شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:  بابانوئل سوار بر شتر در بیت‌المقدس پس از توزیع درخت کریسمس بین مردم -خبرگزاری رویترز

احتمال بروز گونه مسری‌تر ویروس کرونا در هنگ‌کنگ 

 

به گفته وزیر بهداشت هنگ‌کنگ، احتمال دارد دو دانشجو که به‌تازگی از بریتانیا بازگشته‌اند به گونه جدید و مسری‌تر ویروس کرونا، که پیش‌تر در بریتانیا مشاهده شده است، آلوده شده باشند. او در ادامه افزود تایید تطابق این دو مورد با گونه کشف‌شده در بریتانیا نیازمند آزمایش‌های بیشتر است. هنگ‌کنگ ۲۲/۵ میلیون دوز واکسن کووید‌ـ‌۱۹ خریداری کرده است.

سوییس واکسیناسیون کرونا را با تزریق به زنی ۹۰ ساله آغاز کرد

 

 زن ۹۰ ساله‌ای در شهر لوسرن سوییس اولین شهروندی بود که روز چهارشنبه واکسن کووید‌ـ‌۱۹ را دریافت کرد. خانه‌های سالمندان لوسرن و منطقه روستایی اپنزل اولین نقاطی‌اند که واکسیناسیون را با واکسن فایز‌ـ‌بیون‌تک آغاز کردند. ارتش سوییس بیش از ۱۰۰ هزار دوز واکسن در سطح کشور توزیع کرده است. 

وزیر خارجه قطر خواستار مذاکره میان ایران و کشورهای عرب منطقه شد

 

به گزارش شبکه خبری الجزیره در دوحه، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و برقراری مذاکره میان کشورهای عرب و جمهوری اسلامی ایران شد. او گفت بحران خلیج فارس باید از طریق مذاکره، احترام به حق حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی کشورها حل شود. 

امید ترکیه به گشایش فصل جدید با آمریکا و اروپا در سال ۲۰۲۱

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفت این کشور امیدوار است «فصلی جدید» در روابطش با آمریکا و اروپا باز کند. او همچنین گفت آمریکا و اروپا در مناقشه بر سر شرق مدیترانه و خرید سامانه اس‌ـ‌۳۰۰ از روسیه، در قبال آنکارا «استاندارد دوگانه» دارند. او ابراز امیدواری کرد جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، به روابط با ترکیه اهمیت لازم را بدهد.

روزنامه‌نگار ترک به ۲۷ سال زندان محکوم شد 

 

وکیل جان دوندار، از محکومیت این روزنامه‌نگار ترک به ۲۷ سال زندان به جرم جاسوسی و کمک به یک سازمان تروریستی مسلح خبر داد و گفت این حکم با انگیزه‌های سیاسی صادر شده است. دوندار، سردبیر سابق روزنامه جمهوریت ترکیه، و همکارش اردم گول، در سال ۲۰۱۶، به‌دلیل انتشار ویدیوی انتقال سلاح از ترکیه به سوریه، به پنج سال حبس محکوم شده بودند. 

کشورهای حوزه بالتیک شهروندانشان را از بریتانیا خارج می‌کنند 

 

لیتوانی، لتونی و استونی در ۲۸ دسامبر، شهروندانشان را با پروازهای ویژه مشترک، از بریتانیا خارج می‌کنند. بنا بر اعلام این کشورها، اولویت با شهروندان بیمار و افرادی‌ است که دلایل ضروری خانوادگی دارند. در پی مشاهده گونه مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا، ده‌ها کشور پروازها از بریتانیا و به مقصد بریتانیا را متوقف کرده‌اند. 

فروشگاه‌های غیرضروری در جمهوری چک تعطیل می‌شوند

 

وزیر بهداشت جمهوری چک گفت دولت برای مهار سیر صعودی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ از روز یکشنبه تمامی فروشگاه‌ها و مراکز خدمات غیر‌ضروری را تعطیل و مقررات سختگیرانه منع تردد اعمال می‌کند. وزیر بهداشت چک در ادامه افزود دولت با افزایش شاخص ریسک و تشدید مقررات سخت‌گیرانه موافقت کرده است.

امیدواری اسرائیل به عادی‌سازی روابط با پنجمین کشور مسلمان

 

اوفیر آکونیس، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل، در گفت‌‌و‌گو با روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت آمریکا در هفته‌های باقی‌مانده تا پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، از عادی‌سازی روابط اسرائیل با یک کشور اسلامی دیگر خبر خواهد داد. ‌کاخ سفید در سال جاری میانجی عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش بوده‌ است. 

روسیه خواستار افزایش تلاش‌ها برای برقراری صلح در لیبی شد  

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به توافق در لیبی باید افزایش یابد. پس از سرنگونی دولت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، در سال ۲۰۱۱، این کشور دچار جنگ داخلی شد. دو طرف اصلی جنگ لیبی، حکومت وفاق ملی در طرابلس و نیروهای ارتش ملی در شرق به سرکردگی خلیفه حفتر در ماه اکتبر با آتش‌بس موافقت کردند. 

هشدار تد کروز و مارکو روبیو درباره پیشنهاد چین برای احداث پروژه کابل زیردریایی

 

تد کروز و مارکو روبیو، سناتورهای جمهوری‌خواه، در نامه‌ای به کشور میکرونزی در اقیانوس آرام هشدار دادند که چین امنیت پروژه کابل زیردریایی را به خطر می‌اندازد. به گزارش رویترز، در این نامه آمده است اگر پیشنهاد ارزان دولت چین برای احداث پروژه برنده شود، چین می‌تواند از آن در راستای «کمپین جاسوسی و تسلط جغرافیایی» بهره ببرد. 

ابراز همبستگی امانوئل مکرون با پلیس در پی مرگ سه مامور پلیس فرانسه

 

به دنبال مرگ سه مامور پلیس در مرکز فرانسه، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری این کشور، با نیروهای پلیس ابراز همبستگی کرد و در توییتی نوشت:‌ «آن‌ها قهرمانان ما هستند.» سه مامور پلیس ۲۱، ۳۷ و ۴۵ ساله که برای رسیدگی به گزارش یک مورد خشونت خانگی به محل رفته بودند، هدف گلوله قرار گرفتند و جان باختند. 

لغو پروازهای مستقیم میان چین و بریتانیا

 

خطوط هوایی «ساوترن» چین، که از نظر جابه‌جایی مسافر، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی این کشور به شمار می‌رود، از ۲۴ دسامبر تا ۷ ژانویه، پروازهای مستقیم به لندن یا از مبدا لندن را لغو می‌‌کند. در پی مشاهده نوع مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا، بسیاری از کشورها مرزهایشان را روی بریتانیا بسته‌اند. ساوترن هفته‌ای یک پرواز از چین به لندن دارد. 

درگیری محدود میان رانندگان خشمگین و پلیس بریتانیا

 

رانندگان کامیون‌هایی که فرانسه به آن‌ها اجازه ورود نمی‌دهد در خیابان‌های شهر دوور بریتانیا با پلیس درگیر شدند. در پی مشاهده نوع مسری‌تر ویروس کرونا در بریتانیا، فرانسه ورود کامیون‌ها از بریتانیا را محدود کرد و هزاران کامیون پشت مرز معطل ماند‌ه‌اند. پاریس و لندن توافق کرده‌اند فقط رانندگانی که نتیجه منفی آزمایش را همراه دارند عبور کنند. 

دبی واکسیناسیون رایگان با واکسن فایزر‌‌ـ‌بیون‌تک را آغاز می‌کند

 

بنا بر اعلام دولت امارات متحده عربی، واکسیناسیون رایگان کووید‌ـ‌۱۹ با واکسن فایزر‌ـ‌بیون‌تک از روز چهارشنبه در دبی آغاز می‌شود. عربستان سعودی اولین کشور عرب بود که هفته پیش اعلام کرد استفاده از این واکسن را آغاز می‌کند. امارات متحده عربی و بحرین از چند هفته پیش توزیع واکسن شرکت داروسازی سینوفارم چین را آغاز کرده‌اند.

تصویب قانون محدودیت وب‌سایت‌های تبعیض‌آمیز علیه رسانه‌ها در روسیه ‌

 

مجلس دومای روسیه قانونی را تصویب کرد که به مسئولان امکان می‌دهد وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب را، اگر علیه رسانه‌های روسی «تبعیض قائل شوند»، مسدود یا محدود کنند. وضع‌کنندگان این قانون شکایت‌های رسانه‌‌های روسی راشا‌تودی و ریانووستی را مطرح کردند که حساب‌هایشان در توییتر، فیسبوک و یوتیوب «سانسور» می‌شود. 

اتحادیه اروپا و بریتانیا همچنان در بن‌بست توافق تجاری برگزیت  

 

رابرت جنریک، وزیر مسکن بریتانیا، در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای گفت بریتانیا و اتحادیه اروپا هنوز به توافق تجاری نرسیده‌اند و مسائل جدی حل‌نشده مانع شده است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، قراردادی را امضا کند. تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هشت روز باقی مانده و تاکنون توافقی میان دو طرف امضا نشده است. 

روسیه دو دیپلمات کلمبیایی را در اقدام متقابل اخراج می‌کند

 

وزارت خارجه روسیه در اقدامی متقابل، دو دیپلمات کلمبیایی را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد. پیش‌تر کلمبیا دو دیپلمات روس را اخراج کرده بود. کلمبیا روز سه‌شنبه اعلام کرد دیپلمات‌های روس سفارتخانه روسیه را ترک کرده‌اند و نمی‌توانند بازگردند. به گزارش رسانه‌های محلی کلمبیا، این دو نفر مظنون به جاسوسی بودند. 

تونس قصد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ندارد  

 

وزارت خارجه تونس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل علاقه‌مند نیست و موضعش تحت تاثیر تغییرهای بین‌المللی قرار نخواهد گرفت. مراکش تازه‌ترین کشور عربی است که در نظر دارد روابطش را با اسرائیل عادی‌ کند و پادشاه این کشور روز سه‌شنبه با هیات اعزامی اسرائیل ملاقات کرد. 

کشف اولین مورد محلی ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در تایوان پس از هشت ماه 

 

در پی تایید اولین مورد محلی ابتلا به کرونا در تایوان در هشت ماه اخیر، رییس‌جمهوری تایوان گفت نتیجه آزمایش افرادی که با فرد مبتلا در تماس بوده‌اند منفی است و از مردم خواست خونسردی‌شان را حفظ کنند. تایوان موفق شده است با اقدام فوری و روش‌های موثر، شیوع کرونا را مهار کند و تمام موارد ابتلا در ۲۵۰ روز اخیر مسافران ورودی بوده‌اند. 

چین شکنجه نویسنده استرالیایی را تکذیب کرد

 

وزارت خارجه چین اعلام کرد نویسنده استرالیایی بازداشت‌شده شکنجه نشده و پرونده او مطابق قانون و به‌طور مستقل در دست بررسی است. یانگ هنگجون، وبلاگ‌نویس دموکراسی‌خواه، در ژانویه ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی در پکن بازداشت شد و در پیامی از زندان به‌مناسبت کریسمس، مخاطبانش را به دموکراسی‌خواهی، حاکمیت قانون و آزادی فراخوانده است. 

سه مامور پلیس فرانسه در مرکز این کشور کشته شدند 

 

سه مامور پلیس فرانسه که در پی تماس تلفنی گزارش خشونت خانگی، بامداد چهارشنبه به خانه‌ای در یک روستای کوچک در نزدیکی شهر سن‌ژوست رفتند به ضرب گلوله کشته شدند. مرد ضارب سپس خانه را به آتش کشید. زن قربانی خشونت خانگی روی بام خانه پناه گرفته بود و نجات یافت. یک مامور پلیس نیز مجروح شده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More