شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ زوجی در مکزیک برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، نوزادشان را در کابینی بهداشتی به اقوام و آشنایان نشان می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی درباره منشا کرونا در ووهان تحقیق می‌کند

 

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد تیمی از این سازمان برای بررسی منشا کووید‌ـ‌۱۹ در چین، با دانشمندان ووهان، اولین کانون شیوع بیماری، «بحث‌های مفصل» و تبادل نظر کرده است. دانشمندان و دولت‌های سراسر جهان منتظر نتایج این تحقیق‌اند. دولت ترامپ سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند که «چین‌محور» است و به‌دلیل نحوه مدیریت این سازمان در مواجهه با همه‌گیری جهانی کرونا، تصمیم گرفته است از عضویت سازمان بهداشت جهانی خارج شود.

 

زلزله‌ای به بزرگی ۵/۷ ریشتر جنوب شرق ترکیه را لرزاند

 

بنا بر اعلام موسسه تحقیقات زمین‌لرزه و رصدخانه کاندیلی، زلزله‌ای به بزرگی ۵/۷ استان مالاتیا در جنوب شرق ترکیه را لرزاند. گفته می‌شود این زمین‌لرزه در عمق ۵ کیلومتری زمین رخ داد. شهردار پوتورگ، مرکز این زمین‌لرزه، به شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان ترک گفت این زلزله خسارت‌هایی در پی داشت اما گزارشی از تلفات در دست نیست.

 

لویه جرگه افغانستان درباره صدها زندانی طالبان تصمیم می‌گیرد

 

لویه جرگه افغانستان روز جمعه در کابل تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره سرنوشت صدها زندانی طالبان تصمیم بگیرد که این گروه اصرار دارد پیش از مذاکرات صلح با دولت آزاد شوند. بر اساس توافق طالبان با آمریکا در فوریه، پیش‌شرط گفت‌وگوهای بین‌افغانی آزادی ۵۰۰۰ زندانی طالبان عنوان شد. دولت افغانستان تاکنون ۴۶۰۰ زندانی را آزاد کرده و اعلام کرده است ۴۰۰ نفر باقی‌مانده به‌دلیل جرائم کیفری جدی در زندان باقی می‌مانند.

 

موج دوم کرونا در راه فرانسه

 

کمیته علمی فرانسه هشدار داد که بروز موج دوم شیوع کرونا در پاییز و زمستان امسال «بسیار محتمل» است. این کشور در دو هفته اخیر، با افزایش قابل‌توجه شمار مبتلایان دست‌به‌گریبان بوده است. در بیانیه کمیته علمی آمده است: «فرانسه وضعیت را تحت کنترل دارد اما با موج گردش ویروس در تابستان، نمی‌توان مطمئن بود. آینده کوتاه‌مدت این همه‌گیری در دست مردم است.»

 

شمار روزانه ابتلا به کرونا در لهستان رکورد شکست

 

پس از افزایش شیوع کرونا میان معدنچیان، لهستان اعلام کرد در یک رکورد‌شکنی دیگر، ۶۸۰ مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در شبانه‌روز گذشته شناسایی شده‌اند و شمار مبتلایان به ۴۸ هزار و ۱۴۹ نفر و جان‌باختگان به ۱۷۳۸ نفر رسیده است. دولت لهستان در نظر دارد محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری برقرار کند، از جمله اجباری شدن آزمایش برای مسافران و قرنطینه افرادی که از کشورهایی خاص می‌آیند. مقام‌های لهستان این هفته اعلام کردند دولت قصد دارد محدودیت‌های بیشتری برای جشن‌های عروسی وضع کند.

 

حال امیر کویت رو به بهبود است

 

نخست‌وزیر کویت در توییتی اعلام کرد که حال عمومی امیر ۹۱ ساله کویت «بهبود چشمگیری» داشته است. شیخ صباح الخالد الصباح نوشت: «الحمدلله بهبود [حال امیر] چشمگیر بوده است.» امیر کویت به‌دلیل عارضه‌ای که ذکر نشده است، در کویت تحت عمل جراحی قرار گرفت و برای درمان تکمیلی، در ایالات متحده آمریکا به سر می‌برد. 

 

بومیان استرالیا از ترس شیوع کرونا، مسیر ارتباطی را مسدود کردند

 

استرالیا پارک ملی این کشور را که صخره ماسه‌سنگی اولورو در آن قرار دارد تعطیل کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که بومیان این منطقه به‌دلیل ترس از این‌که بازدیدکنندگان ناقل کرونا باشند مسیر دسترسی را مسدود کردند. به گفته سخنگوی این گروه از بومیان، آن‌ها ماه‌هاست برای مهار شیوع در قبایل خود محبوس مانده‌اند و اکنون، زمان آن است که دولت کار درست را انجام دهد و این محل را به روی بازدیدکنندگان ببندد.

 

بارش سنگین در کره جنوبی بیش از هزار نفر را آواره کرد

 

باران‌های موسمی در کره جنوبی به سیلاب‌هایی منجر شد که بیش از هزار نفر را وادار کرد منازلشان را تخلیه کنند و دست‌کم ۱۳ کشته و ۱۳ مفقود به جا گذاشت. این طولانی‌ترین دوره باران‌های موسمی در هفت سال گذشته بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مرگ‌ افراد در اثر رانش زمین و گیر افتادن خودروها در سیلاب بوده است. بیش از ۵۷۵۱ هکتار از اراضی کشاورزی و بخش‌هایی از بزرگراه‌ها و پل‌های سئول، پایتخت این کشور، دچار آب‌گرفتگی شده است.

 

موج دوم شیوع کرونا در بریتانیا شاید دو برابر موج اول باشد

 

پژوهشگران بریتانیایی هشدار دادند در صورت بازگشایی مدارس بریتانیا بدون سیستم شناسایی و رهگیری کارآمدتر، این کشور در زمستان پیش‌رو، با موج دوم شیوع کرونا مواجه می‌شود که دو برابر موج اول خواهد بود. مدارس بریتانیا از ماه مارس تعطیل بوده‌اند اما، بنا بر اعلام دولت، از اوایل سپتامبر دانش‌آموزان سراسر کشور به مدارس بازمی‌گردند و به گفته بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، این مساله «اولویت ملی» است.

 

چین برخورد آمریکا با روزنامه‌نگارهای چینی را تلافی می‌کند

 

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد در صورتی که واشینگتن به اقدام‌های «خصمانه» علیه روزنامه‌نگارهای چینی مستقر در آمریکا ادامه دهد، مقابله‌به‌مثل خواهد کرد. وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت به اطلاع این وزارتخانه رسیده است که درخواست تمدید ویزای هیچ‌کدام از روزنامه‌نگارهای چینی تایید نشده است. واشینگتن در ماه مه ویزای روزنامه‌نگارهای چینی را به سه‌ ماه با امکان تمدید محدود کرد.

 

سیر صعودی ابتلا به کرونا در روسیه ادامه دارد

 

بنا بر آمار رسمی، در شبانه روز گذشته، ۵۱۵۹ مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در روسیه ثبت شد و این کشور با مجموع ۸۶۱ هزار و ۴۲۳ مبتلا، چهارمین کانون شیوع کرونا در جهان است. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۴ نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و آمار رسمی جان‌باختگان به ۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

 

اعلام حکومت‌نظامی در سالگرد لغو خودمختاری کشمیر

 

در آستانه اولین سالگرد لغو خودمختاری کشمیر، سربازهای هندی در خیابان‌ها گشت می‌زنند و از روی بام‌ها، شهر سرینگار در کشمیر را زیر نظر دارند. در واپسین ساعات روز دوشنبه، بر اساس اطلاعاتی که در مورد احتمال بروز اعتراض‌های خشونت‌آمیز دریافت شد، دولت هند اعلام کرد تا چهارشنبه، در سرینگار حکومت نظامی برقرار است.

 

پادشاه سابق اسپانیا در جمهوری دومینیکن اقامت می‌کند

 

خوآن کارلوس، پادشاه سابق اسپانیا، پس از ترک کشورش در روز یکشنبه، به جمهوری دومینیکن رفت. پادشاه سابق اسپانیا که زمانی محبوب بود، اکنون با اتهام دریافت رشوه در قرارداد قطار سریع‌السیر این کشور مواجه است. در بیانیه کاخ سلطنتی آمده خوآن کارلوس ۸۲ ساله تصمیم گرفته است کشور را ترک کند تا پسرش فیلیپه بدون دردسر حکومت کند.

 

موج دوم کووید‌ـ‌۱۹ به آلمان رسید

 

رییس اتحادیه پزشکان آلمان می‌گوید این کشور اکنون با موج دوم شیوع کرونا دست‌به‌گریبان است و احتمال دارد نقض مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی تلاش و موفقیت اولیه آلمان در مهار کووید‌ـ‌۱۹ را به باد بدهد. در هفته‌های اخیر، شمار روزانه موارد جدید ابتلا در آلمان سیر صعودی داشته است و بنا بر آمار رسمی، تاکنون ۲۱۱ هزار و ۲۸۱ مبتلا در این کشور شناسایی شده‌اند و از این تعداد، ۹۱۵۶ نفر جان باخته‌اند.

 

اولین گارسون مجازی در اسپانیا مشغول به کار شد

 

رستورانی در اسپانیا برای اجتناب از تماس چهره به چهره و کاهش خطر سرایت کووید‌ـ‌۱۹، از مشتریانش می‌خواهد از طریق اپلیکیشن این رستوران منو را ببینند، سفارش بدهند و صورت‌حساب را بپردازند. این برنامه به مشتری امکان می‌دهد سفارشش را رهگیری کند و ببیند چه زمانی حاضر می‌شود.

 

انتظار ۱۵ ساله خانواده قربانیان ترور رفیق حریری به پایان می‌رسد

 

چهار عضو حزب‌الله لبنان به‌دلیل ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان، در سال ۲۰۰۵، در دادگاه ویژه لبنان غیابی محاکمه شدند. قرار است حکم روز جمعه اعلام شود. گروه حزب‌الله، که تحت حمایت ایران و متحد نزدیک سوریه است، هرگونه نقش و دخالت در بمب‌گذاری سال ۲۰۰۵ در بیروت را رد کرده است. در جریان این ترور، علاوه بر حریری، ۲۱ نفر دیگر نیز کشته شدند.

 

بریتانیا و ژاپن در گرماگرم گفت‌و‌گو برای قرارداد تجاری

 

توشی‌میتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن، این هفته به بریتانیا سفر می‌کند تا با لیز تراس، وزیر بازرگانی این کشور، مذاکره کند و در مورد قرارداد تجاری پسا‌برگزیت به توافق برسند. هر دو کشور امیدوارند پیش از خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا در پایان سال جاری میلادی، قرارداد را نهایی کنند تا وقفه‌ای در روابط تجاری دوجانبه دو کشور ایجاد نشود.

 

جهان در آستانه فاجعه آموزشی

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هشدار داد به‌دلیل تعطیلی مدارس در میانه بحران همه‌گیری کرونا، جهان با یک «فاجعه نسلی» مواجه است و بازگشت امن و بی‌خطر دانش‌آموزان به کلاس‌های درس باید اولویت اصلی باشد. به گفته گوترش، در پی بحران همه‌گیری کرونا، مدارس در حدود ۱۶۰ کشور تعطیل شدند و بیش از یک میلیارد دانش‌آموز و ۴۰ میلیون کودک پیش‌دبستانی از تحصیل در مدرسه بازماندند.

 

آمار جهانی مبتلایان به کرونا به ۱۸/۵ میلیون نفر نزدیک شد

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از مرز ۱۸/۳ میلیون نفر گذشت و ۶۹۲ هزار و ۸۵۴ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

استرالیا جریمه‌های سنگین برای نقض مقررات قرنطینه وضع می‌کند

 

بنا بر اعلام مقام‌های استرالیایی، هرکس در ویکتوریا، دومین ایالت پرجمعیت استرالیا، قوانین قرنطینه کووید‌ـ‌۱۹ را بشکند با جریمه‌های سنگین تا ۲۰ هزار دلار استرالیا مواجه خواهد شد. علاوه بر این، برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس، ۵۰۰ نیروی نظامی دیگر در منطقه مستقر می‌شوند. اکنون، ایالت ویکتوریا کانون موج دوم شیوع کرونا در استرالیا به شمار می‌رود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More