شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

زنی پناهجو همراه کودکش در تدارک انتقال به اردوگاه موقت جدید؛ جزیره لسبوس، یونان (عکس از رویترز).

سودان در کشاکش حذف از فهرست تروریستی آمریکا و برقراری رابطه با اسرائیل

 

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، روز شنبه هرگونه ارتباط میان خروج از فهرست کشورهای حامی تروریسم و تصمیم این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکذیب کرد. ورود سودان به فهرست کشورهای حامی تروریسم در دوره ریاست جمهوری عمر البشیر اتفاق افتاد که مانع دسترسی این کشور به کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌شود. به گفته منابع آگاه، مقام‌های آمریکایی در گفت‌و‌گو با هیات سودانی، اشاره کرده‌اند مایل‌اند خارطوم نیز از امارات متحده عربی و بحرین تبعیت و با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کند. 

 

نبیه بری: پارلمان لبنان همچنان طرح فرانسه را دنبال می‌کند

 

نبیه بری، سخنگوی پارلمان لبنان و رهبر حزب شیعه جنبش امل، گفت گروه او به طرح فرانسه برای تشکیل کابینه غیرحزبی پایبند خواهد بود، هرچند کناره‌گیری مصطفی ادیب، نخست‌وزیر جدید، به این طرح ضربه زده است. بیانیه نبیه بری و تاکیدش بر پایبندی جنبش امل به مفاد طرح فرانسه پس از آن اعلام شد که اختلاف‌ها بر سر تشکیل کابینه جدید با درخواست جنبش امل و حزب‌الله لبنان برای معرفی چند وزیر بالا گرفت. 

 

جلسه تلفنی سوگا و پوتین

 

به گزارش خبرگزاری کیودو، قرار است یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز ۲۹ سپتامبر با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کنند. این اولین گفت‌و‌گوی آن‌ها از زمان انتخاب سوگا به نخست‌وزیری ژاپن است. پیش‌بینی می‌شود گفت‌و‌گو میان رهبران دو کشور بر ادامه همکاری در حوزه‌های گوناگون از جمله اقتصاد و اهمیت گفت‌و‌گوهای صلح متمرکز باشد.

 

حمله سایبری آسیایی‌ها به مجارها

 

شرکت مخابراتی مگیا تلکام روز شنبه اعلام کرد برخی بخش‌های خدمات بانکی و مخابراتی مجارستان در اثر یک حمله سایبری شدید از سرورهایی در روسیه، چین و ویتنام روز پنجشنبه دچار اختلال شد. این حمله، که با افزایش حجم ترافیک داده‌های شبکه و قطع دسترسی همراه بود، ۱۰ برابر شدیدتر از حملات مشابه بوده است و به گزارش شرکت مگیا تلکام، از لحاظ ابعاد و پیچیدگی، یکی از بزرگ‌ترین حملات هکرها به مجارستان بوده است.

 

هنرپیشه‌های بالیوودی در مظان اتهام ارتباط با شبکه خریدو‌فروش مواد مخدر 

 

سه هنرپیشه زن پرطرفدار سینمای بالیوود روز شنبه در جریان تحقیق در مورد ارتباط صنعت فیلم‌سازی و شبکه خرید‌و‌فروش مواد مخدر بازجویی شدند، اتفاقی که صنعت سینمای هند را در شوک فرو برد. روز شنبه دیپکا پادوکن، شرادا کاپور و سارا علی‌خان هنگام ورود به اداره بازرسی مواد مخدر در بمبئی مشاهده شدند. این اداره در ماه گذشته مشغول تحقیق در مورد ارتباط استفاده از مواد مخدر در بالیوود و مرگ سوشانت سینگ راجپوت بوده است.

 

ابراز تاسف سعد حریری از شکست طرح فرانسه در لبنان

 

سعد حریری، سیاستمدار سنی‌‌مذهب لبنانی، روز شنبه گفت هرکس که از شکست طرح فرانسه برای تشکیل دولت جدید خوشحالی می‌کند از هدر‌رفت این فرصت مهم افسوس خواهد خورد. در بیانیه‌ حریری آمده است: «به آن‌هایی که امروز برای فروپاشی طرح امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، هلهله می‌کند می‌گوییم [به‌زودی] انگشت حسرت خواهید گزید.»

 

اختلاف‌ موضع نتفلیکس با نویسنده چینی در مورد مسلمانان اویغور

 

شرکت نتفلیکس در واکنش به ابراز نگرانی سناتورهای آمریکایی درباره سریال تلویزیونی این شرکت با اقتباس از یک سه‌گانه علمی‌تخیلی چینی، اعلام کرد با دیدگاه‌ نویسنده چینی در مورد رفتار دولت با مسلمانان اویغور موافق نیست. این سناتورها از نتفلیکس خواسته بودند به‌دلیل حمایت لیو سیشین، نویسنده این مجموعه، از سرکوب دولتی اویغورها در منطقه سین‌کیانگ، در تولید این مجموعه تلویزیونی تجدیدنظر کند.

 

برگزاری مراسم نوبل در سایه همه‌گیری کرونا

 

برنده‌های امسال جایزه نوبل مراسم پرزرق‌و‌برق همیشگی با حضور خانواده سلطنتی و چهره‌های مشهور سوئدی را نخواهند داشت، اما دست‌کم سال ۲۰۲۰ به فهرست سال‌های جنگ جهانی که جایزه نوبل اهدا نشد اضافه نمی‌شود. لارس هایکنستن، مدیر بنیاد نوبل، گفت کمیته‌های نوبل برای انتخاب برندگان به‌صورت آنلاین کار خواهند کرد و در ادامه افزود «فکر کردیم [اهدای نوبل] به‌ویژه در چنین سالی مهم است که اهمیت علم از همیشه مشهودتر است».

 

کناره‌گیری نخست‌وزیر لبنان پس از تلاش ناموفق برای تشکیل کابینه

 

مصطفی ادیب، نخست‌وزیر جدید لبنان، پس از یک ماه تلاش برای تشکیل کابینه‌ای غیرحزبی، روز شنبه کناره‌گیری کرد. ادیب پس از دیدار با میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان، اعلام کرد از «وظیفه تشکیل دولت» کناره‌گیری می‌کند. او به‌ویژه در انتخاب وزیر دارایی با اختلاف‌نظر و مشکل مواجه شده بود. فرانسه در یک ماه گذشته، همواره از رهبران فرقه‌ای لبنان خواسته بود با یکدیگر متحد شوند و کشور را از بحرانی عمیق بیرون بکشند.

 

تکذیب تخریب مسجد در سین‌کیانگ

 

وزارت خارجه چین ادعای یک اندیشکده استرالیایی در مورد تخریب هزاران مسجد در منطقه سین‌کیانگ غربی را تکذیب و اعلام کرد در این منطقه بیش از ۲۴ هزار مسجد وجود دارد و سرانه مسجد در آن از بسیاری از کشورهای مسلمان بیشتر است. موسسه سیاست راهبردی استرالیا (ASPI) در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، برآورد کرده است از سال ۲۰۱۷، در نتیجه سیاست‌های دولت چین، حدود ۱۶ هزار مسجد در سین‌کیانگ تخریب شده‌اند یا آسیب دیده‌اند.

 

ارتش تایوان زیر فشار جنگ فرسایشی اعلام‌نشده با چین

 

تسای اینگ‌ون، رییس‌جمهوری تایوان، روز شنبه از یک پایگاه مهم و حیاتی تعمیر و نگهداری جت‌های جنگنده بازدید کرد. این بازدید در حالی صورت گرفت که نیروهای مسلح تایوان با هجوم‌های مکرر نیروی هوایی چین به حریم‌ هوایی این جزیره مواجه‌اند. چین تایوان را قلمرو خود می‌داند و هرگز امکان توسل به زور برای تسلط بر تایوان را انکار نکرده است.

 

بازداشت رهبر اپوزیسیون ارمنستان به اتهام خرید رای

 

گاگیک ساروکیان، رهبر حزب مخالف دولت و یکی از ثروتمندترین بازرگانان ارمنستان، بازداشت شد. قرار است دو ماه دیگر دادگاه او به اتهام خرید رای در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ برگزار شود. ساروکیان هرگونه تخلف و اتهام را رد کرده و گفته است تعقیب کیفری او انگیزه سیاسی دارد.

 

تحقیق مشترک کره شمالی و جنوبی در مورد قتل کارمند شیلات کره جنوبی

 

با افزایش خشم عمومی در مورد قتل یک کارمند شیلات کره جنوبی، این کشور روز شنبه از کره شمالی خواست درباره این شلیک مرگبار بیشتر تحقیق کند و پیشنهاد کرد در قالب بررسی مشترک میان دو طرف انجام شود. ارتش کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد سربازان کره شمالی این مرد را کشته‌اند و جسدش را نزدیک مرز آبی به آتش کشیده‌اند.

 

استرالیا انتقال و پاکسازی لاشه نهنگ‌ها را آغاز کرد

 

مقام‌های حیات‌وحش استرالیا روز شنبه انتقال و پاکسازی لاشه صدها نهنگی که در ساحل تاسمانی به گل نشسته بودند آغاز کردند. این بزرگ‌ترین گروه نهنگی است که در سواحل استرالیا به گل نشسته‌اند. استرالیایی‌ها پس از روزها عملیات سخت و خطرناک برای نجات این ۴۷۰ نهنگ، توانستند ۱۰۸ نهنگ را نجات دهند اما بقیه نهنگ‌ها مرده‌اند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۳۲/۵ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۳۲/۵ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، ۹۸۸ هزار و ۹۹۶ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۱۸۸ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More