شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

مردی همراه فرزندش در خیابان سیلاب‌گرفته پس از طوفان وامکو؛ استان ریزال، فیلیپین (عکس از رویترز).

سایه سنگین چین بر اقتصاد دنیا؛ امضای پیمان جدید

 

پانزده کشور آسیا و اقیانوسیه پیمان «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» را امضا کردند. این توافق بر کاهش تعرفه‌ها متمرکز است و کشورهای امضاکننده آن امیدوارند که این قرارداد بتواند تا اندازه‌ای از فشارهای اقتصادی ناشی از شیوع کوویدـ۱۹ بکاهد. پانزده کشور عضو این پیمان متشکل از ده کشور جنوب‌شرقی آسیا، به اضافه چین، کره جنوبی، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا هستند. برخی کارشناسان بر این باورند که این توافق تنها دست چین را برای بلندپروازی اقتصادی هر چه بیشتر، باز می‌گذارد.

 

کرونا در جهان؛ خروار خروار می‌آید و مثقال مثقال می‌رود

 

نتایج اولیه یک پژوهش در بریتانیا بر روی ۲۰۰ فرد بهبودیافته از کوویدـ۱۹ نشان می‌‌دهد که بیش از ۷۰ درصد این داوطلبان همچنان پس از گذشت چهار ماه از ابتلا، با آسیب‌ و اختلال عملکرد در اعضایی چون قلب، ریه‌، کبد و لوزالمعده مواجه‌اند. این داوطلبان همگی در گروه کم‌ریسک قرار می‌گیرند. یعنی گروهی که جوان هستند و سابقه بیماری زمینه‌ای نیز ندارند. پژوهشگران پیش‌تر نیز درباره عوارض دیرپای کوویدـ۱۹ مانند تنگی نفس، کوفتگی و  اختلال در حافظه و تمرکز هشدار داده بودند.

 

سفر اردوغان به قبرس شمالی؛ تلاش برای دو نیم کردن جزیره

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، در سفری به قبرس شمالی گفت که ترکیه و قبرس شمالی، اسیر دست بازی‌های دیپلماتیک نمی‌شوند و صلح و ثبات تنها در صورتی در جزیره قبرس حکمفرما می‌شود که این دو کشور، سهم بحق خود از قلمرو این جزیره را دریافت کنند. استقلال جمهوری خودخوانده قبرس شمالی که اکثرا ترک‌نشین است، تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده است و جامعه بین‌الملل، شمال قبرس را تنها به عنوان بخشی از کشور قبرس به رسمیت می‌شناسد. نیکوس آناستاسیادس، رییس‌جمهور قبرس، از سفر اردوغان به قبرس شمالی به شدت انتقاد کرده است.

 

ترک برداشتن شاخ آفریقا؛ آمریکا محکوم کرد

 

یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه ایالات متحده در امور آفریقا، حمله جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره به اریتره را محکوم کرد و خواهان برقراری فوری صلح، حفاظت از جان غیرنظامیان و کاهش تنش در منطقه شد. رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره، پیش‌تر از بمباران فرودگاه اسمره، پایتخت اریتره و درگیری با نیروهای نظامی این کشور خبر داده بود. درگیری‌ها در اتیوپی و کشانده شدن تنش به کشورهای همسایه، به نگرانی‌ها از  بر هم خوردن ثبات در منطقه شاخ آفریقا دامن زده است.

 

 

همکاری ناسا و اسپیس‌ایکس؛ پرتاب دوباره

 

فضاپیمای دراگون شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، یکشنبه چهار فضانورد را برای اقامتی حدودا شش‌ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد. این فضاپیما ۱۹:۲۷ به وقت محلی از سکوی مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا در آمریکا، پرتاب خواهد شد و پس از ۲۷ ساعت به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رسید. این دومین دور همکاری ناسا و اسپیس‌ایکس است. اسپیس‌ایکس، متعلق به ایلان ماسک، غول فناوری و صاحب شرکت خودروسازی تسلا است.

 

مسابقات فرمول‌یک؛ فرمول جادویی همیلتون برای شماره یک بودن

 

لوییس همیلتون بریتانیایی، راننده ۳۵ ساله تیم مرسدس، با کسب مقام نخست در مسابقات فرمول‌یک استانبول، برای هفتمین بار قهرمان این مسابقات در جهان شد. این دور از مسابقات فرمول‌یک به دلیل شیوع کوویدـ۱۹ بدون تماشاچی برگزار شد.

 

کرونا در جهان؛ واکسن می‌آید و نیمی از موارد ابتلا می‌رود

 

اوغور شاهین، از بنیان‌گذاران شرکت بیون‌تک، در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت که واکسن احتمالی فایزر و بیون‌تک، می‌تواند شمار موارد ابتلا به کوویدـ۱۹، بزرگترین همه‌گیری قرن اخیر در جهان را به «نصف» برساند. شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیون‌تک، هفته گذشته از اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی واکسن مشترکشان خبر دادند.

 

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ ترامپ می‌پذیرد اما زیر بار نمی‌رود

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده، در توییتی، برای اولین بار به پیروزی جو بایدن، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، اقرار کرد اما نوشت که بایدن در انتخاباتی آمیخته به تقلب به ریاست‌جمهوری ایالات متحده رسیده است. شرکت توییتر پیش‌تر اعلام کرده بود که به محض ورود بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، ترامپ تمامی امتیازات ویژه خود به عنوان یک چهره سیاسی را از دست می‌دهد و محدودیت‌هایی که برای حساب سایر کاربران وجود دارد، بر حساب کاربری او نیز اعمال خواهد شد.

 

خاموشی ستاره بالیوود؛ سومیترا چاترجی درگذشت

 

سومیترا چاترجی، ستاره سرشناس سینمای هند، در پی ابتلا به کوویدـ۱۹ درگذشت. چاترجی هنگام مرگ  ۸۵ سال داشت و  صاحب کارنامه هنری شصت ساله بود. این بازیگر پرکار که در بیش از ۳۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرده بود، همچنین بازیگر تئاتر، نمایشنامه‌نویس و شاعر زبردستی نیز بود.

 

اعتراضات در پرو؛ مانوئل مرینو استعفا کرد

 

در آستانه استیضاح مارتین ویسکارا، رییس‌جمهور پرو، و شعله‌ور شدن اعتراضات خیابانی در لیما، پایتخت این کشور، مانوئل مرینو، رییس‌جمهور موقت پرو، ناچار به استعفا شد. این اعتراضات روز شنبه دو کشته و چندین زخمی بر جای گذاشت. مرینو که سخنگوی پارلمان است، در غیاب  ویسکارا، زمامداری کشور را به عهده گرفته بود. اتهامات ویسکارا تخلفات مالی و رشوه‌خواری اعلام شده است. او همواره این اتهامات را رد کرده است. ثبات سیاسی در پرو، در پی زیان‌های اقتصادی هنگفت ناشی از شیوع کوویدـ۱۹ در این کشور، بیش از پیش متزلزل شده است.

 

درگیری در اتیوپی سیل پناهجویان را به سوی سودان سرازیر کرد

 

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، شمار افرادی که از درگیری در شمال اتیوپی به سودان گریخته‌اند به دست‌کم ۲۰ هزار نفر رسیده است. نهادهای محلی و سازمان ملل در تلاش‌اند به پناهجویانی که شمار آن‌ها رو به افزایش است و دست‌خالی و بدون هیچ آذوقه‌ای از راه می‌رسند کمک کنند. از ۴ نوامبر، منطقه تیگره در اتیوپی صحنه درگیری میان نیروهای دولتی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره بوده است.

 

حزب کارگر بریتانیا خواستار سانسور فوری مطالب ضد‌واکسن شد

 

حزب کارگر بریتانیا از دولت خواست پیش از آغاز توزیع واکسن کووید‌ـ‌۱۹، قانونی اضطراری تصویب کند تا جلوی گردش اطلاعات غلط خطرناک در مورد واکسن گرفته شود. کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، خواستار جریمه مالی و مجازات کیفری آن دسته از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی شد که در سانسور پست‌های با محتوای ضد‌واکسن کوتاهی می‌کنند.

 

امارات شرایط دریافت «ویزای طلایی» را تسهیل می‌کند

 

حاکم دبی روز یکشنبه اعلام کرد امارات متحده عربی برای برخی صاحبان مشاغل و متخصصان تحصیل‌کرده «ویزای طلایی» صادر می‌کند که به آن‌ها اجازه اقامت ده‌ساله می‌دهد. بر این اساس، تمام دارندگان مدرک دکتری، پزشکان و همچنین فارغ‌التحصیلان مهندسی کامپیوتر، برنامه‌نویسی، برق، زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) و هوش مصنوعی واجد شرایط دریافت ویزای طلایی‌اند.

 

پلیس بلاروس ده‌ها معترض را دستگیر کرد

 

در ادامه تجمع‌های اعتراضی علیه الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، پلیس این کشور روز یکشنبه ده‌ها معترض را دستگیر کرد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرده است. مرگ یک معترض ۳۱ ساله‌ در اثر ضرب‌و‌شتم نیروهای امنیتی آتش اعتراض‌های خیابانی را دوباره شعله‌ور کرده است.

 

دود و غبار سمی شمال هند را در خود خفه کرد

 

یک روز پس از جشن دیوالی، صدها میلیون نفر در شمال هند در هوایی مسموم از خواب بیدار شدند. پایتخت هند در مه غلیظی فرو رفته است که میزان آلودگی‌اش ۹ برابر شاخصی است که سازمان بهداشت جهانی بی‌خطر می‌داند. شرکت‌کنندگان در دیوالی با نقض ممنوعیت فروش و استفاده از ترقه و وسایل آتش‌بازی، اهالی شمال هند را گرفتار تنگی‌نفس و سوزش چشم کردند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به آستانه ۵۴ میلیون نفر رسید

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۵۳/۹ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۸۳۲ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تشکیل بزرگ‌ترین اتحادیه تجارت آزاد جهان در غیبت آمریکا

 

پانزده اقتصاد آسیا‌ـ‌اقیانوسیه روز یکشنبه بدون حضور آمریکا، بزرگ‌ترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را تشکیل دادند. با امضای قرارداد همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای در نشست هانوی، جای پای چین به‌عنوان شریک تجاری کشورهای جنوب شرق آسیا، کره جنوبی و ژاپن محکم‌تر می‌شود و برای هدایت و سامان‌دهی قوانین تجارت منطقه‌ای در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد.

 

اریتره هم به تیگره لشکر کشید

 

رهبر جبهه آزادی‌بخش خلق تیگره در اتیوپی با تایید گزارش‌ها، به رویترز گفت فرودگاه اسمره، پایتخت اریتره، را بمباران کرده‌اند. او در ادامه افزود در چند روز گذشته، نیروهایش در «چند جبهه» جنگیده‌اند و علاوه بر نیروهای دولتی اتیوپی، با «۱۶ لشکر» ارتش اریتره درگیرند. دولت اریتره هرگونه دخالت در درگیری‌های تیگره را تکذیب کرده است.

 

فیلیپین گرفتار بدترین سیل ۴۵ سال اخیر

 

بنا بر اعلام مقام‌های دولتی فیلیپین، شمار کشته‌های مرگبارترین طوفان سال در فیلیپین به ۶۷ نفر رسید، طوفانی که به بدترین سیل ۴۵ سال گذشته منجر شد و بسیاری از نواحی شمالی این کشور را زیر آب برد. هنوز ۱۲ نفر مفقودند و طوفان وامکو به حدود ۲۶ هزار خانه آسیب زده است. این بیست‌و‌یکمین طوفانی است که در سال جاری به فیلیپین رسیده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More