شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ درگیری میان نیروهای امنیتی لبنان و معترضان در خیابان‌های طرابلس (خبرگزاری رویترز) 

ناوالنی می‌گوید اجازه صحبت خصوصی با وکیل به او داده نشده است

 

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین که در زندان به سر می‌برد، به قاضی دادگاه گفت که از زمان بازداشت، اجازه صحبت خصوصی با وکیل به او داده نشده است. قاضی در پاسخ به این اعتراض، اجازه داد که ناوالنی پنج دقیقه با وکیلش ارتباط ویدئویی برقرار کند و از محافظان زندان خواست هنگام صحبت آن‌ها اتاق را ترک کنند. 

تظاهرات در طرابلس، یک نفر در ناآرامی‌ها به ضرب گلوله کشته شد

 

در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی لبنان و معترضان خشمگین در شهر طرابلس لبنان، یک نفر کشته شد. تظاهرکنندگان به مقررات سختگیرانه قرنطینه در گرماگرم بحران اقتصادی کشور معترضند. شاهدان و رسانه‌های محلی می‌گویند پلیس ضدشورش به سوی معترضان شلیک کرده و یک مرد ۳۰ ساله بر اثر شدت جراحات جان باخته است. 

شفافیت بین‌الملل:‌ کشورهای با کمترین فساد بهترین واکنش را در مقابله با همه‌گیری نشان دادند 

 

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه تعیین شاخص فساد در سال ۲۰۲۰ گفت، کشورهای با کمترین سطح فساد، از نظر مقابله با بحران سلامتی و اقتصادی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، بهترین وضعیت را دارند. در این جدول که ۱۸۰ کشور را پوشش داده، نیوزیلند و دانمارک در رتبه اول، و سومالی و سودان جنوبی در قعر جدول‌اند. ایران نیز تنها توانسته از ۱۰۰ امتیاز، ۲۵ امتیاز به‌دست بیاورد.

روسیه شماری از متحدان الکسی ناوالنی را بازداشت کرد 

 

چندین نفر از متحدان و حامیان الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، بامداد پنجشنبه در مسکو بازداشت شدند. پیشتر بیش از ده‌ها نفر از اعضای خانواده او، از جمله همسر و برادر ناوالنی و همچنین حامیان و نزدیکان او بازداشت شده و دفاتر کار و منازلشان مورد جست‌وجوی نیروهای حکومتی قرار گرفته بود. 

حبس ابد برای مهاجم راست‌گرای افراطی به جرم قتل سیاستمدار آلمانی 

 

دادگاهی در آلمان یک شهروند طرفدار جناح راست افراطی را به جرم شلیک و کشتن یکی از سیاستمداران این کشور، به حبس ابد محکوم کرد. والتر لوئبک عضو حزب محافظه‌کار آنگلا مرکل، و از سیاستمداران حامی مهاجرت بود، او دو سال پیش در مقابل خانه‌اش با شلیک گلوله‌ای به سرش از فاصله نزدیک کشته شد. 

نخست وزیر پرتغال: در مرحله هولناکی از همه‌گیری به‌سر می‌بریم

 

آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر پرتغال گفت که این کشور در مرحله سختی از همه‌گیری کووید-۱۹ است و هشدار داد که اوضاع تا چند هفته دیگر بهبود نخواهد یافت. پرتغال تاکنون نزدیک به ۷۰۰ هزار مورد ابتلا و ۱۱ هزار و ۳۰۵ مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است.

دستکش‌های بافتنی برنی سندرز و جمع‌آوری ۱/۸ میلیون دلار پول برای خیریه

 

تصویری از سناتور برنی سندرز در مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن، که در آن دستکش‌ بافتنی پوشیده بود، به جمع‌آوری ۱/۸ میلیون دلار کمک خیریه در ایالت محل سکونت او، ورمانت کمک کرده است. سندرز روز چهارشنبه اعلام کرد که این پول از طریق کسب‌وکارهایی جمع‌آوری شده که تصویر او در مراسم تحلیف، الهام‌بخش کارشان بوده است. 

قانونگذاران کانادا به اعطای تابعیت به رائف بدوی رای دادند 

 

قانونگذاران مجلس عوام کانادا، روز چهارشنبه با اکثریت آرا به اعطای شهروندی به رائف بدوی، وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشری عربستان سعودی رای دادند و از وزیر مهاجرت خواستند تا با استفاده از «قدرت اختیارات» خود به او تابعیت کانادایی بدهد. بدوی از ۹ سال پیش در عربستان سعودی زندانی بود و همسر و سه فرزندش در کانادا به سر می‌برند. 

وزیر بهداشت آلمان: کمبود واکسن تا بهار ادامه دارد 

 

وزیر بهداشت آلمان گفت که پیش‌بینی می‌کند کمبود واکسن ویروس کرونا تا ماه آوریل ادامه یابد. ینس اشپان، در توییتی گفت:‌ «با کمبود واکسن، ده ماه سخت دیگر در پیش داریم.» پیشتر روزنامه پرفروش آلمانی «بیلد» مشکلات مربوط به تهیه واکسن را «رسوایی» توصیف کرد. 

دادگاهی در پاکستان متهم اصلی قتل خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال را آزاد می‌کند  

 

دو تن از سه قاضی دادگاه عالی پاکستان، روز پنجشنبه به آزادی احمد عمر سعید شیخ، مظنون اصلی آدم‌ربایی و سربریدن دانیل پرل، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال رای دادند. خانواده پرل، این تصمیم را «شوکه‌کننده» توصیف کرده‌ است. دانیل پرل ۳۸ ساله در سال ۲۰۰۲، هنگام تحقیق درباره حملات ۱۱ سپتامبر در کراچی ربوده شد. 

کشف جسد بیش از ۷۰۰ پلیکان در پناهگاه پرندگان مهاجر در سنگال 

 

اجساد ۷۵۰ پلیکان در پناهگاه ملی پرندگان «جوج» در شمال سنگال که ‌از جمله میراث جهان در فهرست یونسکو است، پیدا شدند. محیط‌بان‌ها اجساد پلیکان‌ها را روز شنبه در پناهگاه پرندگان جوج، یافتند که محل استراحت پرندگان مهاجری است که سالانه با عبور از صحرای بزرگ آفریقا به آن‌جا می‌روند.  

اتحادیه اروپا و آسترازنکا در تلاش برای حل بحران تامین واکسن

 

اتحادیه اروپا و شرکت سازنده واکسن آسترازنکا برای حل اختلافات در مورد کمبود واکسن برای کشورهای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا، وعده همکاری دادند. آسترازنکا گفته که تنها بخشی از واکسن‌های وعده داده شده خود طی ژانویه تا مارس را تحویل خواهد داد و اتحادیه اروپا می‌گوید که این شرکت باید به تعهداتش پایبند باشد. 

جان کری:‌ نشست تغییرات اقلیمی در بریتانیا آخرین فرصت جهان است

 

جان کری، نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات اقلیمی گفت که نشست ماه نوامبر در بریتانیا، «آخرین فرصت» جهان برای مقابله با بدترین پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی در جهان است. ده‌ها تن از رهبران جهان قرار است در کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکو شرکت کنند. 

آنتونی بلینکن: آمریکا به تامین امنیت اسرائیل متعهد است

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده بر تعهد محکم آمریکا به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرد و گفت که واشینگتن به همکاری نزدیک با اسرائیل برای پیشبرد صلح در منطقه ادامه می‌دهد. بلینکن در تماس تلفنی با گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل از «پیمان ابراهیم» استقبال کرد و بر علاقه آمریکا به پیشبرد بیشتر آن تاکید کرد. 

چین هشدار داد: استقلال تایوان «به معنی جنگ است» 

 

سخنگوی وزیر دفاع چین، در پاسخ به سوالی درباره افزایش فعالیت‌های نظامی چین که توسط تایوان گزارش شده گفت که فعالیت‌های اخیر در تنگه استراتژیک تایوان، پاسخی به مداخله‌  نیروهای خارجی و نیروهایی است که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند. او گفت «استقلال به معنی جنگ است.» 

بازرگان سوری هرگونه ارتباط با مواد شیمیایی عامل انفجار در بیروت را رد کرد 

 

جورج حسوانی، بازرگان سوری، هرگونه ارتباط با انفجار بندر بیروت را رد کرد و گفت که درباره شرکت مرتبط با خرید مواد شیمیایی عامل انفجار، چیزی نمی‌داند. پیشتر نام او به این دلیل که آدرس ثبتی شرکت حسوانی با آدرس شرکت موزامبیکی سفارش‌دهنده مواد شیمیایی در لندن یکسان است،  در شبکه‌های خبری مطرح شد. 

بلینکن: آمریکا در مقابل فشارهای چین در کنار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌ایستد

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای فیلیپینی خود گفت که آمریکا ادعاهای چین در قلمرو دریای جنوبی چین را که فراتر از قوانین بین‌المللی است رد می‌کند و در مقابله با فشار پکن، در کنار کشورهای جنوب شرق آسیا می‌ایستد. او همچنین بر اهمیت توافق دفاعی دیرینه با فیلیپین تاکید کرد. 

چین می‌گوید با رفتار تبعیض‌آمیز هند علیه شرکت‌های چینی مخالف است

 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در واکنش به  تداوم ممنوعیت ۵۹ اپ این کشور در هند گفت که این کشور با هرگونه تبعیض و محدودیت علیه شرکت‌های چینی مخالف است. هند بنا به دلایلی چون نقض حریم خصوصی تصمیم گرفت ممنوعیت تیک‌تاک و ۵۸ اپ دیگر چینی را حفظ کند. 

گفت‌وگوی تلفنی ایلان ماسک و اردوغان درباره همکاری در زمینه فناوری فضایی

 

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای از تماس تلفنی ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا و شرکت فناوری اکتشافات فضایی، و رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در روز چهارشنبه خبر داد و گفت که  آن‌ها درباره همکاری در زمینه فناوری فضایی و دیگر زمینه‌ها گفت‌وگو کردند. 

قرنطینه تیم تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی در چین پایان یافت  

 

قرنطینه اعضای تیم تحت مدیریت سازمان بهداشت جهانی که برای تحقیق درباره منشا کووید-۱۹ به چین سفر کرده‌اند، روز پنجشنبه و دو هفته پس از ورود به شهر ووهان پایان یافت. تاخیر در صدور اجازه سفر این تیم کارشناسی به چین، موجب نگرانی‌ سازمان بهداشت جهانی شده بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More