شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

یکی از معترضان تایلندی مقابل صف پلیس؛ تظاهرات‌ ضددولتی در بانکوک، تایلند (عکس از رویترز).

زمین‌گیری ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی قطر

 

مدیرعامل شرکت هواپیمایی قطر روز دوشنبه اعلام کرد احتمال دارد در نتیجه پیامدهای شیوع جهانی کرونا، ۱۰ هواپیمای ایرباس ای‌۳۸۰ این شرکت تا سال‌ها زمین‌گیر بمانند. اکبر الباکر در نشستی آنلاین گفت: «فکر نمی‌کنیم دست‌کم تا دو سال آینده بتوانیم ناوگان ای‌۳۸۰ را به کار بگیریم.»

 

حصر خانگی یکی از اعضای شورای اپوزیسیون بلاروس

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بلاروس لیلیا ولاسوا، یکی از اعضای شورای هماهنگی گروه مخالف دولت، را از بازداشتگاه کا‌گ‌ب آزاد کرد اما او را حصر خانگی کرده است. ولاسوا در ماه اوت دستگیر شد، در میانه سرکوب دولتی اعتراض‌های سراسری به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت که به عقیده معترضان در آن تقلب شده است. 

 

جنجال بر سر «سرزمین عجایب برای همه»

 

بولدیژار ناگی، نویسنده مجار، کتاب «سرزمین عجایب برای همه» را نوشت تا بچه‌ها یاد بگیرند اقلیت‌ها را بپذیرند و با طردشدگی اجتماعی مقابله کنند. اما به جنجالی سیاسی تبدیل شد و دولت ملی‌گرای راست افراطی مجارستان آن را «تبلیغ همجنس‌گرایی» خواند و خواستار ممنوعیت آن در مدارس شد. تاکنون بیش ۱۲۰۰ روانشناس نیز طوماری در دفاع از این کتاب امضا کرده‌اند.

 

شهردار کپنهاگ به‌دلیل آزار جنسی کناره‌گیری کرد

 

فرانک ینسن، شهردار پایتخت دانمارک، روز دوشنبه در نشستی خبری، پس از تایید چند مورد آزار جنسی، گفت «از زنانی که آزرده‌ام عذرخواهی می‌کنم» و از سمت خود استعفا کرد. ینسن، که عضو حزب اکثریت سوسیال دموکرات دانمارک است، از سال ۲۰۱۰ شهردار کپنهاگ بود.

 

آلمان در جست‌وجوی بازارهای غیر‌چینی آسیا

 

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، در نشستی تجاری گفت شرکت‌های آلمانی باید دامنه فعالیتشان را در سایر بازارهای آسیا گسترش دهند و فقط به زنجیره‌های عرضه چین متکی نباشند. تجارت میان این دو کشور در سال‌های گذشته به اندازه‌ای گسترش یافته که چین به مهم‌ترین عرضه‌کننده غیراروپایی آلمان و دومین بازار صادرات این کشور تبدیل شده است.

 

امیدواری روسیه به ادامه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با آمریکا

 

روسیه روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد به‌رغم این‌که واشینگتن پیشنهاد مسکو برای تمدید بی‌قید‌و‌شرط پیمان پیشین را رد کرده است، گفت‌و‌گوها با آمریکا ادامه پیدا کند. به موجب پیمان استارت نو، که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، گسترش تسلیحات هسته‌ای راهبردی دو کشور محدود شده است. به گفته سخنگوی کرملین، انقضای این پیمان در فوریه پیامدهایی «مخرب» خواهد داشت.

 

پلیس تایلند خبرگزاری‌ها و تلگرام را محدود می‌کند

 

پلیس تایلند برای پایان دادن به سه ماه اعتراض علیه دولت و نظام پادشاهی، دستور بررسی چهار خبرگزاری و محدودیت پیام‌رسان تلگرام را صادر کرده است. این اطلاعیه پلیس خشم گروه‌های رسانه‌ای را برانگیخته است و آن را حمله دولت به آزادی بیان خوانده‌اند.

 

نوکیا روی ماه شبکه موبایل راه‌اندازی می‌کند

 

سازمان ملی فضا و هوانوردی آمریکا (ناسا) شرکت فنلاندی نوکیا را انتخاب کرده است تا اولین شبکه موبایل را روی ماه راه‌اندازی کند. این شبکه موبایل قمری بخشی از پروژه آرتمیس سازمان فضایی آمریکا برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ و حضور بلندمدت و اقامت در آن‌جاست.

 

علائم کرونا تا ماه‌ها باقی می‌ماند

 

دانشگاه آکسفورد بریتانیا اعلام کرد یافته‌های اولیه پژوهش در مورد آثار بلندمدت کووید‌ـ‌۱۹ نشان می‌دهد تعداد زیادی از بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده‌اند دو تا سه ماه پس از ابتلا، همچنان دچار تنگی‌نفس، خستگی، اضطراب و افسردگی‌اند و در بیماران بهبود‌یافته التهاب مزمن و ناهنجاری در برخی اندام‌ها مشاهده شده است.

 

پلیس بلاروس ۲۸۰ معترض را بازداشت کرد

 

وزارت کشور بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد در جریان اعتراض‌های سراسری روز یکشنبه، پلیس ۲۸۰ نفر را بازداشت کرده است. روز یکشنبه به‌رغم هشدار مقام‌های رسمی مبنی بر استفاده پلیس از سلاح گرم، ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های مینسک، پایتخت بلاروس، تظاهرات کردند و خواستار استعفای الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری این کشور، شدند. 

 

اندونزی در پی واکسن کرونای «حلال»

 

جوکو ویدودو، رییس‌جمهوری اندونزی، روز دوشنبه با اشاره به نگرانی‌های عمومی در مورد حلال بودن واکسن کرونا، درخواست کرد در تولید و توزیع واکسن کرونا عجله نشود. رییس‌جمهوری بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان ضمن اشاره به پیچیدگی مساله، گفت: «می‌خواهم خاطرجمع شوم آمادگی لازم را داریم، در مورد اطلاع‌رسانی عمومی، به‌خصوص درباره حلال و حرام، قیمت و کیفیت.» 

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۴۰ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

چین رفتار آمریکا را «مظلوم‌نمایی» خواند

 

ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به خبر احتمال بازداشت شهروندان آمریکایی در چین، گفت آمریکا «مظلوم‌نمایی» می‌کند. این سخنان پس از آن بیان شد که وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد پکن به واشینگتن هشدار داده در پاسخ اقدام آمریکا به تعقیب قضایی پژوهشگران چینی وابسته به ارتش، ممکن است شهروندان آمریکایی را بازداشت کند. 

 

ابراز تمایل رهبر موقت قرقیزستان به کسب کرسی ریاست جمهوری

 

به گزارش خبرگزاری تاس (TASS) روسیه، سادیر ژاپاروف که با سقوط دولت سورنبای جینبکف در پی ناآرامی‌های هفته گذشته، ریاست موقت دولت را بر عهده دارد، گفت در صورتی که قانون اساسی را اصلاح کنند، ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. بنا بر قانون اساسی، شرکت سرپرست موقت دولت در انتخاباتی که زیر نظرش برگزار می‌شود ممنوع است.

 

معترضان پاکستانی خواستار برکناری عمران خان شدند

 

ده‌ها هزار نفر در کراچی به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، شدند که به عقیده آن‌ها، ارتش با تقلب در انتخابات دو سال پیش، بر سر کار آورده است. این تظاهرات سه‌روزه را جنبش دموکراتیک پاکستان سازماندهی کرده است که ماه گذشته با ائتلاف ۹ حزب مخالف دولت تشکیل شد. 

 

طالبان آمریکا را به نقض توافق دوحه متهم کرد

 

در پی حملات هوایی آمریکا به مواضع طالبان، این گروه آمریکا را به نقض توافق‌نامه دوحه متهم کرد. اما سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان ضمن رد نقض توافق، گفت «همه طرف‌ها» باید خشونت را کاهش دهند. هفته گذشته طالبان به ولایت هلمند حمله کرد و آمریکا نیز در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان، مواضع طالبان را هدف حمله هوایی قرار داد.

 

افزایش عملیات‌های پلیس پس از قتل معلم فرانسوی

 

ژرالد دارمانن، وزیر کشور فرانسه، روز دوشنبه اعلام کرد در رابطه با قتل معلم فرانسوی پلیس حدود ۸۰ عملیات‌ در دست انجام دارد تا به نفرت‌پراکنی آنلاین در این کشور رسیدگی و بررسی کند آیا با توجه به اتهام‌های ترویج نفرت و خشونت، برخی گروه‌های جامعه مسلمانان فرانسه باید منحل شوند یا خیر.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More