شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ پس از لغو جشنواره بین‌المللی ادینبورو به‌دلیل شیوع کرونا، اجرای بالرین‌ها به رویدادی دیجیتال تبدیل شد

سه نماینده کتائب از پارلمان لبنان استعفا می‌کنند

 

حزب کتائب لبنان روز شنبه اعلام کرد که سه نماینده‌اش از پارلمان لبنان استعفا می‌کنند. حزب‌الله لبنان از این حزب مسیحی مخالف دولت حمایت می‌کند. سامی جمیل، رییس حزب، در مراسم خاکسپاری یکی از اعضای این گروه که در انفجار بندر بیروت کشته شد، با اعلام این خبر، گفت: «نمایندگان کتائب تصمیم گرفته‌اند… به‌خاطر لبنانی آزاد، مقتدر و مستقل به پا خیزند. از تمام شرافتمندان دعوت می‌کنم استعفا کنند تا مردم بتوانند تصمیم بگیرند چه کسانی بر آن‌ها حکومت خواهند کرد، بدون این‌که کسی چیزی را به آن‌ها تحمیل کند.»

 

شمار روزانه ابتلا به کرونا در جمهوری چک رکورد شکست

 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان جمهوری چک، این کشور با شناسایی ۳۲۳ مورد جدید، بالاترین شمار روزانه ابتلا به کرونا را ثبت کرد. شمار مبتلایان به کرونا در این کشور ۱۰/۷ میلیون نفری به ۱۸هزار و ۶۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۴۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند و ۳۸۹ نفر جان باخته‌اند. شمار رو به افزایش مبتلایان در جمهوری چک نروژ را وادار کرده است قانون قرنطینه ۱۰ روزه را برای مسافرانی که از این کشور می‌آیند دوباره برقرار کند.

 

انفجار پادگانی در موگادیشو دست‌کم ۸ کشته به جا گذاشت

 

انفجار بزرگی پادگانی در موگادیشو، پایتخت سومالی، را لرزاند و دست‌کم ۸ کشته و ۱۴ زخمی بر جا گذاشت. گروه شبه‌نظامی الشباب مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفت. عبداللهی محمود، افسر ارتش سومالی، به رویترز گفت انفجار در اثر حمله انتحاری با خودروی بمب‌گذاری‌شده بوده است. عبدی عزیز ابومصعب، سخنگوی الشباب، گفت: «عملیات استشهادی در پایگاه نظامی بزرگ مرتدان در موگادیشو با‌موفقیت انجام شد.»

 

پلیس لندن بیش از ۱۰۰ دوچرخه دزدی را یک‌جا پیدا کرد

 

پلیس لندن ۱۱۸ دوچرخه دزدی را در محلی در شمال لندن یافت. این تعداد حتی در شهری که دوچرخه‌دزدی رایج است رقمی غیرعادی است. بنا بر اعلام پلیس لندن بزرگ، ارزش مجموع این دوچرخه‌ها بیش از ۳۰ هزار پوند برآورد می‌شود و دو مرد ۲۱ و ۶۰ ساله به اتهام تصرف مال دزدی دستگیر شده‌اند. بررسی‌های پلیس پس از آن آغاز شد که ۱۱ نفر گزارش دادند آگهی فروش دوچرخه‌های دزدیده شده‌شان را در رسانه‌های اجتماعی دیده‌اند. 

 

کودکان غزه پس از پنج ماه به مدرسه بازمی‌گردند

 

پس از پنج ماه تعطیلی به‌دلیل شیوع کرونا، روز شنبه صدها هزار کودک در نوار غزه راهی کلاس‌های درس شدند، هرچند مقام‌های رسمی گفته‌اند در صورت افزایش موارد ابتلا، آماده‌اند مدارس را دوباره تعطیل کنند. به‌جز ۷۸ مورد ابتلا و یک مورد مرگ در مراکز قرنطینه، در شهرها و اردوگاه‌های غزه، که حدود دو میلیون فلسطینی را در خود جای داده، هیچ موردی از ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ ثبت نشده است. 

 

همسر سفیر هلند در اثر جراحت ناشی از انفجار بیروت درگذشت

 

بنا بر اعلام وزارت خارجه هلند، همسر سفیر هلند در لبنان، که در جریان انفجار بیروت به‌شدت مجروح شده بود، روز شنبه درگذشت. هدویگ والتمانس مولی‌یر ۵۵ ساله هنگام انفجار مهیب بیروت کنار همسرش در اتاق نشیمن منزلشان ایستاده بود و به‌شدت زخمی شد. انفجار روز سه‌شنبه خسارت وسیعی به سفارت هلند در بیروت زد و علاوه بر همسر سفیر، چهار نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

 

فرانسه میزبان رایزنی برای کمک به لبنان می‌شود

 

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، میزبان نشست ویدیویی روز یکشنبه برای کمک به لبنان خواهد بود. در این نشست، کشورهای داوطلب برای کمک به بازسازی بیروت پس از انفجار مهیب هفته گذشته رایزنی می‌کنند. دیگر میزبان این نشست سازمان ملل متحد خواهد بود که از شرکت‌کنندگان، از جمله دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، قول همکاری می‌گیرد. انتظار می‌رود در این نشست درباره نحوه توزیع کمک‌ها تصمیم گرفته شود تا مردم لبنان به‌طور مستقیم از آن منتفع شوند. مکرون در سفر به بیروت، به مردم خشمگین لبنان اطمینان داد که کمک‌ها برای بازسازی بیروت به «دست‌های فاسد» سپرده نمی‌شود.

 

سیل و رانش زمین در کره جنوبی ۲۱ کشته بر جا گذاشت

 

پس از ۴۶ روز بارش سنگین در کره جنوبی، دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۱۱ نفر مفقود شده‌اند. این طولانی‌ترین دوره بارش‌های موسمی در هفت سال گذشته بوده و به سیل، رانش زمین و تخلیه منازل منجر شده است. بنا بر اعلام وزارت کشور کره جنوبی، بیش از ۳۰۰۰ نفر منازلشان را ترک کرده‌اند و بارش‌های شدید بخش جنوبی شبه‌جزیره کره را در هم کوبیده است.

 

کرونا در فیلیپین همچنان می‌‌تازد

 

وزارت بهداشت و درمان فیلیپین از شناسایی ۴۲۲۶ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۴۱ مورد مرگ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. در خبرنامه این وزارتخانه آمده شمار مبتلایان به کووید‌‌ـ‌۱۹ در فیلیپین به ۱۲۶ هزار و ۸۸۵ نفر رسیده است و تاکنون، ۲۲۰۹ نفر از مبتلایان جان باخته‌اند. بیشتر موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر در مانیل، پایتخت این کشور، گزارش شده است. فیلیپین ۱۰۷ میلیون نفری در میان کشورهای جنوب شرق آسیا بالاترین شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ را دارد و پس از اندونزی، بیشترین آمار مرگ‌و‌میر در اثر ابتلا به این بیماری را داشته است.

 

اتحادیه عرب برای کمک به لبنان اعلام آمادگی کرد

 

احمد ابوالغیط، رییس اتحادیه عرب، روز شنبه اعلام کرد در نظر دارد کشورهای عرب عضو اتحادیه را برای حمایت از لبنان بسیج کند. انفجار مهیب روز سه‌شنبه بخش‌هایی از بیروت را ویران کرد.  ابوالغیط که پس از دیدار با میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان، با خبرنگاران صحبت می‌کرد، ضمن اعلام آمادگی اتحادیه برای کمک به تحقیق در مورد علت انفجار، گفت اتحادیه آماده است از هر طریق ممکن به لبنان کمک کند.

 

سیر صعودی ابتلا به کرونا در روسیه ادامه دارد

 

بنا بر آمار رسمی، در شبانه‌روز گذشته، ۵۲۱۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در روسیه شناسایی شد و شمار مبتلایان در این کشور به ۸۸۲ هزار و ۳۴۷ نفر رسید. روسیه پس از ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند، چهارمین کانون شیوع کرونا در جهان است. بر اساس آمار رسمی، تاکنون ۱۴ هزار و ۸۵۴ نفر در روسیه در اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

 

تحریم‌های آمریکا فعالیت موسسه‌های مالی هنگ‌کنگ را مختل نمی‌کند

 

سخنگوی نهاد ناظر بر بازارهای هنگ‌کنگ روز شنبه گفت فکر نمی‌کند تحریم‌های آمریکا علیه مقام‌های هنگ‌کنگی بر عملکرد موسسه‌های مالی تاثیر بگذارد. او در ادامه افزود بسیاری از شرکت‌های جهان تجربه مواجهه با تحریم‌های خاص ایالات متحده آمریکا را دارند و ارزیابی مناسبی از میزان تاثیر‌گذاری‌اش بر مشتری‌ها و فعالیت‌هایشان داشته‌اند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به ۱۹/۵ میلیون نفر نزدیک شد

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از ۱۹/۳۹ میلیون نفر گذشت و تاکنون، ۷۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

معترضان تایلندی خواهان آزادی فعالان مخالف دولت شدند

 

معترضان تایلندی روز شنبه مقابل دادگاه بانکوک تجمع کردند و خواهان آزادی فعالان بازداشتی شدند. آن‌ها وعده دادند که برای تظاهرات‌ ضددولتی در پایتخت تایلند فراخوان می‌دهند. روز جمعه آنون نامپا، وکیل ۳۵ ساله فعال حقوق بشر، و پانوپونگ جاسنوک، فعال دانشجویی ۲۳ ساله، در رابطه با اعتراض‌های دموکراسی‌خواهانه اخیر در تایلند دستگیر شدند. 

 

چین تحریم‌های آمریکا را «دلقک‌بازی» خواند

 

دفتر نمایندگی پکن در هنگ‌کنگ تحریم‌های آمریکا علیه مقام‌های ارشد هنگ‌کنگ و چین را «دلقک‌بازی‌هایی» خواند که چینی‌ها را نمی‌ترساند. دولت هنگ‌کنگ این تحریم‌‌ها را «بی‌شرمانه و نفرت‌انگیز» و نشان‌دهنده دخالت «آشکار و نامتمدنانه» در امور داخلی چین توصیف کرد. آمریکا روز جمعه تحریم‌هایی را علیه برخی مقام‌های چینی و کری لم، رییس اجرایی هنگ‌کنگ، اعمال کرد.

 

تعداد کشته‌شدگان سانحه هواپیمای هندی به ۱۸ نفر رسید

 

به گفته مقام‌های هندی، تعداد کشته‌شدگان سانحه هواپیمای مسافربری هند به ۱۸ نفر رسید و ۱۶ نفر به‌شدت زخمی شده‌اند. روز جمعه یک هواپیمای ایندیا اکسپرس شهروندان هندی‌ را که به‌خاطر همه‌گیری کرونا در دبی مانده بودند به کشور برمی‌گرداند که در باران سنگین از باند فرودگاه بین‌المللی کالیکوت خارج شد. این هواپیما ۱۹۰ سرنشین داشت و در جریان این سانحه، که هواپیما به دو نیم شد، خلبان و کمک‌خلبان نیز کشته شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More