شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ آب‌تنی کودکان در دریاچه‌، کلکته در هند (عکس از خبرگزاری رویترز)‌

دادگاه رسیدگی به حمله به کنیسه یهودیان در آلمان آغاز شد  

دادگاه رسیدگی به پرونده مرد ۲۸ ساله‌ای که به قتل دو نفر در جریان تیراندازی در کنیسه یهودیان در شرق آلمان متهم است، روز سه‌شنبه ۳۱ تیر، در این کشور آغاز شد. مرد مهاجم در اکتبر سال گذشته، در روز یوم‌ کیپور، به کنیسه‌ای در شهر هله در شرق آلمان حمله کرد و اکنون، به اتهام قتل و ایجاد آشوب محاکمه می‌شود. بنا بر اعلام دادستانی، هنگام حمله، بیش از ۵۰ نفر در کنیسه مشغول عبادت بودند و او قصد داشت تا هر تعداد ممکن از آن‌ها بکشد، اما نتوانست وارد ساختمان شود و یک زن عابر و یکی از مشتری‌های رستوران مجاور کنیسه را به ضرب گلوله کشت. او این اتفاق را آنلاین و زنده پخش می‌کرد. 

حمله انتحاری طالبان به نیروهای نظامی افغان ۸ کشته و ۹ مجروح به جا گذاشت

 

بنا بر اعلام وزارت دفاع افغانستان، روز دوشنبه ۳۰ تیر، یک مهاجم انتحاری با اتومبیل میان کاروان سربازان ارتش افغانستان در ولایت وردک رفت که در نتیجه آن، ۸ نفر کشته و ۹ نفر مجروح شدند. گروه طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. به دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات طالبان و دولت افغانستان درباره آزاد کردن زندانیان طالبان، درگیری میان نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان در هفته‌های اخیر شدت گرفته است.  

آمریکا ۱۱ شرکت چینی را به اتهام نقض حقوق مسلمانان تحریم کرد 

 

ایالات متحده آمریکا علیه ۱۱ شرکت چینی، به‌دلیل فعالیت‌های ناقض حقوق بشر در منطقه مسلمان‌نشین شین‌جیانگ، تحریم‌های تجاری وضع کرد. بنا بر اعلام وزارت بازرگانی، دسترسی این شرکت‌ها به محصولات و فناوری آمریکایی محدود می‌شود. دولت چین به بازداشت گسترده، کار اجباری و دیگر موارد سوءاستفاده از اقلیت مسلمان شین‌جیانگ متهم است. نقض حقوق بشر در این منطقه، در کنار اختلاف‌ها میان آمریکا و چین در حوزه تجارت و فناوری، از مواردی است که روابط دو کشور را به پایین‌ترین سطح در چند دهه اخیر رسانده است.

مردی مسلح سرنشینان یک اتوبوس را در اوکراین به  گروگان گرفت

 

مردی مسلح به تفنگ و مواد منفجره یک اتوبوس و ۲۰ سرنشین آن را در شهر لوتسک در شرق اوکراین به گروگان گرفت. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در صفحه فیسبوکش، از شنیده شدن صدای شلیک گلوله خبر داد و گفت تمام تلاش‌ها بر نجات و سلامت افراد متمرکز است. در جریان این حمله، اتوبوس خسارت دیده است. پلیس مرکز شهر را بسته است و هنوز معلوم نیست مهاجم، چه مطالباتی دارد. تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی اتوبوسی کوچک را نشان می‌دهد که در خیابانی خلوت پارک شده و دو شیشه‌ای که خرد شده با پرده پوشانده شده است. 

پارلمان بریتانیا:‌ بریتانیا «هدف اصلی» روسیه است 

 

کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان بریتانیا در گزارشی اعلام کرد بریتانیا یکی از «اهداف اصلی» روسیه در غرب است. در این گزارش آمده است ‌نفوذ روسیه در بریتانیا «مساله عادی جدید» برای روسیه به شمار می‌رود و بریتانیا «هدف مشخص» کارزارهای انتشار خبر جعلی درباره انتخابات بوده است. در این گزارش، دولت‌های بریتانیا به پذیرش طبقه الیگارشی روسیه «با آغوش باز» متهم شده‌اند. پارلمان بریتانیا در این گزارش خواستار «اقدام عاجل» برای کمک به دستگاه امنیتی شده است تا با «این دشمن قابل» مقابله کند.

دادگاه جدید عمر البشير به اتهام کودتای ۱۹۸۹ سودان آغاز شد

 

دادگاه جدید عمر البشیر، رییس‌جمهوری برکنارشده سودان، و شماری از متحدان سابقش، به اتهام کودتای نظامی سال ۱۹۸۹، روز سه‌شنبه ۳۱ تیر در خارطوم آغاز شد. بشیر در سال ۲۰۱۹، در پی تظاهرات گسترده علیه زمامداری ۳۰ ساله‌اش، سرنگون و در خارطوم زندانی شد. دادگاهی در سودان در اواخر سال گذشته میلادی، او را به اتهام‌ فساد، به دو سال حبس محکوم کرده بود. در دادگاه جدید، او به اتهام قتل معترضان نیز محاکمه می‌شود.

ترامپ و مکرون درباره وضعیت لیبی تلفنی گفت‌وگو کردند 

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، عصر دوشنبه ۳۰ تیر، با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، تلفنی گفت‌وگو کرد. بنا بر بیانیه کاخ سفید، محور این گفت‌و‌گو راه‌های کاهش تنش در لیبی بوده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است درگیری میان دولت وفاق ملی در طرابلس، که مورد تایید جامعه بین‌المللی است، و نیروهای خلیفه حفتر در شرق «با حضور نیروها و تسلیحات خارجی، وخیم‌تر شده است»‌.

سفر وزیر خارجه آمریکا به لندن 

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، عصر دوشنبه ۳۰ تیر، برای ملاقات با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره چین، شبکه مخابراتی ۵جی و قرارداد تجارت آزاد برگزیت وارد لندن شد. وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا پیش از سفر پمپئو، اعلام کرده بود قرار است وزیر امور خارجه درباره اولویت‌های جهانی مانند کووید‌ـ‌۱۹، برنامه‌های احیای اقتصادی، موضوع‌های مرتبط با چین و هنگ‌کنگ و همچنین، توافق تجارت آزاد، با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، و دومنیک راب، وزیر خارجه این کشور، مذاکره خواهد کرد. 

وزیران دفاع قطر و ترکیه و وزير کشور لیبی در آنکارا ملاقات کردند  

 

وزیران دفاع قطر و ترکیه و وزیر کشور لیبی، روز دوشنبه ۳۰ تیر، برای مذاکره درباره تازه‌ترین تحولات لیبی در آنکارا دیدار کردند. این جلسه هم‌زمان بود با موافقت پارلمان مصر با اعزام نیرو برای ماموریت‌های نظامی در خارج از کشور که راه را برای مداخله نظامی عبدالفتاح سیسی در لیبی هموار می‌کند. در جنگ داخلی لیبی، قطر و مصر از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی، به سرکردگی خلیفه حفتر، حمایت می‌کنند. ترکیه، در مقابل، از دولت وفاق ملی در طرابلس حمایت می‌کند، که جامعه بین‌الملل نیز آن را به رسمیت شناخته است. 

سازمان بهداشت جهانی:‌ افزایش موارد ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی هشداری است برای قاره آفریقا

 

سازمان بهداشت جهانی گسترش همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ در آفریقای جنوبی را به‌منزله زنگ خطری برای بقیه قاره آفریقا دانست تا تدابیر جدی‌تری برای پیشگیری و مهار بیماری در پیش بگیرند. آفریقای جنوبی در آخر هفته اخیر، از شناسایی ۱۳ هزار و ۳۷۳ مورد جدید ابتلا خبر داد. بوتسوانا، کنیا، نامیبیا و زیمبابوه نیز شاهد افزایش قابل‌ملاحظه موارد ابتلا در هفته گذشته بوده‌اند. سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که قبیله‌های بومی به‌ویژه، به‌دلیل کمبود امکانات معیشتی در دوران همه‌گیری، در معرض خطر جدی قرار دارند.

چین:‌ بریتانیا منتظر پیامدهای تعلیق پیمان استرداد هنگ‌کنگ باشد  

 

به‌دنبال اعلام تصمیم بریتانیا مبنی بر تعلیق پیمان استرداد مجرم با هنگ‌کنگ، سخنگوی سفارت چین در بریتانیا روز سه‌شنبه ۳۱ تیر، گفت پکن به اقدام‌های مداخله‌جویانه در امور داخلی‌اش قاطعانه پاسخ خواهد داد. به گفته این مقام چینی، بریتانیا بارها قوانین و هنجارهای روابط بین‌المللی را نقض کرده است و «اگر به ادامه مسیر اشتباه اصرار داشته باشد، با عواقب آن مواجه خواهد شد. دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد پیمان استرداد تعلیق می‌شود و هنگ‌کنگ مشمول تحریم تسلیحاتی خواهد شد. 

پارلمان بریتانیا:‌ روسیه در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند مداخله کرده است

 

به نوشته روزنامه بریتانیایی دیلی‌تلگراف، گزارش کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان بریتانیا درباره نفوذ روسیه در سیاست‌ این کشور حاوی این نکته خواهد بود که کرملین تلاش کرده است در نتایج همه‌پرسی استقلال اسکاتلند تاثیر بگذارد. این گزارش قرار است روز سه‌شنبه ۳۱ تیر منتشر شود. در این گزارش ۵۰ صفحه‌ای آمده است روسیه در سال ۲۰۱۴ سعی کرده بود در بریتانیا چند‌دستگی و تفرقه ایجاد کند و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این اولین مداخله روسیه در یک انتخابات دموکراتیک غربی به شمار می‌رود.

دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری ارمنستان و آذربایجان شد

 

به‌دنبال درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این دو کشور را به خویشتن‌داری حداکثری فراخواند. سخنگوی سازمان ملل با اشاره به نگرانی عمیق گوترش درباره تنش‌ میان دو طرف، گفت:‌ «دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری حداکثری است، چرا که درگیری تمام‌عیار میان دو کشور فاجعه‌بار خواهد بود.» منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ سال‌هاست محل مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان است. اما درگیری اخیر به منطقه تاووش در شمال‌ شرق ارمنستان مربوط می‌شود. 

توافق «تاریخی» اتحادیه اروپا برای نجات اقتصاد پس از بحران کرونا

 

پس از جلسات فشرده‌ای که تقریبا پنج روز طول کشید، رهبران اتحادیه اروپا در نشست بامداد سه‌شنبه ۳۱ تیر، به توافقی «تاریخی» درباره برنامه گسترده نجات اقتصادی دست یافتند. شارل میشل، رییس نشست، اندکی پس از توافق ۲۷ رهبر اروپایی، در ساعت ۵/۱۵ صبح سه‌شنبه، در توییتی نوشت:‌ «این توافق، فراتر از پول است. درباره کارگران و خانواده‌ها، شغل‌ مردم، سلامتی‌ و رفاهشان است.» 

ابتلای دو وزیر برزیلی به کرونا 

 

دو وزیر برزیلی دیگر نیز از نتیجه مثبت تست کرونایشان خبر دادند. اونیکس لورنزونی، وزیر امور شهروندی، و میلتون ریبیرو، وزیر آموزش برزیل، هر دو در حساب‌های کاربری‌شان در رسانه‌های اجتماعی، اعلام کردند به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. لورنزونی، متحد نزدیک ژاییر بولسونارو، رییس‌جمهوری برزیل، گفت به‌علت مصرف داروی ضدمالاریا که رییس‌جمهوری توصیه‌ کرده است، دچار علائم خفیف بیماری شده است. بولسونارو نیز پس از ابتلا به کرونا، در قرنطینه است و داروی هیدروکسی‌کلروکین مصرف می‌کند. در برزیل، تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند و بیش از ۲/۱ میلیون نفر مبتلا شناسایی شده‌اند. 

تماس تلفنی ترامپ و سیسی درباره لزوم آتش‌بس در لیبی 

 

بنا بر اعلام کاخ سفید، عبدالفتاح سیسی و دونالد ترامپ، رهبران مصر و ایالات متحده آمریکا، عصر دوشنبه در تماسی تلفنی، درباره لزوم برقراری آتش‌بس در لیبی و پرهیز از افزایش تنش میان نیروهای متخاصم در این کشور صحبت کردند. اندکی پس از این مکالمه، پارلمان مصر با مداخله نظامی احتمالی این کشور در لیبی، موافقت کرد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد ترامپ روز دوشنبه درباره مساله لیبی با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، صحبت کرد و گفت حضور نیروهای خارجی در لیبی وضعیت را وخیم‌تر کرده است. 

پارلمان مصر مداخله نظامی احتمالی سیسی در لیبی را تایید کرد  

 

پارلمان مصر به عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری این کشور، برای مداخله نظامی احتمالی در لیبی چراغ سبز نشان داد و اعزام نیروهای مسلح به خارج برای جنگ با «گروه‌های تروریست و شبه‌نظامیان» را تایید کرد. سیسی هفته پیش هشدار داد اگر امنیت ملی مصر و کشور همسایه‌اش، لیبی، تهدید شود، دست روی دست نخواهد گذاشت. مصر، امارات متحده عربی و روسیه از نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی، به سرکردگی خلیفه حفتر، در شرق لیبی حمایت می‌کنند که با حکومت رسمی لیبی می‌جنگند. اعزام نیروهای زمینی و سربازان مصر به لیبی به‌معنای افزایش تنش در این کشور خواهد بود.

کانادا:‌ این قانون که کشور محل سانحه هوایی مسئول تحقیق است باید تغییر کند 

 

کتی فاکس، رییس هیات امنیت انتقال هوایی کانادا، استخراج اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی ساقط‌شده با موشک‌های سپاه پاسداران را «گام بزرگ رو به جلو» توصیف کرد. بر اساس قوانین جهانی سوانح هوایی، کشور محل سانحه مسئول تحقیقات است. به گفته فاکس، کانادا به‌دنبال تغییر «بند ۱۳» این قانون است که کشورها را مسئول تحقیق درباره ارتش خودشان می‌داند. فاکس گفت: «به نظر ما بند ۱۳ باید با توجه به وضعیت این مورد خاص، تغییر کند.» 

وزیر خارجه کانادا:‌ گزارش ایران درباره هواپیمای اوکراینی معتبر نیست 

 

فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا، ضمن ابراز تردید درباره گزارش سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران، که علت شلیک موشک را خطای زاویه‌ جهت‌یابی سامانه پدافند هوایی اعلام کرده است، گفت:‌ «اعتبار چندانی برای این گزارش قائل نیستم. [این اتفاق] فقط نتیجه خطای انسانی نیست. این ساده‌انگاری اتفاقی است که واقعا رخ داده است.» وزیر خارجه کانادا گفت:‌ «باید بفهمیم چه کسانی مسئول‌اند، چه کسی دستور شلیک داد، چرا آسمان هنوز باز بود و موشک‌ها چگونه شلیک شدند؟» 

فرانسه:‌ صداهای ضبط‌شده کابین خلبان و مسافران هواپیمای اوکراینی استخراج شد

 

بازرسان تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را که با موشک‌های سپاه پاسداران ساقط شد، روز سه‌شنبه آغاز می‌کنند. اداره تحلیل امنیت پروازهای غیرنظامی فرانسه گفت اطلاعات مربوط به صداهای کابین خلبان و سالن مسافران «با‌موفقیت استخراج شده است». این نهاد به محتوای صداها اشاره‌ای نکرد. به گفته اداره تحلیل امنیت پروازهای فرانسه، تصمیم به انتشار اطلاعات بیشتر با مقام‌های ایرانی است که مسئولیت این بررسی‌ها را بر عهده دارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More