شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌  کودک ۱۲ ساله یمنی در بیمارستانی در صنعا، به دنبال حمله هوایی نیروهای ائتلاف به استان شمالی الجوف (خبرگزاری رویترز)

طرابلس موضع مصر درباره مداخله در لیبی را محکوم کرد  

 

محمد القبلاوی سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی در طرابلس، موضع اخیر رییس‌جمهوری مصر درباره لیبی را محکوم کرد. عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر گفته است که در مقابل تهدید علیه امنیت ملی مصر و کشور همسایه لیبی، بیکار نخواهد ماند و ممکن است قبایل لیبی را در مقابل دولت طرابلس که ازسوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود، مسلح کند. دولت وفاق این اقدام مصر را «مداخله آشکار مصر در مناسبات لیبی» توصیف کرد. 

آمریکا:‌ اتحادیه اروپا برای توقف ارسال سلاح به لیبی تلاش کافی نمی‌کند

 

دیوید شنکر، معاون وزارت خارجه آمریکا در مناسبات خاور نزدیک،  اتحادیه اروپا را به نقض بی‌طرفی درباره لیبی متهم کرد و گفت اروپا فقط از مداخله نظامی ترکیه در لیبی انتقاد می‌کند. او در جلسه مجازی روز پنجشنبه ۲۶ تیر در اندیشکده جرمن مارشال در واشینگتن، گفت:‌ «کسی به اعزام هواپیماهای روسیه، امارات و مصر اعتراضی ندارد. اروپا اگر واقعا جدی است، وقتی که این کشورها تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض می‌کنند، می‌تواند جلویشان را بگیرد.» 

درخواست  کمک مالی  ده میلیارد دلاری سازمان ملل برای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا

 

  سازمان ملل خواستار  کمک مالی ده میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای  مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا شده است. این بزرگترین تقاضای کمک مالی سازمان ملل متحد تاکنون به شمار می‌رود. سازمان ملل می‌گوید حدود ۲۶۵ میلیون نفر ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۰ و بر اثر پیامدهای کووید-۱۹ با گرسنگی مفرط مواجه شوند. کمک‌های درخواستی صرف کشورهای کم‌درآمد و ضعیف خواهد شد. سازمان ملل هشدار داد اگر اقدامی در این راستا انجام نشود، حاصل دهه‌ها فعالیت برای توسعه از بین خواهد رفت. 

موج افزایش مشتریان نتفلیکس، آرام گرفت

 

نتفلیکس از پیوستن ده میلیون عضو جدید در سه ماه آوریل، مه، ژوئن (فروردین، اردیبهشت و خرداد)  خبر داد و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰، در کل ۲۶ میلیون نفر به این شبکه بزرگ آنلاین فیلم و سریال پیوسته‌اند. در کل سال ۲۰۱۹، نتفلیکس ۲۸ میلیون عضویت جدید را ثبت کرد. درآمد نتفلیکس تقریبا ۲۵ درصد افزایش یافته و سود سه ماهه این شرکت به ۷۲۰ میلیون دلار رسیده است. این شرکت در مدت مشابه سال قبل، ۲۷۱ میلیون دلار سود داشت. در حال حاضر برخی اعضا در حال ترک شبکه‌‌اند ولی به گفته یک تحلیلگر، «شیوع ویروس کرونا نشان داد که نتفلیکس عضوی جدانشدنی از زندگی مخاطبان است.»

نخست‌وزیر بریتانیا:‌ دولت برای عادی‌سازی چشمگیر تا کریسمس برنامه‌ریزی می‌کند ‌‌

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از افزایش ۳۰ هزار تایی دستگاه‌های کمک‌تنفسی، تجهیزات حفاظت شخصی پرسنل بیمارستان‌ها و اجرای بزرگترین برنامه واکسیناسیون آنفلوآنزا در کشور با هدف آمادگی برای زمستان خبر داد. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفت سه میلیارد پوند بودجه اضافی برای سازمان خدمات بهداشت و سلامت همگانی در انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در نظر گرفته شده است. او گفت محدودیت‌های اعمال شده برای اداره‌ها و وسائل نقلیه عمومی از اول اوت متوقف می‌شود و مردم می‌توانند از این به بعد، به شکل عادی در ادارات حضور یابند. او در نشست خبری روز جمعه، ابراز امیدواری کرد که تا کریسمس امسال، وضعیت عادی «به شکل چشمگیری» به کشور بازگردد. 

شناسایی بیش از ۷۷ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا 

 

 ایالات متحده در پایان روز پنجشنبه ۲۶ تیر از شناسایی بیش از ۷۷ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. این رکورد جدیدی از نظر شناسایی موارد جدید روزانه در این کشور است. به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ نیز در آمریکا در یک شبانه‌روز حدود هزار نفر بوده است. بیشترین موارد مرگ در ایالت‌های فلوریدا، کارولینای جنوبی و تگزاس گزارش شده است. تاکنون بیش از ۱۳۸ هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در دولت آمریکا هشدار داده است که شمار موارد روزانه ابتلا در این کشور ممکن است به زودی، به صدهزار نفر افزایش یابد. 

بازگشت اسرائیل به شرایط نیمه‌تعطیل بر اثر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا 

 

به دنبال بروز موج دوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اسرائیل، این کشور مقررات تعطیلی سختگیرانه‌ای را در طول آخر هفته، بر فروشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها اعمال کرده و اماکن تفریحی تعطیل خواهند بود. پس از افزایش شمار مبتلایان به حدود دو هزار نفر، دولت اسرائیل این مقررات را صبح جمعه ۲۷ تیر و به دنبال جلسه فوری کابینه اعلام کرد. طبق تصمیم اخیر، باشگاه‌های ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود و رستوران‌ها می‌توانند فقط برای ارائه غذای بیرون‌بر فعالیت کنند. تجمع بیش از ده نفر در فضای بسته نیز ممنوع خواهد بود.

آلمان:‌ سازمان بهداشت جهانی بازرسی بر عملکرد رسیدگی به شیوع ویروس کرونا را تسریع کند  

 

وزیر بهداشت آلمان از سازمان بهداشت جهانی خواست تا کار بررسی نحوه رسیدگی این سازمان به همه‌گیری ویروس کرونا را تسریع کند. این اقدام می‌تواند نشانی باشد بر سختگیری اتحادیه اروپا بر این نهاد سازمان ملل متحد. برلین، رییس‌ دوره‌ای اتحادیه اروپا تاکنون عمدتا در مقابل انتقادهای آمریکا درباره نحوه عملکرد سازمان بهداشت جهانی در قبال شیوع ویروس کرونا و نزدیکی بیش از حد آن به چین، از این نهاد حمایت کرده، اما اکنون به نظر می‌رسد که موضع قاطع‌تری اتخاذ کرده است. 

معترضان تونسی یک نیروگاه  پمپاژ نفت در جنوب کشور را مسدود کردند

 

به دنبال چند هفته تظاهرات علیه بیکاری در منطقه جنوبی تطاوین تونس، معترضان در روز پنجشنبه ۲۶ تیر یک نیروگاه پمپاژ نفت را قطع کردند. این اقدام رهبران سیاسی تونس را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. مقامات این کشور همچنین به دنبال استعفای الیاس فخفاخ، نخست‌وزیر تونس در روز چهارشنبه ۲۵ تیر، با یک بن‌بست سیاسی مواجه شده‌اند. معترضان خواستار اجرای یک قرارداد مربوط به سال ۲۰۱۷ برای کارآفرینی در شرکت‌های نفتی و پروژه‌های زیرساختی هستند. نرخ بیکاری در منطقه تطاوین ۳۰ درصد است. تونس روزانه تنها ۴۴ هزار بشکه نفت تولید می‌کند. معترضان از هفته گذشته در منطقه محل استقرار دو شرکت ایتالیایی ای‌ان‌ای و او‌ام‌وی استرالیایی چادر زده‌اند. 

فرودگاه‌های عراق از دوم مرداد پروازهای بین‌المللی را از سرمی‌گیرند

 

عراق اعلام کرد از تاریخ دوم مرداد، فرودگاه‌های خود را برای پروازهای بین‌المللی بازگشایی می‌کند. عراق از ماه فروردین، به علت شیوع ویروس کرونا کلیه پروازهای تجاری را قطع کرده بود. این کشور قرار است پس از عید قربان، مقررات منع تردد شبانه را لغو کند و رستوران‌ها و مراکز خرید را با رعایت مقررات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، بازگشایی کند. 

ممنو‌عیت سفر دانشجویان اروپایی به آمریکا لغو شد 

 

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ تیر در بیانیه‌ای، دانشجویان اروپایی را از قانون منع سفر آمریکا که به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال شده، معاف اعلام کرد. وزارت خارجه همچنین گفت برخی استثنائات را برای وابستگان و افراد خانواده‌های دارندگان ویزای آمریکا در نظر می‌گیرد. این اقدامات در راستای تلاش‌های تدریجی دولت ترامپ برای بازگشایی سفرهای بین‌المللی به دنبال چندین ماه تعطیلی سراسری برای مهار شیوع ویروس کرونا، به شمار می‌روند. اتحادیه اروپا از ماه گذشته سفرهای غیرضروری از برخی کشورهای جهان را مجاز اعلام کرد، اما شهروندان آمریکایی هنوز مجاز به سفر به اروپا نیستند. 

بارش باران و فروریختن ساختمان‌ها در مومبای، هشت نفر را کشت

 

بارش باران شدید در مومبای، پایتخت مالی هند، باعث فروریختن یک ساختمان شش طبقه شد. به گفته مسئولان، در این حادثه شش نفر کشته و چندین نفر مجروح شده‌اند. این ساختمان محل سکونت پنج تا شش خانواده بود که علی‌رغم هشدار و توصیه مسئولان به تخلیه ساختمان، در آنجا مانده بودند. همچنین چندین نفر زیر آوار مانده‌اند و بسیاری نیز به دنبال فروریختن ساختمان، در یک قسمت باقی‌مانده از بنا، گیر افتاده‌اند. هر ساله، در فصل بارش باران‌های سنگین در مومبای، برخی بناها برای اسکان خطرناک اعلام می‌شوند. 

عبدالفتاح سیسی:‌ در صورتی که امنیت به خطر افتد، مصر در لیبی بیکار نمی‌ماند 

 

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر عصر پنجشنبه، ۲۶ تیر گفت که مصر در مقابل هرگونه تهدید مستقیم علیه امنیت مصر و لیبی، بیکار نمی‌ایستد. او این سخنان را اندکی پس از دیدار با گروهی از شیوخ قبیله‌ای‌ لیبی و فرماندهان نزدیک به خلیفه حفتر بیان کرد که طی سفر به قاهره، خواستار مداخله نظامی مصر در جنگ داخلی لیبی شدند. این شیوخ قبیله‌ای که از بنغازی، محل استقرار نیروهای خلیفه حفتر به مصر سفر کردند، در دیدار با سیسی به او و ارتش مصر اختیار دادند تا برای مقابله با آنچه که «تروریسم و حمله ترکیه» خواندند، وارد کشورشان شود. سیسی گفت ما به دعوت شیوخ لیبی وارد این کشور می‌شویم و به دستور آن‌ها خارج خواهیم شد. لیبی از سال ۲۰۱۴، میان دولت وفاق ملی در طرابلس، و نیروهای خلیفه حفتر، تحت حمایت امارات، روسیه و مصر در شرق، دو پاره شده است. 

اعلام وضعیت قرمز و خطر جاری شدن سیل در شهر ووهان چین 

 

به دنبال بارش باران سنگین و خطر طغیان رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، در شهر ووهان در مرکز چین، و همچنین استان‌های آنهویی، جیانگشی و ژجیانگ وضعیت خطر قرمز اعلام شد. ووهان، واقع در کرانه رود یانگ‌تسه و منشاء بروز ویروس کرونا در اواخر سال گذشته میلادی است. هم‌زمان با رسیدن سطح آب به مرز خطر، مسئولان ووهان به شهروندان هشدار داده‌اند تا تمهیدات احتیاطی را انجام دهند. مخزن عظیم آب در منطقه، در حال حاضر بیش از ظرفیت ایمنی خود آب را ذخیره کرده و سطح آب دریاچه‌ها دو و نیم متر افزایش یافته است.

سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف درباره حمله هوایی نیروهای ائتلاف علیه غیرنظامیان در یمن شد

 

فرستاده سازمان ملل متحد به یمن خواستار تحقیقات جامع و شفاف درباره حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان شد، که در اثر این حمله ۱۱غیرنظامی در استان الجوف در شمال یمن کشته شدند. او گفت افزایش خشونت‌، تلاش‌های تحت هدایت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ پنج ساله را، پیچیده کرده است. وزارت بهداشت حوثی‌های یمن شمار قربانیان حمله هوایی ۲۵ تیرماه را ۲۴ نفر، از جمله دو کودک اعلام کرده است. شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، اخیرا حملات موشکی و پهپادی خود علیه شهرهای عربستان را افزایش داده‌اند. 

هند با بیش از یک میلیون مبتلا، سومین کشور جهان از نظر شمار مبتلایان به ویروس کرونا 

 

هند در روز جمعه به سومین کشور جهان از نظر شمار موارد مبتلایان به ویروس کرونا تبدیل شد و اعلام کرد که شمار ابتلا در این کشور به بیش از یک میلیون نفر رسیده است. هند در حال حاضر پس از ایالات متحده آمریکا و برزیل، در مقام سوم جهان قرار دارد. کارشناسان می‌گویند به نسبت جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری هند، یک میلیون مبتلا، آمار بالایی نیست ولی در ماه‌های آینده شمار مبتلایان به سرعت افزایش خواهد یافت. تاکنون در هند ۲۵ هزار و ۶۰۲ نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

مقررات منع سفرهای غیرضروری در مرزهای زمینی آمریکا، کانادا و مکزیک تمدید می‌شود

 

کانادا و ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کردند که تاریخ ممنوعیت سفرهای غیرضروری میان مرزهای زمینی آمریکا، کانادا و مکزیک تا ۳۱ مرداد تمدید می‌شود. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در یک نشست خبری گفت:‌ «آمریکا و کانادا درباره تمدید مقررات مرزی تا یک ماه دیگر توافق کردند و ما تلاش می‌کنیم که در همکاری با کشور همسایه آمریکا، مردم را در هر دو سوی مرز در امنیت نگاه داریم.» پیشتر وزیر امنیت کشور ایالات متحده در یک پست توییتری از تمدید ۳۰ روزه مقررات منع سفرهای غیرضروری در مرزهای زمینی خبر داده بود. 

شمار جان‌باختگان ناشی از غرق شدن قایق پناهجویان در دریاچه وان ترکیه، ۴۰ نفر اعلام شد

 

یک مسئول دولتی ترکیه، پس از سه هفته تحقیقات درباره غرق شدن قایق پناهجویان در دریاچه وان گفت، شمار جان‌باختگان ناشی از حادثه دریاچه وان در شرق ترکیه، به ۴۰ نفر رسید. به گفته سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، این قایق که حامل ۵۵ الی ۶۰ مسافر بود، در تاریخ هفتم تیرماه غرق شد. پنج سرنشین قایق نجات یافتند. دریاچه وان در نزدیکی مرز ایران و یکی از مسیرهای عبوری مهاجران ایرانی، افغانستانی، و دیگر کشورها برای رسیدن به اروپا است. 

ممنوعیت احتمالی صدور ویزا برای سفر تمامی اعضای حزب کمونیست چین به آمریکا 

 

دولت آمریکا منع سفر تمامی اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌هایشان به آمریکا را بررسی می‌کند. یک منبع آگاه به شرط فاش نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت، مسئولان ارشد در حال تهیه پیش‌نویس دستور ریاست جمهوری در این باره هستند، ولی کار هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده ارائه نشده است. بحث درباره رد احتمالی درخواست ویزای ده‌ها میلیون چینی برای ورود به آمریکا، یکی از سختگیرانه‌ترین اقدامات در مناسبات میان واشینگتن و پکن خواهد بود. 

توییتر می‌گوید حدود ۱۳۰ حساب هدف حمله سایبری قرار گرفت

 

توییتر اعلام کرده طی حمله سایبری هکرها به این رسانه اجتماعی، حدود ۱۳۰ حساب کاربری هدف قرار گرفت. در این حمله، هکرها توانستند با نفوذ به سیستم‌های داخلی توییتر، کنترل حساب‌های کاربری شماری از افراد شناخته‌شده و شرکت‌ها را در دست گیرند و از سوی آنها توییت کنند. توییتر در بیانیه‌ای گفت که در حال بررسی دسترسی احتمالی هکرها به داده‌های خصوصی حساب‌های کاربری است. اف‌بی‌آی در سانفرانسیسکو در راس تحقیقات درباره حمله سایبری توییتر است و بسیاری از قانونگذاران در واشینگتن خواستار تحقیق درباره نحوه انجام این حمله شده‌اند. سابقه بلاک‌چین ( تکنولوژیی که همانند یک دفترِ کل، تمامِ تراکنش‌های بیت کوین را درونِ خود ذخیره می‌کند و اساس بیت‌کوین بر پایه این تکنولوژی بنا شده است.)  نشان می‌دهد که هکرها توانستند در این حمله بیش از ۱۰۰ هزار دلار بیت‌کوین به دست آورند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More