شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ معترضان به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس

عراق ۱۳ هزار تن گندم برای لبنان می‌فرستد

 

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، دولت عراق روز جمعه موافقت کرد این کشور برای کمک به لبنان، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن گندم، ۳۶۰۰ متر مکعب گازوییل، دارو و تجهیزات پزشکی بفرستد. در پی انفجار مهیب بندر بیروت در هفته گذشته، حدود ۶۰۰۰ نفر زخمی، ۱۷۲ نفر کشته و ۲۵۰ هزار نفر آواره شدند.

 

بیش از ۲۰۰۰ معترض بازداشتی در بلاروس آزاد شدند

 

به گفته وزیر کشور بلاروس، بیش از ۲۰۰۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراض‌ها به انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری این کشور، آزاد شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرد پس از بازداشت حدود ۶۷۰۰ نفر در جریان سرکوب اعتراض‌ها، بازداشتگاه‌ها با مشکل کمبود جا مواجه شده‌اند. رهبران بلاروس در تلاش برای آرام کردن اعتراض‌های سراسری، در اقدامی نادر عذرخواهی کردند و فرایند آزادی بازداشتی‌ها را آغاز کرده‌اند.

 

خط‌ و نشان ترکیه برای یونان

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه به یونان هشدار داد این کشور به هرگونه حمله به کشتی نقشه‌برداری‌اش در آب‌های شرق مدیترانه پاسخی سنگین خواهد داد. منابع هیدروکربن این ناحیه محل مناقشه میان یونان و ترکیه است و در هفته‌ اخیر به‌دلیل اکتشاف‌ نفت و گاز در این منطقه، تنش میان این دو کشور عضو ناتو شدت گرفته است.

 

آمریکا گونه‌ای از ویروس کرونا می‌سازد

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد دانشمندان آمریکایی در تلاش‌اند گونه‌ای از ویروس کرونا بسازند که می‌توان آن را در آزمایش‌های بالینی چالشی واکسن به کار برد. در این نوع پژوهش، به داوطلبان سالم واکسن زده می‌شود و سپس، به‌صورت عمدی به ویروس آلوده می‌شوند. بیشتر آزمایش‌های واکسن بر آلودگی‌ اتفاقی به ویروس متکی است. سایر شرکت‌های داروسازی نیز اعلام کرده‌اند در صورت نیاز، آن‌ها نیز آزمایش‌های بالینی چالشی را مدنظر قرار می‌دهند. 

 

پزشکان روسی در مورد واکسن کووید‌ـ‌۱۹ این کشور محتاطند

 

نتایج نظرسنجی از ۳۰۰۰ پزشک روسی نشان می‌دهد که به‌دلیل کمبود اطلاعات کافی و صدور سریع تاییدیه، بیشتر پزشکان این کشور به واکسن روسی کووید‌ـ‌۱۹ آن‌قدر اطمینان ندارند که به خودشان تزریق شود. روسیه اعلام کرده است که اولین واکسن کووید‌ـ‌۱۹ جهان را تا پایان این ماه ارائه می‌کند و پزشکان نیز داوطلب شده‌اند واکسن به آن‌ها تزریق شود. اما برخی دانشمندان می‌گویند نگران‌اند مسکو افتخار ملی را نسبت به ایمنی و امنیت در اولویت قرار داده باشد.

 

کاریکاتور بایدن و هریس در روزنامه استرالیایی جنجالی شد

 

کاریکاتوری در پرتیراژترین روزنامه سراسری استرالیا با اتهام نژادپرستانه بودن جنجال‌برانگیز شد. این کاریکاتور جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، را به تصویر می‌کشد که کامالا هریس، همراه انتخاباتی و معاونش، را «دختر کوچولوی سبزه‌‌رو» توصیف می‌کند. بایدن به هریس لبخند می‌زند و می‌گوید تا او برود «استراحتی بکند»، هریس کمک می‌کند «تفرقه نژادی کشور ترمیم شود».

 

رهبر مخالفان دولت بلاروس خواستار بازشماری آرا شد

 

اسوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس، روز جمعه از حامیانش خواست با امضای طوماری آنلاین، درخواست کنند آرای انتخابات ریاست جمهوری بازشماری شود. او معتقد است در شمارش آرا تقلب شده است. تیخانوفسکایا، که در پی سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات به لیتوانی گریخته است، در ویدیویی خواستار پایان خشونت‌ها شد و از تمام شهرداران خواست به مردم اجازه تجمع مسالمت‌آمیز بدهند.

 

از هر پنج زندانی در کشمیر، یک نفر مبتلا به کروناست

 

هند در سه روز گذشته شاهد افزایش روزانه بیش از ۶۰ هزار نفر به شمار مبتلایان به کرونا بوده است. وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد از هر پنج زندانی محبوس در بزرگ‌ترین زندان کشمیر، یک نفر مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ است. هند پس از ایالات متحده آمریکا و برزیل، با بیش از ۲/۴ میلیون مبتلا، سومین کانون شیوع کرونا در جهان است. پیش‌بینی می‌شود با گسترش بیماری در مناطق دورافتاده‌تر، شمار مبتلایان در هفته‌ای آتی بالاتر برود.

 

موسسه کنفوسیوس چین در آمریکا دفتر سیاسی می‌شود

 

واشینگتن روز پنجشنبه اعلام کرد مرکز موسسه کنفوسیوس در ایالات متحده آمریکا باید به‌عنوان دفتر سیاسی خارجی ثبت شود. تغییر ثبت این موسسه، که بودجه آن را دولت چین تامین می‌کند، گامی دیگر در تضعیف روابط دوجانبه واشینگتن‌ـ‌پکن است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای موسسه کنفوسیوس در واشینگتن را مرکزی برای «پیشبرد پروپاگاندای جهانی پکن» و «تاثیر مخرب» بر فضای آموزشی آمریکا توصیف کرد.

 

کارناوال ناتینگ‌هیل لندن از خیابان به فضای مجازی می‌رود

 

جشنواره ناتینگ‌هیل امسال به‌جای خیابان‌های غرب لندن، از صفحه‌های نمایشگر تماشا می‌شود. به‌دلیل همه‌گیری کرونا، این رویداد آنلاین و با پخش ساعت‌ها موسیقی و رقص برگزار می‌شود. جشنواره ناتینگ‌هیل در پایان ماه اوت هر سال بیش از یک میلیون تماشاچی را به خیابان‌های لندن می‌کشاند.

 

لهستان خود را برای هجوم پناهندگان بلاروس آماده می‌کند

 

معاون وزیر خارجه لهستان روز جمعه گفت این کشور پس از سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، خود را برای موج جمعیتی که از بلاروس به این کشور سرازیر خواهند شد آماده می‌کند. مارچین پرژداچ ضمن تاکید بر حمایت از مردمی که نیاز دارند به‌سرعت از مرز عبور کنند، گفت: «ما قانون را بررسی کرده‌ایم تا آماده موج احتمالی افرادی باشیم که می‌خواهند خود را به قلمرو اتحادیه اروپا برسانند.»

 

قتل دو مامور پلیس در کشمیر در آستانه روز استقلال هند

 

در حمله گروهی شبه‌نظامی به پلیس کشمیر، دو مامور کشته شدند و یک نفر مجروح شد. این حمله در حالی صورت گرفت که در آستانه روز استقلال هند، در منطقه مسلمان‌نشین کشمیر شرایط امنیتی سنگین برقرار شده است. به گفته رییس پلیس کشمیر، گروهی شبه‌نظامی از کوچه‌ای آمدند و روی ماموران پلیسی که در منطقه نوگام شهر سرینگر سر پست بودند آتش گشودند.

 

بریتانیا مسافران ورودی از فرانسه را قرنطینه می‌کند

 

گرانت شپس، وزیر حمل‌‌و‌نقل بریتانیا، روز جمعه گفت از شنبه، تمام مسافرانی که فرانسه می‌آیند ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. دولت بریتانیا اعلام کرد است به‌دلیل میزان بالای شیوع کووید‌ـ‌۱۹ در فرانسه، هلند و مالت، مسافرانی که از این کشورها می‌آیند قرنطینه می‌شوند. فرانسه هشدار داده است دست به اقدام متقابل خواهد زد.

 

اتحادیه اروپا تحریم بلاروس را بررسی می‌کند

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به برخورد خشن دولت بلاروس با اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گزینه تحریم این کشور را مدنظر قرار می‌دهند. به گفته الکساندر شالنبرگر، وزیر خارجه اتریش، تحریم‌ها افرادی را هدف قرار می‌دهد که بانی خشونت علیه معترضان، بازداشت‌های خودسرانه و قطع اینترنت بوده‌اند. تاکنون، دست‌کم ۹ کشور اروپایی از طرح تحریم بلاروس حمایت کرده‌اند.

دولت افغانستان ۸۰ زندانی طالبان را آزاد کرد

 

دولت افغانستان روند آزادی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان را آغاز کرده است. طالبان اصرار دارد که این زندانی‌ها پیش از آغاز گفت‌و‌گوهای صلح آزاد شوند. دولت پس از مشورت با لویه جرگه، موافقت کرد ۴۰۰ زندانی طالبان را که مرتکب جرایم جدی شده بودند آزاد کند. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، گفت: «دولت… دیروز ۸۰ نفر از ۴۰۰ مجرم طالبان که لویه جرگه مشورتی اجازه آزادی‌شان را داد آزاد کرد تا تلاش‌ها برای گفت‌و‌گوهای مستقیم و آتش‌بس سراسری و پایدار سرعت بگیرد.»

 

آخرین سفر آقای دموکراسی

 

جسد رییس‌جمهوری سابق تایوان روز جمعه پس از گردش نمادین در تایپه، پایتخت این کشور، و عبور از مقابل دفتر ریاست جمهوری، در مراسمی خصوصی سوزانده شد. تایوانی‌ها به لی‌ تنگ‌هویی به‌خاطر پایان دادن به حکومت اقتدارگرا و برقراری انتخابات آزاد لقب «آقای دموکراسی» داده بودند.

 

نتیجه آزمایش بالینی واکسن چینی کووید‌ـ‌۱۹ موفقیت‌آمیز بود

 

به گفته پژوهشگران چینی، واکسن شرکت دارویی سینوفارم به نظر می‌رسد بی‌خطر است و در مراحل اولیه و میانی آزمایش‌ها، سیستم ایمنی بدن در واکنش به آن پادتن تولید کرده است. این واکسن در مراحل نهایی آزمایش قرار دارد و یکی از چند واکسنی است که روی هزاران نفر آزمایش شده‌اند تا در صورت تاثیرگذاری، تاییدیه نهادهای ناظر را بگیرند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به ۲۱ میلیون نفر نزدیک شد

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۲۰/۹۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، ۷۵۹ هزار و ۲۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

گوگل دیگر به درخواست‌های هنگ‌کنگ مستقیم پاسخ نمی‌دهد

 

به گزارش واشینگتن‌پست، شرکت آلفابت گوگل دیگر به درخواست‌های مقام‌های هنگ‌کنگی برای دسترسی به داده‌ها پاسخ مستقیم نمی‌دهد. این اقدام بدین معنی است که گوگل در چنین مواردی با هنگ‌کنگ درست مثل چین رفتار می‌کند و بررسی هرگونه درخواست دسترسی به داده‌ها از طریق وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکاست. در ماه ژوییه، فیسبوک، گوگل و توییتر بررسی درخواست‌های دولت هنگ‌کنگ برای دسترسی به اطلاعات کاربران را متوقف کردند.

 

پاریس دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت

 

دولت فرانسه روز جمعه اعلام کرد پاریس و منطقه بوش دو رون در ساحل مارسی مناطق قرمزند و شیوع کرونا در آن‌ها بالاست. بنا بر حکم دولتی، مقام‌های محلی این اختیار را دارند که تردد افراد و وسایل نقلیه، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، سفر هوایی و اماکن عمومی را محدود کنند و برخی موسسات و کسب‌و‌کارها را که احتمال ابتلا به کرونا در آن‌ها بالاست تعطیل کنند. این اقدام‌ در پی افزایش تصاعدی موارد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در دو هفته گذشته صورت می‌گیرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More