن تخلف از قانون امنیتی جدید، بازداشت کرد. این اولین بازداشت افراد تحت قانون جدید و در جایی غیر از تظاهرات خیابانی است. قانون امنیتی که از سوی پکن اعمال شده، از یک ماه پیش در هنگ‌کنگ اجرایی شده است. سخنگوی پلیس گفت، سه دانشجوی مرد و یک دانشجوی زن، به مشارکت در یک گروه آنلاین متهم‌اند که می‌گوید برای استقلال هنگ‌کنگ مبارزه می‌کند. دیدبان حقوق بشر بازداشت این افراد را محکوم کرده است. 

پلیس اردن مرکز امان را برای جلوگیری از تظاهرات بست

نیروهای امنیتی اردن، مانع تجمع اعتراضی ده‌ها تن از آموزگاران این کشور شدند که روز چهارشنبه در اعتراض به بازداشت رهبران اتحادیه‌ و تعطیلی دفاتر آنان در سطح کشور، در پایتخت کشور تظاهرات کردند. نیروهای حکومتی پیشتر در روز شنبه گذشته وارد دفتر اتحادیه معلم‌ها شدند و آن را به مدت دو سال تعطیل کردند. این اتحادیه سال گذشته اعتصاب کرده و تمامی مدارس اردن را به مدت یک ماه تعطیل اعلام کرد. اردن در چند سال اخیر صحنه افزایش تظاهرات اعتراضی به وضعیت اقتصادی، فساد و کندی اصلاحات سیاسی بوده است. 

آمریکا حدود ۱۲ هزار سرباز را از آلمان خارج می‌کند

ارتش آمریکا از طرح خروج ۱۲ هزار نفر از سربازان این کشور خبر داد و گفت حدود نیمی از این نیروها برای آمادگی در مقابل تنش با روسیه، در اروپا می‌مانند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته گفت که به دلیل عدم پرداخت بودجه دفاعی کافی آلمان به ناتو و همچنین بهره‌برداری تجاری از ایالات متحده، حدود یک‌سوم از ۳۶ هزار سرباز آمریکایی در آلمان را از این کشور خارج می‌کند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفت، برخی از سربازان آمریکایی در منطقه دریای سیاه مستقر خواهند شد. 

ایجاد «مصونیت گله‌ای» در زاغه‌نشین‌های پرازدحام بمبئی

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، به نظر می‌رسد که برخی از فقیرترین زاغه‌نشین‌های پرازدحام ‌بمبئی در هند که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها وجود ندارد، استراتژی مناقشه‌برانگیز «مصونیت گله‌ای» را در پیش‌ گرفته‌‌اند، و اکنون از هر ۱۰ ساکن این محله‌ها، شش نفر آنتی‌بادی کووید-۱۹ را دارند، به این معنی که از این بیماری بهبود یافته‌اند. رییس کمیته توصیه علمی در موسسه اپیدمیولوژی هند گفت: «اگر کسی در بمبئی به دنبال یک جای امن برای پرهیز از بیماری است، باید به این زاغه‌نشین‌ها برود.» 

امضای قرارداد چهار میلیارد دلاری عراق و ژاپن برای احداث پالایشگاه در بصره

وزارت نفت عراق از موافقت حکومت این کشور با  امضای قراردادی با شرکت نفت ژاپن ، برای احداث پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت در روز خبر داد. این پالایشگاه در  منطقه بصره، سوخت‌هایی از جمله گاز مایع، بنزین و گازوئیل را تولید خواهد کرد و هزینه احداث آن چهار میلیارد دلار برآورد شده است. 

بازدید مرد شماره ۲ کره شمالی از شهر مرزی در میانه بحران کرونا

به گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، چو ریونگ هائه، رییس مجمع عالی کره شمالی، از شهر مرزی قرنطینه‌شده کائسونگ بازدید کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک فراری مشکوک به ابتلا به کرونا از کره جنوبی بازگشت و نگرانی‌های جدی در مورد انتقال ویروس از طریق مرزها برانگیخت. به گفته مقام‌های کره شمالی، این کشور هیچ‌گونه مورد ابتلای محلی ندارد و مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه و غربالگری موارد احتمالی ابتلا در شهر مرزی کائسونگ برقرار شده است.

در هر دقیقه، یک مبتلا به کرونا در آمریکا جان می‌بازد

با ثبت ۱۴۶۱ مورد مرگ در روز چهارشنبه ۸ مرداد، آمارها حاکی از این است در آمریکا در هر دقیقه یک نفر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان می‌بازد. این رقم بالاترین شمار روزانه مرگ‌و‌میر مبتلایان به کرونا در آمریکا در دو ماه گذشته بوده و به‌سرعت رو به افزایش است. تاکنون، بیش از ۴/۴ میلیون نفر در آمریکا به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند و ۱۵۱ هزار و ۲۴۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

آمار جهانی مبتلایان به کرونا از ۱۷ میلیون نفر گذشت

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از مرز ۱۷/۰۵ میلیون نفر گذشت و ۶۶۶ هزار و ۴۱۱ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More