شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

انتقال ۵۰ پناهجو از یونان به بریتانیا 

وزارت پناهجویان یونان گفت ۵۰ پناهجو از جمله ۱۶ کودک بدون ‌سرپرست، روز دوشنبه با هواپیما از یونان به بریتانیا منتقل شدند. عملیات انتقال پناهجویان از یونان به علت شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود. یونان امیدوار است که در ماه‌های آینده حدود ۱۶۰۰ پناهجو در اردوگاه‌های این کشور را به کشورهای دیگر منتقل سازد. 

 ترکیه به تدریج مقررات قرنطینه را تسهیل می‌کند 

ترکیه پس از هفت هفته، مقررات قرنطینه برای مهار ویروس کرونا را تسهیل می‌کند. مراکز خرید و آرایشگاه‌ها در سرتاسر این کشور کارشان را از سرگرفته‌اند اما درجه تب افرادی که وارد مراکز خرید می‌شوند سنجیده می‌شود و افراد در شمار محدود وارد مراکز خرید می‌شوند. آرایشگاه‌ها تنها با وقت قبلی مشتری می‌پذیرند، همه باید ماسک بزنند و از حوله یک بار مصرف استفاده کنند. 

محل برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ دبی آتش گرفت

محل برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دبی دچار حریق شد. مسئولان اماراتی در بیانیه‌ای گفتند که آتش‌سوزی از محل انباشت مصالح ساختمانی آغاز و کمی بعد مهار شد. پیشتر مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی موسوم به اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفته بودند که به علت شیوع ویروس کرونا، این رویداد به پاییز ۲۰۲۱ موکول می‌شود. 

کاخ سفید کمک‌های مالی بیشتری را برای احیای اقتصاد در نظر می‌گیرد 

 استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و لری کودلو مشاور اقتصادی کاخ سفید از شروع  مذاکرات غیررسمی کاخ سفید با قانونگذاران جمهوریخواه و دمکرات کنگره درباره تصویب دور دیگری از  کمک‌های مالی خبر دادند. نرخ بیکاری در آمریکا به بیش از ۱۴ و نیم درصد رسیده است. این بالاترین نرخ بیکاری ثبت‌شده در آمریکا از دهه ۱۹۳۰ به این سو است. 

امدادگر ایتالیایی که در کنیا ربوده شده بود به کشورش بازگشت

سیلویا رومانو امدادگر ایتالیایی که در سال ۲۰۱۸ در کنیا ربوده شده بود، پس از یک سال‌ونیم به کشورش بازگشت. دستگاه امنیت ایتالیا گفت با کمک ترکیه و سومالی، این امدادگر ۲۵ ساله را از اسارت گروه الشباب نجات داده است. در آوریل ۲۰۱۹ نیز دو پزشک کوبایی در شمال‌ شرق کنیا ربوده شده و گفته می‌شود به سومالی منتقل شده‌اند. 

نزاع میان قبایل سودان در شرق این کشور سه کشته برجا گذاشت

درگیری میان قبایل سودان در شهر کاسالا در شرق این کشور، سه کشته و ۷۹ مجروح برجا گذاشت. خشونت میان گروه‌های قبیله‌ای بنی‌آمر و نوبا از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد و در روزهای بعد به آتش کشیدن خانه‌ها منجر شد. دو گروه پس از چند ماه آتش‌بس، در ماه ژانویه خشونت را از سرگرفتند. 

آرامکوی عربستان قیمت داخلی بنزین را کاهش می‌دهد 

شرکت نفت‌ و گاز آرامکو در عربستان سعودی گفت قیمت داخلی بنزین را در ماه می، ماه جاری میلادی که تا ۲۰ روز دیگر ادامه دارد، کاهش می‌دهد. آرامکو گفت این کاهش قیمت از امروز دوشنبه اعمال می‌شود. 

عربستان سعودی ۴۹۳ میلیون دلار «کمک رمضان» در میان مردم توزیع می‌کند 

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی روز دوشنبه از توزیع «کمک‌ مالی ماه رمضان» به ارزش یک میلیارد و ۸۵ میلیون ریال ، برابر با حدود  ۴۹۳ میلیون دلار در میان دریافت‌کنندگان تامین اجتماعی این کشور خبر داد. طبق این برنامه، هر سرپرست خانواده هزار ریال‌ و بقیه اعضای خانواده‌ها هر یک ۵۰۰ ریال دریافت می‌کنند. 

ویروس کرونا دومین خطوط هوایی قدیمی دنیا را تا مرز ورشکستگی برد 

آویانکا، دومین خطوط هوایی بزرگ آمریکای لاتین پس از ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود اعلام ورشکستگی کرد. درخواست کمک مالی این شرکت از دولت کلمبیا تاکنون بی‌نتیجه مانده است. اگر خطوط هوایی آویانکا که در بوگوتا مستقر است، نتواند خود را از ورشکستگی نجات دهد، اولین خطوط هوایی عمده در جهان خواهد بود که در نتیجه شیوع بیماری سقوط می‌کند. 

پاسخ سی صفحه‌ای چین به انتقادها از این کشور درباره ویروس کرونا

وزارت خارجه چین گزارشی ۳۰ صفحه‌ای را بر وبسایت خود منتشر کرده که هدف از آن، پاسخ به ۲۴ «اتهام غیرمنطقی» از سوی برخی سیاستمداران عمدتا آمریکایی اعلام شده است. دونالد ترامپ، چین را به سوءمدیریت درباره مدیریت شیوع بیماری و عدم اطلاع‌ر‌سانی دقیق متهم کرده است. برخی مقام‌های آمریکا از جمله وزیر خارجه این کشور هم معتقدند منشاء ویروس کرونا، آزمایشگاهی در ووهان است.

علیرغم پایان وضعیت اضطراری در قزاقستان، قرنطینه ادامه می‌یابد

 مقام‌های قزاقستان می‌گویند استان‌ها و شهرهای بزرگ این کشور کماکان تعطیل خواهند بود و کسب‌وکارها در استان‌های مختلف تنها به شرطی که نرخ ابتلای روزانه به کووید۱۹ کمتر از هفت درصد باشد، می‌توانند کارشان را از سر گیرند. در این کشور نفت‌خیز آسیای میانه، تاکنون ۳۱ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌أند و ابتلای ۵۱۲۶ نفر تایید شده است. 

کمیته اضطراری کرونا در یمن: عدن مورد هجوم ویروس کرونا قرار گرفته

 کمیته اضطراری ویروس کرونا در یمن گفت که شهر عدن مورد هجوم ویروس کرونا قرار گرفته ،  موارد ابتلا در این شهر به ۳۵ نفر افزایش یافته و چهار نفر جان باخته‌اند. در شامگاه یکشنبه این کمیته از شناسایی ۱۷ مورد ابتلا خبر داد که ۱۰ نفرشان در عدن بودند. شمار کلی موارد ابتلا در این کشور فقیر و جنگ‌زده به ۵۱ نفر رسیده است. 

ابتلا به کرونا در تونس به صفر رسید

  تونس روز دوشنبه و برای اولین بار از اوایل ماه مارس به این سو اعلام کرد که هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور دیده نشده است. دولت تونس به آهستگی در حال تسهیل مقررات سرسختانه قرنطینه و تعطیلی در این کشور است. تونس ۱۰۳۲ مورد ابتلا و ۴۵ مورد مرگ بر اثر کووید۱۹ را از ماه مارس تاکنون ثبت کرده است. 

بازداشت بیش از ۲۰۰ معترض در هنگ‌کنگ

 پلیس  هنگ‌کنگ بیش از ۲۰۰ نفر را در جریان یک تظاهرات دمکراسی‌خواهانه بازداشت کرد. صدها پلیس ضدشورش روز یکشنبه برای پراکنده کردن شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعزام شدند و گزارش‌ها حاکی از سرکوب خشونت‌آمیز مردم به دست پلیس است. شیوع ویروس کرونا موجب توقف تظاهرات ضددولتی در هنگ‌کنگ شده بود اما بازداشت فعالان و نگرانی از تشدید تسلط چین، فعالیت مخالفان را برانگیخت. 

ژاپن ممکن است وضعیت اضطراری را تسهیل کند

وزیر اقتصاد ژاپن می‌گوید در صورتی که موارد ابتلا به ویروس کرونا تحت کنترل باشند، این هفته مقررات وضعیت اضطراری را در بسیاری از مناطق لغو می‌کند. ژاپن از ماه گذشته در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و مقررات سختگیرانه‌ای را برای در خانه ماندن مردم وضع کرد. 

نیوزیلند مقررات سختگیرانه قرنطینه را تسهیل می‌کند

 کسب‌وکارها، مراکز خرید، سینماها، کافه‌ها و باشگاه‌های ورزشی در نیوزیلند، پس از یک دوره مقررات سختگیرانه دولتی برای مهار ویروس کرونا،  بازگشایی می‌شوند. مدارس از دوشنبه باز می‌شوند و تجمع بیش از ده نفر ممنوع خواهد بود. 

چین: درها برای تحقیقات مستقل درباره منشاء کرونا باز است

سفیر چین در برلین گفت ‌درهای این کشور به روی تحقیقات مستقل درباره منشاء ویروس کرونا باز است. مقام‌های آمریکایی پیشتر گفته بودند که منشاء ویروس کرونا آزمایشگاهی در ووهان است. چین این اتهام را رد کرده است. پکن پیشتر گفته بود تا شکست کامل ویروس کرونا، به پژوهشگران اجازه ورود نمی‌دهد. 

ارائه وام‌های اضطراری به کشورها‌ی آمریکای لاتین

بانک جهانی با وام اضطراری  ۵۰۶ میلیون دلاری به اکوادور برای کمک به اقتصاد این کشور موافقت کرد. آرژانتین نیز برای اشتغال‌زایی و ارائه مراقبت‌های پزشکی به مبتلایان ویروس کرونا، از بانک توسعه اینتر-امریکن وام یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری دریافت خواهد کرد. 

روزانه بیش از ده هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه 

موارد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه برای ششمین روز متوالی به بیش از ده هزار نفر رسید. شمار کلی موارد ابتلا در این کشور ۱۸۷ هزار و ۸۵۹ نفر اعلام شده است. حدود صد نفر از کارمندان بانک مرکزی این کشور که عمدتا در مسکو سکونت دارند نیز  مبتلا شده‌اند. 

نخست‌وزیر بریتانیا از مردم خواست کماکان هشیار باشند

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا با اعلام این که  محدودیت‌های تردد فعلا به طور کامل متوقف نمی‌شود، از مردم خواست همزمان با برنامه دولت برای تسهیل تدریجی ممنوعیت‌های کرونایی، در مقابل خطرهای احتمالی «هشیار» باشند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More