شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

هدیه کریسمس زوم:‌ رفع محدودیت زمانی تماس‌ها در دوران تعطیلات سال نو ‌ 

زوم اعلام کرد که در روزهای تعطیلات کریسمس و سال نو، محدودیت زمانی ۴۰ دقیقه‌ای را برای آن دسته از کسانی که عضویت رایگان دارند رفع می‌کند، تا افرادی که به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا از یکدیگر جدا افتاده‌اند بتوانند با دوستان و اعضای خانواده گردهمایی‌های مجازی داشته باشند. 

یونان یکی از کارکنان کنسولگری ترکیه را به ظن جاسوسی بازداشت کرد  

پلیس یونان یکی از کارکنان کنسولگری ترکیه را به ظن جاسوسی بازداشت کرد. او شهروند یونان است و در جزیره رودس به استخدام کنسولگری ترکیه درآمده بود. یک یونانی دیگر نیز بازداشت شده که به گفته پلیس به عنوان آشپز، در یک کشتی مسافربری میان رودس و جزیره کاستلوریزو در نزدیکی ترکیه کار می‌کرد. هر دوی آنان از اقلیت مسلمان یونان هستند. 

نیمی از جان‌باختگان کووید-۱۹ در بلژیک در خانه‌های سالمندان بوده است

سخنگوی مرکز مبارزه با بحران ویروس کرونا در بلژیک گفت که از آغاز همه‌گیری بحران شیوع کووید-۱۹ به این سو، ده هزار نفر از بازنشسته‌های ساکن خانه‌های سالمندان جان باخته‌اند. او گفت که این شمار برابر است با ۵۶ درصد کل جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در بلژیک. عفو بین‌الملل پیشتر مقام‌های بلژیکی را به «رها کردن» هزاران سالمند در خانه‌های سالمندان متهم کرده بود. 

سازمان بهداشت جهانی خواستار سرمایه‌گذاری در خدمات سلامت روانی شد

هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا ضمن اشاره به اضطراب ناشی از انتقال ویروس کرونا، اثرات قرنطینه و نگرانی‌های مالی، درباره بحران روانی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا هشدار داد و خواستار «اقدام هماهنگ»‌ برای سرمایه‌گذاری در خدمات سلامت روانی شد. او گفت هیچ گروه سنی از آسیب‌های روانی در امان نیست. 

مالزی کشیش ناشنوای کره جنوبی را در تعرض جنسی گناهکار شناخت

دادگاهی در مالزی یک کشیش کره جنوبی را در انجام تعرض جنسی به دو مرد در سال ۲۰۱۳، گناهکار تشخیص داد. به گفته پلیس، هر دو قربانی جی جانگ هون، کشیش ناشنوا و ۵۴ ساله، دارای معلولیت شنوایی و گفتاری هستند. سال گذشته ریچارد هاکل بریتانیایی، داوطلب خدمت در کلیسا در کوالالامپور که به کودکان و افراد آسیب‌پذیر تعرض کرده بود، در زندان مالزی جان باخت. 

تفاهم‌نامه همکاری سوئیس و بریتانیا برای همکاری در زمینه مهاجرت

همزمان با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت، سوئیس و بریتانیا برای تقویت همکاری دو کشور در زمینه مهاجرت تفاهم‌نامه امضا کردند. دولت سوئیس ضمن تایید این مسئله در بیانیه‌ای گفت:‌ «تفاهم‌نامه الزام‌آور نیست ولی بر همکاری نزدیک میان دو کشور در زمینه مهاجرت تاکید می‌کند و مبنای حمایت‌های دوجانبه در آینده است.» 

اسپانیا درباره مرگ افراد در خانه‌های سالمندان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ تحقیق می‌کند  

دادگاه عالی اسپانیا به انجام تحقیقات درباره مرگ ساکنین خانه‌های سالمندان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ و کمبود تجهیزات حفاظت فردی برای کادر درمان، حکم صادر کرد. پیشتر از دادگاه خواسته شده بود تا درباره موارد مرگ افراد در خانه‌های سالمندان و ارتباط احتمالی آن با تصمیم‌های سیاسی، مدیریتی و یا اداری و همچنین احتمال مجرمانه بودن آنها تحقیق شود. 

حامیان روحانی تندروی اندونزی با پلیس درگیر شدند

حامیان محمد رزق شهاب، روحانی تندروی اندونزی، در جریان تظاهراتی در جاکارتا برای آزادی رهبر معنوی‌شان از زندان، با پلیس درگیر شدند. علی‌رغم ممنوعیت برگزاری تجمع‌ها برای مهار سرایت ویروس کرونا، صدها معترض در پایتخت اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان تجمع کردند. اندونزی با بیش از شش هزار مورد جدید ابتلای روزانه، کانون انتشار ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا است. 

برگزاری جشن روز ملی قطر همزمان با محدودیت‌های کووید-۱۹

قطر روز ملی خود را با پرواز هواپیماهای نیروی هوایی و آتش‌بازی، در میانه محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تداوم اختلاف دیپلماتیک با همسایگان، جشن گرفت. ۱۸ دسامبر یادبود اتحاد قطر در سال ۱۸۷۸ به رهبری بنیانگذاری کشور، شیخ جاسم بن محمد آل ثانی است و از سال ۲۰۰۷ به این سو، هر سال جشن گرفته می‌شود. 

یک زن بومی آمریکایی نامزد وزارت کشور در دولت بایدن

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب ایالات متحده یک آمریکایی بومی را نامزد وزارت کشور خواهد کرد. دب هالند، نماینده کنگره از ایالت نیومکزیکو است و در صورتی که تایید شود اولین بومی آمریکایی خواهد بود که به سمت وزارت کشور می‌رسد. گروه‌های مدافع حقوق بومیان آمریکا و دموکرات‌های پیشرو در هفته‌های اخیر برای نامزدی او تلاش کرده‌اند. 

برف در ژاپن: بیش از هزار اتومبیل در اتوبان گرفتار شدند

امدادگران در ژاپن در تلاش برای بازکردن راه و کمک به سرنشینان بیش از هزار اتومبیلی هستند که از دو روز پیش به دلیل برف و طوفان در یک شاهراه گرفتار شده‌اند. این شاهراه توکیو و نیگاتا را در شمال کشور به هم متصل می‌کند. امدادگران غذا، سوخت و پتو میان مردم تقسیم کرده‌اند. بارش برف و طوفان از عصر چهارشنبه آغاز شد و برق بیش از ده هزار خانه در شمال و غرب کشور را قطع کرده است. 

شکایت دوباره از گوگل بر سر روش‌های جست‌وجو

۳۸ ایالت آمریکا می‌گویند گوگل تلاش می‌کند تا موتور جست‌وجوی خود را در اولویت اول سیستم‌های کامپیوتری اتومبیل‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و بلندگوها قرار دهد. این سومین شکایت دولتی از گوگل در دو ماه گذشته است. گوگل گفته است که طراحی دوباره موتور جست‌وجویش، آمریکایی‌ها را از دسترسی به اطلاعات مفید بازمی‌دارد. 

ده‌ها تن از دانش‌آموزان نیجریه‌ای ربوده شده به خانه‌هایشان بازگشتند

ده‌ها دانش‌آموز پسر ربوده شده در نیجریه، با دخالت نیروهای امنیتی کشور پس از یک هفته به خانه‌هایشان بازگشتند. مردان مسلح عضو گروه اسلامگرای بوکوحرام، جمعه هفته گذشته با حمله به مدرسه‌ای در شمال نیجریه، ۳۵۰ دانش‌آموز را ربودند. هنوز مشخص نیست که آیا همگی گروگان‌ها آزاد شده‌اند یا نه. 

واکسن مدرنا در یک قدمی تایید در آمریکا 

با تایید واکسن تولیدی شرکت مدرنا توسط هیات کارشناسان، دومین واکسن ویروس کرونا در آمریکا حال نزدیک شدن به تایید نهایی است. ایالات متحده واکسیناسیون سرتاسری را با واکسن تولیدی فایزر-بیون‌تک آغاز کرده است. کارشناسان و بازرسان پیشتر گفته بودند که واکسن مدرنا بی‌خطر است و تاثیر ۹۴ درصدی دارد. 

آمریکا ده‌ها شرکت چینی را به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کند 

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که ایالات متحده قصد دارد ۸۰ شرکت و نهاد چینی را به فهرست سیاه تحریم‌های خود اضافه کند. این اقدام توسط وزارت بازرگانی آمریکا طراحی شده، و بنا بر پیش‌بینی‌ها دربرگیرنده برخی شرکت‌های چینی است که به گفته واشینگتن با ارتش ارتباط دارند و یا حقوق بشر را نقض می‌کنند. 

حمایت جامعه سیک‌های مقیم خارج از اعتراض کشاورزان هندی  

سیک‌های هندی مقیم ایالات متحده آمریکا، برتیانیا، کانادا و استرالیا با تظاهرات در مقابل سفارتخانه هند، خواستار لغو اصلاحات مربوط به مقررات کشاورزی در هند شدند. آنان همچنین دولت‌های خارجی را ترغیب کردند که با پادرمیانی، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند را به توقف اصلاحات ترغیب کنند. کشاورزان می‌گویند اصلاحات موجب تضعیف آنان در مقابل شرکت‌های بزرگ می‌شود. 

تحقیق علمی:‌علائم کووید-۱۹ در زنان باردار شدیدتر از بقیه افراد نیست

یک تحقیق علمی در سنگاپور حاکی است که علائم بیماری در زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ از بقیه مردم شدیدتر نمی‌شود و نوزادان مادران مبتلا، در مقابل ویروس کرونا آنتی‌بادی دارند. این تحقیق همچنین می‌گوید مدرکی دال بر انتقال ویروس میان مادر و نوزاد نیافته است. سازمان بهداشت جهانی گفته است که عفونت تنفسی در زنان باردار می‌تواند شدید باشد. 

کشف بدافزار در سیستم‌های مایکروسافت

مایکروسافت از کشف یک بدافزار در سیستم‌های خود خبر داد که با کمپین گسترده هک که آمریکا پیشتر افشا کرده بود، مرتبط است. آژانس امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در اقدامی کم‌سابقه یک «توصیه‌نامه امنیت سایبری» منتشر کرد و با بیان جزئیاتی درباره حمله احتمالی به سیستم کلاود مایکروسافت، کاربران را به قفل کردن سیستم‌هایشان ترغیب کرد. 

پال مک‌کارتنی: واکسن کووید-۱۹ ما را از این وضع خارج می‌کند ‌ 

پال مک‌کارتنی، عضو گروه افسانه‌ای بیتل‌ها، از جمله اولین ستارگان جهانی است که قرار است واکسن ویروس کرونا را دریافت کند. ‌مک‌کارتنی ۷۸ ساله، قرار است در کنار دیگر افراد گروه جمعیتی بالای ۷۵ ساله بریتانیا، واکسن بزند. او گفت واکسن کووید-۱۹ راهی برای خروج از دوران تیره و تار همه‌گیری کووید-۱۹ می‌دهد. 

مشاور علمی دولت فرانسه: تا قبل از پاییز ۲۰۲۱ شرایط عادی نمی‌شود

یک مشاور علمی ارشد دولت فرانسه گفت که مردم این کشور تا قبل از پاییز ۲۰۲۱ به زندگی «عادی» قبل از کووید-۱۹ بازنمی‌گردند. او به یک شبکه تلویزیونی گفت: «ما با ویروسی طرفیم که با شدت در حال انتشار در میان مردم است و ما تازه در حال خروج از قرنطینه دوم هستیم.» 

احتمال تعطیلی سراسری بریتانیا پس از کریسمس 

نیک گیب، وزیر مدارس بریتانیا، ضمن تاکید بر موثر بودن سیستم مرحله‌ای قرنطینه در کشور، گفت که نمی‌توان احتمال یک تعطیلی سراسری پس از کریسمس را رد کرد. ایرلند شمالی و ولز، برای مهار ویروس کرونا طرح بازگشت به قرنطینه پس از کریسمس را در نظر دارند و احتمال پیروی انگلستان از این برنامه بالا است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More