شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

کانیتا تانگناک ۳۲ ساله با آرایش زامبی، بازار فروش آنلاین لباس‌های افراد درگذشته را قبضه کرده است؛ بانکوک، تایلند (عکس از رویترز).

کرونا در بریتانیا؛ پیوستن به صف همسایگان خانه‌نشین

 

در پی اعلام قرنطینه سراسری مجدد در چند کشور اروپایی، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از اعمال دومین قرنطینه سراسری در این کشور از پنج‌شنبه پانزدهم آبان‌ماه خبر داد. در دور جدید قرنطینه در بریتانیا، تمام فروشگاه‌ها به‌جز مغازه‌های مایحتاج ضروری، بسته خواهد شد. اما مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل نمی‌شود. قرنطینه جدید، تا اول ماه دسامبر سال جاری میلادی ادامه دارد . تاکنون بیش از یک میلیون مورد ابتلا به کووید-۱۹ در بریتانیا به ثبت رسیده است.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری ساحل عاج؛ امید به آینده‌ای نامعلوم

 

رای‌گیری برای انتخاب رییس‌جمهور در ساحل عاج در حالی به پایان رسید که رهبران احزاب مخالف دولت، خواهان تحریم انتخابات شده بودند واز مردم خواسته بودند به نامزدی الحسن واتارا، رییس‌جمهور فعلی این کشور، آن هم برای سومین بار متوالی، اعتراض کنند. دوره ریاست‌جمهوری در ساحل عاج ۵ ساله است و بنا بر قانون اساسی، واتارا عملا نمی‌توانسته بیش از دو دوره پیاپی، نامزد ریاست‌جمهوری شود.

 

خاک ناآرام خون‌آلود فرانسه؛ شلیک به یک کشیش در لیون

 

در فرانسه و در پی قتل ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ که کاریکاتوری از پیامبر اسلام را هنگام تدریس مبحث آزادی بیان به شاگردانش نشان داده بود، و به دنبال آن، قتل سه نفر دیگر در کلیسایی در شهر نیس ، شنبه دهم آبان‌ماه، کشیشی ارتدوکس با تابعیت یونانی در لیون نیز، با شلیک گلوله زخمی شد. پلیس از بازداشت یک مظنون خبر داده است.

 

کرونا در اتریش؛ دومین قرنطینه سراسری

 

با افزایش آمار ابتلا به کووید-۱۹ به بیش از ۵ هزار مورد در روز، زباستیان کورتس، صدراعظم اتریش از اجرای دومین قرنطینه سراسری در این کشور از سه‌شنبه، سیزدهم آبان‌ماه خبر داد. کورتس گفت که از ساعت ۸ شب تا ۶ صبح، محدودیت آمدوشد اعمال خواهد شد، رستوران‌ها تنها خدمات غذای بیرون‌بر ارائه می‌دهند و تنها مسافرانی که برای کار سفر می‌کنند، مجاز به اقامت در هتل‌ها هستند. او گفت که  فروشگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند اما دولت حدود ۸۰٪ درآمد کسب‌وکارهایی که ناچار به تعطیلی شوند را پرداخت می‌کند. کورتس گفت که دولت با بازبینی شرایط، محدودیت‌ها را در ماه دسامبر و تدریجا کاهش می‌دهد.

 

انتخابات پارلمانی گرجستان؛ یورش احزاب برای تصاحب ۱۵۰ کرسی خالی

 

تاکنون بیش از ۴۵ درصد از افراد واجد رای‌دهی در گرجستان، در دهمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور، مشارکت کرده‌اند. در این میانه، حزب مخالف، حزب حاکم را به خریدن رای افراد و تهدید رای‌دهندگان، متهم کرده است. حزب حاکم «رویای گرجستان»،  اتهامات عنوان‌شده را تکذیب کرده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت حزب حاکم، در پی مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹ در این کشور، رو‌ به کاهش است. نتایج اولیه شمارش آرا، یکشنبه یازدهم آبان‌ماه اعلام می‌شود.

 

گروگان‌گیری در نیجر؛ شهروند آمریکایی آزاد شد

 

فیلیپ والتون ۲۷ ساله، شهروند ایالات متحده‌ آمریکا که سه‌‌شنبه هفته گذشته در  نیجر به گروگان گرفته شده بود، با مداخله نیروهای آمریکایی آزاد شد. گمان می‌رود بیشتر گروگان‌گیرانی که والتون را ربوده بودند در این عملیات نجات کشته شده باشند. نیجر، به‌‌رغم مداخله آمریکا و فرانسه برای ایجاد امنیت در منطقه ساحل در غرب آفریقا، با بحران حمله گروه‌های مرتبط با القاعده و داعش به نظامیان و غیرنظامیان روبه‌روست.

 

الماس‌ها ابدی‌اند؛ شان کانری درگذشت

 

شان کانری، بازیگر اسکاتلندی هفت فیلم از مجموعه‌فیلم‌های جیمز باند،  در سن ۹۰ سالگی در باهاما درگذشت. جیسون کانری با تایید خبر مرگ پدرش، نوشت او پس از دوره‌ای کسالت، در خواب درگذشته است. کانری برنده جوایز متعدد سینمایی بود. الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، به شان کانری لقب شوالیه اعطا کرده بود.

 

انتخابات ریاست‌جمهوری تانزانیا؛ مخالفان خواهان رای‌گیری مجدد شدند

 

دو حزب مخالف حکومت تانزانیا با رد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، که چهارشنبه هفتم آبان‌ماه  برگزار شد، خواستار برگزاری مجدد انتخابات شدند. کمیته انتخابات تانزانیا، جمعه نهم آبان‌ماه، جان ماگوفولی، رییس‌جمهوری فعلی این کشور، را با کسب ۸۴ درصد آرا، برای دور دوم، رییس‌جمهوری تانزانیا اعلام کرد. احزاب مخالف از جامعه  بین‌الملل خواسته‌اند تا ریاست‌جمهوری ماگوفولی را به رسمیت نشناسند و مردم را نیز به راهپیمایی دعوت کرده‌اند. دوره ریاست‌جمهوری در تانزانیا ۵ ساله است.

 

آتش‌سوزی در بیمارستان کرونایی‌ها

 

روز شنبه، در پی انفجار اکسیژن و آتش‌سوزی در بیمارستان موقت بستری بیماران مبتلا به کرونا در چلیابینسک روسیه، ۱۵۸ بیمار از محل تخلیه و در سایر بیمارستان‌های شهر بستری شدند. به نوشته خبرگزاری تاس، فرماندار چلیابینسک گزارش‌ها مبنی بر مرگ دو بیمار در جریان این حادثه را رد کرده و گفته است آن‌ها پیش از انفجار و آتش‌سوزی فوت کرده بودند.

 

پزشکان زیر تیغ انتقاد ترامپ

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در روزهای پایانی کارزار انتخاباتی‌اش، پزشکان را آماج انتقاد قرار داد. ترامپ در جمع هوادارانش احیای اقتصادی و دستیابی به واکسن کرونا را تضمین کرد. اما انتقادها به رقیب انتخاباتی‌اش، جو بایدن، محدود نشد و پزشکان را متهم کرد در حالی که بیماران از کرونا می‌میرند، آن‌ها پول بیشتری درمی‌آورند.

 

انفجار لوله گاز در جنوب عراق

 

بنا بر اعلام پلیس عراق، در انفجار لوله گاز در جنوب این کشور، دست‌کم ۲ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند. این انفجار جمعه شب در نزدیکی شهر سماوه در ۱۷۰ کیلومتری جنوب بغداد رخ داد. گروه‌های آتش‌نشانی موفق شده‌اند آتش را مهار کنند. در میان زخمی‌ها، ۹ شبه‌نظامی شیعه نیز دیده می‌شوند. هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست.

 

اندونزی به مکرون هشدار داد

 

جوکو ویدودو، رییس‌جمهوری اندونزی، روز شنبه «حمله‌های تروریستی» در فرانسه را محکوم کرد اما هشدار داد سخنان امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، «توهین به اسلام» بوده و «جمیع مسلمانان» را آزرده است. سازمان‌های اسلامی اندونزی برای اعتراض و تحریم فرانسه فراخوان داده‌اند و تصویری از مکرون به‌شکل حلزونی شیطانی و سرخ‌چشم منتشر کرده‌اند.

 

ادامه تبادل آتش و اتهام میان آذربایجان و ارمنستان

 

ارمنستان و آذربایجان روز شنبه باز هم یکدیگر را به بمباران مناطق مسکونی متهم کردند و چند ساعت پس از آخرین توافق کاهش تشنج و درگیری، از ادامه آتش توپخانه طرف مقابل خبر دادند. این توافق که پس از گفت‌و‌گو میان وزرای خارجه دو کشور و نماینده‌های فرانسه، روسیه و آمریکا در ژنو حاصل شد، چهارمین آتش‌بس از زمان آغاز درگیری‌ها بود.

 

بزرگ‌ترین رژه افتخار آسیا به افتخار برابری و مهار کرونا

 

در یکی از بزرگ‌ترین رژه‌های افتخار (پراید) امسال جهان، روز شنبه بیش از ۱۳۰ هزار نفر در تایپه، پایتخت تایوان، با ماسک‌های رنگین‌کمانی رژه رفتند تا روز برابری برای اقلیت‌های جنسی و همچنین موفقیت این جزیره در مبارزه با کرونا را جشن بگیرند. به گزارش رویترز، در تایوان فقط ۵۵۵ مورد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ و ۷ مورد مرگ ثبت شده است.

 

دستگیری سومین فرد دخیل در حمله به کلیسای نیس

 

بنا بر اعلام پلیس فرانسه، سومین فرد مرتبط با حمله روز پنجشنبه در شهر نیس دستگیر شد. به گفته منابع آگاه، این فرد روز جمعه دستگیر شده است. در جریان حمله روز پنجشنبه، فردی با چاقو به سه نفر در کلیسای نوتردام شهر نیس حمله کرد، زنی را سر برید و دو نفر دیگر را کشت. مظنون به حمله اکنون در بازداشت پلیس است.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۴۵/۵ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۴۵/۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۱۳۹ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

شمار کشته‌شدگان زلزله ازمیر به ۳۷ نفر رسید

 

با جست‌و‌جوی آوار زلزله‌‌ای که جمعه شهر ازمیر ترکیه را لرزاند، شمار کشته‌شدگان به ۳۷ نفر رسید. گفته می‌شود ۲۵ نفر در مناطق ساحلی ترکیه کشته شده‌اند و دو نوجوان نیز در اثر ریزش دیوار در جزیره ساموس یونان جان باخته‌اند. به گفته مقام‌‌ها، دست‌کم ۲۰ ساختمان در ازمیر ویران شده‌اند و عملیات امداد به‌رغم صدها پس‌لرزه ادامه داشته است.

 

آمریکا رکورد شمار روزانه ابتلا به کرونا را شکست

 

به گزارش رویترز، آمریکا با ثبت بیش از ۱۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در روز جمعه، رکورد جهانی آمار روزانه ابتلا را شکست. این رکورد پیش‌تر با رقم ابتلای روزانه ۹۷ هزار و ۸۹۴ نفر، در اختیار هند بود. با توجه به رقم‌ گزارش‌شده در دو روز گذشته، در هر ثانیه، بیش از یک مورد ابتلا به کرونا در آمریکا ثبت شده است.

 

افتتاح اولین قصابی گوشت گیاهی بریتانیا

 

هم‌زمان با روز جهانی گیاه‌خواری، اولین قصابی گوشت گیاهی بریتانیا افتتاح می‌شود و قرار است گونه‌های گیاهی انواع محصولات گوشتی را ارائه کند. تقاضا برای محصولات گیاهی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، برخی مصرف محصولات دارای مواد حیوانی را به‌کل قطع کرده‌اند و برخی دیگر از میزان مصرف هفتگی گوشت و لبنیات کاسته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More