شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

حمله موشکی حوثی‌های یمن به یک پایگاه هوایی نیروهای ائتلاف در مأرب

حمله موشکی نیروهای حوثی به یک پایگاه نظامی تحت حمایت نیروهای دولتی عربستان سعودی در استان مأرب واقع در شمال‌شرق صنعا، هفت کشته برجاگذاشت. این حمله پس از اتمام آتش‌بس یک ماهه‌ای انجام شد که در اوایل اردیبهشت از سوی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان تعیین شده بود و واکنش متقابل و حملات هوایی متقابل نیروهای ائتلاف را به دنبال داشت. شیعیان حوثی یمن، تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند و علیه نیروهای ائتلاف مبارزه می‌کنند. 

اسپانیا خواستار قوانین یکپارچه اروپا برای دوران پس از قرنطینه شد

اسپانیا شرکای اتحادیه اروپا را به تعیین قوانین یکپارچه بهداشتی، پیشاپیش بازگشایی مرزها و آزادی سفر پس از قرنطینه فراخواند. مادرید در نامه‌ای به اتحادیه اروپا گفت سیستم امن و بی‌خطر انتقال مسافر، در احیای گردشگری و بازگرداندن شرایط عادی، حیاتی است. این مقصد عمده گردشگری در جنوب اروپا، توریست‌های خارجی را به بازگشت به این کشور از ماه ژوئیه، آغاز تابستان، ترغیب کرده است. 

کشورهای جهان بیش از سه میلیارد دلار برای کمک به پناهجویان ونزوئلایی اهدا می‌کنند

بیش از ۶۰ کشور جهان پرداخت بودجه اضطراری سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری، برای کمک به پناهجویان ونزوئلایی را وعده دادند. پنج میلیون شهروند ونزوئلا، در واکنش به سقوط اقتصادی کشورشان تحت ریاست جمهوری نیکلاس مادورو، فرار کرده و به کشورهای همسایه رفته‌اند. بحران انسانی در ونزوئلا به دلیل شیوع ویروس کرونا، و همچنین کمبود آب برای بخش بزرگی از جمعیت وخیم‌تر شده است. 

سازمان بهداشت جهانی:‌ قاره آمریکا کانون جدید همه‌گیری کرونا

سازمان بهداشت جهانی گفت قاره آمریکا کانون جدید همه‌گیری ویروس کرونا در جهان است. یک تحقیق علمی در ایالات متحده پیش‌بینی کرده که شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین در نیمه تابستان افزایش خواهد یافت. مدیر قاره آفریقای سازمان بهداشت جهانی گفت:‌ «اکنون زمان تسهیل مقررات قرنطینه در این کشورها نیست.» 

ارتش آمریکا:‌ روسیه جت‌های جنگنده به لیبی اعزام کرد

ارتش آمریکا گفت روسیه هواپیماهی جنگنده خود را برای حمایت از مزدوران روسی که برای نیروهای شرق لیبی می‌جنگند، به این کشور اعزام کرده است. فرماندهی ارتش آمریکا در قاره آفریقا در بیانیه‌ای گفت:‌ «هدف از هواپیماهای نظامی روسی احتمالا حمایت هوایی نزدیک و حملات تهاجمی است.» سازمان ملل می‌گوید علی‌رغم تحریم تسلیحاتی لیبی، جنگ داخلی در این کشور موجب ورود موج عظیم تسلیحات از سوی قدرت‌های جهانی شده است. 

افغانستان آزادی ۹۰۰ زندانی طالبان را آغاز کرد 

دولت افغانستان از شروع روند آزادی ۹۰۰ زندانی طالبان خبر داد. این عمده‌ترين آزادی زندانیان طالبان در افغانستان به شمار می‌رود. دولت افغانستان، طالبان را به تمدید آتش‌بس‌ سه روزه‌ای ترغیب کرد که از سوی این گروه به مناسبت فرا رسیدن عید فطر تعیین شده بود. سخنگوی طالبان از این اقدام استقبال کرد و گفت متقابلا به زودی شمار چشمگیری از زندانیان آزاد خواهند کرد. 

سازمان بهداشت جهانی:‌ قاره آمریکا کانون جدید همه‌گیری کرونا

 سازمان بهداشت جهانی گفت قاره آمریکا کانون جدید همه‌گیری ویروس کرونا در جهان است. یک تحقیق علمی در ایالات متحده پیش‌بینی کرده که شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین در نیمه تابستان افزایش خواهد یافت. مدیر قاره آفریقای سازمان بهداشت جهانی گفت:‌ «اکنون زمان تسهیل مقررات قرنطینه در این کشورها نیست.» 

شمار جان‌باختگان کرونا در برزیل به بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسید 

 برزیل می‌گوید شمار جان‌باختگان این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، به ۲۴ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. شمار مبتلایان در این کشور بزرگ آمریکای لاتین به حدود ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. برزیل پس از ایالات متحده آمریکا دومین کانون ویروس کرونا به شمار می‌رود. 

یک گروه اسلامگرا در کنگو ۱۷ نفر را کشت

فعالان جامعه مدنی کنگو از حمله شبه‌نظامان اسلامگرا به روستایی در شمال‌‌شرق این کشور خبر داده و گفتند دست‌کم  ۱۷ نفر کشته شدند. نیروهای متحد دمکراتیک که با گروه خلافت اسلامی، داعش، مرتبط است، مسئولیت  این حمله را بر عهده گرفته است. گروه موسوم به نیروهای متحد دمکراتیک، از اکتبر سال گذشته، حدود هشت ماه پیش به این سو، صدها نفر را در کنگو کشته است. 

 ده روز عزای عمومی در اسپانیا برای قربانیان کرونا 

دولت اسپانیا، به یاد حدود ۳۰ هزار شهروند این کشور که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، ده روز عزای عمومی اعلام کرد. در این دوره ده روزه، پرچم‌های تمامی ساختمان‌های عمومی و کشتی‌های نیروی دریایی اسپانیا به حالت نیمه‌افراشته درمی‌آید. اسپانیا ۲۳۵ هزار و ۴۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ را شناسایی کرده است. 

ترامپ از اقدام واشنگتن علیه چین درباره هنگ‌کنگ خبر داد

دونالد ترامپ گفت آماده می‌شود تا بر سر اعمال قوانین امنیتی چین بر هنگ‌کنگ، ظرف هفته جاری علیه پکن اقدام کند ولی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد. او در کاخ سفید به خبرنگاران گفت:‌ «در حال کار روی موضوع هستیم ولی درباره‌اش صحبت نمی‌کنم.» او گفت تا آخر هفته جاری این اقدام صورت خواهد گرفت. 

شمار جان‌باختگان کرونا در برزیل به بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسید

  برزیل می‌گوید شمار جان‌باختگان این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، به ۲۴ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. شمار مبتلایان در این کشور بزرگ آمریکای لاتین به حدود ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. برزیل پس از ایالات متحده آمریکا دومین کانون ویروس کرونا به شمار می‌رود.

دولت بریتانیا از مردم خواست مسئله نقض قرنطینه از سوی مشاور نخست‌وزیر را رها کنند

به دنبال جنجال بر سر نقض قوانین دولتی قرنطینه از سوی مشاور عالی نخست‌وزیر بریتانیا و خشم عمومی، دولت این کشور گفت وقتش رسیده که این موضوع را رها کنند. دومنیک کامینگز، مشاور عالی بوریس جانسون به دنبال ابتلای همسرش به ویروس کرونا، به شمال انگلیس سفر کرد تا فرزندشان را به والدینش بسپارد. این موضوع خشم مردم و برخی سیاستمداران را برانگیخت. جانسون از او حمایت کرده است. 

ترامپ خواستار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شد

دونالد ترامپ بار دیگر بر علاقه خود به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد. رییس‌جمهور آمریکا در نشست خبری کاخ سفید در روز سه‌شنبه گفت: «۱۹ سال است که آنجا هستیم و به نظر من کافی است.» دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاریخی را ذکر نکرد ولی گفت «در منطقی‌ترین زمان ممکن.» 

تسهیل مقررات قرنطینه در کالیفرنیا

کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترين ایالت آمریکا گام دیگری در جهت تسهیل مقررات قرنطینه برداشت و به آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی اجازه داد تا برای اولین بار پس از دو ماه، کارشان را از سرگیرند. دو روز پیش فرماندار کالیفرنیا مقررات تعطیلی کلیساها و فروشگاه‌ها را لغو کرد. مراکز ترمیم و زیبایی ناخن، خالکوبی، باشگاه‌های ورزشی، میخانه‌ها، استخرها و سالنهای نمایش و سینما کماکان در این ایالت غربی آمریکا تعطیلند. 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از پنج میلیون و نیم گذشت  

شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز پنج میلیون و ۵۸۴ هزار نفر گذشت و تعداد جان‌باختگان به مرز ۳۴۹ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است. آمریکا با حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار  و برزیل با بیش از ۳۹۱ هزار و ۲۰۰ نفر بیشترین موارد ابتلا را شناسایی کرده‌اند. برزیل پس از ایالات متحده دومین کانون ویروس کرونا در جهان است و روسیه در مقام سوم قرار دارد. 

پلیس هنگ‌کنگ به روی معترضان گاز فلفل شلیک کرد  

پلیس ضدشورش هنگ‌کنگ برای متفرق کردن افرادی که در مرکز بخش مالی هنگ‌کنگ تظاهرات کرده بودند، از گاز اشک‌آور استفاده کرد. پلیس همچنین ساختمان شورای قانون‌گذاری را محاصره کرد که محل بحث درباره قانون امنیتی پیشنهادی چین بود. مخالفان هنگ‌کنگی به این قانون معترض‌اند و آن را علیه آزادی‌های خود می‌دانند. 

تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه در سوئیس

سوئیس مقررات قرنطینه را تسهیل می‌کند و از جمله قرار است کلوب‌های شبانه و استادیوم‌های فوتبال را بازگشایی کند. از این به بعد محدودیت تجمع کمتر از پنج نفر در فضاهای باز لغو شده و گردهمایی‌های زیر سی نفر در کشور سوئیس مجاز خواهد بود. مراسم خصوصی با حداکثر ۳۰۰ شرکت‌کننده نیز بار دیگر مجاز خواهد شد. تاکنون ۱۶۴۸ نفر در سوئیس بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته و حدود ۳۱ هزار نفر مبتلا شده‌اند.  

رستوران‌ها، کافه‌ها و بارها در بلغارستان باز می‌شوند

بلغارستان قرار است از دوشنبه آینده کلیه بارها، رستوران‌ها و کافه‌ها را با ظرفیت کامل بازگشایی کند. مقررات قرنطینه برای مهار انتشار ویروس کرونا از نیمه مارس، اواخر اسفند، در این کشور اعمال شده بود. مقام‌های این کشور همچنین گفتند مراسم فرهنگی و سرگرم‌کننده از جمله سینماها، کنسرت‌ها و همچنین کلاس‌های رقص می‌توانند کارشان را با استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت داخلی و ۵۰ درصد ظرفیت فضای خارجی از سر گیرند. 

دو کوهنورد نیوزیلندی بعد از ۱۸ روز پیدا شدند 

دو کوهنورد نیوزیلندی که ۱۸ روز پیش در یک جنگل انبوه گم شده بودند، نجات یافتند. این دو کوهنورد ۲۳ ساله به جنگل ملی کاهورانگی در جزیره جنوبی نیوزیلند رفته بودند و قرار بود پنج روز بعد برگردند. هلیکوپتر تجسسی روز چهارشنبه آنان را پیدا و به بیمارستان منتقل کرد. جنگل ۴۵۲ هزار هکتاری کاهورانگی، دومین پارک ملی بزرگ نیوزیلند و محل فیلمبرداری رشته سینمایی ارباب حلقه‌ها است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More