شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ اعتراف به کشیش در فضای باز، با ماسک و دستکش، مکزیکوسیتی (عکس از خبرگزاری رویترز) 

فرود اضطراری پرواز رایان‌ایر پس از کشف «یادداشت بمب‌گذاری»

 

کشف یادداشت هشدار درباره وجود بمب در دستشویی یک هواپیمای خطوط هوایی رایان‌ایر باعث شد مسئولان هواپیما را بر زمین بنشانند. هواپیمای رایان‌ایر از کراکوف در لهستان عازم دوبلين بود و در میانه راه، در اسکس فرود آمد تا ماموران پلیس آن را بازرسی کنند و در شامگاه دوشنبه، دو هواپیمای نیروی هوایی بریتانیا آن را تا مقصد اسکورت کردند. بنا بر اعلام پلیس، هیچ مورد مشکوکی پیدا نشده و دو مرد به ظن تهدید و به خطر انداختن هواپیما بازداشت شده‌اند. 

بریتانیا همکاری با هواوی در شبکه ۵جی را ممنوع می‌کند 

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، قرار است استفاده از خدمات و فناوری شرکت چینی هواوی در شبکه ۵جی بریتانیا را ممنوع کند. این تصمیم خشم چین و رضایت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، را برانگیخته است. این اقدام بریتانیا به این معنی است که بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی دیگر در غرب جایی ندارد. پیش‌تر، ترامپ از جانسون خواسته بود در تصمیم چند ماه پیش بریتانیا مبنی بر همکاری محدود با هواوی در شبکه ۵جی این کشور تجدید‌نظر کند. هم‌زمان مناسبات بریتانیا و چین بر سر اعمال قانون امنیتی پکن در هنگ‌کنگ دچار تنش‌ شده است. 

احتمال تمدید مقررات منع سفرهای غیرضروری میان آمریکا و کانادا 

 

به گفته دو منبع خبری نزدیک به دولت کانادا، ممنوعیت سفرهای غیرضروری میان کانادا و ایالات متحده آمریکا احتمالا تمدید خواهد شد. این ممنوعیت که از اواخر اسفند گذشته، برای مهار شیوع کرونا برقرار و تاکنون چند بار تمدید شده است، در ۳۱ تیر منقضی می‌شود. اما با توجه به شدت شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا، تمدید مجدد آن ناگزیر به نظر می‌رسد. 

اوکراین:‌ هنوز زود است خطای انسانی را عامل سقوط هواپیمای مسافربری بدانیم  

 

وزیر خارجه اوکراین گفت هنوز خیلی زود است نتیجه بگیریم، طبق ادعای ایران، خطای انسانی عامل شلیک به هواپیمایی مسافربری اوکراینی در نزدیکی تهران بوده است. در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری ایران آمده است که هواپیمای اوکراینی تصادفی و به‌علت خطای درجه محاسباتی هدف شلیک قرار گرفته است. هواپیمای اوکراینی در دی‌ماه، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی سرنگون شد و تمامی  ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. 

پرتاب کاوشگر فضایی امارات متحده عربی به مریخ به تاخیر افتاد 

دولت امارات متحده عربی با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد این کشور پرتاب کاوشگر فضایی‌اش به مریخ را به‌دلیل شرایط جوی محل پرتاب در ژاپن، تا روز جمعه ۲۷ تیر، به تاخیر انداخته است. کاوشگر «امید» قرار بود بعد‌از‌ظهر چهارشنبه ۲۵ تیر، به وقت امارات متحده عربی، از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن برای سفری هفت‌ماهه به سیاره سرخ و همچنین ارسال اطلاعات درباره اتمسفر، به فضا پرتاب شود. این اولین ماموریت فضایی امارات متحده عربی است. 

 

انفجار بمب در نزدیکی گشت مشترک نیروهای روسیه و ترکیه در شمال سوریه  

 

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، انفجار بمب کنار‌جاده‌ای شبه‌نظامیان سوری در نزدیکی گشت مشترک نیروهای ترکیه و روسیه در شمال سوریه، سه سرباز روسی را مجروح کرد. به دنبال انفجار صبح سه‌شنبه در استان ادلب، گشت‌زنی متوقف شد. در این انفجار، یک نفربر ترکیه‌ای و یک خودروی روسی آسیب دیدند. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است شماری از نیروهای ترکیه نیز آسیب دیده‌اند. روسیه و ترکیه، که در سوریه از دو جناح‌ مقابل حمایت می‌کنند، در اسفند گذشته در مورد گشت‌زنی‌های مشترک به توافق رسیدند و کمی بعد، درگیری‌ها آن‌ها را تا آستانه مواجهه مستقیم کشاند. 

لیبی امارات متحده عربی را به ممانعت از صادرات نفت این کشور متهم کرد 

 

هم‌زمان با تداوم آشفتگی وضعیت صنعت نفت لیبی، شرکت ملی نفت این کشور بار دیگر بر ضرورت صادرات تاکید و امارات متحده عربی را به ممانعت از صادرات نفت متهم کرد. شرکت ملی نفت لیبی یکشنبه گذشته نیز اعلام کرده بود امارات متحده عربی به نیروهای مستقر در شرق لیبی، به‌سرکردگی خلیفه حفتر، آموزش داده است چگونه تولید نفت این کشور را متوقف کنند. دو روز پیش از آن، لیبی صادرات نفت را از سر گرفته بود که حفتر یک بار دیگر آن را متوقف کرد. امارات متحده عربی در کنار مصر و روسیه از حفتر حمایت می‌کند. 

مذاکرات مصر، سودان و اتیوپی درباره سد رود نیل در اتیوپی بی‌نتیجه ماند

 

تازه‌ترین دور مذاکرات میان مصر، سودان و اتیوپی بر سر احداث سد اتیوپی روی رود نیل بدون توافق به پایان رسید. وزیر خارجه مصر گفت تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل به نتیجه‌ نرسید. شکست این مذاکرات امید اندک به حل اختلاف‌ها میان سه طرف و امضای توافق درباره فعالیت سد قبل از پر کردن آن را نقش بر آب کرده است. آدیس‌آبابا پیش‌تر اعلام کرده بود در ماه ژوییه (ماه جاری میلادی) پر کردن سد برای تولید برق را آغاز می‌کند. مقام‌های مصری معتقدند این سد منابع آب این کشور را تهدید می‌کند. مصر برای تامین آب، به رود نیل وابسته است. سودان نیز این سد را خطری برای منابع آب سدهای این کشور می‌داند. 

مرگ دست‌کم ۳۰۰۰ نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان جهان در اثر کرونا  

 

بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل، بیش از ۳۰۰۰ نفر از پرسنل بخش بهداشت و درمان در سراسر جهان در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این نهاد درباره شرایط کاری خطرناک، دستمزد پایین، ساعات کاری طولانی و خشونت علیه کارکنان بخش بهداشت و سلامت در برخی کشورها ابراز نگرانی کرده است. عفو بین‌الملل در گزارشی، در ۲۳ تیر، اعلام کرد روسیه با مرگ ۵۴۵ کارمند بخش سلامت، بالاترین شمار مرگ‌و‌میر پزشکان و پرستاران را دارد و بریتانیا و آمریکا، با فاصله اندکی، پس از روسیه قرار دارند. 

گرسنگی بلندمدت ۱۳۲ میلیون نفر دیگر در اثر شیوع کرونا

 

سازمان ملل هشدار داد که شیوع کرونا ممکن است تا پایان سال جاری میلادی، ۱۳۲ میلیون نفر دیگر را به گرسنگی بلندمدت دچار کند. سازمان ملل متحد در گزارشی، که روز دوشنبه ۲۳ تیر منتشر کرد، از دولت‌های جهان خواست تا ابزارهای سیاست‌گذاری برای کمک به برابری غذایی را مدنظر داشته باشند. بنا بر گزارش «امنیت غذا و تغذیه در جهان در سال ۲۰۲۰»، در سال گذشته، دو میلیارد نفر در ناامنی غذایی و حدود ۷۴۶ میلیون نفر در خطر ناامنی شدید غذایی قرار داشتند. اکنون، با افزایش سریع شمار گرسنگان، سازمان ملل هشدار داده است که یکی از اهدافش برای از بین بردن گرسنگی جهانی تا سال ۲۰۳۰، در معرض خطر جدی قرار دارد. 

بیوه رییس سابق شرکت هواپیمایی کره به دو سال حبس محکوم شد

 

دادگاه مرکزی سئول بیوه رییس سابق شرکت هواپیمایی کره را به اتهام سوءاستفاده و بدرفتاری با راننده، نگهبان امنیتی و دیگر کارمندان به دست‌کم دو سال حبس محکوم کرد. این پرونده موجی از شایعات حقوقی را درباره خانواده بنیان‌گذار شرکت هواپیمایی کره جنوبی برانگیخته است. دادگاه این زن ۷۰ ساله را به اتهام بدرفتاری مداوم با قربانیانی که زیردستش بوده‌اند مجرم شناخت. چو یانگ‌ـ‌هو، رییس سابق شرکت هواپیمایی کره، سال گذشته فوت کرد و از آن زمان، پسرش این شرکت را اداره می‌کند. 

سودان در دارفور وضعیت اضطراری اعلام کرد

 

سودان در منطقه غربی دارفور وضعیت اضطراری اعلام کرد. اعلام وضعیت اضطراری به‌دنبال افزایش درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی پس از هفته‌ها تظاهرات، صورت گرفت. دفتر سازمان ملل در دارفور در پی دریافت گزارش‌ها از آتش زدن ماشین‌ها و یک پاسگاه پلیس، گروهی را به محل اعزام کرده است. اعتراض‌ها با تظاهرات آرام و تحصن در بسیاری از نقاط منطقه و درخواست برکناری مسئولان فاسد و خروج نیروهای مسلح از شهرها و روستاها آغاز شد. 

تعطیلی مجدد دیزنی‌لند هنگ‌کنگ 

 

پارک دیزنی‌لند هنگ‌کنگ، یک ماه پس از بازگشایی، در پی موج جدید شیوع کرونا، مجددا درهایش را می‌بندد. این پارک در اوایل بهمن گذشته و پس از شیوع کرونا در آسیا، تعطیل و سپس در اواخر خرداد، بازگشایی شد. پارک دیزنی هنگ‌کنگ، پس از دیزنی‌لند شانگهای، دومین پارکی بود که بازگشایی شد. شیوع مجدد کرونا، مسئولان هنگ‌کنگی را بر آن داشت تا تجمع‌های بزرگ، صرف غذا در رستوران‌ها و حضور در ورزشگاه‌ها را به‌طور موقت ممنوع کنند. 

اختصاص بودجه ۸ میلیارد یورویی به کارکنان بخش بهداشت و درمان فرانسه 

 

دولت فرانسه در راستای قدردانی از کارکنان بخش بهداشت و سلامت، با اختصاص بودجه‌ای ۸ میلیارد یورویی، با افزایش دستمزد آنان موافقت کرد. این توافق روز دوشنبه ۲۳ تیر، در پی هفت هفته مذاکره فشرده، امضا شد. دولت کارکنان بخش بهداشت و درمان را در دوران همه‌گیری کرونا، «قهرمان» خوانده بود؛ اما این افراد به تقدیر کلامی راضی نبودند و در تظاهراتی، خواستار افزایش حقوق و افزایش بودجه بیمارستان‌ها شده بودند. 

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استرالیا مقررات را سختگیرانه‌تر کرد  

 

استرالیا روز سه‌شنبه ۲۴ تیر، از اعمال محدودیت‌ها و مقررات سختگیرانه‌تر بر تردد مردم خبر داد. با عبور شمار مبتلایان از ۱۰ هزار نفر، مسئولان این کشور در تلاش‌اند موج جدید شیوع کووید‌ـ‌۱۹ در مناطق جنوب‌ شرق استرالیا را مهار کنند. دو استان استرالیا نیز به‌دلیل نگرانی از آغاز موج دوم شیوع کرونا، مقررات قرنطینه و منع عبورو‌مرور را برقرار کرده‌اند.

فرانسه پروازهای چین به پاریس را کاهش داد

 

فرانسه پروازهای چین به این کشور را به یک پرواز در هفته محدود و اعلام کرد این اقدام در واکنش به تصمیم مشابه چین در مورد هواپیماهای فرانسوی است. سفارت فرانسه در پکن ضمن اعلام این خبر، در وب‌سایتش نوشت:‌ «مذاکرات میان دو دولت برای رسیدن به راه‌حلی رضایت‌بخش ادامه دارد.» سفارت چین در فرانسه در پاسخ اعلام کرد دولت فرانسه قصد داشت هر سه پرواز هفتگی هواپیمایی ایرفرانس از پاریس به مقصد شانگهای باشد و با توجه به تعداد پروازهای ورودی و شرایط ناشی از شیوع کرونا، این شهر با فشار زیادی مواجه است. 

نخست‌وزیر تونس‌ ترکیب کابینه را تغییر می‌دهد  

 

به‌دنبال آنچه اقدامی برای برکناری وزیران عضو حزب النهضه در تونس تلقی می‌شود، الیاس فخفاخ، نخست‌وزیر این کشور، از طرح تغییر ترکیب کابینه در روزهای آینده خبر داده است. حزب النهضه اعلام کرده خواستار تشکیل دولتی جدید است و ائتلاف فعلی، به‌دلیل اتهام‌های وارده به فخفاخ درباره تضاد منافع در برخی قراردادهای دولتی، اعتبار خود را از دست داده است. فخفاخ هرگونه اتهام فساد مالی را رد کرده و وعده داده است اگر تحقیقات خلاف این را ثابت کند، استعفا می‌دهد. النهضه پس از انقلاب ۲۰۱۱ و پایان ریاست جمهوری زین‌العابدین بن‌علی، در بیشتر دولت‌های تونس، بازیگر اصلی بوده است. 

لغو احداث نیروگاه برق خورشیدی کویت به‌علت شیوع کرونا  

 

کابینه دولت کویت برنامه احداث نیروگاه برق خورشیدی الدبدبه را به‌علت شیوع کرونا، لغو کرد. این تاسیسات می‌تواند ۱۵ درصد نیاز کویت به انرژی برق را تامین کند. کابینه دولت کویت پس از جلسه‌ای در عصر دوشنبه ۲۳ تیر، اعلام کرد: «به‌علت شیوع کرونا و آثارش بر بازارهای جهانی مالی و نفت، تصمیم به لغو پروژه گرفته شد.» این پروژه شرکت ملی نفت کویت قرار بود در فوریه ۲۰۲۱ آغاز شود. 

افزایش یک میلیونی شمار مبتلایان به کرونا در پنج روز

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار موارد ابتلا به کرونا در جهان دوشنبه ۲۳ تیر، به ۱۳ میلیون نفر رسید، به این معنا که در پنج روز، آمار مبتلایان یک میلیون نفر افزایش پیدا کرد. همه‌گیری جهانی کرونا در ۶/۵ ماه گذشته، بیش از نیم میلیون نفر  به کشتن داده است. تدروس آدنوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفته است در شرایط فعلی، چشم‌اندازی از بازگشت به شرایط «عادی قدیم» دیده نمی‌شود، به‌ویژه اگر تدابیر پیشگیرانه نادیده گرفته شوند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More