شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

افتتاح صندوق چهار میلیارد دلاری توسعه توریسم در عربستان سعودی

 

وزارت گردشگری عربستان سعودی از طرح این کشور برای راه‌اندازی یک صندوق توسعه توریسم با سرمایه چهار میلیارد دلاری خبر داد. این وزارتخانه گفت که صندوق سرمایه‌گذاری، ابزار سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش گردشگری را در همکاری با بانک‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند. توریسم از ستون‌های اصلی طرح اصلاحات اقتصادی عربستان برای فاصله گرفتن از اقتصاد متکی به نفت است. 

مصر از شورای امنیت خواست، مانع اتیوپی برای پر کردن سد از رود نیل شود 

 

مصر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «به وظیفه خود عمل کند» و نگذارد اتیوپی مخزن سد هیدروالکتریک عظیم و نوساز خود را از آب رود نیل پر کند. وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس، مقامات اتیوپی را به ایجاد خصومت میان دو طرف متهم کرد. اتیوپی روز جمعه اعلام کرد که در ماه ژوئیه - یک هفته دیگر- پرکردن مخزن سد را آغاز می‌کند. مذاکرات میان اتیوپی، مصر و سودان درباره پر کردن سد، هفته گذشته شکست خورد.

 

 بریتانیا حمله اخیر فرد مسلح به چاقو را تروریستی خواند

 

شهر ریدینگ در انگلیس، روز دوشنبه به یاد قربانیان حمله و چاقوکشی روز شنبه ۳۱ خرداد، یک دقیقه سکوت کرد. روز شنبه، یک مرد مسلح به چاقو، بی‌هدف به مردم در یک پارک حمله کرد، در این حمله سه نفر از جمله یک شهروند آمریکایی کشته و سه نفر مجروح شدند. بریتانیا این ‌حمله را تروریستی خوانده و پلیس یک مرد ۲۵ ساله به نام سعدالله را در این ارتباط بازداشت کرده است. ‌ 

جدایی‌طلبان یمنی، جزیره سقطری در دریای عرب را تحت تصرف خود درآوردند

 

جدایی‌طلبان جنوب یمن کنترل جزیره سقطری در دریای عرب را  در اختیار گرفتند. بنا به گزارش‌ها، شورای انتقالی جنوب یمن، مواضع دولتی و نظامی جزیره سقطری را تصرف کردند. جزیره کم‌جمعیت سقطری واقع در دهانه خلیج عدن در یکی از پرترددترین مسیرهای کشتی‌رانی قرار گرفته است. دولت عبدربه منصور هادی،  اقدام شورای انتقالی جنوب یمن را کودتا خوانده است. 

 

وزارت خارجه فرانسه:‌ ده کودک فرانسوی از سوریه بازگردانده شدند

 

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از بازگشت ده کودک فرانسوی از اردوگاه‌های پناهندگان در شمال‌شرق سوریه به این کشور، خبر داد. این وزارتخانه گفت نیروهای کرد مستقر در شمال‌شرق سوریه، کودکان را به مسئولان فرانسوی تحویل دادند. این کودکان عمدتا به خانواده‌های مرتبط با داعش تعلق دارند.

رییس‌جمهوری مصر: مداخله در لیبی حق مشروع مصر است

 

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر می‌گوید: این کشور حق مشروع برای مداخله در کشور همسایه لیبی دارد. او گفت به ارتش دستور داده تا در صورت لزوم برای انجام هرگونه عملیات در خارج از کشور آماده باشد. مصر از ارتش ملی لیبی، به سرکردگی خلیفه حفتر، در مناقشات لیبی حمایت می‌کند. سیسی با اشاره به گروه‌های وفادار با حکومت وفاق ملی در طرابلس و تحت حمایت ترکیه، گفت به دنبال دریافت «تهدیدهای مستقیم» از «شبه‌نظامیان و مزدواران» تحت حمایت کشورهای خارجی، حق مصر است که از خود دفاع کند. 

 

یک پنجم بستر اقیانوس‌ها مساحی شدند

 

کارشناسان نقشه‌کشی و مساحی اقیانوس‌ها اعلام کرده‌اند که پروژه مساحی سرتاسر بستر اقیانوس‌ها تا سال ۲۰۳۰، علی‌رغم بحران ویروس کرونا در جهان طبق برنامه پیش می‌رود.  به گفته آن‌ها، تقریبا یک پنجم بستر اقیانوس‌ها تاکنون مساحی شده است. به گفته متخصصان نقشه‌کشی، اطلاعات درباره سطح اقیانوس‌های کره زمین از سطح‌ مریخ، تیر و زهره کمتر است. آ‌ن‌ها گفتند جدول‌بندی شکل و عمق بستر دریاها به فهم تاثیر اقیانوس بر آب‌وهوا، و همچنین افزایش آگاهی درباره اکوسیستم‌ها و حیات زیر دریا و  الگوهای تامین خوراک در آینده، بستگی دارد . 

 

برگزاری امتحان نهایی دبیرستان‌های مصر با تدابیر سختگیرانه بهداشتی 

 

هزاران دانش‌آموز دبیرستانی در مصر، مجهز به ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی‌کننده دست، روز یکشنبه در مراکز امتحان نهایی حاضر شدند. وزارت بهداشت مصر ۲۵۰۰ آمبولانس را آماده و در هر مدرسه یک پزشک را مستقر کرد. دانش‌آموزانی که درجه تب بالا داشتند، یا در اتاق جداگانه مستقر شدند و یا امتحانشان به روز دیگری موکول شد. در مجموع حدود ۷۹۸ هزار دانش‌آموز مصری روز یکشنبه در امتحان نهایی شرکت کردند.

 

پاپ فرانسیس:‌ پاندمی باعث تجدیدنظر مردم در رابطه خود با محیط زیست شد

 

پاپ فرانسیس روز یکشنبه گفت که با توجه به کاهش ناگهانی آلودگی در دوران قرنطینه ویروس کرونا در جهان، اکنون با تسهیل مقررات در جهان، «همه ما باید برای حفظ خانه مشترک‌مان مسئولانه‌تر رفتار کنیم.» رهبر کاتولیک‌های جهان گفت پاندمی باعث شد تا مردم زیادی در رابطه خود با محیط زیست تجدیدنظر کنند. 

پوتین: شاید دوباره در رقابت ریاست جمهوری شرکت کنم

 

ولادیمیر پوتین می‌گوید در صورت رای مردم به تغییرات قانون اساسی که به او امکان شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری را می‌دهد،  یک بار دیگر در رقابت‌ شرکت می‌کند. رای‌گیری برای تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی، که از جمله امکان دو دوره ریاست جمهوری شش ساله دیگر را به پوتین می‌دهد، قرار است از ۲۵ ژوئن تا اول ژوئیه (۵ تا ۱۱ تیر) برگزار شود. دوره فعلی ریاست جمهوری پوتین، در سال ۲۰۲۴ پایان می‌یابد. 

 

مقامات دولتی افغانستان:‌ ‌ده‌ها آدم‌ربایی توسط طالبان در هفته گذشته   

 

همزمان با تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های خارجی برای مذاکرات صلح در افغانستان، مسئولان دولتی این کشور از ربوده شدن  حدود ۶۰ غیرنظامی توسط شبه‌نظامیان طالبان در هفته گذشته خبر دادند و گفتند بیش از نیمی از این افراد هنوز در اسارت طالبان هستند. به گفته مسئولان محلی در ولایت دایکندی حدود ۲۶ نفر از جمله زنان و کودکان آزاد شده‌اند و ریش‌سفیدهای قبایل  برای آزادی بقیه غیرنظامیان، در حال رایزنی‌اند‌. سخنگوی طالبان ربودن غیرنظامیان را رد کرده است. 

 

رییس‌جمهور لهستان برای مذاکره با ترامپ درباره امنیت به واشینگتن سفر می‌کند 

 

آندرژی دودا، رییس‌جمهوری لهستان قرار است طی دیداری از واشینگتن، روز چهارشنبه، درباره بهداشت، امنیت و توسعه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند. دودا اولین رهبر خارجی است که از زمان شروع پاندمی ویروس کرونا از کاخ سفید دیدار می‌کند. سفر رییس‌جمهوری لهستان به آمریکا، چهار روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری لهستان صورت می‌گیرد که هفته گذشته و به شکل غیرمنتظره اعلام شد. طبق نظرسنجی‌ها دودا در صدر نظرسنجی‌های مردمی قرار دارد.

 

نشست ویدئویی مسئولان ارشد اتحادیه اروپا و چین برای کاهش تنش‌ها

 

اتحادیه اروپا و چین روز دوشنبه برای کاهش تنش‌ها در یک نشست ویدئویی شرکت می‌کنند. به دنبال اتهامات اروپا به پکن مبنی بر انتشار اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا، این اولین مذاکرات رسمی دو طرف از زمان سرد شدن روابط است. در این نشست اورسولا ون‌درلین، رییس کمیسیون اروپا، و چارلز ميشل، رییس اتحادیه اروپا، با لی ککیانگ نخست‌وزیر و شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین مذاکره می‌کنند. 

 

بیمارستان‌های اروپایی برای موج دوم کووید۱۹ آماده می‌شوند

 

همزمان با لذت بردن شهروندان اروپایی از تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه و بازگشت به زندگی عادی، بیمارستان‌ها در حال آماده شدن برای موج دیگری از هجوم ویروس کرونا هستند. بیمارستان‌ها در سرتاسر اروپا، برنامه‌هایی را برای آموزش جراحان، متخصصان قلب، پزشکان داخلی و پرستاران برقرار کرده‌اند تا در صورت لزوم از آنها در بخش‌های مربوط به بیماران مبتلا به کووید۱۹ استفاده کنند. آنها همچنین برنامه‌هایی را برای استفاده از دانشجویان پزشکی و پرستاری در بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌اند. ‌

فستیوال سالانه گوشت سگ در چین افتتاح شد

 

علی‌رغم کمپین دولت چین برای بهبود حقوق حیوانات و کاهش مخاطرات بهداشتی در دوران شیوع ویروس کرونا، جشنواره پرمناقشه گوشت سگ در این کشور افتتاح شد. فستیوال ده روزه گوشت سگ در جنوب‌غرب چین، معمولا هزاران بازدیدکننده دارد، ولی به گفته مخالفان شمار بازدیدکنندگان امسال کاهش یافته است. دولت چین به دنبال وضع قوانین جدید منع تجارت حیوانات وحشی و محافظت از حیوانات خانگی است و فعالان حقوق حیوانات امیدوارند که این آخرین فستیوال گوشت سگ باشد. 

 

مراکش از سه روز دیگر پروازهای داخلی را از سرمی‌گیرد

 

مراکش پروازهای داخلی خود را از پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن، از سرمی‌گیرد. دولت مراکش پیشتر گفته بود که مقررات قرنطینه مربوط به شیوع ویروسکرونا را در بخش خدمات و حمل‌ونقل داخلی تسهیل می‌کند. مسئولان دولتی همچنین گفتند که خطوط ریلی نیز برای سفرهای داخلی، آغاز به کار می‌کنند. 

ترامپ تحریم‌‌‌های شین‌جیانگ را به علت مذاکرات تجاری با چین متوقف کرد 

 

دونالد ترامپ در مصاحبه‌‌ای گفت که اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌تر بر مسئولان چینی به علت سرکوب مسلمانان اویغور را به این دلیل متوقف کرده که این امر بر مذاکرات تجاری با پکن تاثیر نگذارد. او گفت:‌ «ما در میانه یک معامله عمده تجاری هستیم و من به یک پیمان بزرگ ۲۵۰ میلیارد دلاری رسیده‌ام.» سازمان ملل می‌گوید بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در چین بازداشت شده‌اند. وزارت خارجه آمریکا، چین را به شکنجه و سوءاستفاده از آنان متهم کرده است. 

کره جنوبی: خاطرات بولتون از نشست ترامپ و رهبر کره شمالی مخدوش است

 

کره جنوبی اعلام کرده، اظهارات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده درباره مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره جنوبی و شمالی، در کتاب جدید بولتون، دقیق نیست و مخدوش است. بولتون در کتابش از جمله به جزئیات مکالمه‌های قبل و بعد از سه جلسه دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، پرداخته است. مشاور امنیت ملی کره جنوبی گفت:‌ «این کتاب حقایق دقیق را بازگو نمی‌کند و حقیقت را مخدوش می‌کند.» 

 

حضور در کلاس‌های درس در فرانسه اجباری شد

 

فرانسه اعلام کرد که کلیه مدارس و دانشگاه‌ها برای افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله، به استثناء دبیرستان‌های واقع در منطقه سبز و کم‌خطر، از روز دوشنبه کاملا باز می‌شوند. مسئولان گفتند که کلاس‌ها با ظرفیت ۱۵ نفر برقرار می‌شوند و زدن ماسک برای دانش‌آموزان بزرگتر اجباری است.

نیوزیلند منع ورود کشتی‌های کروز به سواحل را تمدید کرد 

 

نیوزیلند از تمدید منع ورود کشتی‌های کروز به سواحل این کشور خبر داد. جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت:‌ «منع ورود کشتی‌های کروز که قرار بود در پایان ژوئن (۱۰ تیر) به پایان برسد، را تمدید می‌کنیم.» نیوزیلند یکی از موفق‌ترین کشورها در مقابله با ویروس کرونا به شمار می رود و غیر از محدودیت‌های مرزی، کلیه مقررات داخلی برای مهار ویروس کرونا را تسهیل کرده است. 

بیشترین جهش آمار ثبت شده ابتلا به کوید۱۹ در شبانه‌روز گذشته

 

سازمان بهداشت جهانی بیشترین جهش آمار مبتلایان به کوید ۱۹در یک شبانه‌روز را ثبت کرد و گفت  ۱۸۳ هزار مورد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به ثبت رسیده، که بیش از ۵۰ هزار مورد از این آمار متعلق به کشورهای برزیل، ایالات متحده و هند هستند.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More