شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

تیم مجارستان در مسابقات جایزه بزرگ پاتیناژ (اسکیت نمایشی)؛ مسکو، روسیه (عکس از رویترز).

سرشاخ شدن ترکیه و اتحادیه اروپا؛ دیدار سرزده از کشتی باری

 

در پی به تفتیش محموله یک کشتی باری متعلق به ترکیه، دولت این کشور به اتحادیه اروپا اعتراض کرد. بنا بر گزارش‌ها، نیروهای آلمانی این کشتی را درآب‌های اطراف شبه‌جزیره پلوپونز یونان متوقف کردند و داخل آن را به ظن اینکه سلاح‌های غیرقانونی برای بردن به لیبی در آن جاساز شده است، بازرسی کردند. ترکیه می‌گوید این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه بوده است. وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرده است که مورد مشکوکی در کشتی مشاهده نشده است. رابطه ترکیه و اتحادیه اروپا اخیرا و در پی سفر اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، به شمال قبرس به تیرگی گراییده است.

 

کرونا در جهان؛ جهش بهای نفت

 

در پی انتشار خبرها مبنی بر اثربخشی بالا و موفقیت واکسن‌های کوویدـ۱۹ در جهان، بهای نفت، روز دوشنبه ۲ درصد افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت ۹۰ سنت بالا رفت و به ۴۵/۸۶ دلار رسید. شرکت آسترازنکا صبح روز دوشنبه اعلام کرد واکسن کرونای تولیدی آکسفورد، بسته به دفعات و میزان دوز تزریقی، می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد موثر باشد.

 

اعتراضات در لهستان؛ در صندوقچه پاندورا باز شد

 

اعتراضات در لهستان پس از گذشت یک ماه، همچنان ادامه دارد. روز دوشنبه معترضان با تجمع مقابل ساختمان وزارت آموزش در ورشو، پایتخت این کشور، خواستار دسترسی آزادانه به سقط جنین و آموزش همگانی شدند. بر اساس گزارش‌ها، پلیس با معترضان درگیر شده است و چند تن نیز بازداشت شده‌اند. اعتراضات در لهستان که ابتدا صرفا رای دادگاه عالی این کشور مبنی بر «ممنوعیت سقط جنین در موارد نقص مادرزادی» را نشانه گرفته بود، به سرعت به اعتراضات گسترده‌ ضدحکومتی بدل شد.

 

کرونا در استرالیا؛ پرواز به شرط واکسن

 

خطوط هواپیمایی استرالیایی کوآنتس اعلام کرد که پس از آغاز واکسیناسیون کوویدـ۱۹ در جهان، ارائه گواهی واکسینه برای مسافران پروازهای این خطوط هواپیمایی، ضروری خواهد بود. آلن جویس، مدیرعامل اجرایی کوآنتس، اظهار امیدواری کرد که باقی خطوط هواپیمایی نیز همین رویه را در پیش بگیرند. خطوط هواپیمایی کوآنتس از آغاز همه‌گیری کوویدـ۱۹ در جهان حدود ۱/۴۶ میلیارد دلار خسارت دیده است. تاکنون حدود ۲۸ هزار نفر در استرالیا به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۹۰۰ تن نیز جان باخته‌اند.

 

کرونا در جهان؛ کریسمس سوت‌وکور ۲۰۲۰

 

نزدیک به یک ماه مانده به ۲۵ دسامبر و جشن بزرگ کریسمس، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بهترین راه برای جلوگیری از انتشار کوویدـ۱۹ این است که افراد، کریسمس امسال، از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند. تاکنون نزدیک به ۵۸/۷۲ میلیون نفر در جهان به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و نزدیک به یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۳۶۷ تن نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

پرونده فرودگاه قطر؛ محکومیت برای بازرسی موشکافانه

 

دادستانی عمومی قطر از محکومیت چند کارمند فرودگاه حمد دوحه، پایتخت قطر، خبر داد. این کارمندان ممکن است به سه سال حبس محکوم شوند. بنا بر گزارش‌ها، این کارمندان در تفتیش بدنی مسافران زن پرواز دوحه-سیدنی زیاده‌روی به خرج داده بودند. اقدامی که اعتراض چند مسافر زن استرالیایی را برانگیخت و در نهایت، دولت قطر را مجبور به عذرخواهی از دولت استرالیا کرد. مقام‌های قطر همواره گفته‌اند بازرسی بدنی انجام‌شده تنها برای پیدا کردن مادر نوزاد تازه‌متولدشده‌ای بود که در دستشویی فرودگاه رها شده بود.

 

کرونا در چین؛ یک‌کاسه کردن انبوه موارد مشکوک برای تست‌گیری

 

در پی ابتلای چند کارمند فرودگاه پودونگ شانگهای به کوویدـ۱۹، طی یک شب تا صبح، از شانزده هزار تن از کارکنان این فرودگاه تست کرونا گرفته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که فضای کافی برای صف بستن این کارمندان وجود نداشته است و آزمایش کرونا در شرایطی شلوغ و پرتنش گرفته شده است. بنا بر آمار رسمی چین تاکنون ۹۲ هزار تن در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تنها ۴۷۰۰ تن در این کشور، زادگاه بزرگترین همه‌گیری قرن اخیر، جان باخته‌اند.

 

کرونا در عربستان سعودی؛ واکسن مجانی است

 

وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که واکسن کوویدـ۱۹ برای تمامی شهروندان عربستان سعودی رایگان است. پیش‌تر پادشاه این کشور در اجلاس سران گروه۲۰، خواستار دسترسی برابر کشورها به واکسن کرونا شده بود. تاکنون بیش از ۳۵۵ هزار نفر در عربستان سعودی به کوویدـ۱۹ مبتلا شده‌اند و نزدیک به ۶ هزار تن نیز جان باخته‌اند.

 

داستان دنباله‌دار عروس داعش؛ اما و اگرها ادامه دارد

 

دادگاه عالی بریتانیا اعلام کرد که شمیمه بیگم، معروف به عروس داعش، که پنج سال پیش بریتانیا را ترک کرده بود تا به داعش بپیوندد، همچنان تهدیدی جدی برای امنیت ملی محسوب می‌شود و شهروندی بریتانیایی او نباید به او بازگردانده شود. شمیمه بیگم ۲۰ ساله که در بریتانیا از والدین بنگلادشی زاده شد، پیش‌تر و در پی پیوستن به داعش، سلب تابعیت شده بود. او حق بازگشت به این کشور را نیز ندارد.

 

خاک خونین افغانستان؛ جان کودکان اسباب‌بازی است

 

بر اساس صندوق نجات کودکان، طی چهارده سال، از  ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۲۶ هزار کودک در افغانستان کشته یا دچار نقص عضو دائم شده‌اند. بیش از دو سوم قربانیان پسربچه بوده‌اند. تنش‌ها در افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور و برقراری مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا شدت گرفته است.

 

کرونا به مهاجران بازداشتی در بحرین هم رسید

 

وزارت کشور بحرین روز دوشنبه اعلام کرد تعدادی از زنانی که به‌دلیل تخلف‌‌های مرتبط به ویزا در بازداشت‌اند به کرونا مبتلا شده‌اند و اطمینان داد اقدام‌های درمانی و احتیاطی لازم به عمل آمده است. مقام‌های بحرینی پیش‌تر به شیوع کرونا در بازداشتگاه‌ها اشاره‌ای نکرده بودند. این کشور به دلیل وضعیت زندان‌هایش سال‌هاست زیر فشار سازمان‌های حقوق بشری قرار دارد.  

 

حلقه محدودیت‌های آمریکا برای شرکت‌های چینی تنگ‌تر می‌شود

 

به گزارش رویترز، دولت ترامپ قصد دارد فهرست ۸۹ شرکت چینی را که به نهادهای نظامی چین مرتبطند اعلام و فروش برخی محصولات و فناوری‌های آمریکا به آن‌ها را محدود کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش گفت چین با محدودسازی شرکت‌های چینی مقابله می‌کند و این اقدام آمریکا ناقض اصل رقابت در بازار و قواعد بین‌المللی بازرگانی و سرمایه‌گذاری است.

 

کرونا و قرنطینه هم حریف گازهای گلخانه‌ای نشد

 

سازمان جهانی هواشناسی روز دوشنبه اعلام کرد تراکم گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۱۹ رکورد تازه‌ای ثبت کرد و در سال جاری، به‌رغم پیش‌بینی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌دلیل همه‌گیری کرونا و قرنطینه، همچنان رو به افزایش است. در خبرنامه این سازمان آمده است تاثیر کاهش مقطعی تولید کربن در سال ۲۰۲۰ در حد نوسان‌های معمول سالانه بوده است.

 

گام بزرگ امارات در مسیر افزایش ظرفیت تولید نفت

 

سهیل المزروعی، وزیر نیروی امارات متحده عربی، روز دوشنبه گفت جدیدترین اکتشاف‌های نفتی این کشور در راستای تلاش‌های شرکت ملی نفت ابوظبی برای افزایش ظرفیت تولید به ۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ بوده است. امارات متحده عربی روز گذشته از کشف یک میدان نفتی با ذخیره ۲ میلیارد بشکه نفت متعارف و ۲۲ میلیارد بشکه نفت نامتعارف خبر داد. 

 

معترضان کوتاه نیامدند، پلیس بلاروس ۳۴۵ نفر را بازداشت کرد

 

وزارت کشور بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان اعتراض‌های ضد‌دولتی روز گذشته، پلیس ۳۴۵ نفر را بازداشت کرده است. هزاران نفر روز یکشنبه به خیابان‌های مینسک، پایتخت بلاروس، آمدند و پلیس برای متفرق کردنشان به استفاده از بمب صوتی متوسل شد. اعتراض‌های سراسری به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس از ماه اوت تاکنون همچنان ادامه دارد.

 

بریتانیا برای واکسیناسیون کرونا آماده می‌شود

 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد این کشور تزریق واکسن کرونا را پیش از کریسمس آغاز می‌کند و توزیع گسترده واکسن هم‌زمان با آغاز سال نو خواهد بود. او در ادامه ابراز امیدواری کرد در ماه آوریل زندگی به روال عادی بازگردد. پیش از سخنان هنکاک، شرکت آسترازنکا هم از تاثیر ۹۰ درصدی واکسن آکسفورد خبر داد.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۵۸/۵ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۵۸/۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۲۷۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

دریاسالار آمریکایی به تایوان رفت، چین خط‌و‌نشان کشید

 

وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد این کشور سفر دریاسالار نیروی دریایی آمریکا به تایوان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و با هرگونه رابطه نظامی میان واشینگتن و تایپه «قاطعانه مخالف است». دولت ترامپ با فروش تسلیحات جدید، بیش از پیش از تایوان حمایت می‌کند، اقدامی که زنگ خطر را برای چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند به صدا درآورده است.

 

آسترازنکا از تاثیر ۹۰ درصدی واکسن کرونای آکسفورد خبر داد

 

شرکت آسترازنکا روز دوشنبه اعلام کرد واکسن کرونای تولیدی آکسفورد می‌تواند بدون عوارض جانبی جدی، تا ۹۰ درصد موثر باشد. تزریق نیم‌دوز این واکسن و سپس، یک دوز کامل به فاصله یک ماه حدود ۹۰ درصد در پیشگیری از کرونا موثر بوده است. تزریق دو دوز کامل به فاصله یک ماه نیز تاثیر ۶۲ درصدی نشان داده است.

 

ویرانی فرودگاه آکسوم در پی حمله نیروهای تیگره

 

به گزارش رویترز، نیروهای جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره فرودگاه آکسوم در شمال اتیوپی را تخریب کرده‌اند. این اقدام در حالی صورت گرفته است که نیروهای فدرال اتیوپی به آن‌ها مهلتی سه‌روزه داده بودند تا تسلیم شوند. رهبر جبهه آزادی‌بخش به رویترز گفت این اولتیماتوم پوششی برای نیروهای دولت بوده است تا پس از «شکست در سه جبهه» تجدید قوا کنند. دولت اتیوپی نیز اعلام کرده است که بخش اعظم منطقه تیگره به تصرف نیروهای فدرال درآمده است.

 

 

سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان سعودی

 

به‌ گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه در سفری محرمانه به عربستان سعودی، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کرده است. این خبر ابتدا از  رادیو سراسری کان و رادیو ارتش اسرائیل پخش شد. در حالی که وزارت خارجه عربستان سعودی دیدار نتانیاهو و محمد بن‌سلمان را تکذیب کرده است، یک وزیر اسرائیلی گفته است که این دیدار روی داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More