شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ ماه کامل در آسمان یک شهرک یهودی‌نشین در اشکلون، جنوب اسرائیل (منبع:‌ خبرگزاری رویترز)‌ 

آفریقا باید ظرف دو تا سه سال در مقابل کووید-۱۹ واکسینه شود

 

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا می‌گوید که ۶۰ درصد از جمعیت این قاره، باید ظرف دو تا سه سال آینده واکسن ویروس کرونا دریافت کنند. او گفت اگر کار واکسیناسیون چهار یا پنج سال طول بکشد، کووید در جوامع آفریقایی به حالت بیماری همه‌گیر بومی درمی‌آید. کشورهای آفریقایی نگران هستند که جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی این قاره، در پایان صف دریافت واکسن قرار داشته باشند

بحرین می‌گوید با واردات محصولات تولیدشده در شهرک‌های اسرائیلی مشکلی ندارد

 

وزیر صنایع و بازرگانی بحرین گفت که این کشور در واردات محصولات تولیدشده در اسرائیل و شهرک‌های یهودی‌نشین مناطق اشغالی، فرقی قائل نخواهد شد. زاید بن رشید الزیانی طی سفر به اورشلیم گفت:‌ «از نظر ما لزومی ندارد که محصولات برچسب محل اصلی تولید را داشته باشند.» تشکیلات خودگردان فلسطینی این اظهارات را محکوم کرده‌اند. 

فرانسه درباره ترویج ایدئولوژی اسلامگرایی افراطی در مساجد تحقیق می‌کند

 

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه گفت که درباره ده‌ها مسجد مشکوک به ترویج ایدئولوژی اسلامگرایی افراطی، تحقیقاتی را آغاز کرده است. این اقدام به دنبال وقوع رشته حملات اخیر اسلامگرایان در فرانسه صورت گرفته است. دارمانین گفت که از بین بیش از ۲۶۰۰ مسجد در فرانسه، ۷۶ مسجد به عنوان تهدید بالقوه علیه ارزش‌ها و امنیت فرانسه شناسایی شده‌اند. 

سازمان ملل: ادامه حضور نیروهای خارجی در لیبی باعث «بحران جدی»‌ می‌شود  

 

استفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، هشدار داد که ادامه روند ورود اسلحه به لیبی و حضور دست‌کم ۲۰ هزار سرباز و نیروی خارجی در این کشور، موجب بروز «بحران جدی»‌ می‌شود. او از تمامی طرف‌های خارجی که در جنگ داخلی لیبی مداخله دارند خواست تا نیروهایشان را از این کشور خارج کنند تا رقبای لیبیایی بتوانند به توافق رسیده و آتش‌بس برقرار شود.

آذربایجان:‌ ۲۷۸۳ سرباز در جنگ قره‌باغ جان باختند 

 

آذربایجان می‌گوید دو هزار و ۷۸۳ سرباز این کشور در جریان جنگ قره‌باغ جان باخته‌ و بیش از صد سرباز مفقودالاثرند. این اولین باری است که آذربایجان شمار خسارات جانی خود در جریان درگیری‌های اخیر با ارمنستان را اعلام می‌کند. ارمنستان هنوز شمار نهایی کشته‌شدگان خود را اعلام نکرده اما یک مقام وزارت بهداشت ارمنستان پیشتر گفت که دو هزار و ۳۱۷ سرباز کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا کشورها را به هماهنگی بیشتر برای مقابله با کرونا ترغیب کرد

 

در آستانه فرا رسیدن تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، اتحادیه اروپا کشورهای عضو را به هماهنگی بیشتر در رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا ترغیب کرد. کمیسیون اروپا از کشورها خواست اگر مقررات مربوط به گردهمایی‌ها را موقتا تسهیل کرده‌اند، از مردم بخواهند تا قبل و بعد از گردهمایی‌ها، خود را قرنطینه کنند. 

انتقاد گروه‌های حقوق بشری از بنگلادش برای انتقال پناهجویان روهینگیا 

 

چند نهاد مدافع حقوق بشر از بنگلادش خواستند تا برنامه انتقال هزاران پناهجوی روهینگیا، به یک جزیره‌ دورافتاده در این کشور را متوقف کند. بنگلادش می‌گوید که جزیره باشان‌چار، امکانات بهتری دارد و طرح اعزام، داوطلبانه است. ‌اما سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند مسلمان‌های روهینگیا که از میانمار گریخته‌اند، به اجبار در آنجا نگهداری می‌شوند و درباره نقض حقوق خود شکایت دارند. 

نیویورک تایمز:‌ آمریکا صدور ویزا برای اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌هایشان را دشوار می‌کند

 

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت آمریکا اعضای حزب کمونیست چین و خانواده‌ها‌ی آن‌ها را مشمول مقررات محدودیت سفر به ایالات متحده کرده و طبق مقرراتی که روز چهارشنبه صادر شده، اعتبار ویزای ایالات متحده برای آن‌ها به یک ماه کاهش یافته و برای یک بار ورود است. چین این اقدام را محکوم کرده است. پیشتر، اعضای حزب کمونیست چین مانند دیگر شهروندان این کشور، می‌توانستند ویزای ده ساله آمریکا دریافت کنند. 

اتیوپی و سازمان ملل درباره ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به تیگرای توافق کردند

 

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که این سازمان و اتیوپی درباره ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به منطقه تیگرای، به توافق رسیدند. گفته می‌شود که ذخیره خوراک و دارو برای میلیون‌ها انسان در این منطقه رو به پایان است. درگیری میان ارتش و نیروهای محلی جبهه آزادیبخش خلق تیگرای، تاکنون ده‌ها هزار نفر را آواره و موجی از پناهجویان را روانه سودان کرده است.

صادرات دام زنده در انگلستان و ویلز ممنوع می‌شود

 

طبق مقررات جدید انگلستان و ویلز، صادرات دام زنده به خارج برای ذبح و پروارسازی ممنوع می‌شود. جورج اوستیس، وزیر محیط زیست بریتانیا گفت که این ممنوعیت تا اواخر سال ۲۰۲۱ اجرایی می‌شود. انجمن جلوگیری از خشونت علیه حیوانات در بریتانیا از این اقدام استقبال کرده اما اتحادیه ملی کشاورزان هشدار داده که این اقدام، تاثیر عظیمی بر زنجیره تامین مواد غذایی بریتانیا خواهد گذاشت. 

کشف باند فروش نوزادان در نیجریه 

 

پلیس نیجریه دو مظنون را به اتهام تشکیل باند که برای تولد نوزاد، از زنان سوء استفاده جنسی می‌کردند، بازداشت کرد. به گفته رسانه‌های نیجریه، ماموران پلیس با حمله به محل، ده دختر را نجات دادند که چهار نفرشان باردار بودند. پلیس این باند خلافکار را به اصطلاح باند «کارخانه تولید نوزاد» نامیده که هدف آن‌ها فروش نوزادان است.

نامیبیا ۱۷۰ فیل را برای فروش به مزایده می‌گذارد 

 

خشکسالی و افزایش شمار فیل‌ها در نامیبیا، و همچنین افزایش موارد  درگیری آنها با  انسان به علت حمله به مزارع، این کشور را بر آن داشته تا در تلاش برای کاهش جمعیت فیل‌ها ،  ۱۷۰ فیل را به فروش بگذارد. متقاضیان تا ۲۹ ژانویه فرصت دارند تا پیشنهاد خرید خود را ارائه دهند. سال گذشته، نامیبیا،‌ این کشورآفریقایی فروش دست‌کم هزار حیوان حیات وحش از جمله فیل،‌ بوفالو و زرافه‌هایی را صادر کرد که به علت خشکسالی، در خطر مرگ ناشی از گرسنگی بودند. 

چین:‌ آمریکا درباره کار اجباری در سین‌کیانگ اخبار ساختگی منتشر می‌کند ‌ 

 

سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه روزانه با رسانه‌های این کشور، گفت که سیاستمداران آمریکایی از کار اجباری در منطقه سین‌کیانگ واقع در شمال‌غرب چین، اخبار ساختگی ارائه می‌دهند. پیشتر واشینگتن واردات محصولات پنبه‌ای تولید یک شرکت مستقر در سین‌کیانگ را ممنوع اعلام کرد و گفت که این شرکت، مسلمانان اویغور را به کار اجباری گرفته است. 

کره جنوبی برای خرید واکسن کووید-۱۹ با آسترازنکا توافق کرد

 

به گزارش رسانه‌های محلی کره جنوبی، این کشور برای خرید واکسن کووید-۱۹، با شرکت داروسازی بریتانیایی آسترازنکا به توافق رسیده است. دولت کره جنوبی گفته بود که مراحل نهایی مذاکره با شرکت‌های جهانی داروسازی از جمله آسترازنکا، فایزر و جانسون‌ اند جانسون را سپری می‌کند و در عین حال، پیشتر در ماه اکتبر، بررسی اولیه واکسن تولیدی آسترازنکا را آغاز کرده بود.  

انتقاد اتحادیه اروپا از اقدام سریع بریتانیا در تایید واکسن کووید-۱۹

 

آژانس دارویی اروپا در بیانیه‌ای از اقدام بریتانیا در تایید سریع و عجولانه واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر و بایون‌تک برای کووید-۱۹ انتقاد کرد و گفت اتحادیه اروپا در تایید واکسن، روش تایید مناسب‌تر و طولانی‌تری را بر اساس شواهد بیشتری در پیش خواهد گرفت. این آژانس گفت که در اواخر ماه دسامبر درباره تایید واکسن شرکت آمریکایی فایزر و شریک آلمانی‌اش بایون‌تک تصمیم خواهد گرفت. 

نتیجه تست کرونا ۴۸ بازیکن بسکتبال آمریکا مثبت اعلام شد

 

لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (ان‌بی‌ای‌) از ابتلای ۴۸ بازیکن این لیگ به کووید-۱۹ خبر داد. لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا اعلام کرد که در مرحله تست‌گیری قبل از شروع فصل جدید مسابقات، از ۵۴۶ بازیکن بسکتبال تست ویروس کرونا گرفته شد و افرادی که نتیجه تست آنها مثبت بود، تحت مقررات لیگ، راهی قرنطینه شدند. 

پسر مارادونا از لیونل مسی خواست تا به احترام پدرش پیراهن شماره ده را نپوشد

 

پسر دیگو مارادونا از لیونل مسی خواست تا به احترام افسانه فوتبال آرژانتین، پیراهن شماره ده تیم بارسلونا، که مارادونا نیز در آن با همین پیراهن بازی کرده بود، دیگر به تن نکرده و آن را بایگانی کند. پیشتر مدیر تیم مارسی به دنبال مرگ مارادونا، از فیفا خواسته بود تا به احترام این ستاره فوتبال، پیراهن شماره ده را از کلیه تیم‌ها و در تمامی مسابقات حذف کند. تیم فوتبال ناپل، از سال ۲۰۰۰ پیراهن شماره ده تیم را به احترام بازیکن سابق خود حذف کرده بود. 

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا‌:‌ با کووید-۱۹ زمستان سختی در پیش است  

 

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیمار‌ی‌های آمریکا هشدار داد که همه‌گیری کووید-۱۹ کماکان در سراسر کشور جریان دارد و در ماه‌های آینده و تا قبل از آن که واکسن در اختیار همگان قرار گیرد، بزرگترین بحران سلامت در کشور خواهد بود. رابرت ردفیلد مردم را به رعایت بیشتر اقدامات پیشگیرانه، از جمله زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها ترغیب کرد و گفت دسامبر، ژانویه و فوریه، ماه‌های سختی خواهند بود. 

سازمان ملل ماریجوانا را از فهرست خطرناک‌ترین مواد مخدر جهان حذف می‌کند

 

کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد به حذف ماریجوانا از دسته‌بندی مواد مخدر اعتیا‌د‌آور خطرناک رای داد. ماریجوانا تاکنون  در ردیف مواد مخدر بسیار اعتیادآور و مرگباری چون هروئین، دسته‌بندی شده  بود. از ۵۳ کشور عضو، ۲۷ کشور، از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی به حذف ماریجوانا از این دسته‌بندی رای دادند. ۲۵ کشور، از جمله چین، مصر، نیجریه، پاکستان و روسیه نیز با آن مخالفت کردند. 

شرکت داروسازی مدرنا واکسن کرونای تولیدی خود را بر کودکان آزمایش می‌کند

 

شرکت دارویی مدرنا می‌گوید که واکسن ویروس کرونا بر کودکان در شش ایالت اوهایو، مینه‌سوتا، نیویورک، اوکلاهما، تگزاس و یوتا در ایالات متحده آزمایش می‌شود. آزمایش بالینی واکسن بر سه هزار داوطلب ۱۲ تا ۱۸ ساله صورت خواهد گرفت. فایزر، اولین شرکت داروسازی تولیدکننده واکسن کرونا، پیشتر واکسیناسیون کودکان و نوجوانان، برای بررسی تاثیر واکسن بر این گروه سنی را آغاز کرده بود. 

یک مقام امنیتی آمریکایی:‌ کمپین نفوذ چین برای نزدیک شدن به تیم بایدن آغاز شده است 

 

ویلیام اوانینا، رییس شاخه ضدجاسوسی اطلاعات ملی آمریکا گفت که چین کمپینی بزرگ را برای نفوذ در دولت آینده رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا به راه انداخته است. اوانینا گفت فعالیت‌های از قبل برنامه‌ریزی شده و قابل پیش‌بینی چین برای شروع دوباره کمپین‌های نفوذ در دولت جدید افزایش یافته است. این مقام اطلاعاتی آمریکا تاکید کرد که چینی‌ها در این مسیر بر افراد نزدیک به اعضای جدید تیم بایدن نیز تمرکز کرده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More