شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ تلاش برای مهار آتش در یک محل دفع زباله در حومه دهلی نو، هند. (منبع:‌ خبرگزاری رویترز) 

تلاش هکرهای کره شمالی برای نفوذ به شرکت داروسازی آسترازنکا  

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مطلع گفت که هکرهای مشکوک کره شمالی، در هفته‌های اخیر تلاش کردند به سیستم کامپیوتری شرکت داروسازی آسترازنکا نفوذ کنند. این منابع گفتند که هکرها در نقش کارفرما و از طریق حساب‌های کاربری لینکدین و واتس‌اپ، با پیشنهادهای شغلی دروغین با کارکنان شرکت بریتانیایی آسترازنکا تماس گرفته و اسناد کدگذاری‌ شده‌ای را به عنوان شرح وظایف برایشان ارسال کردند. 

اپوزیسیون بلاروس خواستار تحقیق درباره شکنجه معترضان می‌شوند 

 

حامیان سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس اعلام کردند که تلاش می‌کنند در چندین کشور اروپایی برای تحقیقات درباره گزارش‌های شکنجه معترضان توسط نیروهای وابسته به دولت، لابی کنند. به دنبال اعلام پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری در ماه مرداد، تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات سرکوب شد و کشورهای غربی می‌گویند نیروهای امنیتی بلاروس از زور و خشونت استفاده کرده‌اند. 

هزاران کشاورز هندی در اعتراض به قانون اصلاحات کشاورزی وارد دهلی نو شدند

 

هزاران کشاورز هندی در اعتراض به وضع قوانین جدید، وارد دهلی‌نو شدند. پیشتر پلیس هند برای متوقف ساختن تجمع آن‌ها، از گاز اشک‌آور و فشار قوی آب استفاده کرده بود. کشاورزان به قانون جدید «اصلاحات کشاورزی» معترضند که به کشاورزان اجازه می‌دهد محصولاتشان را مستقیما به مشتریان و شرکت‌های خصوصی بفروشند. کشاورزان می‌گویند،‌ این قانون باعث می‌شود که در این مسیر، قربانی شرکت‌های بزرگ شوند. 

دونالد ترامپ می‌گوید که تحویل واکسن کرونا از هفته آینده آغاز می‌شود

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت که تحویل واکسن کرونا از هفته آینده آغاز می‌شود. ترامپ گفت که کارکنان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا، پرسنل پزشکی و سالمندان، اولین دریافت‌کنندگان واکسن خواهند بود. او گفت که اعتبار واکسن کووید-۱۹ نباید به جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا داده شود. 

سازمان ملل: ذخیره غذایی‌ پناهجویان در تیگرای اتیوپی رو به پایان است

 

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید اگر طرف‌های درگیر در منطقه تیگرای اتیوپی، به امدادگران اجازه دسترسی ندهند، حدود ۱۰۰ هزار پناهجوی اریتره‌ در تیگرای هفته آینده غذا نخواهند داشت. به گفته این نهاد، ۹۶ هزار پناهجو از اریتره‌، در چهار اردوگاه در تیگرای واقع در نزدیکی مناطق درگیری میان ارتش و نیروهای محلی تیگرای به سر می‌برند.

ویروس کرونا روند حراج سالانه «جمعه سیاه» را تغییر داد

 

فروشگاه‌های عمده آمریکایی در حراج سالانه «جمعه سیاه»‌ برای جلوگیری از ازدحام مردم، مشتریان را به خرید آنلاین ترغیب کرده و اندازه‌گیری درجه حرارت بدن افراد و رعایت فاصله اجتماعی در بدو ورود به فروشگاه‌ها از دیگر اقداماتی بود که برخی صاحبان فروشگاه‌ها انجام دادند. بیشتر فروشگاه‌های بزرگ آمریکایی امسال در واکنش به همه‌گیری ویروس کرونا، در جمعه پس از روز شکرگزاری درهای خود را باز نکردند. جمعه سیاه معمولا روز آغاز فصل حراج قبل از سال نو در آمریکاست. 

اعمال تعرفه ۲۰۰ درصدی چین بر واردات شراب استرالیا 

 

چین گفت که از روز شنبه، شراب‌های وارداتی از استرالیا را مشمول تعرفه ۲۱۲ درصدی می‌کند. وزارت بازرگانی چین گفت این اقدام موقتی، برای جلوگیری از لطمه جدی به تولید داخلی شراب است. در ماه‌های اخیر و به دنبال تنش‌های سیاسی میان دو کشور، پکن تدابیر سختگیرانه‌ای را به واردات محصولاتی چون ذغال‌سنگ، شکر، جو و خرچنگ دریایی از استرالیا اعمال کرده است. 

قاچاق اعضای بدن، پزشکان چینی را روانه زندان کرد

 

شش فرد چینی از جمله چهار پزشک ارشد به دلیل خرید و فروش غیرقانونی اعضای بدن قربانیان تصادف، بازداشت شدند. آن‌ها با فریب خانواده قربانیان، اطمینان می‌دادند که کار اهدای عضو، با روند قانونی انجام می‌شود. بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، کبد و کلیه ۱۱ نفر  را از بیمارستانی در استان آنهوی خارج کردند. آن‌ها اعضای بدن را مخفیانه به شرکای خود در  بیمارستان‌های دیگر می‌فروختند. 

ونزوئلا انتقال مستقیم نفت به چین را به رغم تحریم‌های آمریکا از سر می‌گیرد  

 

به گزارش رویترز و بر اساس اطلاعات و اسناد داخلی شرکت ملی نفت ونزوئلا، این کشور صادرات مستقیم نفت به چین را از سر گرفته است. در تابستان ۲۰۱۹ و با تمدید تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط واشینگتن، برای فشار بر دولت نیکلاس مادورو،  شرکت‌های نفتی دولت چین، که از جمله مشتریان عمده نفت این کشور بودند، خرید نفت خام و سوخت از ونزوئلا را متوقف کرده بودند. 

پلیس کوبا مانع اعتصاب غذای معترضان در هاوانا شد

 

مقامات کوبا، شامگاه پنجشنبه مانع برگزاری تظاهرات گروهی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی شدند. این گروه اعلام کرده بودند که در اعتراض به اعمال محدودیت علیه آزادی‌های مدنی، اعتصاب غذا می‌کنند. مقامات گفته‌اند، معترضان مقررات بهداشتی برای مهار ویروس کرونا را نقض کردند. جنبش «سن ایسیدرو»، در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد. این گروه اغلب از طریق اجراهای هنری به محدود کردن آزادی بیان اعتراض می‌کنند. 

ونزوئلا شش مدیر آمریکایی صنایع نفت را به زندان محکوم کرد  

 

شش مدیر سابق آمریکایی صنایع نفت که از سه سال پیش در ونزوئلا بازداشت بودند، به اتهام فساد مالی به ۸ تا ۱۳ سال زندان محکوم شدند. این شش آمریکایی، از مدیران اجرایی شرکت نفتی آمریکایی «سیتگو» مستقر در هوستون هستند که مالک فعلی آن، شرکت ملی نفت ونزوئلا است. آن‌ها برای شرکت در جلسه کاری به ونزوئلا دعوت و به اتهام فساد مالی بازداشت شدند. 

مکرون می‌گوید از دیدن تصاویر ضرب‌وجرح موزیسین سیاهپوست به دست پلیس شوکه شد 

 

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری این کشور گفته که از دیدن تصاویر مربوط به ضرب‌وجرح یک موزیسین سیاه‌پوست توسط پلیس پاریس، شوکه شده است. جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه نیز از تعلیق ماموران پلیس خبر داد که در تصاویر دوربین‌های مدار بسته در حال کتک زدن مرد سیاهپوست دیده می‌شوند. این مرد که به دلیل نزدن ماسک از دست پلیس فرار کرده بود، گفته است که به دنبال اجرای عدالت است. 

نخست‌وزیر اتیوپی: غیرنظامیان در مکله صدمه نخواهند دید

 

آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی می‌گوید در«مرحله نهایی» عملیات ارتش در شمال منطقه تیگرای ارتش  سعی می‌کند تا به غیرنظامیان در مکله، مرکز تیگرای با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت، آسیب نرسد و از مردم خواست تا در خانه بمانند. جبهه آزادیبخش خلق تیگرای، که مکله را تحت کنترل دارد، خواستار ادامه جنگ است. سازمان ملل درباره وقوع جنایت جنگی احتمالی در صورت حمله ارتش اتیوپی به مکله هشدار داده است. 

بازداشت ۲۱ مسافر کنیایی عازم دبی با تست‌های جعلی کرونا 

 

مسئولان فرودگاه نایروبی، روز پنجشنبه ۲۱ نفر را که می‌خواستند با مدارک جعلی تست کرونا به دبی در امارات متحده عربی سفر کنند، بازداشت کردند.  امارات متحده عربی صدور ویزا برای شهروندان ۱۳ کشور از جمله کنیا را ممنوع کرده، رسانه‌های محلی گفته‌اند که منع صدور ویزا، پس از شناسایی مدارک جعلی این افراد و بازداشت آن‌ها اعمال شده است.

حملات هوایی عربستان سعودی به مواضع حوثی‌ها در حومه صنعا 

 

به گزارش رویترز و به نقل از منابع محلی در یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگ با شبه‌نظامیان حوثی، روز جمعه رشته حملات هوایی را علیه مواضع این گروه در اطراف صنعا انجام داده است. این حملات پس از حمله موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در شهر جده صورت گرفته است. 

افزایش ناقلان خاموش ویروس کرونا در کره جنوبی ‌ 

 

اوج‌گیری شمار موارد خاموش و بدون نشانه ابتلا به کووید در کره جنوبی، تلاش‌های این کشور برای کنترل سرایت ویروس را به زحمت انداخته است. کره جنوبی در نیمه‌شب پنجشنبه، از شناسایی ۵۶۹ مورد جدید ابتلا در یک شبانه‌روز خبر داد. مقام‌های بهداشتی می‌گویند جوانان در کانون موج سوم همه‌گیری هستند و مبتلایان خاموش، ۴۰ درصد کل موارد ابتلا را تشکیل می‌دهند. 

آنکارا درخواست پارلمان اروپا برای تحریم ترکیه را رد کرد  

 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه قطعنامه پارلمان اروپا علیه آنکارا را رد کرد و آن را «متعصبانه و  بی‌ارتباط با واقعیت» خواند. پارلمان اروپا روز پنجشنبه با قطعنامه‌ حمایت از قبرس، به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، موافقت کرد. این قطعنامه خواستار «اقدام اتحادیه اروپا و اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌»‌ علیه ترکیه می‌شود. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه اخیرا از قسمت ترک‌نشین شمال قبرس دیدار کرد. 

 

جنجال دوباره بر سر اجساد سمورهای معدوم‌شده دانمارکی 

 

سمورهایی که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در دانمارک معدوم و در عمق ۲ و نیم متری دفن شده بودند، از زیر خاک بیرون آمده و موجب شکایت مردم درباره خطرهای بهداشتی احتمالی شدند. حدود دو هفته پیش هزاران سمور در یک منطقه نظامی در غرب دانمارک دفن شدند و اکنون با شروع تجزیه اجساد، صدها سمور بر سطح خاک مشاهده شده‌اند.

زدو‌خورد در پارلمان تایوان به دلیل تسهیل در واردات گوشت خوک از آمریکا 

 

در زد‌وخورد میان نمایندگان پارلمان تایوان روز جمعه، اعضای حزب کومینتاگ (حزب حاکم تایوان) امعاء و احشاء خوک به سمت مخالفان پرتاب کردند. آن‌ها به جلسه پرسش‌وپاسخ نخست‌وزیر در مورد تسهیل واردات گوشت خوک از آمریکا معترض بودند. پیشتر رییس‌جمهوری تایوان اعلام کرد که دولت از اول سال آینده، به واردات گوشت خوک حاوی «راکتوپامین» از آمریکا اجازه می‌دهد. راکتوپامین، از گروه مواد افزودنی به شمار می‌رود که  در اتحادیه اروپا و چین ممنوع است.

مدیر شرکت آسترازنکا:‌ واکسن دانشگاه آکسفورد نیازمند تحقیقات بیشتر است 

 

پاسکال سوریوت، مدیر اجرایی شرکت داروسازی آسترازنکا اذعان کرد که برای تایید اثر‌بخشی واکسن کووید-۱۹ تولید دانشگاه آکسفورد، باید «تحقیقات بیشتری» صورت گیرد. واکسن‌ تولیدی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد، از واکسن شرکت‌های فایزر و مدرنا ارزان‌تر است و قابلیت توزیع بالاتری دارد و امیدها بر این است که بتواند زندگی در بخش‌های‌ بزرگی از دنیا  را به حالت عادی بازگرداند.

نیکولا استورجن خواستار برگزاری رفراندوم جدید استقلال اسکاتلند شد  

 

 نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند از قصد خود برای برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال آینده میلادی خبر داد. به گزارش روزنامه تایمز، رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت پیش‌بینی می‌کند که رای‌گیری در «نزدیکترین زمان»‌ به دور بعدی پارلمان اسکاتلند برگزار شود. استورجن گفت:‌ «اسکاتلند باید هرچه زودتر در دور بعدی پارلمان، فرصت تصمیم‌گیری درباره این که می‌خواهد مستقل شود یا نه را داشته باشد.» 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More