شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ برداشت سیب‌زمینی در جوار فوران خاکستر آتشفشان مونت سینابونگ در سوماترا

با افزایش شیوع کرونا، اسپانیا کلوب‌های شبانه را تعطیل می‌کند

 

سالوادور ایا، وزیر بهداشت اسپانیا، روز جمعه اعلام کرد برای مهار شیوع کرونا، تمام مناطق اسپانیا با تعطیلی کلوب‌های شبانه و ممنوعیت سیگار در مکان‌هایی که رعایت فاصله اجتماعی ممکن نیست موافقت کرده‌اند. وزیر بهداشت اسپانیا همچنین توصیه کرد مردم از تجمع‌های بیش از ۱۰ نفر خودداری کنند و به جوان‌ها هشدار داد برای نوشیدن مشروب دور هم جمع نشوند. در روزهای اخیر، نرخ ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در اسپانیا سیر صعودی داشته است و بنا بر تازه‌ترین آمار، تاکنون ۳۳۷ هزار و ۳۳۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 

تلاش برای ایمنی جمعی به مرگ‌و‌میر گسترده منجر می‌شود

 

آنتونی فاوچی، رییس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، هشدار داد اگر ایالات متحده آمریکا برای دستیابی به ایمنی جمعی احتمالی، اجازه دهد کرونا گسترش پیدا کند، رقم مرگ‌و‌میر به‌خصوص در اقشار آسیب‌پذیر بسیار بالا خواهد بود. او گفت: «اگر همه بگیرند، حتی با درصد بالایی از افراد بی‌علامت… خیلی‌ها می‌میرند.» بنا بر آمار دانشگاه جانزهاپکینز، تاکنون دست‌کم ۱۶۷ هزار و ۲۹۸ نفر در آمریکا در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

 

مایک پمپئو با نخست‌وزیر لهستان دیدار کرد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، در ورشو دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف در مورد پیمان دفاعی جدید و حمایت از مردم بلاروس گفت‌و‌گو کردند. به گفته سخنگوی وزارت کشور، آن‌ها همچنین در مورد همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹، شبکه ۵‌جی و توافق دوجانبه جدید همکاری آمریکا در برنامه هسته‌ای غیرنظامی لهستان صحبت کردند.

 

سیل بازگشت بریتانیایی‌ها از فرانسه

 

هزاران بریتانیایی که برای تعطیلات به فرانسه رفته بودند در دقیقه نود و قبل از اجرای قانون قرنطینه ۱۴ روزه مسافران ورودی از فرانسه، شتابان به کشور بازگشتند. به‌دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا در فرانسه، هلند، موناکو و مالت، دولت بریتانیا اعلام کرد تمام مسافرانی که از این کشورها بازمی‌گردند ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. فرانسه به بریتانیا هشدار داده است «اقدام متقابل» می‌کند. هلند نیز به تمام شهروندانش توصیه کرده است از سفر غیرضروری به بریتانیا پرهیز کنند اما اعلام کرد دست به اقدام متقابل نمی‌زند.

 

آمریکا خواستار بررسی دقیق انفجار بیروت شد

 

دیوید هِیل، دیپلمات ارشد و معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار تحقیق «کامل، شفاف و موثق» در مورد انفجار بندر بیروت شد که در پی آن، ۱۷۲ نفر کشته و ۶۰۰۰ نفر زخمی شدند. هیل گفت دیگر نمی‌شود به دوره‌ای بازگشت که هر محموله‌ای به‌راحتی وارد بندر یا مرزهای لبنان می‌شد، مساله‌ای که در ایجاد این وضعیت نقش داشته است.

 

لوکاشنکو با پوتین مشورت می‌کند

 

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، روز شنبه گفت قصد دارد با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، صحبت کند و هشدار داد اعتراض‌های خیابانی فقط بلاروس را تهدید نمی‌کند. در پی انتخاب مجدد لوکاشنکو به ریاست جمهوری، ده‌ها هزار نفر در بلاروس به خیابان‌ها آمدند و او را به تقلب در انتخابات متهم کردند. به گزارش خبرگزاری بلتا، لوکاشنکو گفت اعتراض‌ها فقط مساله بلاروس نیست و باید با پوتین تماس بگیرد. او در ادامه افزود دفاع از بلاروس کمتر از دفاع از کل منطقه و اتحادیه روسیه و بلاروس نیست، این نمونه‌ای است برای دیگران.

 

هزاران معترض در سئول تجمع کردند

 

سیر صعودی شیوع کرونا در کره جنوبی مقام‌های این کشور را وادار کرده است فاصله‌گذاری اجتماعی را سختگیرانه‌تر اجرا کنند، اما این مساله مانع تجمع هزاران معترض به سیاست‌های مون جه‌ـ‌این، رییس‌جمهوری کره جنوبی، نشد. معترضان به‌رغم ممنوعیت تجمع در سئول، در مرکز این شهر تظاهرات کردند و به سیاست‌گذاری اخیر بازار املاک و مستغلات و همچنین رسوایی‌های جنسی اعضای کابینه دولت اعتراض کردند. برخی معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «مون جه‌ـ‌این را برکنار کنید».  

 

حمله افراد ناشناس به فعال حقوق زنان افغانستان

 

فوزیه کوفی، فعال شناخته‌شده حقوق زنان و عضو گروه مذاکره‌کننده با طالبان، در حمله افراد مسلح ناشناس در کابل، مجروح شد. به گفته مقام‌های افغان، حمله به این نماینده سابق مجلس با هدف ترور او بوده است. رییس‌جمهوری و سیاستمداران بلندپایه افغانستان این اقدام را محکوم کرده‌اند. طالبان هرگونه نقش در این حمله را تکذیب کرده‌ است.

 

روسیه تولید واکسن کووید‌ـ‌۱۹ را آغاز کرد

 

خبرگزاری اینترفکس به نقل از وزارت بهداشت روسیه گزارش داد روسیه تولید واکسن کرونایش را آغاز کرده است. اسپوتنیک‌ ۵ اولین واکسن جهان است که وارد مرحله تولید شده و روسیه اعلام کرده است تا پایان این ماه وارد بازار می‌شود. برخی دانشمندان نگران‌اند در تولید این واکسن، اولویت مسکو افتخار ملی باشد نه ایمنی و بی‌خطری آن.

 

کرونا در روسیه همچنان می‌تازد

 

روسیه از ثبت ۵۰۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد. روسیه با ۹۱۷ هزار و ۸۸۴ مبتلا، پس از ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند، چهارمین کانون شیوع کرونا در جهان است. بنا بر اعلام مرکز مقابله با بحران روسیه، در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ نفر دیگر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باختند و آمار رسمی جان‌باختگان در این کشور به ۱۵ هزار و ۶۱۷ نفر رسید. 

 

درخواست برگزاری مجدد انتخابات آزاد و منصفانه در بلاروس

 

با افزایش اعتراض‌ها به انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، نخست‌وزیران استونی، لتونی و لیتوانی روز شنبه از بلاروس خواستند انتخاباتی «آزاد و منصفانه» برگزار کند. سران کشورهای حوزه بالتیک پس از دیدار در استونی، در بیانیه‌‌ای مشترک گوشزد کردند که رای‌گیری جدید باید «شفاف و در حضور ناظران بین‌المللی» برگزار شود. آن‌ها از بلاروس خواستند از خشونت خودداری کند و زندانیان سیاسی و معترضان بازداشتی را آزاد کند. نخست‌وزیران کشورهای یاد‌شده از اتحادیه اروپا خواستند افرادی که بانی برخورد خشونت‌آمیز با معترضان بوده‌اند تحریم شوند.

 

کرونا در اوکراین باز هم رکورد شکست

 

بنا بر آمار رسمی، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۴۷ مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در اوکراین ثبت شد. از زمان تسهیل برخی محدودیت‌ها و مقررات کووید‌ـ‌۱۹، میزان ابتلا در این کشور سیری به‌شدت صعودی داشته است. با رکوردشکنی جدید، شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در اوکراین به ۸۹ هزار و ۷۱۹ نفر رسید و تاکنون، ۲۰۴۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

 

نیوزیلند بر سر دو‌راهی تعویق انتخابات

 

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، تا دوشنبه فرصت دارد درباره برگزاری انتخابات سپتامبر تصمیم بگیرد. بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند او مقابل درخواست تاخیر برگزاری انتخابات به‌دلیل شیوع کرونا مقاومت کند. این کشور پنج میلیون نفری در دوره همه‌گیری جهانی کرونا بهتر از بیشتر کشورها عمل کرد و به‌مدت ۱۰۲ روز هیچ موردی از ابتلا گزارش نشده بود. اما افزایش ناگهانی موارد جدید ابتلا در هفته اخیر آردرن را وادار کرد اوکلند را قرنطینه کند.

 

بیش از ۶ میلیون نفر در آمریکای لاتین به کرونا مبتلا شده‌اند

 

شمار موارد ابتلا به کرونا در آمریکای لاتین از مرز ۶ میلیون نفر گذشت و سیر صعودی ابتلا در این منطقه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بیشتر کشورهای این منطقه تسهیل مقررات قرنطینه را آغاز کرده‌اند. در هفته گذشته، به‌طور میانگین روزانه ۸۶ هزار نفر در آمریکای لاتین به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند و با مرگ بیش از ۲۶۰۰ نفر، در مجموع ۲۳۷ هزار و ۳۶۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

 

ژاپنی‌ها در سالگرد تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم کرونا نشدند

 

در میانه شیوع کرونا، هزاران ژاپنی جمع شدند تا در هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم به کشته‌شدگان ادای احترام کنند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، گفت این کشور هرگز فاجعه جنگ را تکرار نخواهد کرد و امپراتور ناروهیتو از گذشته و دوران جنگ ابراز «تاسف عمیق» کرد. آبه در حالی که ماسک زده بود، در مراسم یادبود کشته‌شدگان جنگ که به‌دلیل شیوع کووید‌ـ‌۱۹ مختصرتر و کم‌جمعیت‌تر از همیشه بود، گفت: «فاجعه جنگ دیگر هرگز تکرار نمی‌شود. ما به این عهدی که بسته‌ایم قاطعانه پایبندیم.»

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۲۱ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۲۱/۲۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، ۷۵۹ هزار و ۳۵۷ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More