شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

هفت شرکت هواپیمایی آمریکایی زدن ماسک در طول پرواز را اجباری می‌کنند  

 

هفت شرکت هواپیمایی آمریکایی از اعمال مقررات سختگیرانه برای مسافران خبر دادند و گفتند به کسانی که حاضر نیستند در طول پرواز ماسک بزنند ممکن است دیگر اجازه پرواز داده نشود. این اقدام خطوط هواپیمایی آلاسکا، امریکن، دلتا، هاوایی، جت‌بلو، ساوت‌وست و یونایتد در راستای تلاش شرکت‌های هواپیمایی برای بهبود امنیت مسافران و رسیدگی به برخی شکایت‌ها از سرپیچی مردم از مقررات زدن ماسک است. 

بازگشایی روسپی‌خانه‌های یونان تحت مقررات جدید بهداشتی 

 

روسپی‌خانه‌های یونان تحت مقررات سرسختانه بهداشتی بازگشایی شدند. بر اساس قوانین جدید، دیدار مشتری‌ها محدود ‌به ۱۵ دقیقه است و کارکنان و مشتریان باید ماسک به صورت داشته باشند، درها و پنجره‌ها باید باز باشند تا هوا جریان پیدا کند و پرداخت‌ها فقط از طریق کارت صورت می‌گیرد. نام و شماره تلفن مشتری‌ها نیز به‌مدت چهار هفته نزد مراکز خدمات جنسی می‌ماند تا در صورت بررسی‌های بهداشتی برای رهگیری مسیر سرایتکرونا، در اختیار مسئولان قرار گیرد. 

حضور اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در انظار عمومی برای اولین بار پس از قرنطینه 

 

اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا برای اولین بار پس از قرنطینه، در انظار عمومی ظاهر شدند. شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، و همسرش کامیلا با کادر درمان بیمارستانی ملاقات کردند و شاهزاده ویلیام نیز جداگانه از یک مرکز آمبولانس که به شش میلیون نفر از ساکنان شرق بریتانیا خدمات ارائه می‌دهد دیدار کرد. آن‌ها در این ملاقات‌ها، عملکرد پزشکان و پرستاران در پاسخگویی به همه‌گیری کووید۱۹ را ستودند.

مرکل و اردوغان درباره لیبی صحبت کردند 

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در گفت‌وگویی تلفنی، درباره لیبی و وضعیت شرق مدیترانه صحبت کردند. دفتر صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد ‌مرکل و اردوغان در مورد میانجی‌گری سازمان ملل برای برقراری صلح در کشور جنگ‌زده لیبی توافق کرده‌اند. فرانسه، متحد اروپایی آلمان، پیش‌تر از نقش «تهاجمی»‌ ترکیه در لیبی انتقاد کرده بود. 

کشف اجساد کودکان میان اجساد یافته‌شده در لیبی پس از خروج نیروهای خلیفه حفتر

 

به دنبال خروج نیروهای ارتش ملی لیبی و متحدان محلی‌شان از شهر ترهونه، صلیب سرخ و مسئولان دولت وفاق ملی از کشف اجساد کودکان در ترهونه خبر دادند. نیروهای دولت وفاق ملی ۱۰۶ جسد، از جمله اجساد زنان و کودکان، را در بیمارستان شهر کشف کردند و مردم هشت گور جمعی در ترهونه یافتند. سازمان ملل خواستار تحقیق فوری شده است و به گفته گروه‌های حقوق بشری، این می‌تواند در زمره جنایت‌ جنگی دسته‌بندی شود. 

پادشاه اردن:‌ اقدام اسرائیل به الحاق سرزمین‌های کرانه غربی ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد 

 

ملک عبدالله، پادشاه اردن، در جلسه‌ای ویدیویی با کمیته‌ها و نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا، هشدار داد که هرگونه اقدام یک‌جانبه اسرائیل به الحاق سرزمین‌های کرانه غربی پذیرفتنی نخواهد بود و چشم‌انداز صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، وعده داده است که دره اردن در کرانه غربی و شماری از اراضی شهرک‌های یهودی‌نشین را به خاک این کشور بیفزاید. 

چین از کانادا خواست درباره وجود آفت در الوار صادراتی‌اش تحقیق کند 

 

وزارت خارجه چین از کانادا خواست درباره آفت‌های یافته‌شده در محموله‌های الوار صادراتی‌اش تحقیق کند. پکن در سال گذشته، به‌دلیل نگرانی از وجود آفت، جلوی واردات کانولا از دو شرکت بزرگ کانادایی را گرفت و همچنین، مانع واردات گوشت خوک و گاو از این کشور شد. روابط کانادا و چین از زمان بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی شرکت مخابراتی هواوی، در دسامبر ۲۰۱۸، دچار مشکل شده است. 

رهبر حزب‌الله آمریکا را به ممانعت از رسیدن دلار به لبنان متهم کرد 

 

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گفت برای تقویت پول لبنان، باید دلار تزریق شود و ایالات متحده آمریکا را به ممانعت از رسیدن دلار به این کشور متهم کرد. سقوط ارزش پوند لبنان در سال گذشته و افزایش مشکلات اقتصادی موجی از تظاهرات اعتراضی مردم را در هفته گذشته برانگیخت و دولت اعلام کرد بانک مرکزی تزریق دلار به بازار را از این هفته آغاز می‌کند. از شروع بحران اقتصادی لبنان در سال گذشته، از ارزش پوند لبنان بیش از ۶۰ درصد کاسته شده است. 

آمریکا محدودیت سفرهای غیرضروری به مکزیک و کانادا را تمدید کرد  

 

به دنبال تداوم همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا، دولت ترامپ از تمدید سی روزه محدودیت‌‌ها در مرزهای زمینی میان ایالات متحده آمریکا با مکزیک و کانادا خبر داد. وزارت امنیت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «این اقدام ضمن حفاظت از مردم آمریکا، مراودات تجاری و مسافرتی ضروری را هم‌زمان با بازگشایی اقتصاد، تضمین می‌کند.» 

آمریکا برای جلوگیری از پیروزی نظامی سوریه، دولت اسد را تحریم می‌کند 

   

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه دولت سوریه اعلام می‌کند. هدف از این اقدام کاهش درآمدهای دولت بشار اسد و تلاش برای بازگرداندن سوریه به مذاکرات سازمان ملل و پایان دادن به یک دهه جنگ در این کشور است. کری کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به شورای امنیت گفت واشینگتن این تدابیر را برای «جلوگیری از پیروزی‌های نظامی رژیم اسد» اجرا می‌کند. 

وزیر خارجه امارات متحده عربی:‌ علی‌رغم اختلاف‌های سیاسی، می‌توانیم با اسرائیل کار کنیم 

 

انور قرقاش، وزیر خارجه امارات متحده عربی، گفت علی‌رغم مخالفت‌های سیاسی، این کشور می‌تواند در برخی زمینه‌ها، مانند مبارزه با کرونا و فناوری، با اسرائیل همکاری کند. او در سخنانی که در «کمیته یهودی‌ـ‌آمریکایی» ایراد کرد گفت ارتباط با اسرائیل مهم و در مقایسه با راه‌هایی که در گذشته طی شده است، نتایج بهتری خواهد داشت. 

حمله هواپیماهای ترکیه به مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق 

 

بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه، هواپیماهای این کشور روز چهارشنبه، مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق را بمباران کرده‌اند. این دومین حمله هوایی ترکیه علیه مواضع حزب کارگران کردستان در روزهای اخیر است. این اولین بار نیست که ترکیه مواضع حزب کارگران کردستان در جنوب‌شرق ترکیه و شمال عراق را هدف حمله قرار می‌دهد. آنکارا اعلام کرد دو حمله اخیر پس از افزایش حملات شبه‌نظامیان به پایگاه‌های ارتش صورت گرفته است. 

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی: سازمان ملل جزئیات کشتن کودکان در یمن را ارائه دهد  

 

ائتلاف نظامی، به رهبری عربستان سعودی، از سازمان ملل خواست جزئیات اتهام این ائتلاف به‌ کشتن و مجروح کردن ۲۲۲ کودک یمنی در سال گذشته را ارائه دهد تا درباره‌اش تحقیق کند. این ائتلاف نظامی در بیانیه‌ای، از تصمیم آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، به خارج کردن نام این ائتلاف از فهرست سیاه گروه‌های کودک‌کش استقبال کرد. گوترش دیروز گفت به‌دلیل کاهش چشمگیر خشونت این ائتلاف نظامی علیه کودکان یمنی، نامش را از فهرست حذف می‌کند. 

کره جنوبی اعلام کرد دیگر رفتار غیرمنطقی کره شمالی را نمی‌پذیرد

 

کره جنوبی اعلام کرد انتقاد اخیر کره شمالی از مون جای‌این، رییس‌جمهوری کره جنوبی، بی‌معنی بود و این کشور دیگر رفتارهای غیرمنطقی کره شمالی را نمی‌پذیرد. کره شمالی روز گذشته، دفتر ارتباط مستقیم میان دو کشور در شهر مرزی کائسونگ را منفجر کرد. کره جنوبی سخنان خواهر رهبر کره شمالی درباره مون را «بی‌ادبانه» و «بی‌معنی» توصیف و اضافه کرد که به اعتماد میان رهبران دو کشور آسیب می‌زند. 

درگیری خشونت‌آمیز میان سربازان هندی و چینی در مرز هیمالیا

 

ارتش هند اعلام کرد در درگیری میان نیروهای این کشور و سربازان چینی در مرز مورد مناقشه دو طرف در غرب هیمالیا، ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. وزارت خارجه چین بروز «مواجهه فیزیکی خشن» در روز دوشنبه در مرز را تایید کرد. به گفته منابع دولتی هند، سربازان با سنگ و میله‌ فلزی با یکدیگر درگیر شدند و هیچ گلوله‌ای شلیک نشد. این اولین درگیری بزرگ مرزی میان دو طرف مناقشه مرزی از سال ۱۹۶۷ به این سو است. 

افزایش موارد ابتلا به کرونا در شش ایالت آمریکا 

 

افزایش موارد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در شش ایالت آمریکا در دومین هفته متوالی موجی از نگرانی را ایجاد کرده است. بسیاری از ایالت‌های آمریکا به سوی تسهیل تدریجی محدودیت‌ها و مقررات قرنطینه رفته‌اند. آمار ابتلا در آریزونا، فلوریدا، اوکلاهما، اورگان و تگزاس در روز سه‌شنبه به بالاترین حد در هفته گذشته رسید. 

کره شمالی پیشنهاد سئول برای اعزام نماینده را رد کرد  

 

کره شمالی پیشنهاد اعزام نماینده‌های ویژه برای کاهش تنش‌ها بر سر فعالیت‌های تبلیغاتی کره جنوبی را رد کرد و وعده داد سربازان بیشتری را به مناطق مرزی اعزام خواهد کرد. دیروز کره شمالی دفتری را که طبق توافق صلح ۲۰۱۸، برای ارتباط مستقیم با کره جنوبی تاسیس کرده بود منفجر کرد. 

فرودگاه پکن برای مهار شیوع کرونا، ۶۰ درصد از پروازهایش را لغو کرد

 

با افزایش تلاش‌های چین برای مهار شیوع ویروس جدید کرونا، که در شش روز گذشته در پایتخت این کشور افزایش یافته است، بیش از ۶۰ درصد پروازها به مقصد پکن یا از آن لغو شد، مدارس تعطیل شدند و در برخی محله‌های پکن مقررات منع تردد اعمال شد. در شش روز گذشته، ۱۳۷ مورد جدید ابتلا به کرونا در پکن شناسایی شده است. 

 

ده‌ها سازمان غیردولتی خواستار لغو قانون امنیتی چین در هنگ‌کنگ شدند 

 

گروهی متشکل از ۸۶ سازمان غیردولتی در نامه‌ای مشترک از مقام‌های چین خواستند تا طرح اعمال قانون امنیتی بر هنگ‌کنگ را کنار بگذارند و اعلام کردند این قانون حقوق و آزادی‌های اولیه را تهدید می‌کند. عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و خانه آزادی از جمله سازمان‌هایی‌اند که این نامه را امضا کرده‌اند. 

مرزهای استرالیا احتمالا تا سال ۲۰۲۱ بسته خواهد بود 

 

استرالیا اعلام کرد احتمالا تا سال آینده، مرزهایش را به روی مسافران بین‌المللی بسته نگه خواهد داشت اما قصد دارد مقررات ورود به کشور را برای دانشجویان و مسافرانی که اقامت طولانی‌مدت دارند تسهیل کند. استرالیا از کشورهایی است که در مهار ویروس جدید کرونا موفق عمل کرده‌اند. 

 

پیشنهاد حزب حاکم ژاپن برای استخدام متخصصان خارجی در بخش مالی 

 

کمیته کارگران خارجی حزب حاکم ژاپن اعلام کرد حزب لیبرال دموکرات در حال تهیه پیش‌نویسی برای جذب کارگران ماهر خارجی در بخش مالی توکیو است. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، پیش‌تر گفته بود که با تلاش چین برای اعمال قانون امنیتی بر هنگ‌کنگ، ژاپن می‌تواند ساکنان هنگ‌کنگ را در بخش مالی یا دیگر حوزه‌های تخصصی استخدام کند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More