شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

کمک دو میلیارد دلاری چین برای مقابله با ویروس کرونا 

 شی جین‌پینگ در اجلاس سالانه مجازی سازمان بهداشت جهانی گفت که چین طی دو سال آینده، دو میلیارد دلار برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص می‌دهد. رییس‌جمهور چین گفت این بودجه برای پاسخگویی به همه‌گیری جهانی بویژه در کشورهای در حال توسعه، تعلق خواهد یافت. اتحادیه اروپا و دیگر کشورها خواستار بررسی مستقل بر نحوه پاسخگویی اولیه سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع کووید۱۹ شده‌اند. 

تسهیل مقررات قرنطینه در یونان و بازگشایی موزه‌ها، سواحل و اماکن توریستی 

با تسهیل مقررات قرنطینه مربوط به شیوع ویروس کرونا در یونان، آکروپلیس، موزه‌ها و دیگر اماکن توریستی عمده این کشور روز دوشنبه بازگشایی شدند. محدودیت‌ها به تدریج تسهیل می‌شوند و دسترسی به سواحل از دو روز پیش امکان‌پذیر شده است. کلیساهای یونان نیز از روز یکشنبه درهایشان را به روی مومنان مسیحی باز کردند. 

صادرات میلیون‌ها یورو سلاح از آلمان به کشورهای حامی طرف‌های جنگ در لیبی

یک گزارش وزارت اقتصاد آلمان حاکی است که دولت این کشور در چهار ماه گذشته، صادرات اسلحه به ارزش ۳۳۱ میلیون یورو به کشورهای حامی طرفهای درگیر در لیبی را صادر کرده است. آلمان صادرات و فروش اسلحه به ارزش بیش از ۳۰۸ میلیون یورو به مصر،  ۱۵ میلیون یورو به ترکیه و حدود هشت میلیون یورو به امارات متحده عربی را تایید کرده است. ترکیه از حکومت وفاق ملی در طرابلس حمایت می‌کند. مصر، روسیه، و امارات از نیروهای رقیب در لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر حمایت می‌کنند. 

نیروهای حکومت وفاق ملی در لیبی یک پایگاه هوایی استراتژیک را تصرف کردند

نیروهای حکومت وفاق ملی در لیبی که از سوی جامعه‌ بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌شود، یک پایگاه هوایی مهم را در جنوب غرب طرابلس تصرف کردند. پایگاه هوایی الوطیه در ۱۲۵ کیلومتری طرابلس، یک نقطه استراتژیک برای نیروهای خلیفه حفتر، سرکرده نیروهای مستقر در شرق لیبی به شمار می‌رفت. گرفتن این پایگاه پیشرفتی مهم برای نیروهای فایز سراج، رییس دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس است. 

مراسم مذهبی در واتیکان و ایتالیا به شرایط عادی بازمی‌گردد‌ 

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز دوشنبه بازگشایی کامل کلیسای سنت‌پیتر و کلیساهای کاتولیک را برای اولین بار پس از دو ماه اعلام کرد. این بازگشایی در چارچوب تسهیل تدریجی محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا صورت گرفت و از روز دوشنبه مغازه‌ها، آرایشگاه‌ها و رستوران‌های ایتالیا درهای خود را به روی مردم گشودند. 

کویت کسانی را که ماسک نمی‌زنند جریمه و زندانی می‌کند

 کویت هشدار داد نزدن ماسک صورت ممکن است مجازات حبس سه ماهه و جریمه سنگین مالی در پی داشته باشد. زدن ماسک در اماکن عمومی در کویت اجباری است و مقررات محدودیت حرکت تا پایان ماه می- بیش از ده روز دیگر- برقرار است. تاکنون در کویت ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۱۲ نفر بر اثر این ویروس جان باخته‌اند. 

هشدار فائو:‌ همزمان با پیشرفت ویروس کرونا، وضعیت غذا در یمن «فاجعه‌بار» می‌شود  

آژانس خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد می‌گوید جنگ پنج ساله داخلی یمن را به آستانه قحطی کشانده و این کشور ممکن است در نتیجه همه‌گیری کووید۱۹ و عدم دریافت پول از کشورهای خلیج فارس، از نظر امنیت غذایی به صحنه «فاجعه» تبدیل شود. سازمان ملل می‌گوید درگیری ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی «بزرگترین بحران انسانی جهان»‌ را در یمن ایجاد کرده است. 

دو دختر نوجوان پاکستانی به دست خانواده‌هایشان کشته شدند

 دو دختر نوجوان پاکستانی در روستایی در مرز وزيرستان شمالی و جنوبی، به ضرب گلوله خانواده‌هایشان کشته شدند. به گفته پلیس قتل این دو دختر ۱۶ و ۱۸ ساله که احتمالا روز پنجشنبه رخ داد، به دنبال انتشار ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی بود که آنان را همراه یک مرد جوان در فضای بیرون نشان می‌دهد. فعالان حقوق بشر می‌گویند سالانه حدود هزار قتل ناموسی در پاکستان رخ می‌دهد. 

هفتادوسومین نشست سازمان بهداشت جهانی به شکل مجازی برگزار می‌شود   

رهبران ۱۹۴ کشور عضو سازمان بهداشت جهانی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، به شکل مجازی تشکیل جلسه داده و هفتاد و سومین جلسه این نهاد را برگزار می‌کنند. ویروس کرونا محور این مذاکرات خواهد بود. این نشست سالانه برای بررسی فعالیت سازمان بهداشت جهانی و تعیین اولویت‌ها برای سال پیش رو است. 

تانکری که با پرچم بریتانیا در خلیج عدن در حرکت بود، حمله دزدان دریایی را دفع کرد

حمله مسلحانه دزدان دریایی به یک تانکر حامل مواد شیمیایی در خلیج عدن، از سوی این کشتی که با پرچم بریتانیا حرکت می‌کرد دفع شد.  دزدهای دریایی با دو قایق پرسرعت و در ۷۵ مایلی یمن به کشتی نزدیک شدند و علی‌رغم شلیک‌های هشدارآمیز کشتی استولت ایپل، به سوی آن آتش گشودند. خلیج عدن یکی از مهم‌ترین مسیرهای انتقال نفت از خاورمیانه به اروپا است. 

با نزدیک شدن به عید فطر، مصر محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا را تحکیم می‌کند

 نخست‌وزیر مصر گفت با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان و عید فطر، از هفته دیگر و به مدت شش روز، ساعات منع عبور و مرور به دلیل شیوع ویروس کرونا، چهار ساعت به جلو کشیده شده و از ۵ عصر آغاز می‌شود. فروشگاه‌ها، رستوران‌ه، پارک‌ها و پلاژهای ساحلی در اواخر ماه رمضان تعطیل می‌شود و محدودیت حرکت شهروندان برای دو هفته برقرار خواهد بود. 

درگیری جوانان با پلیس فرانسه در یک حومه پاریس

پلیس فرانسه در بامداد دوشنبه در حومه آرجنتیل در شمال پاریس با جوانان درگیر شد. درگیری به دنبال مرگ یک مرد جوان بر اثر تصادف موتورسیلکت آغاز شد. برخی از معترضان پلیس را مسئول تصادف می‌دانند. این تازه‌ترين ‌ يشوب و بی‌نظمی در فرانسه پس از اعمال مقررات قرنطینه است که تنش‌های اجتماعی را افزایش داده است. 

تایید ۳۰۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در سنگاپور

وزارت بهداشت سنگاپور ۳۰۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را در روز دوشنبه تایید کرد. این کمترین شمار ابتلا در یک ماه گذشته در سنگاپور است. شمار موارد کلی ابتلا به کووید۱۹ در این کشور ۲۸ هزار و ۳۴۳  نفر است. 

یک کشته و یک مجروح در سقوط هواپیمای نیروی هوایی کانادا 

در سقوط جت تک‌موتوره نیروی هوایی کانادا در استان بریتیش کلمبیا در روز یکشنبه، یک سرنشین کشته و دیگری به شدت مجروح شد. این هواپیما متعلق به تیم عملیات آکروباتیک نیروی هوایی کانادا بود و هدف از این پرواز نافرجام نمایشی، بالابردن روحیه ملی در دوران شیوع ویروس کرونا بود. 

جاسیندا آردن محبوب‌ترين نخست‌وزیر نیوزیلند در یک قرن گذشته 

نظرسنجی جدید حاکی است که جاسیندا آردن، محبوب‌ترین نخست‌وزیر نیوزیلند در یک قرن اخیر است. نحوه پاسخ‌دهی او به بحران شیوع کووید۱۹، باعث شد که نیوزیلند یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در مهار انتشار ویروس کرونا شود. میزان محبوبیت جاسیندا آردن با ۱۴ امتیاز افزایش به ۵۶.۵ درصد رسیده است. 

علی‌رغم تلاشها، تایوان به جلسه سازمان بهداشت جهانی درباره کووید۱۹ دعوت نشد

وزیر خارجه تایوان گفت که فشارهای چین باعث شد علی‌رغم تلاش‌های بسیار، تایوان از شرکت در جلسه این هفته سازمان بهداشت جهانی بازماند. تایوان در تلاش بود تا در جلسه تصمیم‌گیری سازمان بهداشت جهانی که روز دوشنبه شروع می‌شود شرکت کند. چین تایوان را استانی از این کشور می‌داند و اجازه نمی‌دهد تا به طور مستقل در سازمان بهداشت جهانی حضور یابد. 

هشدار پمپئو به چین درباره مداخله در کار روزنامه‌نگاران در هنگ‌گنگ

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت چین تهدید کرده که در کار روزنامه‌نگاران آمریکایی در هنگ‌کنگ مداخله کرده و به پکن هشدار داد که هرگونه تصمیم در تجاوز به خودمختاری هنگ‌کنگ می‌تواند منجر به بازبینی ایالات متحده در وضعیت هنگ‌کنگ شود. پمپئو پیشتر گزارش وزارت خارجه به کنگره آمریکا را برای بررسی وضعیت استقلال هنگ‌کنگ از چین برای دریافت کمک از ایالات متحده را به تاخیر انداخته بود. 

فراری متهم به نسل‌کشی در اوگاندا در پاریس بازداشت شد

فلیسین کابوگا شهروند اوگاندایی که از سوی دادگاه سازمان ملل تحت تعقیب بود و برای بازداشتش پنج میلیون دلار پاداش تعیین شده بود، پس از ۲۶ سال بازداشت شد. این مرد ۸۴ ساله با کمک فرزندانش و با اسم جعلی در یکی از بهترین محله‌های پاریس زندگی می‌کرد. او به هفت مورد جرم از جمله نسل‌کشی در سال ۱۹۹۴ متهم است. 

افزایش قطارهای شبکه ریلی بریتانیا 

شبکه ریلی بریتانیا از روز دوشنبه گفت سه هزار قطار را برای جابه‌جایی مسافر فعال کرد. این افزایش خدمات موجب افزایش نگرانی‌ها درباره ازدحام مردم در ایستگاه‌ها و قطارها افزایش خطر انتشار ویروس کرونا شده است. شبکه ریلی دولتی بریتانیا گفت فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای جابه‌جایی ده الی ۱۳ درصد مسافر کمتر در مقایسه با شرایط عادی است. 

شهر‌ک‌نشین اسرائیلی در قتل عمد خانواده فلسطینی مجرم شناخته شد

دادگاهی در اسرائیل، یک شهروند ساکن یکی از شهرک‌های این کشور را در حمله انجام شده در سال ۲۰۱۵ گناهگار شاخت و او را به انجام قتل با انگیزه نژادی متهم کرد. در آن حمله این شهروند ۲۵ ساله اسرائیلی یک زوج فلسطینی و فرزند خردسالشان را به قتل رسانده بود. او احتمالا به حبس ابد محکوم می‌شود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More