شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ جاری شدن سیل در استان جیانگشی در چین - (خبرگزاری رویترز) 

تظاهرات صدها سودانی معترض به استخدام شهروندان برای جنگ در لیبی  

 

صدها سودانی روز سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه در مقابل سفارت امارات متحده عربی در خارطوم تجمع و به استخدام شهروندان سودان برای پیوستن به نیروهای خلیفه حفتر در شرق لیبی اعتراض کردند. معترضان خواستار «عذرخواهی و جبران خسارت»‌ از سوی امارات شدند و گفتند شرکت خدمات امنیتی «بلک شیلد» متعلق به امارات، آنان را با وعده استخدام در نیروهای عادی امنیتی فریب داده و به خدمت در نیروهای حفتر وادار کرده است. بلک شيلد پیشتر اتهام شهروندان سودان درباره ماهیت کار در لیبی را رد کرده است. امارات از حامیان عمده ارتش ملی لیبی است که علیه حاکمیت رسمی این کشور می‌جنگد. 

محکومیت بلاگر تونسی به شش ماه حبس به دلیل انتشار «سوره کرونا» 

 

یک بلاگر تونسی به دنبال انتشار مطلب طنزی درباره کووید-۱۹ در قالب یک سوره قرآن، به شش ماه حبس محکوم شد. آمنه شرقی، بلاگر ۲۸ ساله، در ماه اردیبهشت با انتشار «سوره کرونا» در صفحه  فیسبوک خود، مردم را به رعایت بهداشت، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی ترغیب کرد. دادگاه او را به «نفرت‌افکنی میان ادیان» متهم کرد. او در حال حاضر آزاد است و قصد دارد تقاضای تجديد‌نظر کند. 

کاهش نرخ جهانی تولد و نصف شدن جمعیت ۲۳ کشور تا پایان قرن 

 

محققان موسسه ارزیابی سلامت در دانشگاه واشینگتن، در پژوهشی گفته‌اند که نرخ باروری در سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۲ونیم رسیده و تا سال ۲۱۰۰ به زیر ۱/۷ تنزل خواهد یافت. بر اساس این تحقیق علمی، جهان با کاهش چشمگیر تولد کودکان و تاثیر شگرف آن بر جوامع مواجه خواهد شد. افت نرخ تولد به معنی این است که جمعیت تمامی کشورهای جهان تا پایان قرن حاضر کاهش خواهد یافت و جمعیت بسیاری از کشورها به شکل چشمگیری پیر خواهد بود. بر اساس این پژوهش علمی، جمعیت ۲۳ کشور جهان، از جمله ژاپن و اسپانیا تا پایان قرن نصف می‌شود. 

پرتاب کاوشگر فضایی امارات متحده عربی به مریخ برای بار دوم به تاخیر افتاد 

 

امارات متحده عربی برای بار دوم، پرتاب کاوشگر خود به مریخ را به علت شرایط نامناسب جوی به تاخیر انداخت. این کاوشگر قرار است از پایگاهی در ژاپن ماموریتش را آغاز کند و به گفته دفتر ارتباطات دولتی امارات، این عملیات به علت شرایط جوی در محل پرتاب، به تاخیر افتاده است. امارات  گفته که تاریخ جدید پرتاب، به زودی اعلام خواهد شد و ممکن است تا ۱۳ مرداد ماه طول بکشد. 

کانادا تحصیل آنلاین برای دانشجویان خارجی را تسهیل می‌کند 

 

به دنبال شیوع ویروس کرونا و اعمال محدویت‌های مرزی در کانادا، مقامات این کشور از تسهیل تحصیل آنلاین برای دانشجویان بین‌المللی خارج از کشور خبر دادند و اعلام کردند که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، واجد شرایط کسب اجازه کار در کانادا می‌شوند. پیشتر در ماه اردیبهشت، به‌رغم بسته بودن مرزهای کانادا به روی مسافرت‌های غیرضروری، این کشور صدور مجوزهای جدید تحصیلی برای دانشجویان خارجی را افزایش داد. دانشگاه‌های کانادا در جلب دانشجویان خارجی، با دانشگاه‌های آمریکا، استرالیا و بریتانیا رقابت می‌کند. شهریه تحصیل دانشجویان خارجی از دانشجویان داخلی بالاتر است و نقش عمده‌ای در درآمد دانشگاه‌ها دارد. 

پلیس نروژ مردی را به اتهام حمله با چاقو به سه زن بازداشت کرد

 

پلیس شهر سارپسبورگ در جنوب نروژ، مردی را به اتهام حمله با چاقو به سه زن ‌بازداشت کرد. به گفته پلیس، این حملات در سه نقطه متفاوت در عصر سه‌شنبه ۲۴ تیر صورت گرفت و حال یکی از قربانیان وخیم است. پلیس نروژ گفت مهاجم به احتمال زیاد تنها اقدام کرده و انگیزه او هنوز مشخص نیست.

چین «لاکهید مارتین» را به دلیل فروش اسلحه به تایوان تحریم می‌کند 

 

چین از قصد خود برای تحریم لاکهید مارتین که یکی از بزرگترین پیمانکاران صنایع جنگی دنیا محسوب می‌شود، خبر داد و روز پنجشنبه، ۲۵ تیر در بیانیه‌ای گفت این تصمیم به دلیل مشارکت این کمپانی در فروش اخیر اسلحه از سوی آمریکا به تایوان اتخاذ شده است. این اقدام چین به تنش‌های اخیر در مناسبات میان واشینگتن و پکن می‌افزاید. شرکت آمریکایی تولیدکننده اسلحه لاکهید مارتین، پیمانکار اصلی فروش بسته ۶۲۰ میلیون دلاری موشک‌های زمین به هوای پاتریوت به چین است که سال گذشته توسط دولت آمریکا تایید شد. سخنگوی وزارت خارجه چین خواستار توقف فروش اسلحه آمریکا به تایوان شد تا مناسبات دو کشور آسیب نبیند و صلح و ثبات در تایوان حفظ شود. 

پلیس بلاروس دست‌کم ۲۵۰ معترض را بازداشت کرد 

 

پلیس بلاروس دست‌کم ۲۵۰ نفر را در تظاهرات اعتراضی در شهر مینسک، بازداشت کرد. تظاهرات پس از آن آغاز شد که مسئولان کمیته مرکزی انتخابات، از ثبت نام دو رقیب عمده الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری این کشور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری خودداری کردند. لوکاشنکو که در دوره ۲۶ ساله حاکمیت خود، فضای چندانی به مخالفان خود نداده، قصد دارد در انتخابات ۱۹ مرداد پیروز شود. هیات اعزامی اتحادیه اروپا به بلاروس گفت «تصمیم کمیسیون مرکزی انتخابات، ماهیت دموکراتیک و یکپارچه انتخابات را زیر سوال می‌برد.» 

مجسمه یک معترض سیاه‌پوست جایگزین مجسمه سرنگون شده تاجر برده در شهر بریستول شد

 

 مجسمه معترض سیا‌ه‌پوستی به نام جن رید، که مشت گره کرده‌اش را به آسمان برده، در شهر بندری بریستول در بریتانیا، جایگزین مجسمه ادوارد کالستون، یک تاجر برده قرن هفدهمی شد که پیشتر در ماه گذشته، توسط معترضان تظاهرکننده پایین کشیده شده بود. مجسمه کالستون، که در قرن هفدهم از خرید‌و‌فروش برده در غرب آفریقا به ثروتی هنگفت دست یافته بود، در جریان تظاهرات ضد تبعیض‌نژادی که به دنبال مرگ جورج فلوید، در شهرهای مختلف جهان برگزار شد، سرنگون شده بود. 

سازمان ملل، ونزوئلا را به برچیدن باندهای تبهکار از معادن ترغیب کرد  

 

تحقیقات سازمان ملل حاکی است که برخی معادن طلا، الماس و هیدروکسید آلومینیوم در منطقه آمازون ونزوئلا، تحت کنترل باندهای تبهکاری است که از کارگران سوءاستفاده می‌کنند، آن‌ها را کتک می‌زنند و حتی به قتل می‌رسانند. گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت نیروهای امنیتی و نظامی ونزوئلا، از این جرائم جلوگیری نکرده و در برخی خشونت‌ها علیه معدنچیان مشارکت داشته‌اند. میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت:‌ «مسئولان باید برای پایان دادن به استثمار جنسی و کاری، کار کودکان و قاچاق انسان اقدام کنند و گروه‌های مجرمی که معدن‌های ونزوئلا را تحت کنترل دارند، برچینند.» 

شمار مبتلایان به کوید ۱۹ در پایگاه نظامی آمریکا در ژاپن به ۱۳۶ نفر رسید 

 

خبرگزاری ژاپنی کیودو اعلام کرد، مسئولان نظامی آمریکا در ژاپن،  ۳۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را در پایگاه نظامی هنسن در اوکیناوا تایید کردند. به این ترتیب ۱۳۶ نفر در پایگاه‌های نظامی آمریکا در این جزیره ژاپنی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این وضعیت موجب خشم فرماندار اوکیناوا شده و اقدامات پیشگیرانه ارتش آمریکا را در شیوع ویروس کرونا زیر سئوال برده است.

دست‌کم ۱۶ کشته و صدها آواره در اثر سیل و رانش زمین در اندونزی ‌

 

سازمان مقابله با بلایای طبیعی اندونزی گزارش داد سیل و رانش زمین در جزیره سولاوسی، روز چهارشنبه ۲۵ تیر، دست‌کم ۱۶ کشته به جاگذاشت و صدها نفر را آواره کرد. همچنین در اثر جاری شدن این سیل در شمال جزیره سولاوسی، ۲۳ نفر ناپدید شده‌اند که تاکنون امدادگران موفق به یافتن آن‌ها نشده‌‌اند. تصاویر حاکی است که خانه‌ها و یک جاده منتهی به فرودگاه محلی ویران شده و زیر گل‌ولای فرورفته‌اند. باران سنگین و پیاپی باعث سرریز شدن آب سه رودخانه شده و ۶۵۵ نفر خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند. قطع کردن درختان و از بین بردن جنگل‌ها، خرابی ناشی از سیل‌های فصلی در اندونزی را وخیم‌تر کرده است. 

توافق اردوغان و ترامپ درباره همکاری نزدیک‌تر برای برقراری ثبات در لیبی

 

دفتر ریاست جمهوری ترکیه، از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ خبر داد و گفت در روز سه‌شنبه ۲۴ تیر روسای جمهوری ترکیه و ایالات متحده آمریکا توافق کردند که برای اطمینان از ثبات پایدار در لیبی، همکاری نزدیکتری درباره این کشور داشته باشند. ترکیه در لیبی از حکومت وفاق ملی حمایت می‌کند که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و با «ارتش ملی لیبی» به سرکردگی خلیفه حفتر در شرق کشور مقابله می‌کند. نیروهای حفتر تحت حمایت امارات متحده عربی، مصر و روسیه‌اند. آنکارا قبلا نیز خواستار نقش فعال‌تر آمریکا در لیبی شده بود. 

سفیر چین: تصمیم بریتانیا درباره هواوی ناامیدکننده و اشتباه است

 

سفیر چین در لندن گفت تصمیم بریتانیا به خروج تجهیزات هواوی از شبکه ۵جی این کشور، اشتباه است و سیاست‌های تجاری بریتانیا در مورد سرمایه‌گذاران  خارجی را زیر سوال برد. لیو شیااومینگ در حساب توییتری خود نوشت:‌ «تصمیم بریتانیا درباره هواوی، اشتباه و ناامیدکننده است. ارائه فضای باز، منصفانه و بدون تبعیض از سوی بریتانیا برای شرکت‌های کشورهای دیگر زیر سوال رفته است.» 

نیویورک تایمز بخشی از کارمندانش را از هنگ‌کنگ به سئول منتقل می‌کند 

 

دو هفته پس از اعمال قانون امنیتی پکن بر هنگ‌کنگ، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت بخشی از دفتر هنگ‌کنگ خود را به سئول منتقل می‌کند. این روزنامه‌ آمریکایی گفت کارمندانش برای گرفتن مجوز کار دچار مشکل شده‌اند و قصد دارد تیم روزنامه‌نگاران دیجیتال خود را که یک سوم کارمندان شعبه هنگ‌کنگ را تشکیل می‌دهند،‌ طی سال آینده میلادی به پایتخت کره جنوبی منتقل کند. این اقدام ضربه‌ای به شهرت هنگ‌کنگ به عنوان کانون روزنامه‌نگاری آسیا به شمار می‌رود. 

ترامپ گفت منع فعالیت هواوی در بریتانیا با تلاش شخصی او بود  

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، مسئولیت تصمیم بوریس جانسون در ممانعت از حضور شرکت چینی هواوی در شبکه ۵جی بریتانیا را بر عهده گرفت. جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه ۲۴ تیر دستور داد که تجهیزات هواوی تا پایان سال ۲۰۲۷ از بریتانیا برچیده شود. ترامپ گفت:‌ «ما بسیاری از کشورها را متقاعد کردیم که از هواوی استفاده نکنند، و بخش بزرگی از این کار را شخصا انجام دادم. زیرا هواوی یک ریسک امنیتی بزرگ است.» 

یک کشته و ده‌ها مجروح در تصادف دو قطار در جمهوری چک 

 

تصادف دو قطار در جمهوری چک یک کشته و دست‌کم ۳۵ مجروح به جا گذاشت. این دومین تصادف قطارها در این کشور اروپای مرکزی در یک ماه گذشته است. در این حادثه که عصر سه‌شنبه ۲۴ تیر رخ داد، یک قطار مسافربری و یک قطار باری در نزدیکی شهر «چسکی برود» در ۳۴ کیلومتری شرق پراگ تصادف کردند. راننده یکی از قطارها جان باخته، حال دو نفر از مجروحان وخیم است و هشت نفر جراحات جدی دارند. بیش از یک هفته پیش دو قطار دیگر در مرز چک و آلمان تصادف کردند که طی آن دو نفر کشته و ۲۴ نفر مجروح شدند. 

تعدیل گسترده نیرو در یکی از بزرگترین شرکت‌های کارآفرین سنگاپور 

 

همزمان با فشار اقتصادی ناشی از کساد صنعت توریسم در سنگاپور، شرکت «رزورتز وورلد سنتوزا»، یکی از بزرگترین شرکت‌های کارآفرین بخش خصوصی سنگاپور، از تصمیم خود برای تعدیل نیروی گسترده خبر داده است. این شرکت شمار کارمندانی که قصد اخراجشان را دارد اعلام نکرده، اما رسانه‌های محلی می‌گویند این تعداد «چشمگیر» است. رزورتز وورلد سنتوزا، ۱۲ هزار و پانصد نیرو دارد و مراکز تفریحی آن شامل هتل، کازینو، و استودیوهای سینمایی یونیورسال در محوطه‌ای به مساحت ۴۹ هکتار قرار گرفته است. 

چین فرمان اجرایی ترامپ را تلافی می‌کند  

 

وزارت خارجه چین هشدار داد در مقابل دستور دونالد ترامپ، تحریم‌های تلافی‌جویانه‌ای را علیه برخی شهروندان و نهادهای آمریکایی اعمال می‌کند. رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۴ تیر با صدور فرمانی اجرایی گفت: به منظور مجازات «اقدامات سرکوبگرانه» چین علیه مردم هنگ کنگ، به امتیازهای اقتصادی هنگ‌کنگ تحت قوانین آمریکا پایان می‌دهد. او در کنفرانسی خبری گفت:‌ «دیگر از اعطای امتیازهای ویژه و اقتصادی و صادرات فناوری‌های حساس خبری نخواهد بود.» او همچنین طرح مصوب کنگره برای تنبیه بانک‌هایی را امضا کرد که با‌ مقامات چینی مسئول اجرای قانون امنیتی جدید در هنگ‌کنگ، کار می‌کنند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More