شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

مایا رز کرگ ۱۸ ساله، فعال محیط زیست، با پلاکارد «شورش جوانان برای اقلیم» وسط اقیانوس منجمد شمالی (عکس از رویترز). 

سازمان ملل خواستار لغو حکم اعدام خواننده نیجریه‌ای شد

 

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای، از نیجریه خواست خواننده ۲۲ ساله‌ای را که به اتهام خواندن ترانه کفرآمیز به مرگ محکوم شده است آزاد کند. در بیانیه مشترک گزارشگران حقوق بشر آمده است «موسیقی جرم نیست» و این حکم خلاف قوانین بین‌المللی و قانون اساسی نیجریه است. یحیی شریف پس از انتشار ترانه‌ای در واتس‌اپ، ماه گذشته به اتهام «سب‌ نبی» در دادگاه اسلامی نیجریه به مرگ محکوم شد.

 

کشف چهار تن مواد منفجره در افغانستان

 

به گفته طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، پلیس این کشور چهار تن نیترات سدیم، که در ساخت بمب‌های انفجاری به کار می‌رود، کشف کرده است. این محموله روز یکشنبه از کامیونی در کابل کشف شد. راننده دستگیر شده است و تحقیق در این مورد ادامه دارد. دولت افغانستان هنوز اعلام نکرده این محموله متعلق به کدام گروه شبه‌نظامی است.

 

لهستان بلاروس را تحریم می‌کند

 

وزیر خارجه لهستان روز دوشنبه اعلام کرد در صورتی که اتحادیه اروپا مقام‌های بلاروس را تحریم نکند، کشورهای همسایه بلاروس می‌توانند مستقل از اتحادیه وارد عمل شوند و بلاروس را تحریم کنند. او در ادامه افزود: «این مساله (تحریم‌ها) به‌دلیل مخالفت یکی از اعضای اتحادیه (قبرس) به تاخیر افتاده است، اما در نشست اتحادیه به این موضوع خواهیم پرداخت.» 

 

چین در چهار دریا هم‌زمان رزمایش برگزار می‌کند

 

چین روز دوشنبه پنج رزمایش نظامی را هم‌زمان در مناطق مختلف آغاز کرد. این دومین بار در دو ماه گذشته است که این کشور در میانه تنش‌های منطقه‌ای فزاینده، رزمایش‌های نظامی هم‌زمان برگزار می‌کند. در وب‌سایت مدیریت امنیت دریایی چین آمده است دو رزمایش در نزدیکی جزایر پاراسل در دریای چین جنوبی، منطقه‌ای که محل مناقشه میان چین و همسایگانش است، یک رزمایش در دریای چین شرقی و دو رزمایش دیگر در شمال دریای بوهای و جنوب دریای زرد برگزار می‌شود. 

 

بازداشت بیش از ۳۵۰ نفر در تجمع‌های اعتراضی در بلاروس

 

بنا بر اعلام وزارت کشور بلاروس، پلیس این کشور در تجمع‌های اعتراضی سراسری روز یکشنبه بیش از ۳۵۰ نفر را بازداشت کرده است. در هفتمین هفته اعتراض‌های سراسری به اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، ده‌ها هزار نفر تظاهرات کردند و خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو شدند. پلیس با شلیک بمب صوتی و گاز اشک‌آور، جمعیت را متفرق و تعدادی از معترضان را دستگیر کرد.

 

تمایل بریتانیا به گسترش روابط بازرگانی در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا

 

لیز تراس، وزیر بازرگانی بریتانیا، روز دوشنبه گفت بازرگانی بریتانیا به‌مرور از محدوده اتحادیه اروپا خارج می‌شود و به سمت بخش‌هایی از جهان می‌رود که رشد اقتصادی سریع‌تری دارند. او ضمن تاکید بر اهمیت شراکت بازرگانی با اتحادیه اروپا، گفت: «باید به یاد داشته باشیم که به‌مرور سایر بخش‌های جهان هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، اول به‌دلیل این‌که رشد اقتصادی سریع‌تری دارند و دوم این‌که بریتانیا سازمان‌های نظارتی خودش را تاسیس می‌کند و می‌توانیم به آن بازارها دسترسی بیشتری داشته باشیم.» 

 

مالت از بریتانیا خواست فسیل دندان کوسه را پس بدهد

 

مالت در نظر دارد یک دندان کوسه متعلق به دوره ماقبل تاریخ را که دیوید اتنبرو، مستندساز و طبیعت‌شناس بریتانیایی، به پرنس جورج ۷ ساله هدیه داده است پس بگیرد. دولت مالت معتقد است این فسیل باید در این کشور، محلی که کشف شده، به نمایش گذاشته شود. اتنبرو این فسیل را در دهه ۱۹۶۰ در جزیره مالت یافته است و برآورد می‌شود ۲۳ میلیون سال قدمت داشته باشد.

 

عبدالله عبدالله برای گفت‌وگوهای صلح به پاکستان رفت

 

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، روز دوشنبه به پاکستان رفت، کشوری که در موفقیت گفت‌و‌گوها برای پایان دهه‌ها جنگ در افغانستان نقشی کلیدی دارد. در این سفر سه‌روزه، عبدالله با نخست‌وزیر و وزیر خارجه پاکستان دیدار خواهد کرد. روابط پاکستان و افغانستان در سال‌های اخیر دچار تنش بوده است. افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش همواره پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده‌اند.

 

درخواست آمریکا و یونان برای حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌‌ها در مورد شرق مدیترانه

 

در جریان سفر دو روزه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به یونان در میانه افزایش تنش‌ها بر سر منابع انرژی مدیترانه، آمریکا و یونان خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه در مورد منطقه شرق مدیترانه شدند. در بیانیه مشترک این دو کشور آمده است: «ایالات متحده آمریکا و یونان… بار دیگر بر این عقیده تاکید می‌کنند که مسائل مرزبندی دریایی باید مسالمت‌آمیز و بر اساس قوانین بین‌المللی حل‌و‌فصل شود.»

 

ترکیه در تدارک دومین کیفرخواست علیه شش مظنون به قتل خاشقجی

 

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه خبر دادند دادستانی این کشور کیفرخواست دیگری علیه شش مقام سعودی مرتبط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، آماده کرده است. در گزارش‌ها به جزئیات اتهام‌های طرح‌شده در کیفرخواست جدید اشاره نشده است و هنوز مشخص نیست این شش مظنون جزو همان گروهی‌اند که پیش‌تر در دادگاهی در استانبول به اتهام قتل خاشقجی غیابی محاکمه شدند یا خیر.

 

عربستان سعودی نشست گروه ۲۰ را مجازی برگزار می‌کند

 

شیوع جهانی کووید‌ـ‌۱۹ امیدهای عربستان سعودی برای میزبانی نشست سران گروه ۲۰ را نقش بر آب کرد و این کشور روز دوشنبه از برگزاری مجازی این نشست در ۲۱ و ۲۲ نوامبر سال جاری خبر داد. گفته می‌شود خود ملک سلمان ریاست نشست ماه نوامبر گروه ۲۰ را بر عهده خواهد داشت. عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۱۹ به ریاست دوره‌ای این گروه رسید اما بیشتر جلسه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا مجازی برگزار شده است.

 

ارمنستان: ترکیه ۴۰۰۰ رزمنده سوری به آذربایجان فرستاده است

 

در میانه درگیری ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، سفیر ارمنستان در روسیه روز دوشنبه گفت ترکیه حدود ۴۰۰۰ رزمنده را از شمال سوریه به آذربایجان فرستاده است. تبادل آتش میان نیروهای دو کشور در دومین روز همچنان ادامه دارد و دو طرف یکدیگر را به استفاده از توپخانه سنگین متهم می‌کنند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۳۳ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۳۳/۱ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، ۹۹۸ هزار و ۷۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸۸ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند. 

 

عیادت مرکل از ناوالنی در بیمارستان

 

به گزارش اشپیگل، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، زمانی که الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد دولت روسیه، در بیمارستان برلین تحت درمان بود به عیادت او رفته است. ناوالنی پس از بیماری، با پروازی از روسیه به آلمان منتقل شد و ۳۲ روز در بیمارستان شاریته برلین بستری بود. بنا بر اعلام دولت آلمان، آزمایش‌های مستقل آلمان، فرانسه و سوئد نشان داده است ناوالنی با گاز نوویچوک مسموم شده بود.

 

تلاش تایوان برای تفکیک از چین در نهادهای بین‌المللی

 

تایوان روز دوشنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا وارد عمل شده است تا نام تایوان مستقل از چین به فهرست وب‌سایت «پیمان جهانی شهرداری‌ها برای اقلیم و انرژی» بازگردد. با افزایش فشار و تلاش چین برای ثبت تایوان به‌عنوان بخشی از قلمرو چین در گروه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی، در وب‌سایت پیمان جهانی شهرداری‌ها، شش شهر تایوان در فهرست شهرهای چین ثبت شده بود که خشم تایوانی‌ها را برانگیخت و در نامه‌ای سرگشاده به این مساله اعتراض کردند.

 

برقراری خط تلفن ویژه میان ارتش دو کره

 

مون جه‌ـ‌این، رییس‌جمهوری کره جنوبی، روز دوشنبه گفت برای پیشگیری از حوادث نامترقبه، خط تلفن ویژه ارتش این کشور با کره شمالی باید دوباره برقرار شود. این پیشنهاد پس از آن مطرح شد که یک مقام شیلات کره جنوبی با شلیک نیروهای کره شمالی کشته شد. مون در جلسه با وزرا گفت برقراری خط تلفن ویژه تماس و عملیات‌های نجات آتی را تسهیل می‌کند. جست‌و‌جوی دو کشور برای یافتن جسد این فرد ادامه دارد.

 

ازسرگیری تلاش برای جلوگیری از استرداد مدیر ارشد هواوی به آمریکا

 

منگ وانژو، مدیر امور مالی شرکت هواوی، روز دوشنبه در دادگاهی در کانادا حاضر می‌شود. وکلای او در تلاش‌اند مانع استرداد او به ایالات متحده آمریکا شوند. منگ ۴۸ ساله در دسامبر سال ۲۰۱۸، بنا بر قرار تعقیب دادگستری آمریکا، به اتهام تخلف بانکی و نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کانادا دستگیر شد. وکلای منگ می‌گویند درخواست استرداد آمریکا ایراد حقوقی دارد زیرا مدرک کلیدی را که نشان می‌دهد منگ در مورد فعالیت هواوی در ایران به بانک دروغ نگفته از قلم انداخته است.

 

ادامه تبادل آتش میان آذربایجان و ارمنستان

 

تبادل آتش میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در دومین روز همچنان ادامه دارد و هر کدام طرف مقابل را به استفاده از توپخانه سنگین متهم می‌کند. به گفته مقام‌های منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، در جریان حمله هوایی و توپخانه آذربایجان ۱۶ سرباز کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند. وزارت دفاع آذربایجان نیز اعلام  کرد نیروهای ارمنستان شهر ترتر را زیر آتش توپخانه گرفته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More