شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

زنان اتیوپیایی که از درگیری در منطقه تیگره به روستایی در مرز اتیوپی و سودان گریخته‌اند (عکس از رویترز).

معضل قاچاق انسان در بنگلادش؛ تکاپو برای به دام انداختن متهمان

 

دولت بنگلادش از افزایش دادگاه‌های ویژه رسیدگی به اتهامات مربوط به قاچاق انسان در این کشور خبر داد. محاکمه قاچاقچیان انسان در بنگلادش، همواره به دلیل نبود دادگاه‌های مختص بررسی این دست جرایم و همچنین چالش در جمع‌آوری شواهد علیه متهمان، با مشکل روبرو بوده است. اما پلیس بنگلادش تابستان امسال، ۵۰ قاچاقچی انسان را در داکا، پایتخت این کشور، دستگیر کرد. بنگلادش از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نیروی کار به جهان است و همین امر به افزایش جرایم مربوط به قاچاق انسان در این کشور دامن می‌زند.

 

جایزه گرمی ۲۰۲۱؛ «کویین بی» پیش افتاد

 

بیانسه، ستاره موسیقی آمریکا، با نامزدی در ۹ رشته از سایر همتایانش در رقابت‌های گرمی سال ۲۰۲۱ پیش افتاده است. پس از بیانسه، دوآ لوپا، تیلور سوییفت و رادی ریچ، هر سه در ۶ بخش نامزد دریافت گرمی شده‌اند. لوپا و سوییفت همچنین، رقیب سرسخت یکدیگر برای کسب جایزه بهترین آلبوم موسیقی سال خواهند بود. مراسم اهدای جایزه گرمی، ارزنده‌ترین جایزه دنیای موسیقی، ۳۱ ژانویه سال آینده میلادی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

 

کرونای مینکی در جهان؛ دومینوی کشتار و هراس

 

در پی شعله‌ور شدن نگرانی‌ها از احتمال سرایت نوعی جهش‌یافته از ویروس کرونا از مینک، جانوری از تیره راسو، به انسان، دولت روسیه از تصمیم برای واکسینه این جانور در مزارع پرورش مینک در این کشور خبر داد. کرونای مینکی تاکنون در چند کشور اروپایی شناسایی شده است و دانمارک طی هفته‌های گذشته ۱۷ میلیون مینک را معدوم کرده است. هنوز سند مستدلی برای نشان دادن سرایت کرونا از مینک به انسان در دست نیست. مینک برای استفاده از پوست و خز آن پرورش داده می‌شود.‎

 

بحران پناهجویان در اروپا؛ سقف پارچه‌ای ویران شد

 

پلیس فرانسه یک کمپ موقت پناهجویان واقع در مرکز شهر پاریس، پایتخت این کشور را ویران کرد. پلیس که با خشونت وارد عمل شده بود، ابتدا با پناهجویان درگیر شد و سپس با باتوم و گاز اشک‌آور به افرادی که در حمایت از پناهجویان جمع شده بودند و درخواست صدور گواهی اقامت و سرپناه برای آنان می‌دادند، حمله کرد.  هفته پیش هزاران تن در پاریس، در اعتراض به لایحه‌ای که به موجب آن، انتشار تصاویری که چهره نیروی پلیس را نشان ‌دهد، جرم محسوب می‌شود، به خیابان‌ها آمدند. مخالفان می‌گویند که تصویب لوایح این‌چنینی موجب می‌شود که نیروی پلیس در صورت خطاکار بودن و خشونت به خرج دادن، از زیر بار پیامدهای این‌دست اعمال شانه خالی کند.

 

خاک خونین افغانستان؛ بامیان جان ندارد

 

مقام‌های افغانستان از دو انفجار در ولایت بامیان خبر داده‌اند. دست‌کم ۱۴ نفر در این انفجارها کشته و ۴۵ تن نیز زخمی شده‌اند. انفجارها بر اثر مواد منفجره‌ای بوده است که نزدیک به محل برپایی بازاری محلی در بامیان قرارداده شده بود. خاک افغانستان، در پی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و برقراری مذاکرات صلح میان طالبان و ایالات متحده ناآرام‌تر شده است.‎

 

پرونده قتل جمال خاشقچی؛ استانبول محاکمه را از سر می‌گیرد

 

دادگاه چند متهم قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی، در استانبول از سر گرفته شد.  خاشقچی که از منتقدان سرسخت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به شمار می‌رفت، هنگامی که برای پیگیری یک کار اداری به کنسولگری این کشور در استانبول مراجعه کرد، به قتل رسید و جسد او نیز مثله شد. دو دستیار محمد بن سلمان که همواره همکاری تنگاتنگی با او داشته‌اند، در دور جدید محاکمه‌های مربوط به این پرونده، به دادگاه فراخوانده شده‌اند. این دو هر گونه دخالت در قتل خاشقچی را رد کرده‌اند.‎

 

نظریه تکامل یک سرقت؛ دفترچه‌ها آب شد و به زمین فرو رفت

 

دو دفترچه یادداشت متعلق به چارلز داروین، زیست‌شناس بنام و صاحب نظریه تکامل، از کتابخانه دانشگاه کمبریج به سرقت رفته است. مسئولین کتابخانه آخرین بار این دفترچه‌ها را بیست سال پیش و هنگام عکسبرداری از نسخ رویت کردند و بعدها که آن‌ها در جای اصلی‌شان نیافتند، گمان کردند که دفترچه‌ها به‌اشتباه در قفسه‌ دیگری گذاشته شده‌اند و پیگیر آن نشدند. تا هنگامی که امسال متوجه شدند این دستنوشته‌ها ناپدید شده است و موضوع را ماه گذشته به پلیس اطلاع دادند. بهای این دستنوشته‌های داروین میلیون‌ها پوند تخمین زده شده است.

 

کرونا در هند؛ اول پیاله و بدمستی

 

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در آستانه آغاز واکسیناسیون کوویدـ۱۹  در این کشور گفت که افراد باید برای عوارض جانبی واکسن تزریقی آماده باشند. هند واکسیناسیون را ابتدای سال آینده میلادی و احتمالا با واکسن آسترازنکا-آکسفورد آغاز خواهد کرد. تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر در هند، دومین کانون شیوع کرونا در جهان، به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۳۴ هزار تن نیز جان باخته‌اند.

 

اعتراضات در تایلند؛ پلیس از مخالفان زهر چشم گرفت

 

یک منبع آگاه که خواسته است نام او افشا نشود به رویترز گفت که پلیس تایلند، هفت رهبر تظاهرات ضدحکومتی در این کشور را احضار و تفهیم اتهام کرده است. این هفت فعال که اعتراضات گسترده در تایلند برای ایجاد اصلاحات در نظام پادشاهی را سازمان‌دهی کرده‌اند، به دلیل  گفته‌ها و شعارهای سرداده‌شده در جریان تظاهرات، به توهین به نظام پادشاهی متهم شده‌اند. اتهامی که می‌تواند ۱۵ سال حبس برای آنان در پی داشته باشد.

 

کرونا در آمریکا؛ چمدان‌به‌دست و کوله‌به‌دوش در راه ابتلا

 

به‌رغم هشدارهای مکرر درباره احتمال انتشار هر چه بیشتر کوویدـ۱۹، میلیون‌ها مسافر هوایی در ایالات متحده به قصد جشن گرفتن جشن شکرگزاری کنار خانواده‌هایشان، راهی فرودگاه‌ها شده‌اند. گرچه تعداد مسافران هوایی جشن شکرگزاری امسال نصف شمار مسافران نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، اما همچنان و در بحبوحه هشدارها رقم بالایی است. تاکنون بیش از ۲۵۷ هزار نفر در ایالات متحده در پی ابتلا به کوویدـ۱۹ جان باخته‌اند. جشن شکرگزاری پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود.

 

بیت‌کوین در آستانه رکوردشکنی

 

بیت‌کوین روز سه‌شنبه برای اولین بار در سه سال گذشته، به ۱۹ هزار دلار رسید. پرطرفدارترین رمزارز جهان در سایه مشوق‌های مالی و مالیاتی برای مقابله با آسیب اقتصادی ناشی از همه‌گیری جهانی کرونا، تقاضا برای دارایی‌هایی که دستخوش تورم نمی‌شوند و پیش‌بینی رایج شدن رمز‌ارزها، در سال جاری حدود ۱۶۰ درصد افزایش ارزش داشته است.

 

هفت سال زندان برای نفت‌دزدها

 

دادگاهی در نیجریه شش خارجی و یک نیجریه‌ای را به جرم نفت‌دزدی به هفت سال زندان محکوم کرد. این افراد در سال ۲۰۱۷، حدود ۲۰۰۰ تن نفت خام را از محل بارگیری شرکت نفتی شل سرقت کرده بودند. نیجریه هشتمین صادرکننده نفت خام جهان است اما بخش بزرگی از نفت تولیدی‌اش را از لوله‌های انتقال یا کشتی‌ها به سرقت می‌برند.

 

صدف‌های ایرانی در دریای سرخ

 

به گزارش تلویزیون دولتی عربستان سعودی، گروه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پنج مین را که حوثی‌های یمن در دریای سرخ کار گذاشته بودند خنثی کرده است. این شبکه تلویزیونی با اشاره به این‌که مین‌ها از نوع «صدف» و ساخت ایران بودند، در ادامه افزود گروه ائتلاف در مجموع ۱۶۳ مین دریایی حوثی‌ها را از کار انداخته‌اند.

 

یک جنگ و دو مدعی پیروزی

 

دولت اتیوپی روز سه‌شنبه اعلام کرد در پی ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته دولت پیش از حمله به مکله، پایتخت تیگره، شمار زیادی از نیروهای شبه‌نظامی تیگره تسلیم شده‌اند و این روند ادامه دارد. این در حالی است که جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره نیز روز سه‌شنبه از انهدام لشکر ۲۱ نیروهای دولتی خبر داد و مدعی پیروزی در جنگ شد. هنوز صحت‌و‌سقم هیچ‌کدام مشخص نیست.

 

اتحادیه اروپا کمک به افغانستان را به برقراری آتش‌بس منوط کرد

 

جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه در نشست ژنو، خواهان آتش‌بس فوری در افغانستان شد و گفت هرگونه اقدام برای برقراری امارت اسلامی در افغانستان بر حمایت سیاسی و مالی اتحادیه اروپا از این کشور اثر می‌گذارد. بورل در ادامه افزود آتش‌بس نباید محصول روند صلح باشد، بلکه لازمه این روند است.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۵۹ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۵۹/۲ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۱۷۶ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

قول کمک سالانه ۲۲۷ میلیون دلاری بریتانیا به افغانستان

 

به گزارش رویترز، بریتانیا در نشست ژنو، که با حضور ۷۰ کشور و سازمان حقوق بشری برگزار شده است، وعده داد سالانه ۲۲۷ میلیون دلار به افغانستان کمک خواهد کرد. به‌رغم افزایش میزان کمک بریتانیا به افغانستان در مقایسه با نشست قبل، احتمال می‌رود به‌دلیل بحران کرونا و فشار اقتصادی، کمک‌های بین‌المللی به این کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. دولت آلمان نیز از تصمیم به اعطای کمک ۴۳۰ میلیون یورویی به افغانستان خبر داد و آن را مشروط به پایبندی این کشور به ادامه مذاکرات صلح و دیگر موارد  دانست.

 

نتانیاهو به‌زودی عازم بحرین می‌شود

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت به دعوت سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، «به‌زودی» به بحرین سفر می‌کند. نتانیاهو پس از تماس تلفنی با ولیعهد بحرین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما هر دو خوشحالیم میوه صلح برای مردم و کشورهایمان در چنین مدت کوتاهی به ثمر نشست.» اولین هیات بحرینی چهارشنبه گذشته از اسرائیل دیدار کرد.

 

لهستان همچنان از به‌ رسمیت شناختن بایدن طفره می‌رود

 

وزیر خارجه لهستان روز سه‌شنبه گفت این کشور پیش از به رسمیت شناختن بایدن به‌عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا، منتظر می‌ماند ببیند وضعیت سیاسی و قانونی در آمریکا چگونه پیش می‌رود. پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دولت محافظه‌کار لهستان را که روی رابطه‌اش با ترامپ حساب باز کرده بود در موقعیت ناخوشایندی قرار داده است.

 

چین از بریتانیا خواست از «ریاکاری» و «استانداردهای دوگانه» دست بردارد

 

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه‌شنبه در واکنش به گزارش‌های شش‌ماهه بریتانیا در مورد مستعمره سابقش، هنگ‌کنگ، از بریتانیا خواست «طرز فکر استعماری‌، ریاکاری و استانداردهای دوگانه‌اش» را کنار بگذارد. چین هنگ‌کنگ را قلمرو خود و هرگونه واکنش‌ به اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ را دخالت در امور داخلی‌ چین قلمداد می‌کند.

 

صف‌آرایی هزاران پلیس تایلندی مقابل معترضان

 

پلیس تایلند حدود ۶۰۰۰ مامور را برای مقابله با تظاهرات روز چهارشنبه مستقر می‌کند. معترضان خواهان تغییر قوانینی‌اند که به ماها واجیر، پادشاه این کشور، امکان می‌دهد ده‌ها میلیارد دلار دارایی و سرمایه‌های کشور را در اختیار داشته باشد. پلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد معترضان اجازه ندارند به شعاع ۱۵۰ متری اداره دارایی سلطنتی نزدیک‌ شوند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More