شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

معترضان دموکراسی‌خواه تایلندی مقابل پلیس ضدشورش آینه گرفته‌اند؛ بانکوک، تایلند (عکس از رویترز).

مقاومت متحدان اروپایی آمریکا مقابل تحریم بانک‌های ایران

 

مکاتبات دیپلماتیک نشان می‌دهد آلمان، فرانسه و بریتانیا در اواخر اکتبر از دولت ترامپ خواسته بودند در تحریم‌های جدید علیه بانک‌های ایرانی تجدیدنظر کند زیرا مانع تجارت قانونی و بشردوستانه می‌شود و به منافع مشترک متحدانش آسیب می‌زند. به گزارش رویترز، این اولین بار است که فشارهای پشت‌پرده به آمریکا و میزان حمایت آلمان از ایران افشا می‌شود.

 

آمریکا چین را به «نقض آشکار» تحریم‌های کره شمالی متهم کرد

 

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه چین را به «نقض آشکار» تعهدش به رعایت تحریم‌های بین‌المللی کره شمالی متهم و اعلام کرد واشینگتن به هرگونه اطلاعات در مورد گریز از تحریم‌ها تا ۵ میلیون دلار پاداش می‌دهد. الکس وانگ، معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، چین را به تلاش برای «بی‌اثرسازی» تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی متهم کرد. 

 

رهبر حماس به کرونا مبتلا شد

 

سخنگوی حماس روز سه‌شنبه گفت جواب آزمایش کرونای یحیی السنوار، رهبر این گروه، مثبت بوده است. حازم قاسم بدون اشاره به این‌که سنوار در قرنطینه است یا خیر، گفت او توصیه پزشکان را رعایت می‌کند و اقدام‌های احتیاطی به عمل آمده است. قاسم در ادامه افزود وضعیت عمومی سنوار خوب است و وظایف روزمره‌اش را انجام می‌دهد. سنوار ۵۸ ساله در سال ۲۰۱۷ جانشین اسماعیل هنیه شد.

 

فرانسه خود را برای تلافی‌جویی از آمریکا آماده می‌کند

 

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفت در صورتی که واشینگتن تحریم‌های تجاری‌ طرح‌شده را در پاسخ به مالیات فرانسه بر خدمات دیجیتالی اجرایی کند، این کشور بلافاصله از اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد با آمریکا برخورد متقابل شود. دولت ترامپ اعلام کرده است از ژانویه، محصولات وارداتی از فرانسه مشمول ۲۵ درصد افزایش تعرفه گمرکی خواهند شد.

 

هند در پاسخ به چین سد می‌سازد

 

در واکنش به گزارش‌ها از طرح سدسازی چین بر بخشی از رود براهماپوترا، هند نیز سدی با قدرت تولید ۱۰ گیگاوات برق بر این رود می‌سازد. مقام‌های هندی نگران‌اند پروژه‌های چینی‌ها به سیلاب‌های ناگهانی یا کم‌آبی منجر شود. یک مقام ارشد وزارت آب فدرال هند به رویترز گفت برای کاهش اثر منفی پروژه‌های سدسازی چینی‌ها، هند نیز باید سدی بزرگ بسازد.

 

آلمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان را منوط به روند صلح دانست

 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، پیش از نشست مجازی با همتایانش در کشورهای عضو ناتو، گفت ناتو نباید با خروج زودهنگام نیروها از افغانستان، گفت‌و‌گوهای صلح را به خطر بیندازد. او در ادامه افزود برای حفظ آنچه تاکنون به دست آمده است، باید از هرگونه اقدام عجولانه پرهیز کرد. او خروج تعداد بیشتری از نیروها را به پیشرفت روند صلح منوط دانست.

 

مادر ۷۰ ساله متهم به سه دهه حبس پسر

 

بنا بر اعلام پلیس سوئد، زنی ۷۰ ساله به اتهام سه دهه حبس پسرش در خانه دستگیر شد. این مرد را که بیش از چهل سال سن دارد یکی از اقوامش در آپارتمانی در استکهلم در حالی یافت که روی پتویی کف زمین خوابیده بود، دندان نداشت و قادر به صحبت نبود و تمام تنش پوشیده از زخم و جراحت بود. او اکنون در بیمارستان بستری است.

 

درگیری در تیگره ۹۶ هزار پناهجوی اریتره‌ای را گرسنه گذاشت

 

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از مقام‌های اتیوپی درخواست کرد به ۹۶ هزار پناهجوی اریتره‌ای ساکن منطقه تیگره دسترسی داشته باشد. گفته می‌شود درگیری یک‌ ماه گذشته به کمبود غذا در این منطقه منجر شده است. سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل گفت خبر حمله‌ها، درگیری نزدیک اردوگاه‌ها، آدم‌ربایی و جابه‌جایی اجباری نگران‌کننده است.

 

درخواست فایزر‌ـ‌بیونتک برای تایید اضطراری واکسن کرونا در اروپا

 

فایزر و بیونتک اعلام کردند به نهاد ناظر داروی اروپا درخواست داده‌اند واکسن کرونایشان را تایید اضطراری کند، اقدامی مشابه آنچه آمریکا و بریتانیا انجام داده‌اند. درخواست فایزر و بیونتک از آٓژانس داروی اروپا پس از درخواست دریافت تاییدیه از آمریکا صورت گرفت و این دو شرکت را به عرضه واکسن مشترکشان یک قدم نزدیک‌تر کرد.

 

رهبر کره شمالی واکسن کرونای چینی زد

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، چین واکسن کرونایش را در اختیار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و خانواده‌اش گذاشته است. هری کازیانیس، کارشناس مسائل کره شمالی در اتاق فکر منافع ملی در واشینگتن، روز سه‌شنبه گفت خانواده کیم و تعدادی از مقام‌های ارشد کره شمالی واکسن زده‌اند. مشخص نیست واکسن کدام شرکت بوده و آیا ایمنی آن تایید شده است یا خیر.

 

فروش ۴/۸ میلیارد دلاری آخر هفته آمازون

 

شرکت آمازون روز سه‌شنبه اعلام کرد فروش کسب‌و‌کارهای مستقل در وب‌سایت آمازون در فاصله جمعه تا دوشنبه (حراج جمعه سیاه تا دوشنبه مجازی) به بیش از ۴/۸ میلیارد دلار رسید، که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است. بنا بر اعلام آمازون، فروش بیش از ۷۱ هزار کسب‌و‌کار کوچک و متوسط در این آخر هفته از  رقم ۱۰۰ هزار دلار گذشت.

 

لوییس همیلتون کرونا گرفت

 

جواب آزمایش کرونای لوییس همیلتون در بحرین مثبت شد و قهرمان مسابقات فرمول یک از ادامه شرکت در مسابقه جایزه بزرگ این فصل باز ماند. همیلتون ۳۵ ساله، که گفته می‌شود «علائم خفیفی» دارد، باید ۱۰ روز در قرنطینه بماند. او اکنون مسابقه الصخیر بحرین را از دست داده است و مشخص نیست بتواند در مسابقه نهایی ۱۳ دسامبر در ابوظبی شرکت کند.

 

چین از آمریکا خواست اشتباهش را اصلاح کند

 

چین روز سه‌شنبه از آمریکا خواست اشتباهش را اصلاح کند و تحریم‌های غیرقانونی را بردارد. این سخنان پس از آن بود که در تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، شرکتی چینی نیز هدف قرار گرفته است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این کشور از تلاش‌های ونزوئلا برای دفاع از حاکمیتش حمایت می‌کند و با سوءاستفاده از تحریم‌های بین‌المللی مخالف است.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۶۳ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۶۳/۲ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۳۲۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تشدید فقر، رهاورد همه‌گیری جهانی کرونا

 

سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد همه‌گیری جهانی کرونا، در فاصله فقط یک سال، فقر شدید و تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه را افزایشی بی‌سابقه داده است. در گزارش سازمان ملل آمده است در سال ۲۰۲۱، از هر ۳۳ نفر یک نفر برای تامین نیازهای اولیه مانند غذا، آب و بهداشت نیازمند کمک خواهد بود که نسبت به سال جاری ۴۰ درصد افزایش دارد.

 

ترکیه دستور بازداشت ۸۲ نظامی را صادر کرد

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه دستور بازداشت ۸۲ نظامی را به‌دلیل ارتباط مشکوک با فتح‌الله گولن صادر کرده است. دولت ترکیه معتقد است گولن، سخنران و مدرس الهیات که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند، پشت کودتای نافرجام ۲۰۱۶ بوده است. در چهار سال گذشته، عملیات‌های ترکیه برای شناسایی شبکه گولن ادامه داشته است.

 

چین زیر بار عذرخواهی از استرالیا نرفت

 

در واکنش به درخواست نخست‌وزیر استرالیا برای عذرخواهی چین بابت توییت «واقعا زننده» سخنگوی وزارت خارجه‌اش، سفارت چین در استرالیا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد سیاستمداران استرالیایی تصویر دستکاری‌شده سربازی استرالیایی را که چاقویی خون‌آلود روی گلوی کودکی افغان گذاشته «بد تعبیر کرده‌اند» و سعی دارند «هیزم در آتش ملی‌گرایی بریزند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More