شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

قرار دادن پرچم در نشنال مال واشینگتن برای یادبود بیش از ۲۰۰ هزار جان‌باخته کرونا در آمریکا (عکس از رویترز).

اردوغان مردم ارمنستان را به ایستادگی در مقابل دولت دعوت کرد

 

در پی بروز درگیری میان ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، از مردم ارمنستان خواست در مقابل رهبرانشان که آن‌ها را به سمت «فاجعه» می‌کشانند و کسانی که از دولت مثل «عروسک خیمه‌شب‌بازی» استفاده می‌کنند بایستند و آینده‌شان را خود به دست بگیرند. اردوغان در صفحه توییترش، ضمن تاکید بر ادامه همبستگی آنکارا با باکو، در ادامه افزود «از تمام [کشورهای] جهان می‌خواهم در مبارزه با تهاجم و ظلم، کنار آذربایجان بایستند». 

 

پاپ از ارمنستان و ترکیه خواست اختلاف‌ها را از راه مذاکره حل کنند

 

پاپ فرانسیس از ارمنستان و آذربایجان خواست اختلاف‌ها و تنش‌ها در پی درگیری در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ را از راه مذاکره حل کنند. او در دعای ظهر یکشنبه‌اش گفت: «برای صلح در قفقاز دعا می‌کنم و از طرف‌های درگیر می‌خواهم حسن‌نیت و برادری نشان دهند که می‌تواند به حل مشکلات نه با توسل به نیروی نظامی و سلاح، که از راه گفت‌و‌گو و مذاکره منجر شود.»

 

 

کمک دولتی ۱/۹۵ میلیارد دلاری به هواپیمایی قطر

 

شرکت هواپیمایی قطر روز یکشنبه اعلام کرد پس از خسارت حدود ۱/۹ میلیارد دلاری تا پایان ماه مارس سال جاری، کمکی ۱/۹۵ میلیارد دلاری از دولت دریافت کرده است. بحران کرونا مسافرت در جهان را مختل کرده و خسارت سالانه هواپیمایی قطر بالغ بر بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌اش بوده است. این شرکت در ماه مارس اعلام کرده بود در نظر دارد کمک دولتی بگیرد اما میزان دریافتی را تاکنون افشا نکرده بود.

 

ترکیه ارمنستان را مانع صلح خواند

 

در پی درگیری میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، ترکیه از ارمنستان خواست فوری به «خصومت و درگیری» با آذربایجان پایان دهد زیرا این مساله می‌تواند «منطقه را به آتش بکشد». ارمنستان پس از بروز درگیری، حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کرده است. ترکیه در واکنش، ارمنستان را به «فتنه‌انگیزی» علیه آذربایجان متهم کرد.

 

درگیری پلیس و معترضان در پورتلند آمریکا

 

در نخستین ساعت‌های صبح یکشنبه، پلیس پورتلند با معترضان به تبعیض نژادی درگیر شد و اهالی رسانه را نیز که در محل حاضر بودند عقب راند. در جریان این درگیری، بیش از ۲۰ نفر بازداشت شدند. بنا بر اعلام پلیس، تظاهرات گروهی راست‌گرا و سپس، اعتراض متقابل فعالان ضدفاشیسم و برابری حقوق سیاهان به خشونت کشیده شد و معترضان به سمت ماموران پلیس سنگ‌پرانی کردند.

 

آمار جهانی جان‌باختگان کرونا به مرز یک میلیون نفر نزدیک شد

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۳۲/۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، ۹۹۴ هزار و ۲۱۶ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸۸ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند. 

 

درگیری تایوان و چین بر سر هویت مستقل تایوان

 

به گزارش رویترز، با ثبت شهرهای تایوانی در فهرست شهرهای چین در وب‌سایت ائتلاف جهانی شهرداری‌ها، اکنون اختلاف در مورد ثبت تایوان به‌عنوان قلمرو چین در سازمان‌های بین‌المللی به حوزه محیط زیست و تغییر اقلیم هم کشیده شده است. چین فشار به شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را افزایش داده است تا در اشاره به تایوان، آن را بخشی از چین بنامند. این مساله خشم دولت و مردم تایوان را برانگیخته است.

 

توافق تبادل زندانی میان طرف‌های درگیر در یمن

 

به گزارش رویترز، طرف‌های درگیر جنگ در یمن در راستای اعتماد‌سازی و از‌سر‌گیری روند صلح، توافق کرده‌اند ۱۰۸۰ زندانی از جمله ۱۵ سرباز سعودی را مبادله کنند. دولت یمن، که از طرف ارتش ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود، و نیروهای حوثی، که مورد حمایت ایران‌اند، بیش از پنج سال است که با یکدیگر می‌جنگند و به گفته منابع آگاه، این بزرگ‌ترین تبادل میان دو طرف است.

 

افزایش تنش میان آذربایجان و ارمنستان

 

به گزارش رویترز، با بروز درگیری میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو‌ـ‌قره‌باغ، تنش‌ میان دو کشور بالا گرفت است. هر دو کشور یکدیگر را متهم می‌کنند که طرف مقابل نیروهایشان را گلوله‌باران کرده‌ است. هنوز میزان خسارت و تلفات مشخص نیست اما وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده است تعدادی از شهروندان غیرنظامی به‌دست نیروهای آذربایجان کشته شده‌اند.

 

کسر حقوق تنبیهی وزیر دفاع آفریقای جنوبی

 

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، رییس‌جمهوری این کشور نوزیویو ماپیسا انکاکولا، وزیر دفاع، را به‌دلیل این‌که هیاتی را با هواپیمای نیروی هوایی به زیمباوه برده بود توبیخ کرد و حقوقش را به‌مدت سه ماه کاهش داد. حزب ائتلاف دموکراتیک ماپیسا انکاکولا را به‌دلیل همراه بردن گروهی از حزب حاکم، کنگره ملی آفریقا، به هراره، به سوءاستفاده از منابع دولتی متهم کرده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More