شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

سازمان ملل:‌ جمعیت آوارگان جهان به حدود ۸۰ میلیون نفر رسید  

 

بنا بر اعلام سازمان ملل، تا پایان سال  ۲۰۱۹، حدود ۸۰ میلیون نفر در جهان در نتیجه جنگ، خشونت و نقض حقوق بشر آواره شده‌اند. آژانس پناهجویان ملل متحد در آستانه فرا رسیدن روز بین‌المللی پناهجویان در ۲۰ ژوئن (۳۱ خرداد)، در گزارش سالانه‌اش اعلام کرد شمار آوارگان جهان در یک دهه گذشته، دو برابر شده و بیشترین افزایش سالانه جمعیت آوارگان از کشورهای کنگو، منطقه ساحل در آفریقا، یمن و سوریه بوده است. 

مکزیک، ایرلند، هند و نروژ، اعضای غیردائم جدید شورای امنیت

 

مکزیک، هند، ایرلند و نروژ به عضویت دوره دو‌ساله شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند. کنیا و جیبوتی برای احراز کرسی آفریقا در این شورای ۱۵‌گانه نتوانستند به دوسوم آرا برسند، بنابراین، دور دیگری از رای‌گیری برگزار خواهد شد. کانادا نیز علی‌رغم تلاش‌های فراوان برای راهیابی به شورای امنیت، رای کافی نیاورد و رقابت را به ایرلند باخت. 

واتیکان:‌ کاتولیک‌ها در شرکت‌های تسلیحاتی و سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری نکنند 

 

واتیکان در بخشنامه‌ای به رهبران کلیساها، از کاتولیک‌ها خواست از سرمایه‌گذاری در صنایع تسلیحاتی و سوخت‌‌های فسیلی خودداری کنند و توصیه کرد مردم قبل از سرمایه‌گذاری در صنایعی مانند معادن، درباره فعالیت شرکت‌ها تحقیق کنند تا مطمئن شوند به محیط زیست آسیب وارد نمی‌کنند. در این بخشنامه آمده است مردم می‌توانند با حذف شرکت‌های ناقض معیارهای حقوق بشر، حقوق کودک و  محیط زیست، در جهان تغییر مثبت ایجاد کنند. 

عموی بشار اسد به اتهام پولشویی به حبس محکوم شد 

 

دادگاهی در فرانسه عموی بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، را به اتهام پولشویی به چهار سال حبس محکوم کرد. رفعت اسد در اختلاس سرمایه‌های دولتی برای خرید املاکی به ارزش ۹۰ میلیون یورو در فرانسه، محکوم شناخته شد. دادگاه حکم به توقیف املاک او در پاریس و لندن داده است. وکیل اسد گفته است موکلش تقاضای تجدید‌نظر خواهد کرد. 

اعمال سخت‌ترين تحریم‌های اقتصادی و تجاری آمریکا علیه بشار اسد و همسرش  

 

ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از درآمدهای دولت سوریه و همچنین، بازگرداندن این کشور به مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل برای پایان دادن به یک دهه جنگ در سوریه، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد‌ماه، تحریم‌هایی بی‌سابقه را علیه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، وضع کرد. این تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی حلقه نزدیک به اسد از جمله اسما اسد، همسر رییس‌جمهوری، و خانواده او را نیز در‌بر‌می‌گیرد. 

ترکیه زدن ماسک در شهرهای بورسا، آنکارا و استانبول را اجباری کرد 

 

زدن ماسک در فضاهای عمومی و خارجی در شهرهای بورسا، آنکارا، استانبول ترکیه اجباری شد. به دنبال افزایش اخیر موارد ابتلا به کرونا، مسئولان ترکیه در هفته جاری از احتمال اعمال قوانین سختگیرانه‌تر در محیط‌های اجتماعی خبر دادند و گفتند قرار نیست مقررات قرنطینه بار دیگر اعمال شود تا اقتصاد مجال بهبود پیدا کند.

سفر مسئولان ارشد ترکیه به لیبی و مذاکره با طرابلس برای آتش‌بس پایدار

 

مسئولان ارشد ترکیه در سفر به طرابلس، عصر چهارشنبه ۲۸ خرداد‌ماه، با مقام‌های دولت وفاق ملی لیبی دیدار و درباره راه‌حل سیاسی و همچنین، همکاری‌ در زمینه انرژی مذاکره کردند. در این دیدار، وزیر خارجه، وزیر دارایی و مشاور امنیت ملی ترکیه با فایز سراج، نخست‌وزیر حکومت وفاق ملی لیبی، که جامعه‌ بین‌الملل آن را به رسمیت شناخته است، ملاقات کردند. ترکیه در هفته‌های اخیر، نقش چشمگیری در پیروزی‌های نظامی حکومت وفاق بر نیروهای ارتش ملی لیبی ایفا کرد. 

شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در برزیل به یک میلیون نفر نزدیک شد

 

برزیل اعلام کرد روز چهارشنبه (۲۸ خرداد‌ماه)، حدود ۱۳۰۰ مورد جدید مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را ثبت کرده است. شمار کلی جان‌باختگان در اثر ابتلا به این بیماری در برزیل، به ۴۶ هزار و ۵۱۰ نفر رسیده است. برزیل، پس از ایالات متحده آمریکا، دومین کشور از نظر شمار جان‌باختگان کرونا به شمار می‌رود. به گفته وزارت بهداشت برزیل، تاکنون ۹۵۵ هزار و ۳۹۹ مورد تاییدشده ابتلا در این کشور شناسایی شده است. 

شناسایی حدود پنج هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در مکزیک  

 

وزارت بهداشت مکزیک از شناسایی حدود پنج هزار مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد. تاکنون،  حدود ۱۶۰ هزار نفر در این کشور آمریکای لاتین به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۹ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. مسئولان می‌گویند آمار واقعی به‌مراتب بیشتر از آمار رسمی است. 

گزارش سازمان ملل:‌ بسیاری از مردم اردن برای نیازهای اولیه‌شان با مشکل مواجه‌اند  

 

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی تحقیقاتی اعلام کرد به‌دنبال دو ماه قرنطینه و تعطیلی عمومی برای مهار شیوع ویروس جدید کرونا، بسیاری از شهروندان اردنی برای تامین نیازهای اولیه‌شان با مشکل مواجه‌اند. بنا بر این گزارش، هرچند اردن موج اول شیوعکووید‌ـ‌۱۹ را مهار کرده، تاثیر همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ در این کشور ۱۰ میلیون نفری و نیازمند کمک‌های خارجی هنوز کامل نمایان نشده است. 

چین:‌ استانداردهای بهداشتی در بازارهای غذا باید بهبود یابد 

 

به‌دنبال شیوع موج جدیدی از ابتلا به ویروس جدید کرونا در پکن، کمیسیون مرکزی بازرسی نظم در حزب کمونیست چین اعلام کرد به استانداردهای بهداشتی پایین در بازارهای عمده‌فروشی مواد خوراکی و ضعف‌ها و اشکالات مراکز تامین غذا باید فوری رسیدگی شود. در دو هفته گذشته، بیش از صد نفر در پکن به کرونا مبتلا شده‌اند و مسئولان نگران گسترش بیشتر بیماری و ارتباط آن با بازار بزرگ شین‌فادی‌اند. 

برگزاری مراسم خاکسپاری سربازان هندی کشته‌شده در درگیری با سربازان چینی 

 

در گرماگرم تشدید تنش میان هند و چین، هند روز پنجشنبه، مراسم خاکسپاری شماری از ۲۰ سرباز کشته‌شده در درگیری مرزی با سربازان چینی را برگزار می‌کند. این درگیری در مرز کوهستانی و مورد مناقشه دو طرف صورت گرفت و دیپلمات‌های دو کشور روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ خرداد‌ماه، توافق کردند که برای کاهش تنش و تضمین صلح و ثبات تلاش کنند. ‌سه روز پس از درگیری خشونت‌بار مرزی، سربازان در دره الوان در منطقه مرزی هیمالیا در وضعیت آماده‌باش به سر می‌برند. 

مرگ چهار کارگر در انفجار بمب کنار‌جاده‌ای در ترکیه

 

انفجار کامیون در اثر برخورد به یک بمب کنار‌جاده‌ای در جنوب‌شرق ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه و عراق در روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه، باعث شد چهار کارگر سرنشین کامیون کشته شوند. به گزارش مسئولان ترکیه، این بمب را شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک‌ (حزب کارگران کردستان ترکیه) منفجر کردند. به گفته فرماندار شیرناک، این کامیون حامل سوخت برای کارگرانی بود که در پروژه جاده‌سازی مشغول به کارند. 

اصابت چهار راکت به منطقه سبز بغداد

 

ارتش عراق در بیانیه‌ای، از برخورد چهار راکت به منطقه سبز بغداد در شامگاه چهارشنبه خبر داد. این منطقه حفاظت‌شده محل استقرار سفارتخانه‌های خارجی، ادارات بین‌المللی و همچنین، ساختمان‌های دولتی در پایتخت عراق است. منطقه سبز بارها هدف حملات راکتی قرار گرفته است که بیشتر آن‌ها خسارت اندکی به بار آورده‌اند. 

ابتلای نظربایف، رییس‌جمهوری سابق قزاقستان، به کووید‌ـ‌۱۹

 

سخنگوی نورسلطان نظربایف اعلام کرد که رییس‌جمهوری سابق و پرنفوذ قزاقستان به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده و خود را قرنطینه کرده است. سخنگوی نظربایف در توییتی نوشت:‌ «جای نگرانی نیست.» نظربایف ۷۹ ساله رهبر ملی و رییس شورای امنیت این کشور نفت‌خیز آسیای میانه است. 

بریتانیا به اتحادیه اروپا:‌ مذاکرات تجارت آزاد برگزیت نباید به درازا بکشد 

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت اتحادیه اروپا باید مذاکرات تجارت آزاد برگزیت را نهایی کند، چرا که بریتانیا منتظر نمی‌ماند که مذاکرات تا پایان سال به درازا بکشد. راب در ادامه افزود ما توافق کرده‌ایم که هر دو طرف در مذاکرات مشارکت فعال داشته باشند، ما نمی‌توانیم بنشینیم و منتظر بمانیم این وضع تا پاییز و زمستان طول بکشد. 

در جریان نزاع‌های خیابانی گروه‌های جوانان در دیژون، پلیس فرانسه چند نفر را بازداشت کرد

 

پس از چهار شب خشونت‌های گروهی معترضان در شهر دیژون فرانسه، پلیس ویژه فرانسه چند نفر از مهاجران چچنی‌ را‌ بازداشت کرد. مشکلات از شامگاه جمعه گذشته و زمانی آغاز شد که حدود ۱۰۰ جوان چچنی از سراسر فرانسه برای انتقام حمله به جوانی چچنی، وارد دیژون شدند و میان باندهای رقیب درگیری به وجود آمد و پلیس مسلح برای برقراری نظم وارد عمل شد. 

بریتانیا چین و روسیه را به تلاش برای بهره‌برداری از بحران کرونا متهم کرد 

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت ‌که چین، روسیه و ایران از ضعف‌های ناشی از شیوع کرونا بهره‌برداری می‌کنند و در این راه، از ابزارهای سایبری و انتشار خبرهای جعلی استفاده می‌کنند. او در ادامه افزود:‌ «ویروس جدید کرونا و چالش‌هایی که در پی داشته فرصتی برای کشورها و دیگر نقش‌آفرینان ‌‌ایجاد کرده است.»‌ 

سفر مذاکره‌کننده ارشد کره جنوبی به آمریکا هم‌زمان با افزایش تنش با کره شمالی 

 

مذاکره‌کننده ارشد کره جنوبی در امور هسته‌ای روز پنجشنبه و در گرماگرم تنش‌ با کره شمالی، با مسئولان آمریکایی در واشینگتن ملاقات می‌کند. کره شمالی دو روز پیش، ساختمان محل ارتباط مستقیم با کره جنوبی در شهری مرزی را منفجر کرد و گفت در صورت تداوم تلاش‌های تبلیغاتی علیه کره شمالی، دست به اقدام نظامی خواهد زد. 

ترامپ قانون فشار بر چین به‌دلیل سرکوب مسلمانان اویغور را امضا کرد

 

به‌دنبال صدور قانون  اجرایی دونالد ترامپ و تحریم چین به‌دلیل سرکوب اقلیت مسلمان اویغور در این کشور، پکن تهدید به تلافی کرد. این قانون، که در کنگره با تنها یک رای منفی تصویب شد، با تحریم افرادی که مسئول سرکوب جامعه اقلیت اویغورند، پیامی قوی درباره وضعیت حقوق بشر چین می‌فرستد. بر‌ اساس برآورد سازمان ملل، بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در منطقه شین‌جیانگ بازداشت شده‌اند. آمریکا مسئولان چینی را به شکنجه، سوءاستفاده و تلاش برای محو فرهنگ و دین اویغورها متهم کرده است. 

دیدار دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین در هاوایی

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه با ینگ جیه‌چی، دیپلمات ارشد چینی، در هاوایی ملاقات کرد. ینگ به پمپئو گفت که واشینگتن باید به مواضع چین احترام بگذارد، در مسائلی مانند هنگ‌کنگ، تایوان و اقلیت اویغور در چین مداخله نکند و برای بهبود مناسبات تلاش کند. پمپئو نیز بر لزوم تعامل‌های دوجانبه بر سر مسائل تجاری، امنیتی و دیپلماتیک تاکید کرد و خواستار شفافیت کامل چین برای مقابل با کووید‌ـ‌۱۹ شد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More