شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

سرگئی لاوروف:‌مسائل داخلی آمریکا عامل گمانه‌زنی درباره ارتباط مسکو با طالبان است ‌

شبکه خبری اینترفکس به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه «یک نزاع داخلی سیاسی» در ایالات متحده، عامل طرح «گمانه‌زنی بی‌مهابا» به مسکو و ارتباط دادن آن با شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان است. مارک میلی، ژنرال ارتش و رییس ستاد مشترک آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۹ تیر، زیر سوگند به قانونگذاران گفت که به اعتقاد آمریکا روسیه در گذشته در ازای کشتن سربازان آمریکایی، به طالبان پاداش داده است. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که چنین مسئله‌ای هرگز به او اطلاع داده نشده و شواهد لازم برای اثبات ادعای جمع‌آوری شده اطلاعاتی از سوی سیا را ندارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا درباره ‌پرداخت پاداش از سوی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی، ابراز بی‌اطلاعی کرده است. 

سازمان ملل:‌ شیوع ویروس کرونا ۴۵ میلیون نفر دیگر را در آمریکای لاتین دچار فقر خواهد کرد

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت که ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، بیش از ۴۵ میلیون انسان دیگر را در آمریکای لاتین به فقر خواهد کشاند. ‌سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۱۹ تیر منتشر کرد، تصویر تاریکی از آمریکای لاتین و حوزه کارائیب را ترسیم، و رکود اقتصادی ۱.۹ درصدی را پیش بینی می‌کند. این گزارش حاکی است که پیامدهای مخرب اقتصادی شیوع ویروس کرونا، سطح فقر را در کشورهای آمریکای لاتین در مقایسه با سال ۲۰۱۹، هفت درصد افزایش می‌دهد و در مجموع ۲۳۰ میلیون نفر در این منطقه ۶۳۰ میلیونی، در فقر به سر خواهند برد. 

صربستان تجمع بیش از ده نفر را ممنوع اعلام کرد

به دنبال دو شب درگیری میان پلیس صربستان و هزاران معترض به مقررات محدودکننده برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، مسئولان این کشور هرگونه گردهمایی بیش از ده نفره را در بلگراد، ممنوع اعلام کرد. علی‌رغم هشدارهای مقام‌های صرب، هزاران نفر از شهروندان روز پنجشنبه در مقابل ساختمان پارلمان تحصن کردند. در دو شهر دیگر نیز تظاهرات آرام علیه مقررات قرنطینه برگزار شد. معترضان در ابتدا پس از اظهارات رییس‌جمهور به اعمال مجدد مقررات قرنطینه در روزهای آخر هفته به خیابان ریختند. 

فرانسه نتانیاهو را از الحاق سرزمین‌های کرانه غربی برحذر داشت

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه نخست‌وزیر اسرائیل را به توقف طرح الحاق سرزمین‌های متعلق به قلمرو فلسطینی‌ها در کرانه غربی رود اردن ترغیب کرد و هشدار داد که چنین اقدامی نقض قوانین بین‌المللی و تهدید علیه تلاش‌های رسیدن به صلح است. مکرون و بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه، ۱۹ تیر، تلفنی صحبت کردند. دفتر مکرون روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که رییس‌جمهور فرانسه ضمن تاکید بر تعهد به امنیت اسرائیل ، نتانیاهو را را از هرگونه اقدام برای الحاق سرزمین‌های فلسطینی، برحذر داشته است. 

مردم سنگاپور با ماسک و دستکش پای صندوق‌های رای

مردم سنگاپور با ماسک و دستکش و رعایت دیگر تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی، برای شرکت در انتخابات سراسری پای صندوق‌های رای حاضر شدند.  پیش‌بینی می‌شود که نتیجه رای‌گیری منجر به ابقاء حزب متعلق به نخست‌وزیر لی هسین لونگ، در قدرت شود. ۱۱۰۰ حوزه اخذ رای، با رعایت تدابیر بهداشتی، در ابتدا پذیرای شهروندان بازنشسته بود. افراد تحت مداوا برای کووید-۱۹ و آنهایی که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند اجازه رای‌ دادن ندارند. بحران سلامتی، نگرانی درباره رکود اقتصادی و تلاش برای ثبات، احتمالا منجر به رای دوباره مردم به لی می‌شود. 

سفر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به چین برای مقدمه‌چینی تحقیقات گسترده درباره منشاء کرونا 

دو کارشناس سازمان بهداشت جهانی برای انجام کارهای اولیه به منظور آغاز تحقیقات میدانی گسترده درباره منشاء ویروس کرونا، به چین سفر کردند. یکی از این افراد، کارشناس سلامت حیوانات و دیگری اپیدمیولوژیست است. آنان قرار است با همتایان و مسئولان چینی در پکن ملاقات کرده و زمینه را برای ماموریت تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی با هدف شناسایی نحوه جهش ویروس کرونا از حیوانات به انسان هموار کنند. دانشمندان می‌گویند احتمالا خفاش منشاء ویروس کرونا است و از طریق پستانداری دیگر مانند «گربه زباد» یا «پانگولین» به انسان منتقل شده است. 

ایتالیا ورود مسافران از ۱۳ کشور را ممنوع اعلام کرد

ایتالیا ورود شهروندان ۱۳ کشور را که می‌گوید نرخ ابتلا به ویروس کرونا در آنها بالاست، ممنوع اعلام کرد. در فهرست تهیه شده توسط وزارت بهداشت ایتالیا، نام ارمنستان، بحرین، بنگلادش، برزیل، بوسنی و هرزگوین، شیلی، کویت، مقدونیه شمالی، مولداوی، عمان، پاناما، پرو و جمهوری دومنیکن دیده می‌شود. ممنوعیت ایتالیا شامل تمامی افرادی می‌شود که طی ۱۴ روز گذشته، در این کشورها اقامت داشتند یا از طریق آنها سفر کرده‌اند. در حال حاضر مسافران کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و حوزه شنگن، می‌توانند بدون مانع به ایتالیا بروند ولی باید در بدو ورود ۱۴ روز قرنطینه شوند. 

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری لهستان، ورشو رسانه‌های خارجی را به مداخله متهم کرد 

رهبر حزب حاکم لهستان، رسانه‌های خارجی، بویژه  رسانه‌های آلمانی را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه متهم کرد. لهستان برای رای‌گیری روز یکشنبه پیش رو، آماده می‌شود و در این انتخابات رییس‌جمهور آندرژی دودا، از حزب حاکم عدالت و قانون، و رافو تشاسکوفسکی، شهردار ورشو، رقابت می‌کنند.  پیشتر در هفته گذشته، دودا، از یک روزنامه آلمانی به دلیل انتشار مطلبی درباره خود انتقاد کرد و دو روز پیش وزارت خارجه لهستان کاردار سفارت آلمان را برای توضیح درباره یک رشته مقالات در مطبوعات آلمانی احضار کرد. 

دفاع شبکه الجزیره از گزارش مستند خود درباره وضع مهاجران غیرقانونی در مالزی   

شبکه خبری الجزیره اتهامات مسئولان مالزی علیه محتوای یک فیلم مستند این شبکه را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت در کنار «خبررسانی حرفه‌ای، باکیفیت و بی‌طرفانه» خود می‌ایستد. مالزی می‌گوید فیلم مستند درباره مهاجران در این کشور، که هفته گذشته در الجزیره پخش شد، نادقیق، گمراه‌کننده و غیرمنصفانه است. چند مقام مسئول مالزی این مستند را تلاشی برای مخدوش کردن وجهه کشور خواندند و پلیس گزارشگران شبکه الجزیره را برای توضیح احضار کرد. مستند «زندانی در دوران قرنطینه مالزی» درباره هزاران مهاجر غیرقانونی است که در دوران قرنطینه بازداشت و زندانی شده‌اند. 

یونسکو:‌ کمیته میراث جهانی باید هر گونه تغییر در عنوان کاربری ایاصوفیه را بررسی کند

یونسکو گفت، هر گونه تغییر در عنوان کاربری موزه ایاصوفیه، در استانبول، باید به اطلاع این نهاد برسد تا کمیته میراث فرهنگی جهان، آن را بررسی کند. دو مقام مسئول ترکیه گفته‌اند که دادگاه عالی این کشور روز جمعه، ۲۰ تیر، حکم خود را درباره تغییر عنوان کاربری این بنای قرن ششم اعلام می‌کند و احتمالا خواهد گفت که تغییر عنوان آن به موزه در سال ۱۹۳۴، غیرقانونی بوده، تا راه برای مسجد شدن ایاصوفیه هموار شود. یونسکو گفته است که ایاصوفیه در فهرست مراکز میراث فرهنگی این سازمان به عنوان موزه ثبت شده است. یونسکو گفت ترکیه قبل از هرگونه تصمیم‌گیری باید در این باره مذاکره کند. 

بازگشت مقررات منع سفر در الجزایر برای محدود کردن سرایت ویروس کرونا

در واکنش به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در الجزایر، این کشور شمال آفریقا مقررات محدودکننده سفرهای داخلی  را از روز جمعه، ۲۰ تیر، بار دیگر در بین ۲۹ استان و برای یک هفته اعمال می‌کند. مسئولان الجزایر ماه گذشته قوانین قرنطینه و منع آمدوشد را تسهیل کردند. دولت همچنین ‌امکان انجام تست کووید-۱۹ را در کلیه آزمایشگاه‌های خصوصی و غیرخصوصی فراهم می‌سازد. تاکنون حدود ۱۸ هزار مورد ابتلا و ۹۸۸ مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ در الجزایر به ثبت رسیده است. 

آمریکا پرواز هواپیماهای خطوط هوایی پاکستان را ممنوع می‌کند

وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده گفت، مجوز خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان، برای پروازهای چارتر به آمریکا را لغو می‌کند. پیشتر، اداره هوایی فدرال آمریکا، درباره پروانه فعالیت خلبان‌های پاکستانی ابراز نگرانی کرده بود. پاکستان در ماه گذشته، پس از کشف احتمال تقلب خلبان‌ها در قابلیت‌های حرفه‌ای خود، مانع از پرواز حدود یک سوم از خلبان‌های خطوط هوایی این کشور شد. آژانس امنیت هوایی اتحادیه اروپا نیز، برای شش ماه مجوز خطوط هوایی پاکستان برای پرواز به اروپا را باطل کرده است. 

خواهر رهبر کره شمالی: دور دیگر مذاکره با آمریکا در سال جاری بعید است

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی گفت، دیدار دوباره با ایالات متحده در این مرحله، تنها به نفع واشینگتن است. کیم گفت به نظر او بعید است که دور دیگری از مذاکرات میان کیم جون اون، رهبر کره شمالی و دونالد تراپم، رییس‌جمهور آمریکا در سال جاری صورت پذیرد و گفت «اما شاید هم اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد.» او گفت:‌«این به معنی امکان‌ناپذیر بودن خلع سلاح هسته‌ای نیست، بلکه به این معنی است که در حال حاضر امکان ندارد.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۹ تیر، درباره ازسرگیری مذاکرات با کره شمالی ابراز امیدواری کرده بود. 

پلیس هنگ‌کنگ هفت نفر را به اتهام مشارکت در پرونده حمله به پلیس بازداشت کرد

پلیس هنگ‌کنگ از دستگیری هفت نفر- پنج مرد و دو زن- به دلیل «کمک» به مردی خبر داد که به حمله و چاقو زدن یک مامور پلیس در جریان تظاهرات ۱۱ تیر، علیه قانون امنیتی چین متهم است. مسئولان می‌گویند این افراد را به ظن اقداماتی چون کمک در خرید بلیط هواپیما و انتقال فرد مهاجم به فرودگاه، بازداشت کرده‌اند. پلیس یک روز پس از تظاهرات، مردی ۲۴ ساله را به اتهام حمله با چاقو به یک مامور پلیس در جریان تظاهرات، بازداشت کرد. در اولین تظاهرات پس از اجرای قانون امنیتی چین در هنگ‌کنگ در ۱۱ تیر، بیش از ۳۰۰ نفر بازداشت شدند. 

شناسایی بیش از ۶۰ هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا

به گزارش مرکز جمع‌آوری آمار خبرگزاری رویترز، تا پایان روز پنجشنبه، بیش از ۶۰ هزار و ۵۰۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده شناسایی شده است. این تاکنون بالاترین رقم ابتلای جدید در یک شبانه‌روز در این کشور به شمار می‌رود. موارد ابتلا در آمریکا، در دو هفته گذشته در ۴۱ ایالت آمریکا افزایش چشمگیری داشت. شمار کلی موارد ابتلا در ایالات متحده در حال حاضر بیش از سه میلیون و ۱۳۳ هزار نفر است و دست‌کم ۱۳۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

استرالیا شمار شهروندان ورودی به کشور را محدود می‌کند

استرالیا شمار هفتگی شهروندانی را که  مجاز به بازگشت به کشور از خارج‌ هستند، نصف می‌کند. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا روز جمعه، ۲۰ تیر، ضمن اعلام این تصمیم، وضعیت استان ویکتوریا را «بسیار نگران‌کننده» خواند. قرنطینه دوباره شهر پنج میلیونی ملبورن در ویکتوریا، باعث شد که استان‌های دیگر، از ورود اهالی این استان جلوگیری کنند. ‌ استرالیا از ماه فروردین، تنها به شهروندان خود اجازه ورود به کشور را داده است. موريسون گفت شمار استرالیایی‌های ورودی به کشور را به چهار هزار نفر در هفته محدود می‌کند تا ظرفیت قرنطینه و تست، پاسخگو باشد. 

جسد شهردار سئول در شمال پایتخت کره جنوبی کشف شد

منابع خبری از پیدا شدن جسد یکی از شاخص‌ترن مسئولان منتخب و شهردار سئول خبر دادند. خانواده پارک وُن-سون روز جمعه خبر دادند که او گم شده و پلیس کره جنوبی با استفاده از صدها مامور، پهپاد و سگ‌های مخصوص تشخیص بو، کمی پس از نیمه‌شب، جسد او را در شمال سئول پیدا کرد. پلیس هنوز علت مرگ را اعلام نکرده اما شواهد حاکی است که پارک شاید خودکشی کرده باشد. او در یادداشتی از «همه» عذرخواهی کرده است. یکی از کارمندان سابق پارک، این مرد ۶۴ ساله را به آزار جنسی خود متهم کرده و از او شکایت کرده است. 

سازمان منع تسلیحات شیمیایی سوریه را به دلیل استفاده از تسلیحات شیمیایی محکوم کرد

شاخه اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی، کاربرد بمب‌های سارین و کلرین توسط نیروی هوایی سوریه را محکوم کرد، و ضمن خودداری از اقدام مستقیم برای مجازات دمشق، ۹۰ روز مهلت داد تا «تاسیسات محل تولید و نگهداری تسلیحات شیمیایی مورد استفاده در حملات سال ۲۰۱۷ را اعلام کند. پیشتر در ماه فروردین، این سازمان دیدبان سلاح‌های شیمیایی دریافت که هواپیماهای نظامی سوخو-۲۲ و یک هلیکوپتر ارتش سوریه بمب‌‌های سارین و کلرین را در زمستان ۲۰۱۷ بر روستای اللطامنه، واقع در منطقه شمالی حماء فروریخته‌اند. سوریه گفته است که زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را معدوم کرده اما بازرسان از وجود مهمات و سم‌های اعلام‌نشده در سوریه خبر می‌دهند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More