شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز‌: نرمش صبحگاهی در داکا- بنگلادش (خبرگزاری رویترز)

به دنبال آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویان بوسنی، هزاران مهاجر بی‌سرپناه مانده‌اند  

بیش از هزار مهاجر از آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا، به دنبال آتش‌سوزی اردوگاه پناهجویان در شمال‌شرق بوسنی در سرمای زمستانی بی‌سرپناه شده‌اند. آتش‌سوزی روز  چهارشنبه اردوگاه پناهجویان در لیپا را که ۱۲۰۰ نفر در آن اسکان داده شده بودند، ویران کرد. پلیس و مقام‌های سازمان ملل احتمال می‌دهند که پناهجویان ناراضی عمدا اردوگاه را آتش زدند. 

بیمار مبتلا به کووید در کالیفرنیا، هم‌اتاقی‌اش را در بیمارستان با کپسول اکسیژن کشت‌ 

مردی ۳۷ ساله در جنوب کالیفرنیا، در قتل و ارتکاب جرم ناشی از نفرت متهم شناخته شد. گفته می‌شود او که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بود، با کپسول اکسیژن یک بیمار دیگر مبتلا به کووید را تا حد مرگ کتک زد. دعا و نیایش مقتول ۸۲ ساله، موجب ناراحتی و خشم هم‌اتاقی‌‌اش شده بود. 

پاپ وعده داد در اولین فرصت به لبنان و سودان جنوبی سفر کند 

پاپ فرانسیس در پیام خود به مناسبت فرارسیدن کریسمس، روز میلاد مسیح، وعده داد که در اسرع وقت به لبنان و سودان جنوبی سفر کند. پاپ گفت مشاهده درد و رنج مردم لبنان او را آزرده کرده است. رهبر کاتولیکهای جهان قرار است در ماه مارس سال آینده به عراق سفر کند. 

منع برگزاری میهمانی‌ها و وضع مقررات منع‌‌ تردد در مراکش  

مراکش با وضع مقررات منع رفت‌وآمد، بستن رستوران‌ها در شهرهای بزرگ و منع سه ‌هفته‌ای برگزاری میهمانی‌های عمومی و خصوصی بویژه میهمانی‌های سال نو، در تلاش برای مهار ویروس کرونا است. مقررات منع رفت‌و‌آمد از ساعت ۹ شب تا شش صبح از شامگاه چهارشنبه آغاز شده و قرار است تا ۱۳ ژانویه ادامه یابد. 

 روس به جرم جاسوسی برای لتونی به حبس طولانی محکوم شدند

دادگاهی در روسیه یک زوج را به جرم جاسوسی برای لتونی و خیانت به کشور به حبس‌های طولانی محکوم کرد. به گفته دستگاه امنیت روسیه، آنتونینا زیمینا، که به ۱۳ سال حبس محکوم شده، در سال ۲۰۱۲ در سفری خارجی به استخدام لتونی درآمده و سپس شوهرش را نیز به استخدام درآورده است. آنان اتهامات را رد کرده و گفته‌اند که تقاضای تجدید نظر می‌کنند. 

سومین قرنطینه سراسری در اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اعمال سومین قرنطینه سراسری برای مهار کووید-۱۹ خبر داد. طبق مقررات جدید که از روز یکشنبه و برای ۱۴ روز اعمال می‌شود، فروشگاه‌ها تعطیل و وسائل حمل و نقل عمومی محدود می‌شوند، مدارس به حالت نیمه تعطیل درمی‌آیند و غیر از موارد ضروری، افراد می‌توانند در شعاع یک کیلومتری خانه خود حرکت کنند. 

اسقف بلاروسی با پادرمیانی پاپ به کشورش بازگشت

اسقف کلیسای کاتولیک مینسک به دنبال میانجی‌گری و لابی‌گری پاپ فرانسیس با الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس توانست به کشورش بازگردد. اسقف تادئوژ کاندروسیویچ، با حمایت از حقوق معترضان  شرکت‌کننده در تظاهرات ضددولتی خشم لوکاشنکو را برانگیخته بود و در نیمه تابستان، در بازگشت از سفر لهستان به او اجازه ورود به بلاروس را نداده بودند. 

دست‌کم ۲۰ مهاجر آفریقایی بر اثر غرق شدن قایق‌ در سواحل تونس جان باختند

غرق شدن قایق حامل مهاجران که از بندر صفاقس تونس عازم جزیره لامپدوزای ایتالیا در دریای مدیترانه بود، موجب کشته شدن دست‌کم ۲۰ مهاجر آفریقایی شد. گارد ساحلی تونس توانست پنج نفر را نجات دهد. خط ساحلی بندر صفاقس به یکی از مبدأهای اصلی برای مهاجرانی شده که می‌خواهند با فرار از فقر و درگیری‌های شمال آفریقا به اروپا برسند. 

اندونزی ورود مسافران بریتانیایی را ممنوع اعلام کرد 

اندونزی به جمع کشورهایی پیوست که ورود مسافران از بریتانیا را منع کرده‌‌اند، و اعلام کرد که مسافران خارجی از مبدأ بریتانیا نمی‌توانند وارد این کشور شوند. اندونزی همچنین گفت که مسافران اروپایی و استرالیایی باید نتیجه منفی تست کرونا داشته باشدن و در بدو ورود، مجددا مورد آزمایش قرار گرفته و همچنین پنج روز قرنطینه شوند. 

فرانسه واکسن کووید-۱۹ فایزر و بیون‌تک را تایید کرد  

سازمان نظارت بر داروی فرانسه واکسن کووید-۱۹ تولیدی فایزر و بیون‌تک را تایید کرد و گفت که این واکسن می‌تواند برای افراد ۱۶ سال به بالا، از جمله سالمندان، مورد استفاده قرار گیرد. فرانسه قرار است واکسیناسیون شهروندان خود برای ویروس کرونا را از ۲۷ دسامبر آغاز کند. 

کاخ الیزه: نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ در امانوئل مکرون از بین رفته است

کاخ الیزه در پاریس می‌گوید که نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ در امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه از بین رفته است. مکرون ۴۳ ساله، از ۱۷ دسامبر و به دنبال اعلام نتیجه مثبت او به تست کرونا، از هفت روز پیش خود را قرنطینه کرد. به نوشته بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه، وضعیت مکرون که به سردرد، سرفه و خستگی دچار بود، از روز چهارشنبه بهبود یافته است. 

جهش بی‌سابقه موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در روسیه   

مقام‌های روس از ثبت ۲۹ هزار و ۹۳۵ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز پنجشنبه خبر دادند و گفتند که این بالاترین شمار موارد ابتلای روزانه از زمان شروع همه‌گیری تاکنون است. روسیه در مجموع بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵۳ هزار مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را شناسایی کرده است. 

کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا در نیجریه 

 رییس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها‌ی آفریقا گفت به نظر می‌رسد نوع جدیدی از ویروس کرونا در نیجریه ظاهر شده است. او گفت:‌ «این ویروس، از نوع کشف‌شده ویروس کرونا در بریتانیا و آفریقای جنوبی متفاوت است و کارشناسان نمونه‌های بیشتری از آن را مورد آزمایش و تحلیل قرار خواهند داد.

اخراج خلبان و جریمه ۳۵ هزار دلاری شرکت هوایی تایوان به دلیل انتقال ویروس کرونا 

وزارت حمل‌ونقل تایوان، شرکت هوایی ای‌وی‌ای را ۳۵ هزار دلار جریمه کرد. پیشتر یکی از خلبانان این شرکت که به نقض مقررات پیشگیرانه بهداشتی و انتقال کووید-۱۹ متهم شده بود، از این شرکت اخراج شد. تایوان به دلیل اقدامات زودهنگام در مهار ویروس کرونا، تا هفته قبل هیچ موردی از سرایت ویروس در داخل کشور را گزارش نکرده بود. 

ارتش اتیوپی ۴۲ نفر را به دلیل قتل روستاییان کشت 

تلویزیون دولتی اتیوپی گفت ارتش این کشور ۴۲ مرد مسلح را که در کشتار روستاییان در منطقه بنیشانگول-گوموز ‌‌دست داشتند، کشت. کمیسیون حقوق بشر اتیوپی گفت که مهاجمان ناشناخته، بیش از صد نفر را در روستایی در غرب کشور به قتل رساندند. به گفته مقام‌های محلی ارتش تیر و کمان و دیگر سلاح‌هایی را توقیف کرده که مهاجمان در حمله بامداد چهارشنبه استفاده کرده‌ بودند. 

کشیش و راهبه هندی به جرم قتل محکوم شدند 

کشیش و راهبه کاتولیک در هند به جرم قتل یک راهبه در سال ۱۹۹۲،  به ۳۰ سال حبس محکوم شدند. دادگاه این دو نفر را در قتل راهبه‌ ۲۱ ساله‌ای که پی به ارتباط جنسی آنان برده بود، از بین بردن آثار جرم گناهکار شناخت. پلیس قبلا گمان می‌کرد که راهبه خودکشی کرده است. کشیش متهم به قتل می‌گوید بی‌گناه است. 

شهر نیویورک مسافران بین‌المللی را ملزم به رعایت قرنطینه دو هفته‌ای می‌کند

پس از شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا در بریتانیا، شهر نیویورک مقررات قرنطینه را بر تمامی مسافران بین‌المللی اعمال کرد. بیل دبلازیو، شهردار نیویورک گفت که تمامی مسافران باید برای ۱۴ روز در آدرس‌هایی که در بدو ورود ارائه می‌دهند، بمانند. او گفت ماموران نظارتی به افرادی که از بریتانیا آمده‌اند، سرمی‌زنند و متخلفان هزار دلار جریمه می‌شوند. 

چین تمامی پروازهای مستقیم به بریتانیا و از این کشور را لغو می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به ظهور نوع جدید ویروس کرونا گفت که این کشور تمامی پروازهای مستقیم به بریتانیا و از مقصد این کشور را، به حالت تعلیق درمی‌آورد. وانگ ونبین به خبرنگاران گفت:‌ «پس از تامل بسیار، چین تصمیم گرفته است که در پیروی از دیگر کشورها پروازهای بریتانیا را متوقف کند.»  

تایید اولین موارد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در سنگاپور

سنگاپور از شناسایی اولین مورد ابتلا به نوع تازه کشف‌شده ویروس کرونا، که اخیرا در بریتانیا کشف شده، خبر داد. سنگاپور همچنین گفت نتیجه تست ۱۱ مبتلای دیگر که قرنطینه شده‌اند، به نوع جدید ویروس کرونا مثبت اعلام شده است. تمامی این افراد از اروپا به سنگاپور سفر کرده و در بدو ورود در بیمارستان‌های مخصوص قرنطینه شده‌اند. 

حذف صفحه فیسبوک سرآشپز معروف استرالیایی به دلیل نشر اخبار نادرست درباره کووید-۱۹

فیسبوک گفت که صفحه پیت اوانس، سرآشپز معروف استرالیایی را از این شبکه اجتماعی حذف می‌کند. فیسبوک گفت که اوانس در صفحه خود با ۱/۷ میلیون تعقیب‌کننده، اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹ منتشر کرده و آن را «فریب»‌ خوانده است. این داور سابق برنامه تلویزیونی آشپزی و مولف چندین کتاب آشپزی، مردم را ترغیب کرده که تست ندهند و واکسن نزنند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More