شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ استفاده از خرس‌های عروسکی برای حفظ فاصله اجتماعی در رستورانی در مکزیک

مربی تیم السد قطر به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شد

 

مربی تیم السد قطر، ژاوی هرناندز، روز شنبه اعلام کرد پاسخ آزمایش کرونایش مثبت بوده است اما علائم بیماری در او بروز نکرده است. این بازیکن پیشین تیم ملی اسپانیا و هافبک میانی باشگاه بارسلونا، که قراردادش با این باشگاه قطری را در اوایل ماه جاری میلادی تمدید کرده است، گفت خود را قرنطینه می‌کند. این در حالی است که تیم السد دارد خود را برای مسابقه روز یکشنبه آماده می‌کند. این اولین مسابقه این تیم پس از تعلیق مسابقات لیگ ستارگان قطر به‌دلیل همه‌گیری جهانی کووید‌ـ‌۱۹ است.

 

لهستان پیمان منع خشونت علیه زنان را رد می‌کند

 

یک مقام دولتی لهستان روز شنبه گفت این کشور باید پیمان اروپایی مبارزه با خشونت علیه زنان را رد کند، زیرا برخی قسمت‌های آن در تضاد با قانون اساسی کشور است. لهستان در سال ۲۰۱۵، در دولت قبلی، توافق‌نامه استانبول شورای اروپا برای منع خشونت علیه زنان را امضا کرد. حزب حاکم فعلی، که پنج سال پیش بر سر قدرت آمد، وعده داده است از ارزش‌های سنتی خانواده در این کشور محافظت می‌کند و اعلام کرده است احتمال دارد ورشو از این پیمان خارج شود، زیرا قوانین داخلی کشور در محافظت از زنان کارآمدترند.

 

رکوردشکنی شمار روزانه ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در کره جنوبی

 

کره جنوبی روز شنبه اعلام کرد شمار موارد ابتلا در شبانه‌روز گذشته، در دومین روز پیاپی، رکوردشکنی کرد و با افزایش ۱۱۳ نفر، آمار رسمی مبتلایان به ۱۴ هزار و ۹۲ نفر رسید. از آغاز همه‌گیری جهانی، ۲۹۸ نفر در این کشور جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. مقام‌های کره‌ای هشدار داده‌اند سیر صعودی ابتلا می‌تواند ادامه‌دار باشد زیرا مسافران ناقل همچنان وارد خاک این کشور می‌شوند.

 

گوگل در پی قبضه بازاری که چین به آن چشم دارد

 

گوگل در همکاری با مهم‌ترین شرکت فناوری هند، درصدد است تا کاربران هندی تلفن‌های هوشمند را جذب کند، اقدامی نگران‌کننده برای شرکت‌های چینی که مدت‌هاست بازار دومین کشور پرجمعیت جهان در اختیار داشته‌اند. گوگل هفته گذشته اعلام کرد ۴/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند تا یک تلفن هوشمند ارزان‌قیمت برای بازار هندوستان تولید کند.

 

ترامپ گاهی از توییت‌هایش پشیمان می‌شود

 

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد گفت گاهی از توییت‌ها و بازنشر توییت‌ها پشیمان شده است. او گفت برخلاف گذشته که این امکان را داشتی تا در نامه‌ای که نوشته‌ای تجدیدنظر کنی، در توییتر ممکن است مطلبی بنویسی و حس کنی خوب است و بعد مدام تلفن بزنند و بپرسند واقعا تو این حرف را زدی؟ به عقیده او، دردسر اصلی بازنشر توییت‌هاست، مطلبی را می‌بینی که خوب به نظر می‌رسد و در موردش بررسی نمی‌کنی و آن‌جاست که به دردسر می‌افتی.

 

چاقی خطر کووید‌ـ‌۱۹ را تشدید می‌کند

 

بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد چاقی یا اضافه وزن خطر وخامت بیماری یا مرگ در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را بیشتر می‌کند و هرچه وزن بالاتر باشد، احتمال نیاز فرد به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیشتر می‌شود. شواهد فعلی حاکی از آن است که کاهش وزن می‌تواند به کاهش وخامت علائم کووید‌ـ‌۱۹ و خطر مرگ فرد مبتلا کمک کند.

 

اعتراض‌ها در شرق روسیه وارد هفته سوم شد

 

هزاران نفر در شهر خاباروفسک در شرق روسیه روز شنبه، در سومین آخر‌هفته متوالی، در اعتراض به بازداشت فرماندار منطقه، سرگئی فورگال، تظاهرات کردند. فورگال به اتهام قتل دستگیر شده است، اتهامی که او همواره رد کرده است. حامیان فرماندار خاباروفسک معتقدند بازداشت او انگیزه‌های سیاسی داشته است. اهالی خاباروفسک در شعارهایشان خواستار استعفای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، شدند. مقام‌های شهر برآورد می‌‌کنند ۶۵۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کردند اما رسانه‌های محلی تعداد معترضان را تا ۲۰ هزار نفر تخمین می‌زنند.

 

اوکراین بالاترین شمار روزانه ابتلا به کرونا در یک ماه گذشته را ثبت کرد

 

وزیر بهداشت اوکراین روز شنبه اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته، ۱۱۰۶ مورد جدید به شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ افزوده شده است که رقمی بی‌سابقه در یک ماه گذشته بوده است. در پی تسهیل تدریجی محدودیت‌ها، شمار روزانه موارد جدید ابتلا در این کشور سیر صعودی داشته است. بنا بر آمار رسمی، تاکنون ۶۳ هزار و ۹۲۹ نفر در این کشور به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۵۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۳۵ هزار و ۴۹۷ بهبود پیدا کرده‌اند.

 

نخست‌وزیر سنگاپور به‌دلیل بحران کرونا، بازنشستگی‌اش را به تعویق انداخت

 

نخست‌وزیر سنگاپور، لی هسین لونگ، در پی پیروزی در انتخابات این ماه، اعضای کابینه را اعلام کرد، فهرستی که تغییر چندانی نداشته است. او در ادامه اعلام کرد احتمال دارد به‌دلیل بحران شیوع کرونا، برنامه‌ بازنشستگی‌اش را به تعویق بیندازد. معاون او، هنگ سویی کیت، که انتظار می‌رفت جانشین او شود، همچنان سکان‌دار وزارت دارایی باقی ماند. لی ۶۸ ساله گفت: «ما در بحران این عصر به سر می‌بریم… بنابراین بسیاری از همکارانم را که در این مبارزه با کووید‌ـ‌۱۹ مشارکت دارند ابقا کرده‌ام.» او در ادامه افزود به‌دلیل این بحران، ممکن است کناره‌گیری‌اش از قدرت را تا ۷۰ سالگی‌اش به تعویق بیندازد.

 

حدود ۶۰۰۰ نفر دیگر به شمار مبتلایان به کرونا در روسیه افزوده شد

 

مقام‌های بهداشت و سلامت روسیه روز شنبه گزارش دادند که در شبانه‌روز گذشته، ۵۸۷۱ نفر دیگر به شمار مبتلایان افزوده شد و ۱۴۶ نفر در اثر ابتلا به این بیماری حاد تنفسی جان خود را از دست دادند. بنا بر آمار رسمی، شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در روسیه به ۸۰۶ هزار و ۷۲۰ مورد رسیده است، ۱۳ هزار و ۱۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۵۹۷ هزار و ۱۴۰ نفر بهبود پیدا کرده‌اند.

 

پژوهشگر چینی پناهنده به کنسولگری چین در سانفرانسیسکو دستگیر شد

 

با افزایش تنش‌ها بین چین و آمریکا، یک پژوهشگر چینی که در کنسولگری چین در سانفرانسیسکو مخفی شده بود دستگیر شد. گفته می‌شود جوآن تانگ عضو ارتش چین است و به‌عنوان پژوهشگر در دانشگاه کالیفرنیا کار می‌کرد. بر اساس مدارک دادگاه، او افسر نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین است و در درخواست ویزایش اطلاعات کذب و جعلی وارد کرده بود.

 

ترکیه واکنش یونان به برگزاری نماز در ایاصوفیه را محکوم کرد

 

وزارت خارجه ترکیه روز شنبه، سخنان مقام‌های یونانی و تجمع اعتراضی در یونان را که با سوزاندن پرچم ترکیه همراه بود محکوم کرد. این اتفاق در پی آن صورت گرفت که پس از حدود ۹۰ سال، اولین نماز در ایاصوفیه در استانبول برگزار شد. در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، حامی آکسوی، آمده است: «یونان به بهانه واکنش به بازگشایی مسجد ایاصوفیه به روی نمازگزاران، بار دیگر دشمنی‌اش با اسلام و ترکیه را نشان داد.»

 

رکوردشکنی افزایش آمار ابتلا به کرونا در سراسر جهان

 

در هفته گذشته، شمار روزانه ابتلا به کرونا در تقریبا ۴۰ کشور جهان رکوردشکنی کرده و در مقایسه با هفته پیش، افزایشی دو برابری داشته است. آمار ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ نه تنها در آمریکا، برزیل و هند، که کانون‌های شیوع این بیماری‌اند، بلکه در استرالیا، ژاپن، هنگ‌کنگ، بولیوی، سودان، اتیوپی، بلغارستان، بلژیک، ازبکستان، اسرائیل و سایر کشورها نیز رو به افزایش بوده است. بسیاری از کشورها، به‌خصوص کشورهایی که مقررات اولیه قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را تسهیل کرده‌اند، با اوج موج دوم شیوع مواجه‌اند.

 

یک مرد سنگاپوری به اتهام جاسوسی برای چین در آمریکا مجرم شناخته شد

 

بنا بر اعلام دادستانی آمریکا، یک مرد سنگاپوری ساکن واشینگتن به اتهام جاسوسی برای کشوری خارجی مجرم شناخته شد. جون وی یو حدود پنج سال بود که برای سازمان اطلاعات چین کار می‌کرد و آمریکایی‌هایی را که به اطلاعات حساس دسترسی داشتند از طریق اینترنت استخدام می‌کرد تا گزارش‌هایی بنویسند و او مستقیم به پکن می‌فرستاد.

 

با پایان مهلت تعطیلی، ماموران آمریکایی وارد کنسولگری چین در هیوستون شدند

 

ماموران فدرال ایالات متحده آمریکا بعدازظهر جمعه، وارد ساختمان کنسولگری چین در هیوستون شدند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مقام‌های آمریکایی مدعی شدند این کنسولگری بخشی از برنامه جاسوسی چین با استفاده از مکان‌های دیپلماتیکش در آمریکاست و دستور به تعطیلی آن دادند. مقام‌های آمریکایی روز جمعه اعلام کردند پای این کنسولگری در جریان تحقیق در مورد جعل و تقلب در یک موسسه پژوهشی تگزاس به میان آمده است و مقام‌های کنسولگری چین به‌طور مستقیم با پژوهشگران این موسسه در تماس بوده‌اند و آن‌ها را راهنمایی کرده‌اند چه اطلاعاتی جمع‌آوری کنند.

 

بهبود افراد جوان و سالم مبتلا به نوع خفیف کووید‌ـ‌۱۹ هم هفته‌ها طول می‌کشد

 

بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، افراد جوان و سالمی که حتی به نوع خفیفی از کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند هفته‌ها طول می‌کشد تا سلامت کامل خود را به دست آورند و گزارش‌ شده است حدود یک‌پنجم بیماران زیر ۳۵ سال تا ۲۱ روز پس از اعلام نتیجه مثبت آزمایش نیز بهبود نیافته‌اند.

 

آمار ابتلا به کرونا در استرالیا همچنان رو به افزایش است

 

آمار موارد جدید ابتلا به کرونا در ایالت ویکتوریا در استرالیا رو به افزایش است و مقام‌های این کشور برای مهار موج دوم ابتلا و محافظت از سالمندان، دستورالعمل‌های تازه‌ای صادر کرده‌اند. ویکتوریا دومین ایالت پرجمعیت استرالیاست و ۳۵۷ مورد جدید ابتلا و ۵ مورد مرگ‌و‌میر را در شبانه‌روز گذشته ثبت کرده است.

 

برقراری تدابیر امنیتی بیرون کنسولگری آمریکا در چین

 

در حالی‌که کارکنان کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو در چین آماده می‌شوند آن را ترک کنند، تدابیر امنیتی شدید بیرون کنسولگری برقرار شده است. این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که چین در واکنش به تعطیلی کنسولگری این کشور در هیوستون آمریکا، دستور به تعطیلی کنسولگری ایالات متحده آمریکا در چنگدو داد. این تعطیلی‌های تلافی‌جویانه روابط میان این دو اقتصاد بزرگ جهان را دچار تنش کرده است.

 

کرونا پس از سه ماه به ویتنام بازگشت

 

با مشاهده اولین مورد محلی کووید‌ـ‌۱۹ پس از سه ماه، ویتنام به وضعیت هشدار بازگشت. به‌دلیل اعمال مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه و برنامه آزمایش فراگیر، آمار مبتلایان در ویتنام از ۴۱۵ مورد فراتر نرفته و هیچ مورد مرگ‌و‌میری در اثر ابتلا به کووید‌‌-‌۱۹ در این کشور گزارش نشده است. در ۱۰۰ روز گذشته، هیچ مورد انتقال محلی گزارش نشده بود، اما روز جمعه، با مثبت شدن آزمایش کووید‌ـ‌۱۹ مردی ۵۷ ساله در شهر توریستی دانانگ، ۵۰ نفر از افرادی که با او در تماس بوده‌اند قرنطینه شدند.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از مرز ۱۵/۸ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر آخرین آمار رسمی، بیش از ۱۵/۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۳۸ هزار و ۲۷۱ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. از زمان شناسایی اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه درگیر این بیماری بوده‌اند و اکنون، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More