شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

معترضان دموکراسی‌خواه تایلندی با اردک‌های بادی برای مقاومت مقابل ماشین‌های آب‌پاش پلیس؛ بانکوک، تایلند (عکس از رویترز).

حمله راکتی اسلام‌گراها به سه پایگاه نظامی فرانسه در مالی

 

اسلام‌گراهای وابسته به القاعده پایگاه‌های نظامی فرانسه در شمال مالی را به فاصله چند ساعت هدف راکت قرار دادند. بیش از ۵۱۰۰ نیروی فرانسوی در این منطقه حضور دارند و به گفته سخنگوی نیروهای فرانسه، پایگاه‌ها هدف «آتش غیرمستقیم» قرار گرفته‌اند و کشته و زخمی در پی نداشته است. القاعده راکت‌پرانی «مجاهدین» را «در حمایت از اسلام و مسلمین» خواند.

 

تهمت و افترا کار دست رییس‌جمهوری سابق کره جنوبی داد

 

دادگاهی در کره جنوبی چون دو هوان، رییس‌‌جمهوری سابق این کشور، را به اتهام تهمت و افترا به یک فعال سیاسی که در اعتراض‌های ضد‌دولتی دهه ۱۹۸۰ نقش داشت مجرم شناخت و برایش هشت ماه حبس تعلیقی برید. این حکم تا دو سال معلق می‌ماند و بنابراین بعید است چونِ ۸۹ ساله زندانی شود. گفته می‌شود در سرکوب اعتراض‌های یادشده، صدها نفر کشته شده‌اند.

 

لبنان منطقه را به خویشتن‌داری و کاهش تنش دعوت کرد

 

در پی قتل محسن فخری‌زاده، مقام ارشد برنامه هسته‌ای ایران، لبنان روز دوشنبه همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد. وزارت خارجه لبنان با انتشار بیانیه‌ای، از همه طرف‌ها خواست «نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهند تا از لغزش منطقه به سمت بدترین سناریو جلوگیری شود». اما حزب‌الله لبنان گفته است ایران در پاسخ به این قتل مختار است.

 

روسیه آزمایش گسترده دومین واکسن کرونایش را آغاز می‌کند

 

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، روسیه روز دوشنبه آزمایش گسترده دومین واکسن کرونایش، اپی‌وک‌کرونا، را روی افراد بالای ۱۸ سال آغاز می‌کند. این واکسن، که تولید انستیتو وکتور سیبری است، در ماه جاری مجوز آزمایش روی ۱۵۰ داوطلب بالای ۶۰ سال و ۳۰۰۰ داوطلب بالای ۱۸ سال را گرفت. روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود اولین واکسنش تا ۹۲ درصد موثر بوده است.

 

اعتراض گسترده هم کارساز نبود، نخست‌وزیر هند کوتاه نمی‌آید

 

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، به‌رغم اعتراض گسترده کشاورزان، درخواست آن‌ها برای لغو اصلاحات کشاورزی را نپذیرفت و گفت اشتباه می‌کنند و کاهش مقررات بخش کشاورزی به نفع آن‌هاست. هزاران کشاورز معترض در پنجمین روز متوالی، در حومه پایتخت تجمع کردند. آن‌ها به کاهش مقررات بخش کشاورزی معترض‌ و نگران‌اند تضمین قیمت حداقلی محصولات برداشته شود.

 

رهبران اعتراض‌های تایلند در مظان اتهام توهین به پادشاه

 

چهره‌های شاخص اعتراض‌های ضددولتی تایلند روز دوشنبه در اداره پلیس حاضر شدند تا تفهیم اتهام شوند. آن‌ها متهم‌اند که به ماها واجیرالونگ‌کورن، پادشاه تایلند، توهین کرده‌اند. این اولین بار در دو سال گذشته است که کسی به خیانت علیه سلطنت متهم می‌شود، اتهامی که بر اساس قانون کیفری تایلند می‌تواند تا ۱۵ سال حبس در پی داشته داشته باشد.

 

سفر مشاور ارشد ترامپ به خاورمیانه متشنج

 

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، و تیمش این هفته به عربستان سعودی و قطر سفر می‌کنند، این در حالی است که منطقه پس از قتل مقام ارشد برنامه هسته‌ای ایران دچار تنش و تشنج است. آمریکا در تسهیل عادی‌سازی روابط اسرائیل با بحرین، امارات و سودان نقش پررنگی داشته و معتقد است توافق اسرائیل با سعودی‌ها سایر کشورهای عرب را نیز ترغیب می‌کند.

 

گزارش میزان مصرف پلاستیک در چین اجباری می‌شود

 

وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه اعلام کرد در راستای اجرای طرح آزمایشی ترویج بازیافت، رستوران‌ها، کسب‌و‌کارهای آنلاین و شرکت‌های توزیع و ارسال مرسوله موظف خواهند بود میزان استفاده‌شان از پلاستیک یک‌بار‌مصرف را گزارش و برنامه‌شان برای بازیافت را ارائه بدهند. آلودگی پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که چین با آن دست‌به‌گریبان است.

 

گفت‌و‌گوهای اسرائیل و لبنان تا مدت نامعلوم به تعویق افتاد

 

مذاکره میان اسرائیل و لبنان تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. گفت‌وگوها در اکتبر به میزبانی سازمان ملل آغاز شد تا مناقشه در مورد مرز آبی میان دو کشور که احتمال می‌رود دارای منابع گاز باشد حل‌و‌فصل شود. گفته می‌شود علت تاخیر مخالفت اسرائیل با پیشنهادهای لبنان است. وزیر نیروی اسرائیل هفته گذشته گفت مواضع لبنان فقط به مناقشه دامن زده است.

 

تلاش دوباره اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا

 

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، روز دوشنبه گفت از رای‌گیری سال آینده برای استقلال اسکاتلند صرف‌نظر نمی‌کند و تلویحی اشاره کرد در صورت ممانعت لندن، برای کسب اجازه، موضوع را به دادگاه می‌کشد. اسکاتلندی‌ها در سال ۲۰۱۴ به استقلال رای منفی دادند اما برگزیت و نحوه مدیریت بحران کرونا حمایت عمومی از جدایی را تقویت کرده است.

 

آغاز گفت‌و‌گوهای اتحادیه اروپا در مورد دوران پساترامپ

 

به گزارش رویترز، اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد چگونگی بهبود روابط با آمریکا پس از خروج ترامپ از کاخ سفید به بحث می‌نشیند. قرار است نماینده‌های ۲۷ کشور اروپایی در مورد همکاری با آمریکا در پنج حوزه‌ سلامت، تقویت و تسریع بهبود اقتصادی، مقابله با تغییر اقلیم، گسترش صلح و امنیت و قوانین چندجانبه گفت‌و‌گو کنند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۶۲/۵ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۶۲/۷ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۴۹ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

فیل پاکستانیِ تنها به کامبوج مهاجرت کرد

 

کاوان، فیل پاکستانی تنها، روز دوشنبه با هواپیمای باری به کامبوج رسید تا در آن‌جا در منطقه‌ای حفاظت‌شده زندگی تازه‌ای آغاز کند. این انتقال نتیجه سال‌ها تلاش و فعالیت شر، خواننده آمریکایی، بود تا او را از وضعیت اسف‌بارش در باغ‌وحش اسلام‌آباد نجات دهد. شر در فرودگاه شهر سیم‌ریپ به استقبال کاوان رفت تا شاهد رهایی‌اش پس از ۱۷ سال باشد.

 

سنگاپور در تلاش برای حل معمای انتقال پادتن کرونا از مادر به جنین

 

تولد نوزادی با پادتن کرونا پزشکان سنگاپوری را بر آن داشته است تاثیر این ویروس بر زنان باردار و جنین را بررسی کنند. این تحقیق بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای درک بهتر امکان انتقال بیماری یا پادتن در دوره بارداری است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند ویروس کرونا در دوره بارداری یا هنگام زایمان از مادر به فرزند منتقل می‌شود یا خیر.

 

پرونده جنگ تیگره هنوز بسته نشده است

 

رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره روز دوشنبه با تکذیب خبر فرارش به جنوب سودان، گفت هنوز در نزدیکی مکله، پایتخت منطقه تیگره، درگیر جنگ است و در ادامه افزود سربازانش تعدادی سرباز اریتره‌ای را گرفته‌اند که همراه نیروهای فدرال اتیوپی می‌جنگیدند. نیروهای دولتی اتیوپی دیروز پس از حدود یک ماه درگیری و حمله هوایی، مکله را تصرف کردند.

 

ترکیه عروج‌رییس را به بندر بازگرداند

 

کمتر از دو هفته مانده به نشست اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌های احتمالی علیه ترکیه، این کشور کشتی اکتشافی عروج‌رییس را از آب‌های محل مناقشه میان ترکیه و یونان بازگرداند. ترکیه پیش از نشست اکتبر اتحادیه نیز عروج‌رییس را بازگردانده بود اما نتیجه این نشست و دیپلماسی برای ترکیه رضایت‌بخش نبود و عروج‌رییس را دوباره به مدیترانه فرستاد. 

 

توییت سخنگوی وزارت خارجه چین خشم استرالیا را برانگیخت

 

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، خواستار عذرخواهی چین به‌خاطر توییتی توهین‌آمیز شد که سربازی استرالیایی را نشان می‌دهد چاقویی بر گلوی کودکی گذاشته و زیر آن نوشته شده «نترسید، ما برایتان صلح می‌آوریم». در پی گزارش خشونت‌های برخی نیروهای استرالیایی در جنگ افغانستان، لی‌جیان ژائو، سخنگوی وزارت خارجه چین، این توییت را منتشر کرد.

 

افزایش شیوع کرونا در زندان سریلانکا شورش به راه انداخت

 

شورش در زندانی در سریلانکا در اعتراض به افزایش شیوع کرونا، دست‌کم ۸ کشته و بیش از ۵۰ زخمی به جا گذاشت. در هفته‌های اخیر زندانی‌ها خواهان افزایش آزمایش کرونا و محل‌های جدید برای قرنطینه زندانی‌های مبتلا بوده‌اند. سریلانکا در ماه گذشته شاهد گسترش شیوع کرونا بوده و در زندان‌های پرازدحام این کشور هزاران مورد جدید ابتلا گزارش شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More