شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

سخنگوی کاخ سفید:‌ انجیلی که ترامپ در دست گرفت پیام ایمان و اتحاد به مردم آمریکا بود

کِیلی مک‌اِننی، سخنگوی  مطبوعاتی کاخ سفید، گفت دونالد ترامپ با انجیلی که در دست گرفت این پیام قاطعانه و مهم را داد که شورشی‌ها، غارتگران، آشوبگران پیروز نخواهند شد، آتش زدن کلیسا در آمریکا جایی ندارد. به دست گرفتن انجیل نمادی مهم است تا مردم آمریکا بدانند ما با ایمان و اتحاد، از این دوران عبور خواهیم کرد. 

ترامپ انتقاد ژنرال متیس را «مبالغه‌آمیز» توصیف کرد

دونالد ترامپ اظهار‌نظر جیمز متیس درباره عملکرد دولت در پاسخگویی به تظاهرات اعتراضی را «مبالغه‌آمیز» توصیف کرد. جیمز متیس، وزیر دفاع سابق دولت دونالد ترامپ، که در سال ۲۰۱۸ استعفا کرد، در بیانیه‌ای ترامپ را به ایجاد تفرقه در کشور متهم کرد و گفت: «ترامپ تلاش می‌کند ما را از هم جدا کند. امروز شاهد پیامدهای سه سال رهبری نابخردانه‌ایم.» 

اعتراض دانشگاه یوسی‌ال‌ای به نگهداری بازداشت‌شدگان در سالن بستکبال

دانشگاه لس‌انجلس در کالیفرنیا اعلام کرد به‌دلیل استفاده پلیس از سالن بسکتبال دانشگاه برای نگهداری بازداشت‌شدگان تظاهرات، «دچار مشکل شده است». شماری از استادان دانشگاه یوسی‌ال‌ای در نامه‌ای سرگشاده گفتند از معترضان شنیده‌اند که در سالن جکی رابینسون نگهداری شده‌اند و از این موضوع خشمگین‌اند. جکی رابینسون دانشجوی این دانشگاه و اولین بازیکن بسکتبال سیاه‌پوستی بود که در لیگ دسته‌اول حضور یافت و از نمادهای مبارزه بی‌پایان برای آزادی سیاه‌پوستان به شمار می‌رود.

جان بویگا، بازیگر جنگ ستارگان، به معترضان در لندن پیوست

جان بویگا، بازیگر «جنگ ستارگان»، در حمایت از جنبش برابری نژادی سیاه‌پوستان، در جمع معترضان بریتانیایی در هاید پارک لندن سخنرانی کرد. این بازیگر ۲۸ ساله گفت:‌ «جان سیاهان همیشه ارزش داشته است. ما همیشه مهم بوده‌ایم. ما همیشه به‌رغم اوضاع، موفق شده‌ایم.» او گفت مواجهه با تبعیض نژادی «دردناک» است و معترضان «تجسم» جورج فلوید، سندرا بلند، تریوان مارتین، استیون لارنس و مارگ داگان‌اند، که همگی قربانی خشونت نژادی شدند. 

ترامپ: برای پاسخ به اعتراض‌ها، به نیروی نظامی نیازی نیست

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه گفت به نظر او، برای مقابله با تظاهرات اعتراضی، نیازی به استفاده از نیروی نظامی نیست. او در پاسخ به روزنامه‌نگاری که پرسید آیا در صورت بروز خشونت، سربازان را به شهرها اعزام می‌کند یا نه، گفت:‌ «بستگی دارد. گمان نمی‌کنم نیازی به این کار باشد.» ترامپ پیش‌تر گفته بود به ایالت‌هایی که نتوانسته‌اند جلوی خشونت‌ و غارت‌ را بگیرند نیروی نظامی می‌فرستد. 

معترضان در نیویورک و واشینگتن تا پاسی از نیمه‌شب در خیابان ماندند

معترضان در شهرهای واشینگتن و نیویورک، ساعت‌ها پس از شروع زمان منع تردد، تا ساعت ۲ بامداد کماکان در خیابان‌ها ماندند. معترضان در واشینگتن، در میدان لافایت مقابل کاخ سفید تجمع کردند ولی ماموران چند خیابان منتهی به کاخ سفید را مسدود کردند. در نیویورک نیز مردم معترض با شکستن قانون منع تردد، تا پاسی از نیمه‌شب در خیابان‌ها بودند. ماموران پلیس نیز در خیابان‌ها حضور داشتند و تظاهرات آرام بود. 

پلیس نیواورلینز برای پراکنده کردن معترضان، گاز اشک‌آور پرتاب کرد 

 پلیس نیواورلینز چهارشنبه شب برای متفرقکردن تظاهرکنندگان، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. به گفته پلیس، معترضان حاضر نبودند به دستور پلیس عمل کنند و از پل رودخانه می‌سی‌سی‌پی عبور کنند. پلیس نیواورلینز در توییتی ضمن تاکید بر اثر مخرب افزایش تنش و درگیری، گفت:‌‌ «استفاده از متمم اول قانون اساسی حق شهروندان است. اما امشب، در واکنش به افزایش تنش و درگیری فیزیکی مردم با پلیس، مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شدیم.» 

۲۰۰ نیروی گارد ملی از پلیس سن‌دیگو حمایت می‌کنند

 برای جلوگیری از غارت و آشو‌بگری، دست‌کم ۲۰۰ مامور گارد ملی با پلیس سن‌دیگو در جنوب کالیفرنیا همکاری می‌کنند. در توییت کلانتر سن‌دیگو آمده است:‌ «این نیروها در کنار ماموران پلیس، امنیت زیرساخت‌های مهم شهر از جمله ساختمان‌های عمومی، دادگاه‌ها و نیروگاه‌ها را در جریان تظاهرات اعتراضی تامین خواهند کرد تا جلوی غارت و تخریب گرفته شود.» این نیروها همچنین از تخریب و غارت فروشگاه‌ها جلوگیری خواهند کرد. 

کریم عبدالجبار، ستاره بسکتبال آمریکا:‌ دموکراسی برای آمریکایی‌های سیاه‌پوست کار نمی‌کند 

کریم عبدالجبار، بازیکن افسانه‌ای و ستاره سابق لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا، گفت تصمیم به مجرم شناختن ماموران پلیس مینیاپولیس «گامی به سوی عدالت» بود و از اقدام سریع دولت و شهردار ایالت مینیاپولیس تقدیر کرد. او گفت در ۳۰ سال اخیر، وضعیت نژادپرستی و بی‌عدالتی هیچ تغییری نکرده است و در ادامه افزود اکتفا به گفتن این‌که «وحشتناک بود و برایتان دعا می‌کنم کافی نیست. باید کاری صورت گیرد.» 

مگان مارکل، دوشس ساسکس: جانِ جورج فلوید ارزش داشت 

مگان مارکل، دوشس ساسکس، مرگ جورج فلوید را «بسیار ناگوار» توصیف کرد. او شامگاه چهارشنبه، در یک مراسم فارغ‌التحصیلی در دبیرستانی در لس‌انجلس، گفت:‌ «جان جورج فلوید، بریونا تایلور، فیلاندو کستایل، تامیر رایس و جان بسیاری افراد دیگر که نامشان را می‌دانیم و نمی‌دانیم ارزش دارد.» 

کالبدشکافی نشان داد که جورج فلوید به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا بود

نتیجه کالبدشکافی جسد جورج فلوید نشان داده است که این مرد ۴۶ ساله به ویروس جدیدکرونا مبتلا بود. پزشک مسئول تیم کالبدشکافی گفت نوع آزمایش تشخیص کووید۱۹ که روی او انجام شده است می‌تواند «هفته‌ها پس از شروع بیماری» آلودگی به این ویروس را تشخیص دهد. این پزشک گفت کرونا در مرگ فلوید هیچ نقشی نداشت. 

وزیر دفاع آمریکا:‌ استفاده از سربازان برای برقراری قانون، آخرین گزینه است

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه در سخنانی، موضعش در مورد تظاهرات را از دونالد ترامپ، که تهدید به استفاده از نیروهای نظامی برای احیای نظم کرده بود، جدا کرد. اسپر به خبرنگاران گفت:‌ «گزینه استفاده از سربازان برای برقراری نظم و قانون، آخرین گزینه است و تنها در مواقع اضطراری و وخیم بررسی می‌شود. الان در چنین موقعیتی نیستیم.» 

اوباما شهردارهای آمریکا را به اصلاح نیروی پلیس ترغیب کرد  

باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، پس از چند روز تظاهرات سراسری در کشور، روز چهارشنبه در اولین اظهارنظر مقابل دوربین‌ها، شهردارها را به مشاوره با شهروندان و بررسی شیوه پلیس در توسل به زور و خشونت ترغیب کرد. اوباما گفت: «وقایع چند روز اخیر هرچند دشوار و وحشتناک، فرصتی استثنایی برای هشیاری مردم درباره مشکلات زیرساختی است.» 

تغییر چهره خیابان‌های مرکز واشینگتن در پی غارت و تخریب ساختمان‌ها

‌ چند روز پس از ناآرامی‌ها‌ و غارت‌ و تخریب فروشگاه‌ها و ساختمان‌های شهر واشینگتن در پی تظاهرات اعتراضی به بدرفتاری پلیس و مرگ جورج فلوید، خیابان‌های مرکزی پایتخت ایالات متحده آمریکا چهره جدیدی به خود گرفته‌اند و شیشه‌ها و ویترین‌های ساختمان‌های اداری و تجاری و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها با تخته‌های بزرگ و سرتاسری پوشانده‌ شده‌اند. 

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا از پلیس مینه‌سوتا به‌دلیل بدرفتاری با روزنامه‌نگاران شکایت کرد

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا پلیس مینه‌سوتا را به بازداشت اشتباهی، آسیب و آزار روزنامه‌نگارانی متهم کرد که ناآرامی‌های اخیر در واکنش به مرگ جورج فلوید را پوشش می‌دادند. در شکایت‌نامه‌ای که روزنامه‌نگاران در دادگاه منطقه‌ای مینه‌سوتا تنظیم کرده‌اند، پلیس این ایالت به شلیک گلوله‌های لاستیکی به روزنامه‌نگاران، بازداشت بی‌دلیل گزارشگران و عکاسان و تهدید آن‌ها با تفنگ متهم شده است. 

بازداشت ‌سه مرد مسلح به بمب دست‌ساز در لاس‌وگاس 

در لاس‌وگاس، سه مرد مشکوک به عضویت در جنبش افراطی موسوم به بوگالو، به‌دلیل برنامه‌ریزی برای تخریب و به خشونت کشیدن تجمع‌های اعتراضی در واکنش به مرگ جورج فلوید، بازداشت شدند. به گفته پلیس، این مردها بمب دست‌ساز و کوکتل‌مولوتوف همراه داشتند. دادستان آمریکا در نوادا گفت:‌ «محرکان خشونت تظاهرات آرام در سرتاسر کشور، از جمله نوادا را، مصادره کرده‌اند.» 

حمله به پلیس نیویورک با چاقو و سلاح

پلیس نیویورک از شلیک به یک مامور پلیس و حمله با چاقو به مامور پلیس دیگری در بروکلین خبر داد و گفت این حملات در نیمه‌شب چهارشنبه رخ داد. به گزارش رسانه‌ها، جراحت‌های این دو مامور پلیس وخیم نیست و مردی در صحنه حمله بازداشت شده است. این اتفاق هم‌زمان با برگزاری تظاهرات گسترده و برخی شورش‌ها در شهر نیویورک روی داده است. 

اتهام جدید علیه پلیس عامل مرگ جورج فلوید

دادستان مینه‌سوتا، اتهام درک شاوین، مامور پلیسی که با قرار دادن زانویش بر گردن جورج فلوید باعث مرگ او شد، از قتل درجه سه به درجه دو تغيیر داد. شاوین ممکن است به ۴۰ سال حبس محکوم شود. سه مامور پلیس دیگر حاضر در صحنه مرگ فلوید نیز به معاونت در جرم متهم و بازداشت شدند. 

انتقاد جیمز متیس از پاسخ نظامی به ناآرامی‌های آمریکا  

جیمز متیس، وزیر دفاع سابق ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ را به تلاش برای تفرقه‌افکنی در آمریکا متهم و استفاده از ارتش برای پاسخگویی به ناآرامی‌های مدنی را نکوهش کرد. این ژنرال بازنشسته پرنفوذ، که در سال ۲۰۱۸ به‌دلیل اختلاف سیاسی با ترامپ استعفا کرد، گفت:‌ «دونالد ترامپ اولین رییس‌جمهوری در دوران حیات من است که سعی در اتحاد مردم آمریکا ندارد و حتی وانمود هم نمی‌کند. واکنش نظامی، همان‌طور که در واشینگتن می‌بینیم، موجب بروز درگیری میان ارتش و جامعه غیرنظامی می‌شود.» 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More