شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ مرد فلسطینی مهارت‌های خود در رشته پارکور را در ساحل غزه به نمایش گذاشته است. عکس از خبرگزاری رویترز

حمایت سوئد از طرح پیشنهادی آلمان و فرانسه علیه چین  

 

سوئد اعلام کرد از طرح پیشنهادی آلمان و فرانسه در واکنش به اعمال قانون امنیتی چین بر هنگ‌کنگ حمایت می‌کند و مانند دانمارک و هلند، به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا تدابیر مقتضی را در مقابل چین در نظر گیرد. اتحادیه اروپا اعمال قانون امنیتی پکن علیه هنگ‌کنگ را محکوم کرده است. اورسولا ون‌در، رییس کمیسیون اروپا، ماه گذشته هشدار داد اگر چین آزادی‌های هنگ‌کنگ را تضمین نکند، «پیامدهایی بسیار منفی» در انتظارش خواهد بود. 

چهارمین روز تظاهرات ضددولتی در بلغارستان 

 

تظاهرات ضددولتی در صوفیه، پایتخت بلغارستان، روز دوشنبه ۲۳ تیر، برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و هزاران نفر علیه «حکومت‌داری مافیایی» در کشور شعار دادند. معترضان خواستار استعفای بویکو بوریسوف، نخست‌وزیر این کشور، شده‌اند. هم‌زمان تجمع‌های اعتراضی کوچک‌تری در دیگر شهرهای بلغارستان برگزار شد. هفته گذشته، یکی از سیاستمداران حزب راست میانه بلغارستان قصد داشت به ساحل عمومی دریای سیاه برود اما ماموران محافظ ویلای احمد دوغان، رهبر سابق جنبش حقوق و آزادی‌ها، مانع شدند. این سیاستمدار سپس دولت را به حمایت از دوغان، از قدرتمندترین چهره‌های بلغارستان، و سوءاستفاده از مالیات مردم برای تامین امنیت او متهم کرد. 

یک سازمان خیریه بین‌المللی درباره «وضعیت اضطراری آموزش» هشدار داد 

 

به گزارش سازمان خیریه «نجات کودکان»، که دفتر آن در لندن قرار دارد، شیوع کرونا ۹/۷ میلیون کودک را در خطر محرومیت دائمی از مدرسه قرار داده و «وضعیت اضطراری آموزشی» ایجاد کرده است. در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است:‌ «فقیرترین‌ اقشار و افرادی که بیش از همه به حاشیه رانده‌ شده‌اند سخت‌ترین ضربه را خواهند خورد.» بر اساس این گزارش، فقط در ماه آوریل (حدود فروردین)، بیش از ۱/۶ میلیارد کودک از آموزش در مدرسه بازماندند که رقمی بی‌سابقه است. 

درگیری مرزی میان آذربایجان و ارمنستان چند کشته و مجروح بر جا گذاشت

 

 

وزارت‌های دفاع ارمنستان و آذربایجان از کشته و مجروح شدن چند سرباز آذری و ارمنی در جریان درگیری مرزی میان دو کشور خبر دادند و طرف مقابل را به تعدى به خاک خود متهم کردند. منطقه ناغورنو‌ـ‌قره‌باغ سال‌هاست که محل مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان است، اما درگیری مرزی اخیر در حدود ۳۰۰ کیلومتری این قلمرو کوهستانی رخ داده است. آذربایجان اعلام کرده است در این درگیری، چهار سرباز کشته و پنج سرباز دیگر مجروح شده‌اند. ارمنستان نیز مجروح شدن دو سرباز ارمنی را تایید کرده است. درگیری و تبادل آتش میان دو طرف روز یکشنبه ۲۲ تیر آغاز شد و تا دوشنبه ادامه یافت. 

لغو قانون ممنوعیت الکل برای غیرمسلمانان سودانی 

 

پس بیش از ۳۰ سال حکومت اسلامی، سودان دست به اصلاحات گسترده‌ زده است، از جمله این‌که نوشیدن الکل را برای غیرمسلمانان آزاد اعلام کرد. وزیر دادگستری سودان گفته است ‌تمامی قوانین ناقض حقوق بشر در سودان لغو خواهد شد. پیش‌نویس قوانین جدید این کشور هفته گذشته تصویب شد و به‌موجب آن، ختنه زنان ممنوع شد و از این پس، زنان برای سفر با فرزندانشان به اجازه قیم مرد نیاز ندارند. 

انتقاد پاپ و یونسکو از تغییر عنوان کاربری ایاصوفیه در استانبول 

 

پاپ فرانسیس در سخنرانی هفتگی‌اش در روز یکشنبه ۲۲ تیر، در میدان سنت‌پیتر گفت: «از یادآوری استانبول و ایاصوفیه اندوهگین می‌شوم.» یونسکو نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد عنوان «موزه» بازتاب ماهیت جهانی بنا و نمادی از گفت‌وگو است. رجب طیب اردوغان هفته گذشته، در پی حکم دادگاه، عنوان کاربری ایاصوفیه را از موزه به مسجد تغییر داد. پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، و سازمان یونسکو پیش‌تر درباره تغییر عنوان کاربری ایاصوفیه ابراز نگرانی کرده بودند. در سال ۱۹۳۴، مصطفی کمال آتاتورک، رییس‌جمهوری وقت ترکیه، عنوان کاربری این بنای باستانی را به موزه تغییر داده بود. 

نخستين اعدام فدرال ۱۷ سال گذشته در آمریکا اجرا می‌شود

 

زندان فدرال آمریکا قصد دارد روز دوشنبه ۲۳ تیر، پس از نزدیک به دو دهه، اولین اعدام را اجرا کند. دنیل لوییز لی، اهل ایالت اوکلاهما، قرار است ساعت ۴ بعد‌ازظهر دوشنبه در زندان فدرال ایندیانا، با تزریق سم اعدام شود. او به جرم قتل ویلیام مولر، تاجر اسلحه، همسر و دختر هشت ساله‌‌شان در سال ۱۹۹۶، به اعدام محکوم شده بود. این اولین اعدام یک زندانی فدرال آمریکا از سال ۲۰۰۳ به این سو است. دو زندانی دیگر نیز قرار است در هفته جاری اعدام شوند. هفته گذشته، یک زندانی به جرم سرقت و قتل در سال ۱۹۹۳ در زندان ایالتی تگزاس اعدام شد. قوانین ایالتی و فدرال آمریکا درباره مجازات اعدام از یکدیگر مستقل‌اند. 

آندژی دودا در انتخابات ریاست جمهوری لهستان پیروز شد 

 

کمیسیون ملی انتخابات لهستان اعلام کرد که آندژی دودا با اختلاف اندک، از رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری لهستان پیشی گرفت و یک دوره دیگر در این سمت ابقا شد. بنا بر اعلام کمیسیون ملی انتخابات، این سیاستمدار محافظه‌کار توانست ۵۱/۲ درصد آرای انتخاباتی را به دست آورد. حزب اپوزیسیون سیویک، که از رقیب انتخاباتی دودا حمایت می‌کرد، از برخی بی‌نظمی‌ها و تقلب‌ها در جریان رای‌گیری خبر داده است. 

انتقاد اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان از سیاست‌های حزب‌الله 

 

بشاره پطرس الراعی، اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان، یکشنبه ۲۲ تیر، در سخنانی، بار دیگر بدون این‌که نامی از حزب‌الله ببرد، از این گروه مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و گفت لبنانی‌ها نمی‌خواهند از متحدانشان جدا شوند و به سوی سقوط بروند. او بر اهمیت بی‌طرفی لبنان تاکید کرد و به‌طور تلویحی از حمایت حزب‌الله از ایران در تقابل با کشورهای عرب سنی حاشیه خلیج فارس انتقاد کرد. دو سخنرانی اخیر راعی حاکی از تغییر رویکرد علنی او در مورد سیاست‌های حزب‌الله و میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان، است. 

استان انتاریو در کانادا مرحله سوم تسهیل قرنطینه را اعلام می‌کند 

 

داگ فورد، وزیر اول استان انتاریوی کانادا، روز دوشنبه ۲۳ تیر، مرحله سوم تسهیل مقررات قرنطینه را اعلام می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در این مرحله، بیشتر مقررات وضع‌شده در فروردین برای مهار شیوع کرونا، لغو شود. در وب‌سایت استانداری انتاریو آمده است در مرحله سوم، بیشتر ادارات و فضاهای عمومی که هنوز بسته‌اند بازگشایی خواهند شد ولی گردهمایی‌های بزرگ کماکان ممنوع خواهد بود. انتاریو با ۱۴/۶ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین استان و موتور اقتصادی کانادا به شمار می‌رود. کانادا بیش از ۱۰۷ هزار مبتلا و ۸۷۷۳ مورد مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به کووید‌‌‌ـ‌۱۹ را ثبت کرده است.

مراسم یادبود شهردار سابق سئول برگزار شد 

 

خانواده، دوستان و همکاران شهردار سابق سئول روز دوشنبه ۲۳ تیر، در مراسم یادبود او شرکت کردند. جسد پارک ون‌سون سوزانده و سپس دفن می‌شود. مراسم در ساختمان شهرداری سئول برگزار و زنده پخش شد. به‌دلیل شیوع کرونا، حدود ۱۰۰ نفر اجازه داشتند در مراسم شرکت کنند. جسد پارک ون‌سون روز جمعه ۲۰ تیر، در سئول کشف شد. او، که یکی از امیدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور به شمار می‌رفت، پیش از مرگ، در یادداشتی، از همه عذرخواهی کرده بود. پلیس علت مرگ را اعلام نکرده اما گفته نشانه‌ای از درگیری دیده نشده است. چند روز قبل، یکی از منشی‌های پارک از او به اتهام آزار جنسی شکایت کرده بود. 

آمار مرگ‌و‌میر در اثر کرونا در مکزیک از ایتالیا پیشی گرفت 

 

شمار موارد مرگ‌و‌میر در مکزیک در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در روز یکشنبه ۲۲ تیر، از ۳۵ هزار نفر فراتر رفت. به این ترتیب، این کشور آمریکای لاتین از نظر شمار مرگ‌و‌میر جایگاه ایتالیا در مقام چهارم جهان را گرفت. این در حالی است که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس‌جمهوری چپ‌گرای مکزیک، گفته است شدت همه‌گیری در مکزیک رو به کاهش است. تاکنون، ۲۹۹ هزار و ۷۵۰ مورد ابتلا به کرونا در مکزیک شناسایی شده‌اند. 

نگرانی از موج دوم شیوع کرونا در استرالیا

 

استرالیا از شناسایی ۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در پرجمعیت‌ترین استان این کشور خبر داد. موارد جدید ابتلا در استان نیو‌ساوت ولز در پی قرنطینه استان ویکتوریا به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان، گزارش شده است. یک خوشه ابتلای محلی مرتبط با میخانه‌ای در نیو‌ساوت ولز نیز شناسایی شده است که رانندگان کامیون به آن رفت‌وآمد دارند. این وضعیت مسئولان را نگران بروز موج دوم شیوع کرونا کرده است. استرالیا از کشورهایی است که در مقابله با همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ عملکرد موفقی داشته‌اند. 

ژاپن و آمریکا درباره ابتلای سربازان آمریکایی به کرونا در ژاپن مذاکره می‌کنند

 

ژاپن و ایالات متحده آمریکا درباره شیوع کرونا در پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن مذاکره می‌کنند. پیش‌تر، شیوع کرونا در جنوبی‌ترین منطقه اوکیناوا گزارش شده بود. ابتلای ۶۲ نفر به کرونا در این منطقه تایید شده است. اوکیناوا میزبان شمار زیادی از نیروهای نظامی آمریکایی در ژاپن است. بسیاری از اهالی اوکیناوا می‌گویند این سربازان میزان جرایم و سوانح را افزایش داده‌اند و خواستار خروج آن‌ها از این منطقه شده‌اند. 

بیش از ۷۰ کارگر مزرعه‌ای در بریتانیا به کرونا مبتلا شدند

 

به دنبال اعلام نتیجه مثبت آزمایش کرونای ۷۳ کارگر مزرعه‌ای در غرب انگلستان، مسئولان به بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران بخش برداشت محصول گفتند خود را قرنطینه کنند. ‌با این‌که آمار ابتلای روزانه به کرونا در بریتانیا از بیش از ۶۰۰۰ مورد در فروردین به ۶۵۰ مورد رسیده، مواردی از همه‌گیری محلی و خوشه‌ای گزارش شده است. 

شمار موارد ابتلا به کرونا در آرژانتین به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید

 

شمار موارد ابتلا به کرونا در آرژانتین از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت. دولت آرژانتین از اواخر اسفند گذشته، مقررات قرنطینه را در کشور اجرا و به‌تدریج آن را تسهیل کرد. اکنون، مقررات سختگیرانه قرنطینه به بوئنوس‌آيرس، پایتخت این کشور، و حومه آن بازگشته است. وزارت بهداشت آرژانتین در پایان روز یکشنبه ۲۲ تیر، اعلام کرد ۲۶۵۷ مورد جدید ابتلا در یک شبانه‌روز شناسایی شده‌اند. تاکنون، ۱۸۴۵ نفر در آرژانتین در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند. 

حوثی‌های یمن به سازمان ملل اجازه دسترسی به نفتکش رها‌شده در دریای سرخ را دادند 

 

حوثی‌های یمن به سازمان ملل اجازه دسترسی به یک نفتکش رهاشده در ساحل این کشور را دادند. این نفتکش حامل ۱/۱ میلیون بشکه نفت خام است و بیش از پنج سال است که در پایانه «راس‌ عیسی» رها شده و ممکن است خطرات زیست‌محیطی فاجعه‌باری داشته باشد. سازمان ملل ورود آب به موتورخانه کشتی بسیار نگران‌کننده می‌داند. به گفته منابع آگاه، حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که بندر را تحت کنترل دارند با ارسال نامه‌ای، به تیم فنی سازمان ملل مجوز دسترسی به نفتکش را داده‌اند. 

دومین روز متوالی افزایش شمار جهانی موارد ابتلا به کرونا 

 

سازمان بهداشت جهانی از افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا خبر داد و روز یکشنبه ۲۲ تیر، رکورد روزانه ۲۳۰ هزار و ۳۷۰ مورد ابتلا ثبت شد. بیشترین موارد جدید ابتلا در ایالات متحده آمریکا، برزیل، هند و آفریقای جنوبی بوده است. شمار مرگ‌و‌میر روزانه حدود ۵۰۰۰ مورد است. آمار مبتلایان به کرونا در جهان تا روز یکشنبه ۲۲ تیر، حدود ۱۳ میلیون نفر اعلام شده است. کووید‌ـ‌۱۹ بیش از ۵۶۵ هزار نفر را در هفت ماه گذشته به کام مرگ برده است. 

شرکت ملی نفت لیبی:‌ امارات متحده عربی عامل توقف صادرات نفت است

 

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای، امارات متحده عربی را به تشویق نیروهای مستقر در شرق لیبی به منع صادرات نفت این کشور متهم کرد. آخرین نفتکش لیبی شش ماه پیش این کشور را ترک کرد. امارات متحده عربی، روسیه و مصر از «ارتش ملی لیبی»، به سرکردگی خلیفه حفتر، حمایت می‌کنند. ارتش ملی لیبی روز شنبه ۲۱ تیر، اعلام کرد علی‌رغم اجازه به بارگیری یک نفتکش، ممنوعیت صادرات ادامه خواهد یافت. تلاش شرکت ملی نفت لیبی برای از‌سر‌گیری تولید نفت به‌سرعت متوقف شد و بنا بر اعلام این شرکت، نیروهای روسی در استخدام حفتر به تاسیسات اعزام شده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More