شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ جاری شدن سیل در بنگلادش- حومه داکا (خبرگزاری رویترز)‌ 

مصر پنج زن فعال در رسانه‌‌های اجتماعی را به اتهام تبلیغ بی‌اخلاقی به زندان محکوم کرد 

 

دادگاهی در مصر پنج زن فعال دررسانه‌های اجتماعی را به دو سال حبس محکوم کرد. این زن‌ها به اتهام تبلیغ بی‌اخلاقی و قاچاق انسان و کسب درآمد از طریق ایجاد اپلیکیشن دوست‌یابی، مجرم شناخته شدند. آن‌ها همچنین به پرداخت جریمه نقدی معادل ۱۹ هزار دلار آمریکا محکوم شده‌اند. یکی از این زن‌ها که در اینستاگرم و تیک‌تاک فعال است و دست‌کم دو میلیون فالوئر دارد، به انتشار عکس‌ها و ویدئوهای غیراخلاقی در رسانه‌های اجتماعی متهم شد. وکیل این پنج زن جوان گفته است که موکلانش تقاضای تجدیدنظر خواهند کرد.

سازمان بهداشت جهانی:‌ منع سفر نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد

 

سازمان بهداشت جهانی گفت منع سفرهای بین‌المللی نمی‌تواند همیشه برقرار باشد، و کشورها باید برای کاهش شیوع ویروس کرونا در داخل مرزهای خود، بیشتر تلاش کنند. موج بازگشت ویروس کرونا، برخی کشورها را به برقراری مجدد محدودیت‌های سفر در روزهای اخیر واداشته است. تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت تنها با رعایت مقررات بهداشتی، مانند ماسک زدن و اجتناب از حضور در جمع‌های بزرگ است که جهان می‌تواند بر شیوع ویروس کرونا غلبه کند.

کابل زیردریایی گوگل آمریکا را به بریتانیا و اسپانیا متصل می‌کند

 

گوگل از قصد خود برای احداث یک شبکه کابلی زیردریایی خبر داد که ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اسپانیا را به هم متصل می‌کند. این شرکت عظیم فناوری اعلام کرد تکنولوژی جدیدی را روی شبکه کابلی اعمال می‌کند که در مقایسه با خطوط موجود، پیشرفت چشمگیری دارد. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۲ تکمیل شود. طبق تخمین گوگل، کابل‌های زیرآبی نقش عمده‌ای در ساختار ارتباطات جهانی دارند و حدود ۹۸ درصد از داده‌های جهانی را منتقل می‌کنند.

خطوط هوایی امارات، مسافران را رایگان بیمه کووید-۱۹می‌کند 

 

   هواپیمایی امارات اعلام کرد، مسافرانی که با هواپیماهای این شرکت سفر می‌کنند، تحت پوشش بیمه رایگان پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین هواپیمایی امارات خبر داده که مسافران از قرنطینه رایگان برخوردار می‌شوند، و حتی اگر ثابت شود که هنگام سفر به کووید ۱۹مبتلا شده‌ و جان خود را از دست داده‌اند، هزینه دفن آن‌ها نیز پرداخت می‌شود. هواپیمایی امارات، مانند بسیاری دیگر از خطوط بین‌المللی جهانی، به علت شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر مالی بزرگی شده است.

آتش‌سوزی‌های استرالیا سه میلیارد حیوان را کشت و آواره کرد

 

پژوهشگران می‌گویند در آتش‌سوزی‌های گسترده سال گذشته جنگل‌ها در استرالیا، حدود سه میلیارد حیوان کشته و یا آواره شدند. به گزارش صندوق جهانی طبیعت، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این آتش‌سوزی یکی از«بدترین بلایای حیات وحش در تاریخ مدرن» بوده است. تمامی استان‌های استرالیا در تابستان گذشته صحنه وقوع ‌آتش‌سوزی بودند و طی آن دست‌کم ۳۳ نفر کشته شدند. شمار زیادی از جانوران پستاندار، خزندگان و پرندگان و همچنین قورباغه‌ها یا در شعله‌های آتش سوختند و یا بر اثر از دست دادن زیستگاه‌هایشان جان خود را از دست دادند. 

آلمان درباره سفر به بخش‌هایی از اسپانیا هشدار داد 

وزارت خارجه آلمان درباره هر گونه سفر غیرضروری به سه منطقه در اسپانیا هشدار داد، و در بیانیه‌ای گفت که به دلیل «شمار بالای ابتلا به ویروس کرونا و تعطیلی‌های محلی» سفر به مناطق کاتالونیا، آراگون و ناوارا را ناامن می‌داند. شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا، طی روزهای اخیر در این سه منطقه اسپانیا، رشد چشمگیری داشته است. مسئولان اسپانیایی می‌گویند وضعیت در بسیاری از مناطق این کشور توریست‌پذیر اروپا، تحت کنترل است. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آلمان روز سه‌شنبه ۶۳۳ مورد اعلام و گفته شد که افزایش گردهمایی‌های جمعی و حضور افراد در مهمانی‌ها و اداره‌ها، از عوامل افزایش آمار در این کشور است. 

 

دولت چین اعلام کرد توافق‌نامه‌های استرداد با بریتانیا، کانادا و استرالیا را تعلیق می‌کند

 

وزارت خارجه چین گفت، دولت هنگ‌کنگ کلیه توافق‌ها درباره کمک متقابل در مورد مسائل مجرمانه، از جمله استرداد، را با کشورهای بریتانیا، کانادا و استرالیا تعلیق می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که تصمیم این سه کشور برای تعلیق موافقت‌نامه‌های استرداد با هنگ‌کنگ، بر سر اعمال قانون امنیتی چین در این شهر، مداخله در مسائل داخلی چین است. 

تغییر پیمان موشکی بین آمریکا و کره جنوبی، سئول ماهواره جاسوسی می‌سازد

 

آمریکا و کره جنوبی با تغییر مقررات مشترک موشکی توافق کردند تا با کاهش قوانین، طرح کره جنوبی برای ساخت یک ماهواره جاسوسی را هموار کنند. طبق قوانین فعلی که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ بازنگری شد، کره جنوبی نمی‌تواند با استفاده از موتورهایی که با سوخت جامد کار می‌کنند، راکت تولید کند. این قانون، تا اواخر سال ۲۰۲۰، مانعی است بر ساخت ماهواره نظامی جاسوسی کره جنوبی. معاون مشاور امنیت ملی کره جنوبی گفت این تغییر از روز سه‌شنبه ۶ مرداد اجرایی می‌شود.

گزارش سازمان ملل:‌ زنان زندانی در کره شمالی مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفتند

 

گزارش حقوق بشر سازمان ملل که روز سه‌شنبه ۶ مرداد منتشر شد، با بررسی وضعیت صد زن اهل کره شمالی گفت که زنان محبوس در بازداشتگاه‌های این کشور، از سوی ماموران امنیتی و نیروهای پلیس مورد شکنجه، تجاوز و خشونت‌های جدی دیگر قرار می‌گیرند. بر اساس این گزارش، زنانی که طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ و به دنبال تلاشی نافرجام در ترک این کشور بازداشت شدند، پس از آزادی از زندان در مصاحبه با کارشناسان سازمان ملل گفتند که از شکنجه‌هایی چون تحمل گرسنگی، بی‌خوابی و همچنین عدم دسترسی به نور روز و هوای تازه رنج کشیده‌اند. آن‌ها همچنین از انجام بازرسی‌های تهاجمی بدنی، سقط جنین اجباری و حتی تجاوز از سوی مسئولان خبر دادند. همه این زن‌ها در نهایت توانسته‌‌اند خود را به کره جنوبی برسانند.

چین: آمریکا در برنامه هسته‌ای کره شمالی انعطاف به خرج دهد

 

چین گفت امیدوار است که ایالات متحده در حل بن‌بستی که در شبه جزیره کره، بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی، ایجاد شده، انعطاف نشان دهد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه به خبرنگارها گفت که نگرانی‌های منطقی کره شمالی، مورد رسیدگی قرار نگرفته است. 

نخست‌وزیر لبنان خواستار احتیاط و هشیاری در مرز با اسرائیل شد 

 

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان گفت اسرائیل با «افزایش تنش نظامی» در مرز میان دو کشور در روز دوشنبه، حق حاکمیت لبنان را نقض کرده است. نخست‌وزیر لبنان همچنین با اشاره به تنش در  مرز با اسرائیل، خواستار احتیاط بیشتری شد.  نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که نیروهای این کشور تلاش حزب‌الله لبنان برای نفوذ از طریق مرز لبنان را خنثی کرده‌اند. حزب‌الله این اتهام را رد کرده است. شاهدان عینی، از برخورد ده‌ها خمپاره اسرائیلی به کشتزارهای منطقه شبعا خبر داد. دیاب گفت:‌ «دعوت می‌کنم که در روزهای آینده محتاط باشید، زیرا نگرانم که اوضاع به دلیل افزایش تنش در مرز، وخیم‌تر شود.» 

مصر و سودان از اتیوپی برای پرکردن سد بزرگ رنسانس انتقاد کردند 

 

مصر و سودان، در مذاکراتی که برای نظام‌مند کردن جریان آب از سد بزرگ رنسانس  بر روی رود «نیل آبی» در روز دوشنبه ۶ مرداد آغاز شد، از تصمیم یک‌جانبه  اتیوپی برای آب‌گیری  سد انتقاد کردند. سودان و مصر نگرانند که این سد هیدروالکتریک چهار میلیارد دلاری منجر به کم‌آبی در این کشورها شود. نیل آب مورد نیاز  ۹۰ درصد از جمعیت صد میلیونی مصر را تامین می‌کند. 

نخست‌وزیر اسپانیا محدودیت بریتانیا برای سفر به این کشور را «نادرست» خواند

 

سایمون کلارک، از وزیران کابینه بریتانیا، با ارزیابی نخست‌وزیر اسپانیا درباره قرنطینه کردن مسافرانی که از اسپانیا برمی‌گردند، مخالفت کرد. پس از آن که لندن اعلام کرد کلیه مسافرانی که از مبداء اسپانیا می‌آیند، باید قرنطینه شوند، نخست‌وزیر اسپانیا این تصمیم را نامتناسب خوانده بود. کلارک به شبکه خبری اسکای گفت:‌ «ما با این نظر موافق نیستیم.» او گفت توصیه‌های مسافرتی بریتانیا بر اساس علم است، و شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اسپانیا رو به افزایش است.

رییس‌جمهوری بولیوی می‌گوید از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته است

 

جینین آنز، رییس‌جمهوری موقت بولیوی گفت که از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته و به سر کار بازگشته است. او در توییتی ضمن اعلام این خبر از مردم بولیوی به دلیل حمایت‌هایشان در دوران بیماری تشکر کرد و گفت «همه با هم پیش می‌رویم.»‌ آنز، ۵۲ ساله، و سناتور سابق محافظه‌کار در پاییز گذشته و به دنبال استعفای ایوو مورالس، رییس‌جمهور چپگرای سابق، به این مقام رسید. او حدود ده روز پیش از ابتلای خود به بیماری کووید ۱۹ خبر داد و گفت خود را در اقامتگاه ریاست‌جمهوری قرنطینه کرده است. 

تماس تلفنی پوتین و اردوغان درباره مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان

 

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری کشورهای روسیه و ترکیه روز دوشنبه  ۶مرداد درباره افزایش تنش‌های نظامی در مرز میان آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کردند. کرملین ضمن اعلام این خبر گفت:‌ «دو طرف برای همکاری دوجانبه و تثبیت شرایط در منطقه، اعلام آمادگی کردند.» پوتین پیشتر گفته بود که درگیری میان آذربایجان و ارمنستان، مسئله‌ای بسیار حساس برای روسیه است. 

نیوزیلند پیمان استرداد با هنگ‌کنگ را تعلیق می‌کند 

 

به دنبال اعمال قانون امنیتی چین بر هنگ‌کنگ، وینستون پیترز، وزیر خارجه نیوزیلند از تعلیق پیمان استرداد متهمان میان این کشور با هنگ‌کنگ، و شماری دیگر از تغییرات در مناسبات دو طرف خبر داد. پیتر در بیانیه‌ای گفت:‌ «نیوزیلند دیگر نمی‌تواند به استقلال سیستم قضایی هنگ‌کنگ از چین اعتماد داشته باشد.»

آلمان از مسافرانی که از کشورهای پرخطر بازمی‌گردند، آزمایش رایگان کرونا می‌گیرد  

 

آلمان از طرح انجام آزمایش رایگان و اجباری ویروس کرونا روی گردشگران آلمانی خبر داد که از کشور‌های پرخطر بازمی‌گردند و گفت هدف از این اقدام کاهش روند گسترش بیماری در فصل تعطیلات تابستانی است. پیشتر بریتانیا نیز گفته بود که مسافرانی که از اسپانیا بازمی‌گردند، باید قرنطینه شوند. با ازسرگیری مسافرت‌ها پس از چند ماه تعطیلی، مسئولان کشورها نگران احتمال وقوع موج دوم ویروس کرونا هستند.

پلیس استرالیا شش شرکت‌کننده در تظاهرات علیه نژاد‌پرستی را بازداشت کرد

 

در جریان تظاهراتی در سیدنی برای حمایت از سیاه‌پوست‌ها، پلیس استرالیا روز سه‌شنبه ۷ مرداد شش نفر را بازداشت کرد و به ۵۰ نفری که در تظاهرات بودند دستور داد پراکنده شوند. معترضان علی‌رغم هشدارها مبنی بر ممنوعیت گردهمایی به علت شیوع ویروس کرونا، در خیابان‌‌ها تجمع کردند. هدف از تجمع، اعتراض به مرگ استرالیایی‌های محلی در بازداشت و بی‌رحمی پلیس و نژادپرستی، اعلام شده بود. پلیس گفت این تجمع به علت نقض پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا، غیرقانونی بود.

نخست‌وزیر اسرائیل:‌ حزب‌الله با آتش بازی می‌کند

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که نیروهای این کشور تلاش حزب‌الله لبنان برای نفوذ به خاک این کشور از طریق مرز لبنان را خنثی کردند. حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی و شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران این ادعا را رد کرده است. نتانیاهو در سخنانی که در وزارت دفاع اسرائیل ایراد کرد و در تلویزیون سراسری پخش شد گفت:‌ «حزب‌الله باید بداند که دارد با آتش بازی می‌کند.» او هشدار داد که هرگونه حمله از خاک لبنان، پاسخی قوی در پی خواهد داشت.

نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مجرم شناخته شد 

نخست‌وزیر پیشین مالزی به اتهام سوء استفاده از قدرت در ارتباط با رسوایی مالی چند میلیارد دلاری صندوق دولتی «وان‌ام‌دی‌بی» به ۱۲ سال زندان و پرداخت حدود ۵۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد. او همچنین برای هر کدام از سه اتهام مرتبط با سوء استفاده از اعتماد عمومی و سه اتهام پولشویی مرتبط با دریافت ۱۰ میلیون دلار ، به ۱۰ سال زندان محکوم شد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More