شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

یخ‌بستگی آبشار آمریکا در نتیجه برودت دما در آبشار نیاگارا؛ نیویورک، آمریکا (عکس از رویترز).

اخراج نماینده میانمار در سازمان ملل

 

نماینده میانمار در سازمان ملل به اتهام «خیانت به کشور، صحبت به‌نفع نهادی که نماینده کشور نیست و سوءاستفاده از قدرت و مسئولیت نمایندگی» از سمتش عزل شد. روز گذشته، او به نمایندگی از دولت آنگ سان سوچی، از سازمان ملل خواسته بود «هرگونه اقدام لازم» به عمل آید تا وضعیت میانمار به پیش از کودتا بازگردد.

 

اختلاف‌نظر رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر ارمنستان

 

در پی حکم نخست‌وزیر ارمنستان به عزل اونیک گاسپاریان، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح، رییس‌جمهوری ارمنستان با این حکم مخالفت کرد. نیکول پاشینیان او را به اتهام تلاش برای کودتا علیه نخست‌وزیر، برکنار کرده بود. ارتش به‌دلیل نحوه مدیریت درگیری قره‌باغ، خواستار استعفای پاشینیان است.

 

تخلیه بیش از ۲۰۰۰ خانه در پی کشف بمب جنگ جهانی دوم

 

با کشف بمبی به‌جا‌مانده از جنگ جهانی دوم در اکستر بریتانیا، بیش از ۲۶۰۰ خانه در این منطقه تخلیه شدند. این بمب، که احتمال می‌رود عمل نکرده و منفجر نشده باشد، در ساختمانی در غرب دانشگاه اکستر کشف شده است و تیم متخصصان خنثی‌سازی بمب نیروی دریایی سلطنتی به محل اعزام شده‌اند. 

 

کشف کالسکه تشریفاتی باستانی در پمپئی

 

باستان‌شناسان در ویلایی بیرون شهر مدفون پمپئی، یک کالسکه تشریفاتی رومی کشف کرده‌اند. کشف این کالسکه اطلاعات بیشتری از دنیای باستان ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد در آن دوره برای مراسم‌ها، از وسایل نقلیه خاص استفاده می‌شد. پمپئی در سال ۷۹ پس از میلاد، در اثر فوران آتشفشان وزوو مدفون شد.

 

پسرها آزاد شدند اما جست‌و‌جو برای ۳۰۰ دختر نیجریه‌ای ادامه دارد

 

مهاجمان مسلح ۲۷ پسر دانش‌آموزی را که هفته پیش از مدرسه ربوده بودند آزاد کردند اما جست‌و‌جوی نیروهای امنیتی برای ۳۱۷ دختر دانش‌آموزی که روز گذشته ربوده شده‌اند ادامه دارد. حمله‌های اخیر نگرانی‌ها در مورد خشونت گروه‌های مسلح و شورشی‌های اسلام‌گرا مانند بوکوحرام را افزایش داده است.

 

خشم بنگلادشی‌ها از مرگ نویسنده زندانی

 

صدها بنگلادشی در دومین روز متوالی، در اعتراض به مرگ مشتاق احمد، نویسنده زندانی، تجمع کردند. معترضان خواستار لغو قانون امنیت دیجیتال‌اند که با استناد به آن، احمد به زندان محکوم شد. احمد در پی انتقاد از مدیریت همه‌گیری کرونا، بازداشت و به «شایعه‌پراکنی» و «فعالیت‌ ضددولتی» متهم شد.

 

تولد توله‌سگی با شش پا و دو دم

 

در آمریکا، توله سگی با شش پا و دو دم متولد شده است که به عقیده متخصصان، می‌تواند نتیجه تقسیم ناقص توله‌های دوقلو باشد. تاکنون، هیچ موردی از تولد توله‌ای زنده با این عارضه مادرزادی ثبت نشده است. متخصصان دامپزشکی خوشبین‌اند که این توله زنده می‌ماند و زندگی عادی خواهد داشت.

 

کشف گوی فلزی روسی اسرارآمیز در ساحل باهاما

 

زنی بریتانیایی در ساحل باهاما یک گوی تیتانیومی ۴۱ کیلوگرمی یافته که پوشیده از نوشته‌هایی به زبان روسی است. به عقیده متخصصان هوافضا، این گوی ممکن است مخزن سوخت هیدرازین موتور پیشران ماهواره یا فضاپیما باشد، هرچند مشخص نیست از کجا آمده و چطور از ساحل باهاما سر در آورده است.

 

حمایت تمام‌قد امارات از عربستان سعودی در واکنش به پرونده خاشقجی

 

بنا بر اعلام وزارت خارجه امارات متحده عربی، این کشور در واکنش به گزارش سرویس اطلاعاتی آمریکا در مورد قتل جمال خاشقجی، از موضع عربستان سعودی حمایت می‌کند. این وزارتخانه ابراز اطمینان کرد که نظام قضایی سعودی تمام افراد دخیل در پرونده را در روندی شفاف و بی‌طرفانه پاسخگو می‌کند. 

 

۲۴ ساعت خشونت و اعدام گروهی در تیگره

 

به گزارش عفو بین‌الملل، در جریان درگیری‌ها در تیگره در شمال اتیوپی، در ۲۸ نوامبر به‌مدت ۲۴ ساعت خشونت وصف‌ناپذیر و اعدام‌های جمعی رخ داده که مصداق جنایت علیه بشریت است. در این گزارش آمده است سربازان اریتره‌ای صدها غیرنظامی را به صف می‌کردند و از پشت سر آن‌ها را هدف قرار می‌دادند.

 

آمار جهانی جان‌باختگان کرونا از مرز ۲/۵ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۱۱۳/۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، دو میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۷ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تصویب بسته حمایتی ۱/۹ تریلیون جو بایدن در پارلمان

 

با تصویب بسته حمایتی ۱/۹ تریلیون دلاری رییس‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان، اولین پیروزی جو بایدن در پارلمان رقم خورد. قرار است از این بسته حمایتی برای تامین هزینه واکسن کرونا و دارو و همچنین کمک مالی اضطراری به خانواده‌ها، کسب‌و‌کارهای کوچک و فرمانداری‌های ایالتی استفاده شود.

 

اپوزیسیون روسیه در تدارک برگزاری سالگرد قتل منتقد کرملین

 

در میانه سرکوب معترضان به حبس الکسی ناوالنی، منتقد دولت، اپوزیسیون روسیه در نظر دارد مراسم ششمین سالگرد قتل بوریس نمتسوف، دیگر سیاستمدار منتقد دولت، را در مسکو برگزار کند. حامیان ناوالنی اعتراض‌های خیابانی را تا بهار به تعویق انداخته‌اند اما برای یادبود نمتسوف تجمع می‌کنند.

 

پلیس میانمار پیش از معترضان در محل‌های تجمع مستقر شد

 

پلیس میانمار روز شنبه در محل‌های معمول تجمع‌های اعتراضی در یانگون و سایر شهرها مستقر شد تا از تجمع معترضان به کودتا جلوگیری کند و ده‌ها نفر را بازداشت کرده است. از سویی، نماینده میانمار در سازمان ملل از این نهاد خواسته است «هرگونه اقدام لازم» به عمل آید تا حاکمیت نظامی خاتمه یابد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More