شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ درخت بزرگ کریسمس در فروشگاه لافایت پاریس (منبع:‌ خبرگزاری رویترز)‌

ماهواره امارات متحده عربی  با موفقیت به فضا پرتاب شد  

 

ماهواره «چشم شاهین۲» (Falcon Eye 2) با ماهواره‌بر سایوز روسی  از پایگاه فضایی کورا در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد. این ماهواره با موفقیت بر مدار زمین قرار گرفت. ماهواره فالکون آی ۲را کنسرسیوم «ایرباس دیفنس» به سفارش امارات متحده عربی در اروپا ساخته است.  

پوتین خواستار مذاکره جناح‌های مخالف در بلاروس برای حل بحران شد

 

ودلادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، گفت که بلاروس تحت تاثیر بی‌سابقه نیروهای خارجی قرار گرفته و نیروهای سیاسی مخالف در این کشور را به تلاش برای حل اختلاف‌ها از طریق مذاکره ترغیب کرد. بلاروس که متحد نزدیک روسیه است، از اوایل ماه اوت و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو، صحنه اعتراض‌های مردمی بود. 

مکرون:‌ تا وقتی دولت معتبر در لبنان مستقر نشده، از کمک مالی خبری نیست

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه گفت، مادامی که دولت معتبر در لبنان تشکیل نشده، هیچ کمک مالی بین‌المللی برای این کشور در کار نخواهد بود. او همچنین هشدار داد که نظارت بر کار بانک مرکزی لبنان، بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. مکرون گفت:‌ «برای قرض گرفتن و قرض دادن، شما به اعتماد نیاز دارید و اکنون اعتمادی در میان نیست.» 

نیوزیلند درباره تغییرات اقلیمی، وضعیت اضطراری اعلام کرد

 

نخست‌وزیر نیوزیلند، روز چهارشنبه با اعلام وضعیت اضطراری تغییرات اقلیمی، به پارلمان این کشور گفت که به خاطر نسل‌های آینده، باید اقدامات فوری انجام شود. آردن، تغییرات آب‌وهوایی کره زمین را «یکی از بزرگترین چالش‌های زمان حال» توصیف کرد و ‌گفت که نیوزیلند باید این تهدید را جدی بگیرد. ۳۲ کشور دیگر نیز درباره تغییرات اقلیمی، وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند. 

هند می‌گوید در دوران ریاست جمهوری بایدن خرید نفت از ایران و ونزوئلا را از سرمی‌گیرد 

 

وزیر نفت هند گفت که این کشور قصد دارد پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده، واردات نفت از ایران و ونزوئلا را از سرگیرد. قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۷ بر ایران و ونزوئلا، هند خریدار عمده نفت این دو کشور عضو اوپک بود. 

هشدار اینترپل:‌ واکسن کووید-۱۹ ممکن است مورد هدف تبهکاران قرار گیرد  

اینترپل هشدار داد که شبکه‌های سازماندهی‌شده ‌تبهکار ممکن است، محموله‌های واکسن کووید-۱۹ را هدف قرار داده و به دنبال فروش واکسن‌های تقلبی باشند. پلیس بین‌الملل همچنین اعلام کرد: به تمامی شبکه‌های پلیس در ۱۹۴ کشور عضو این نهاد، هشدار داده که برای حملات گروه‌های متعلق به شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته به محموله‌های واکسن آماده باشند. 

 

تحقیق دادستان‌های آمریکا درباره احتمال رشوه دادن به کاخ سفید در ازای عفو ریاست‌جمهوری

 

طبق اسنادی در دادگاه فدرال آمریکا، وزارت دادگستری این کشور درباره احتمال انتقال پول به کاخ سفید، در ازای عفو ریاست جمهوری تحقیق می‌کند. قاضی بریل هاول، روز سه‌شنبه دستور انجام تحقیقات درباره آنچه را که «رشوه در ازای عفو» نامیده، صادر کرد. اسناد ارائه شده به دادگاه حاکی است که دادستان‌های فدرال در واشینگتن گفته‌اند به شواهدی از دادن رشوه در ازای عفو ریاست جمهوری یا تخفیف مجازات دست یافته‌اند. 

فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای چینی بر سطح ماه برای نمونه‌برداری 

 

دولت چین گفت فضاپیمای این کشور که برای نمونه‌برداری مواد از سطح ماه به فضا رفته، روز چهارشنبه با فرود بر ماه، اولین نمونه‌ها از سنگ‌ها و خاک سطح ماه را جمع‌آوری کرد.  کاوشگر چینی در تاریخ ۲۴ نوامبر عازم فضا شد. در صورت موفقیت این ماموریت، این اولین بار پس از تحقیقات فضایی شوروی در دهه ۱۹۷۰ خواهد بود که دانشمندان به نمونه‌های تازه سنگ‌های سطح ماه دست می‌یابند. 

وعده ژاپن برای واکسیناسیون رایگان شهروندان این کشور علیه کووید-۱۹  

 

پارلمان ژاپن لایحه ارائه واکسن رایگان کووید-۱۹ به شهروندان این کشور را تصویب کرد. تحت قانون جدید، دولت‌های محلی مسئول برنامه‌ریزی برای زدن واکسن رایگان به مردم هستند و شهروندان موظفند تا خود را واکسینه کنند. یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن گفته است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱، واکسن کافی برای پوشش دادن کلیه شهروندان این کشور فراهم خواهد بود. 

جنجال بر سر ویدیوی تبلیغاتی نایکی ژاپن 

 

ویدئوی تبلیغاتی جدید شرکت محصولات ورزشی نایکی ژاپن، با واکنش‌های مثبت و منفی کاربران در فضای مجازی، از جمله تقاضا برای تحریم محصولات آن مواجه شده است. این ویدئو با استفاده از سه دختر مدرسه‌ای فوتبالیست، مواردی از «قلدری و نژادپرستی» را به نمایش می‌گذارد. این فیلم دو دقیقه‌ای روز دوشنبه منتشر شد و ظرف دو روز بیش از ۱۴ میلیون بار در توییتر دیده شده است. نسخه یوتیوبی آن نیز حدود ده میلیون بار دیده شده است. 

سرقت بانک در برزیل؛ مردان مسلح در حمله به شهری در ایالت پارا گروگان‌گیری کردند 

 

گروهی از مردان مسلح ضمن حمله به بانکی در ایالت پارا در شمال برزیل، افرادی را به گروگان گرفتند. ‌تصاویر ویدئویی از شهر «کامیتا» در ایالت پارا، ‌مردان مسلحی را در خیابان نشان می‌دهد و صدای شلیک گلوله و انفجار نیز به گوش می‌رسد. بنا به گزارش‌ها یک نفر کشته شده است. نیروهای امنیتی به محل اعزام شده‌اند و فرماندار پارا وعده داده که تلاش‌ها برای برگرداندن آرامش در جریان است. 

قاتل ۲۶ پیرزن روس پس از ۹ سال بازداشت شد 

 

پلیس روسیه مردی را به ظن سرقت و قتل ۲۶ پیرزن در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در مرکز روسیه، بازداشت کرد. پلیس گفت که مظنون مردی ۳۸ ساله و قفل‌ساز، و دارای سابقه سرقت است. به گفته پلیس، تحقیقات حاکی از آن است که قتل زنجیره‌ای زنان مسن، کار یک نفر بوده است. قاتل وانمود می‌کرده که کارگر تاسیسات است و پس از ورود به خانه، قربانیان را با سیم یا کابل‌های برق خفه می‌کرد.

پلیس آلمان: مهاجمی که با اتومبیل به عابران پیاده حمله کرد، انگیزه تروریستی نداشته است

 

پلیس آلمان گفت مردی که با اتومبیل به سوی عابران پیاده راند، در جلسات بازجویی شروع به حرف زدن با پلیس کرده است. مقام‌ها جزئیاتی از سخنان او را اعلام نکرده‌اند اما گفته‌اند که مدرکی دال بر وجود انگیزه تروریستی، مذهبی و سیاسی وجود ندارد. مهاجم ۵۱ ساله و زاده شهر تریر در جنوب غربی آلمان، روز سه‌شنبه با راندن اتومبیل خود به پیاده‌رو، پنج نفر از جمله یک کودک ۹ ماهه را کشت و دست‌کم ۱۵ نفر را مجروح کرد. 

فعالان سیاسی هنگ‌کنگ به زندان محکوم شدند 

 

جاشوا وانگ، اگنس چاو و ایوان لم، فعالان سیاسی دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی، به اتهام سازماندهی و مشارکت در تجمعات ضددولتی سال گذشته در مراکز پلیس، به حبس محکوم شدند. وانگ که در سازماندهی و شرکت در تظاهرات مجرم شناخته شده، به بیش از ۱۳ سال زندان محکوم شده است. دو نفر دیگر به اتهام مشارکت و ترغیب دیگران به مشارکت در تظاهرات، مجموعا به ۱۷ ماه حبس محکوم شده‌اند. 

انفجار بمب یک مامور پلیس در پایتخت اتیوپی را مجروح کرد 

 

 پلیس و شاهدان عینی از یک انفجار کوچک در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی در روز سه‌شنبه خبر داده‌‌اند. بنا به گزارش‌ها، مامور پلیسی که تلاش می‌کرد، بمب عامل انفجار را خنثی کند، مجروح شده است. دولت اتیوپی جبهه آزادیبخش خلق تیگرای در شمال این کشور را مسئول این حمله خوانده اما مدرکی که ثابت کند این نیروها عامل بمب‌گذاری بوده‌اند، وجود ندارد. 

تسهیل محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا در نیوساوت ولز استرالیا 

 

استرالیا اعلام کرده که روز دوشنبه، همزمان با فرا رسیدن تعطیلات تابستانی، محدودیت گردهمایی‌ها در مجالس عروسی، میهمانی‌ها، بارها و همچنین مراکز مذ‌هبی را در ایالت نیو ساوت ولز لغو می‌کند. همچنین ممنوعیت رقص و گردهمایی در مراکز عمومی نیز در این استان لغو می‌شود. در این استان که محل زندگی یک‌سوم از جمعیت  ۲۵ میلیونی استرالیا است، از حدود چهار هفته پیش هیچ موردی از سرایت محلی ویروس کرونا ثبت نشده است. 

آمریکا اعلام کرد آماده حمل‌ونقل و تحویل واکسن به ایالت‌هاست

 

وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا گفت که تمهیدات لازم برای «انتقال انبوه و فوری»‌ واکسن کووید-۱۹ را به ایالت‌‌های آمریکا انجام داده و تمامی مقررات قانونی لازم را رعایت کرده است. به گفته وزارت حمل‌ونقل آمریکا این نهاد آماده می‌شود تا حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن را تا ماه ژانویه به شهروندان ایالات متحده آمریکا تحویل دهد. 

همکاری دو شرکت خودروسازی آلمان و چین در تولید کامیون‌های مرسدس‌بنز 

 

شرکت خودروسازی آلمانی دایملر آگ با شریک تجاری‌اش فوتون موتور چین، برای تولید کامیون‌های سنگین‌وزن با مارک تجاری مرسدس-بنز، در پکن بیش از ۵۷۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دو شرکت اعلام کردند که تولید ظرف دو سال آغاز خواهد شد. خبرگزاری رویترز خبر داده که دو شرکت فوق ماه گذشته برای این منظور، برنامه‌ریزی کرده بودند. 

بریتانیا واکسن تولیدی فایزر-بیونتک را تایید کرد 

 

بریتانیا روز چهارشنبه، به عنوان اولین کشور جهان واکسن تولیدی فایزر-بیونتک برای کووید-۱۹ را تایید کرد. دولت بریتانیا اعلام کرد:‌ « پیشنهاد آژانس مستقل نظارت بر تولیدات دارویی و بهداشتی را، درباره تایید واکسن فایزر-بیونتک پذیرفته است.»‌ دولت بریتانیا اعلام کرد که واکسن از هفته آینده در سراسر بریتانیا، در دسترس قشر آسیب‌پذیر  خواهد بود.

ترامپ برای اولین بار گفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ رقابت خواهد کرد

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برای اولین بار تایید کرد که قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ رقابت کند. او شامگاه سه‌شنبه در میهمانی کریسمس کاخ سفید گفت:‌ «چهار سال فوق‌العاده داشتیم. تلاش می‌کنیم چهار سال دیگر هم بمانیم. اگر نشد، وعده دیدار ما چهار سال دیگر.» 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More