شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

معترضان دموکراسی‌خواه تایلندی در تظاهرات ضددولتی؛ بانکوک، تایلند (عکس از رویترز).

سودان غرامت قربانیان آمریکایی را پرداخت

 

محمد الفاتح زین‌العابدین، رییس بانک مرکزی سودان، روز سه‌شنبه اعلام کرد مبلغ غرامتی را که این کشور پذیرفته بود به قربانیان آمریکایی حملات گروه‌های شبه‌نظامی بپردازد واریز کرده است. این پرداخت ۳۳۵ میلیون دلاری بخشی از توافق سودان با ایالات متحده آمریکاست تا این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

 

سودان بر سر دوراهی عادی‌سازی روابط با اسرائیل

 

فشار آمریکا بر سودان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به بحث‌ها در مورد موضوعی که مدت‌ها در سودان تابو محسوب می‌شد دامن زده و اختلاف‌نظرها میان چهره‌های نظامی و گروه‌های سیاسی و مدنی را آشکار کرده است. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه غیرمستقیم اشاره کرد در صورت توافق میان سودان و اسرائیل، سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج می‌کند.

 

نقش موثر دولت‌ها در میانه بی‌اعتمادی عمومی به واکسن کرونا

 

در میانه افزایش نگرانی‌ها در مورد بی‌اعتمادی عمومی به واکسن‌های کرونا که به‌سرعت تولید می‌شوند، نتایج یک نظرسنجی بین‌المللی نشان داده است اگر دولت‌‌ یا کارفرما توصیه کند، بیشتر افراد می‌پذیرند واکسن کووید‌ـ‌۱۹ را بزنند. در این نظرسنجی، بیش از ۱۳ هزار نفر از ۱۹ کشور جهان شرکت کردند. 

 

دستگیری دو آلمانی به اتهام فروش قطعات تسلیحاتی به روسیه

 

دادستانی آلمان علیه دو آلمانی به اتهام فروش ابزار نظامی به یک گروه تسلیحاتی دولتی روسی که برای ارتش روسیه سامانه‌های موشکی می‌سازند، اعلام جرم کرده است. دادستانی فدرال آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد برای این نفر به‌دلیل «فعالیت تجاری برای سرویس مخفی کشوری بیگانه» کیفرخواست صادر شده است.

 

شمار تلفات نظامی ناگورنو قره‌باغ به ۷۷۲ نفر رسید

 

وزارت دفاع منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ روز سه‌شنبه اعلام کرد با کشته شدن ۴۳ سرباز دیگر، مجموع تلفات نظامی این منطقه از زمان آغاز درگیری با آذربایجان در ۲۷ سپتامبر، به ۷۷۲ نفر رسید. این شدیدترین درگیری میان دو کشور پس از جنگ دهه ۱۹۹۰ است که در جریان آن، حدود ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

 

اعلام آمادگی روسیه برای تثبیت تعداد کلاهک‌های هسته‌ای

 

روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد برای تمدید یک‌ساله پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای با آمریکا که در فوریه به پایان می‌رسد، آماده است تعداد کلاهک‌های هسته‌ای‌اش را ثابت نگه دارد. آمریکا هفته گذشته پیشنهاد روسیه برای تمدید بی‌قید‌وشرط پیمان را رد و بر لزوم تثبیت تعداد کلاهک‌های هسته‌ای تاکید کرده بود.

 

اسرائیل دیدار هیات اماراتی را «تاریخ‌ساز» و فلسطین آن را «شرم‌آور» خواند

 

روز سه‌شنبه، هیاتی از امارات متحده عربی برای اولین بار وارد اسرائیل شد تا توافق عادی‌سازی روابط میان دو کشور تثبیت شود.  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت: «ما داریم به‌گونه‌ای تاریخ را می‌سازیم که تا نسل‌ها پابرجا بماند.» اما واصل ابویوسف، عضو کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، این دیدار را «شرم‌آور» و در راستای «الحاق تدریجی کرانه غربی» خواند.

 

تاکید آمریکا بر کاهش وابستگی به واردات از چین

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد با تقویت همکاری تجاری میان آمریکا و برزیل، دو کشور برای حفظ امنیتشان باید از وابستگی‌شان به واردات از چین بکاهند. در نشست مجازی برای گسترش همکاری میان برزیل و آمریکا، پمپئو با توجه به «خطر عظیم» مشارکت چین در اقتصاد این دو کشور، بر اهمیت گسترش روابط اقتصادی دوجانبه تاکید کرد.

 

ممنوعیت استفاده از تجهیزات مخابراتی چینی در سوئد

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوئد استفاده از تجهیزات مخابراتی شرکت‌های چینی هواوی و زد‌تی‌ایی در شبکه ۵‌جی این کشور را ممنوع کرده است. در ماه‌های گذشته، دولت‌های اروپایی در پی فشار آمریکا، مشغول بازبینی نقش شرکت‌های چینی در راه‌اندازی شبکه ۵‌جی‌شان بوده‌اند. آمریکا معتقد است این شرکت‌ها به‌دلیل الزام قانونی به جمع‌آوری اطلاعات برای دولت چین، برای امنیت اطلاعات‌ خطرناک‌اند.

 

روسیه حمله سایبری برای اخلال در المپیک را تکذیب کرد

 

روسیه روز سه‌شنبه ادعاهای آمریکا و بریتانیا مبنی بر اقدام اداره اطلاعات ارتش روسیه به سازماندهی حمله‌های سایبری برای ایجاد اخلال در بازی‌های المپیک توکیو را رد کرد. خبرگزاری ریانووستی، به نقل یک مقام سفارت روسیه در واشینگتن، نوشت این اطلاعات «هیچ نسبتی با واقعیت ندارد» و با هدف تحریک «احساسات ضدروسی» در آمریکا منتشر می‌شود.

 

امیر جدید کویت کشور را به همبستگی ملی دعوت کرد

 

شیخ نواف احمد الصباح، امیر کویت، روز سه‌شنبه در پارلمان سخنرانی کرد و خواستار همبستگی ملی در مقابل چالش‌های پیش‌رو قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی ۵ دسامبر شد. امیر کویت، که ماه گذشته در پی مرگ برادر ناتنی‌اش به قدرت رسید، گفت: «همبستگی ملی قوی‌ترین سلاح ما در مقابل چالش‌ها، خطرها و بحران‌هاست.» 

 

تاکید فرانسه و عراق بر مبارزه با تروریسم

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در پاریس دیدار و بر اهمیت مبارزه با تروریسم تاکید کردند. رهبران دو کشور همچنین از پروژه شرکت فرانسوی آلستوم برای متروی بغداد ابراز خرسندی کردند. در سفر ماه گذشته ماکرون به عراق نیز دو کشور در مورد چالش‌های عراق در مقابله با داعش و دخالت‌های خارجی گفت‌و‌گو کرده بودند. 

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا در آستانه عبور از مرز ۴۰/۵ میلیون نفر

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۴۰/۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۹۸ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند. 

 

تایوان: مرعوب دیپلمات‌های «اوباش» چین نمی‌شویم

 

دولت تایوان اعلام کرد این کشور مرعوب مقام‌های «اوباش» چین نمی‌شود و روز ملی‌اش را در سراسر جهان جشن می‌گیرد. این سخنان پس از آن بیان شد که دیپلمات‌های چینی سعی کردند از کسانی که در رویداد روز ملی تایوان در فیجی حضور داشتند عکس بگیرند که در جریان درگیری، چند نفر زخمی شدند و دیپلماتی تایوانی راهی بیمارستان شد. 

 

اسلام‌گراها ۹۰۰ زندانی کنگویی را فراری دادند

 

شهردار بنی، شهری در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت مردان مسلح در نخستین ساعات صبح سه‌شنبه دست‌کم ۹۰۰ زندانی را از زندان آزاد کردند و گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای این منطقه را بانی این حمله دانست. پس از حمله هماهنگ و هم‌زمان به زندان مرکزی کانگ‌بیی و پادگان نظامی محافظ آن، از ۱۰۰۰ زندانی فقط ۱۰۰ نفر باقی ماندند.

 

بریتانیا: تا وقتی اتحادیه اروپا جدی نشود، از مذاکره خبری نیست

 

ندیم زهاوی، معاون پارلمانی وزیر تجارت بریتانیا، روز سه‌شنبه گفت دولت دلیلی نمی‌بیند تا وقتی اتحادیه اروپا با بریتانیا مثل کشوری مستقل رفتار نمی‌کند، در مورد توافق تجاری برگزیت با اتحادیه وارد گفت‌و‌گو شود. زهاوی به شبکه تلویزیونی اسکای گفت «ما سعی می‌کنیم به توافق برسیم» به شرطی که اتحادیه اروپا «با ما مثل کشوری مستقل مذاکره کند».

 

معلم سربریده‌ بالاترین نشان افتخار فرانسه را می‌گیرد

 

ژان میشل بلانکر، وزیر آموزش فرانسه، روز سه‌شنبه گفت ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ که هفته گذشته یک اسلام‌گرا سرش را برید، بالاترین نشان افتخار فرانسه، نشان لژیون دونور، را می‌گیرد. جمعه گذشته، یک مسلمان ۱۸ ساله چچن‌تبار پتی را به‌دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس آزادی بیان، در حومه پاریس سر برید.

 

اولین دیدار رسمی هیات اماراتی از اسرائیل

 

اولین هیات رسمی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه راهی اسرائیل شد. مقام‌های دولتی امارات متحده عربی همراه مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا ابوظبی را به مقصد فرودگاه بن‌گوریون ترک کردند. به گفته مقام‌های اسرائیلی، با توجه به نگرانی‌ها در مورد شیوع کرونا، این دیدار ۵ ساعته در همان فرودگاه انجام می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More