شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

تمرین رقصنده‌ها برای مراسم روز جمهوری؛ دهلی‌نو، هند (عکس از رویترز).

نتایج نویدبخش تزریق واکسن فایزر در اسرائیل

 

بیش از ۶ درصد جمعیت اسرائیل هر دو دوز واکسن فایزر‌ـ‌بیونتک را دریافت کرده‌اند و بنا بر اعلام دولت، در میان آن‌ها حتی یک مورد جدی ابتلا به کرونا مشاهده نشده است. به گفته یولی ادلستین، وزیر بهداشت اسرائیل، هیچ مورد وخیم ابتلا در افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند گزارش نشده است و ۰/۰۱۴ درصد به نوع خفیف کرونا مبتلا شده‌اند.

 

دادگاه رسیدگی به اعتراض ناوالنی برگزار می‌شود

 

قرار است پنجشنبه ۲۸ ژانویه، دادگاهی در روسیه برای رسیدگی به اعتراض الکسی ناوالنی به دستگیری‌اش برگزار شود. ناوالنی هفته گذشته به اتهام نقض قرار آزادی به قید التزام، دستگیر شد و تا ۳۰ روز در بازداشت خواهد ماند. روز شنبه ده‌ها هزار نفر در سراسر روسیه به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی این منتقد دولت شدند. پلیس بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرد. 

 

صدای انفجار در ریاض شنیده شد

 

به گزارش رویترز، صدای انفجاری در ریاض شنیده شده است اما علت آن هنوز مشخص نیست. تلویزیون العربیه عربستان سعودی، به نقل از گزارش‌های محلی، از رهگیری و خنثی‌‌سازی یک موشک بر فراز ریاض خبر داد. روز شنبه نیز گروه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض را خنثی کرده است.

 

مهاجم فلسطینی به ضرب گلوله کشته شد

 

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، یک مرد فلسطینی که با چاقو به سربازهای اسرائیلی حمله کرده بود به ضرب گلوله فرمانده نیروهای اسرائیلی کشته شد. این اتفاق در تقاطع جنوب شهر نابلس در کرانه باختری رخ داد و فرد مهاجم با چاقو به دو سرباز اسرائیلی مستقر در این تقاطع حمله کرده بود. مقام‌های فلسطینی بدون اشاره به نام مهاجم، مرگ او را تایید کردند.

 

برنامه آمادگی زیست‌دفاعی اروپا برای مقابله با همه‌گیری بعدی

 

اورزولا فون در‌ لاین، رییس کمیسیون اروپا، در نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد گفت کشورهای اتحادیه اروپا درصددند یک برنامه آمادگی زیست‌دفاعی در قالب مشارکت بخش دولتی و خصوصی ایجاد کنند تا برای مقابله با بحران سلامت بعدی آماده باشند. قرار است این برنامه شرکت‌های فناوری و نهادهای ناظر مانند آژانس دارو و کمیسیون اروپا را گرد هم آورد.

 

وزیر دفاع کلمبیا در اثر ابتلا به کرونا درگذشت

 

کارلوس هومز تروهیو، وزیر دفاع کلمبیا، در اثر التهاب ریه ناشی از کووید‌ـ‌۱۹ درگذشت. تروهیو ۶۹ سال داشت و در پی ابتلا به کرونا، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ارتش در بوگوتا منتقل شد. او سیاستمداری کهنه‌کار بود و در بیش از ۳۰ سال گذشته، سمت‌های گوناگونی داشت که از میان آن‌ها می‌توان به وزارت کشور و وزارت آموزش اشاره کرد.

 

اتحادیه اروپا گزینه شکایت از استرازنکا را روی میز گذاشت

 

به گفته ادگارز رینکویچ، وزیر امور خارجه لتونی، در صورتی که شرکت استرازنکا واکسن کرونا را طبق برنامه تحویل ندهد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند این شرکت را به‌دلیل نقض قرارداد، به دادگاه بکشند. او در ادامه افزود به‌رغم قراردادهای جداگانه کشورها، تعقیب قانونی این شرکت «اقدام جمعی هماهنگ» خواهد بود.

 

روسیه در گفت‌و‌گو با حامیان ناوالنی را بست

 

کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد با افرادی که دست به اعتراض خشونت‌آمیز و غیرقانونی زده‌اند هیچ‌گونه گفت‌و‌گویی نخواهد داشت. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت میزان خشونت برخی معترضان بی‌سابقه بوده است و رفتار ستیزه‌جویانه داشته‌اند. ده‌ها هزار نفر روز شنبه به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی الکسی ناوالنی، منتقد مخالف دولت، شدند.

 

کمک ۱۱۲ میلیون دلاری کوواکس به افغانستان

 

بنا بر اعلام وزارت بهداشت افغانستان، برنامه کوواکس به میزان ۱۱۲ میلیون دلار واکسن کرونا برای افغانستان تامین می‌کند که ۲۰ درصد جمعیت این کشور را پوشش می‌دهد. این واکسن‌ها تا شش ماه دیگر تحویل می‌شود اما افغانستان در حال مذاکره برای کاهش این مدت است. کوواکس تا پایان سال، دست‌کم ۲ میلیارد دوز واکسن برای ۹۱ کشور کم‌درآمد تامین می‌کند.

 

روسیه ناوالنی را آلت دست غرب برای بی‌ثباتی روسیه خواند

 

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه گفت الکسی ناوالنی، منتقد مخالف دولت، آلت دست غرب شده است تا روسیه را بی‌ثبات کند و باید برای نقض مکرر قانون، پاسخگو باشد. او همچنین ناوالنی را به کلاهبرداری مبالغ کلان متهم کرد. ناوالنی پس از مداوا در آلمان به‌دلیل مسمومیت با گاز نوویچوک، در بازگشت به روسیه بازداشت شد.

 

بازداشت بیش از ۱۸۰ نفر در سومین شب ناآرامی‌ها در هلند

 

در سومین شب ناآرامی‌های سراسری در اعتراض به منع تردد شبانه، پلیس هلند بیش از ۱۸۰ نفر را بازداشت کرد. دست‌کم ۱۰ پلیس زخمی شده‌اند. معترضان ساختمان‌ها را آتش زدند، سنگ پرتاب کردند و فروشگاه‌ها را غارت کردند. در پی هشدار انستیتو ملی سلامت در مورد موج جدید شیوع کرونا، دولت هلند از شنبه، قرنطینه و قانون منع تردد شبانه برقرار کرد.

 

انتقاد آفریقای جنوبی از احتکار واکسن کرونا

 

سیریل رامافوسا، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی، از کشورهای ثروتمند خواست از احتکار واکسن‌ و خرید مازاد نیاز دست بردارند و تاکید کرد کشورهای جهان برای مبارزه با این همه‌گیری باید همکاری کنند. او گفت برخی کشورهای ثروتمند تا چهار برابر نیاز جمعیتشان واکسن خریده‌اند و سایر کشورها از واکسن محروم مانده‌اند.

 

پایان حصر خانگی رهبر اپوزیسیون اوگاندا

 

در پی حکم دادگاه مبنی بر پایان حصر خانگی بابی واین، نیروهای نظامی اوگاندا به محاصره منزل این رهبر اپوزیسیون و رقیب یووری موسونی در انتخابات ریاست‌جمهوری پایان دادند. واین از روز انتخابات در ۱۴ ژانویه، در حصر خانگی به سر می‌برد. موسونی ۷۶ ساله با کسب ۵۹ درصد آرا، پیروز انتخابات اعلام شد. او از سال ۱۹۸۶ در راس قدرت بوده است.

 

عربستان سعودی برای یمن و آفریقا واکسن کرونا تهیه می‌کند

 

به گفته وزیر دارایی عربستان سعودی، این کشور در حال مذاکره با شرکت‌های واکسن‌سازی است تا برای کشورهای کم‌درآمد مانند یمن و برخی کشورهای آفریقایی واکسن کرونا تهیه کند. او در ادامه افزود یمن و برخی کشورهای آفریقایی قادر نیستند از طریق برنامه کوواکس سازمان بهداشت جهانی، واکسن کافی دریافت کنند.

 

قدرت‌نمایی نیروی هوایی تایوان در پاسخ به چین

 

جت‌های نیروی هوایی تایوان روز سه‌شنبه در تمرین شبیه‌سازی وضعیت جنگی، به هوا برخاستند تا آمادگی‌شان برای نبرد را به نمایش بگذارند. این اقدام در پی آن صورت گرفت که ده‌ها جنگنده چینی در دو روز متوالی وارد حریم هوایی دفاعی تایوان شدند. این تحرک‌های نظامی هم‌زمان شده است با ورود ناوگروه هواپیمابر آمریکا به آب‌های دریای چین جنوبی.

 

عربستان سعودی ۳ میلیون واکسن استرازنکا دریافت می‌کند

 

انستیتو سرم هند، بزرگ‌ترین شرکت واکسن‌سازی جهان، تا یک هفته دیگر، ۳ میلیون واکسن کرونا به عربستان سعودی تحویل می‌دهد. این شرکت به نمایندگی از استرازنکا، برای هر دوز واکسن ۵/۲۵ دلار دریافت می‌کند. انستیتو سرم به‌رغم فشار اتحادیه اروپا به شرکت استرازنکا برای تحویل واکسن بیشتر، قصد ندارد مسیر محموله‌هایش را به سمت اروپا تغییر دهد.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به آستانه ۱۰۰ میلیون نفر رسید

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۹۹/۷ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، دو میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۲۸ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

چین با برگزاری رزمایش از ناوگروه آمریکایی استقبال می‌کند

 

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد در دریای چین جنوبی رزمایش نظامی برگزار می‌کند. این در حالی است که ناوگروه هواپیمابر آمریکا از روز شنبه وارد این آبراه مناقشه‌برانگیز شده است. اداره امنیت دریایی چین با صدور اطلاعیه‌ای، ورود به آب‌های جنوب غربی چین را در فاصله روزهای ۲۷ تا ۳۰ ژانویه ممنوع کرده اما زمان دقیق رزمایش را مشخص نکرده است.

 

اعتراض کشاورزان هندی به خشونت کشیده شد

 

کاروان تراکتورهای کشاورزان هندی روز سه‌شنبه به پایتخت رسید. کشاورزان معترض به قوانین اصلاحی موانع را شکستند و با پلیس، که برای مهار آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرده بود، درگیر شدند. کشاورزان در اعتراض به قوانین اصلاحی، که به عقیده آن‌ها به‌نفع شرکت‌های بزرگ و خصوصی تنظیم شده است، حدود دو ماه است که بیرون دهلی‌نو چادر زده‌اند.

 

سرنوشت نامعلوم ۱۵ ملوان ترک ربوده‌شده

 

به‌رغم تلاش‌های ترکیه، هنوز از سرنوشت ۱۵ ملوانی که دزدان دریایی نیجریه‌ای روز شنبه ربودند خبری در دست نیست. در این حمله خشونت‌بار، یک ملوان آذربایجانی نیز کشته شد. کشتی موتزارت ترکیه‌ از لاگوس عازم کیپ‌تاون بود. بنا بر اعلام وزارت خارجه ترکیه، دزدان دریایی هنوز هیچ‌گونه تماسی با آنکارا نگرفته‌اند.

 

جرم‌زدایی تایلند از سقط جنین در سه‌ ماه اول بارداری

 

نمایندگان پارلمان تایلند به اصلاح قانون جزایی سقط و اجازه سقط جنین در ۱۲ هفته اول بارداری رای مثبت دادند. این در حالی است که پایان بارداری بعد از این بازه زمانی همچنان مشمول مجازات است. به‌موجب این قانون، سقط پس از هفته ۱۲ فقط در شرایط خاص مجاز است، در غیر این‌صورت، تا شش ماه زندان و ۳۳۴ دلار جریمه در پی دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More