شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع‌های سراسری حمایت از الکسی ناوالنی، منتقد مخالف دولت روسیه؛ اومسک، سیبری (عکس از رویترز).

حامیان ناوالنی در تدارک اعتراضی دیگر

 

یکی از متحدان الکسی ناوالنی، منتقد مخالف دولت روسیه، خواستار برگزاری یک اعتراض سراسری دیگر در ۳۱ ژانویه شد. لیونید ولکوف جزئیات را در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد و وعده داد اطلاعات تکمیلی تا پایان روز اضافه می‌شود. پلیس روسیه روز شنبه، بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان را که به‌رغم سرمای شدید، برای آزادی ناوالنی تجمع کرده بودند دستگیر کرد.

 

رییس اداره بهداشت و سلامت دبی برکنار شد

 

در میانه افزایش موارد ابتلا به کرونا در امارات متحده عربی و آغاز واکسیناسیون، حاکم دبی بدون هیچ توضیحی رییس اداره بهداشت و سلامت دبی را برکنار و عوض صغیر الکتبی را به ریاست این اداره منصوب کرد. در یک ماه گذشته، آمار روزانه ابتلا به کرونا در امارات متحده عربی سه برابر شده است.

 

پوتین مالکیت کاخ مجلل ساحل دریای سیاه را از بیخ‌و‌بن منکر شد

 

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه گفت کاخ مجللی که در ساحل دریای سیاه قرار دارد متعلق به او و خانواده‌اش نیست. الکسی ناوالنی، منتقد مخالف دولت روسیه که اکنون در زندان به سر می‌برد، در ویدیویی گفته بود این کاخ متعلق به پوتین است. این ویدیو هفته پیش منتشر شد و تاکنون، بیش از ۸۶ میلیون بار در یوتیوب دیده شده است.

 

اتحادیه اروپا دیگر خوان گوایدو را به رسمیت نمی‌شناسد

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کردند خوان گوایدو «سخنور ماهری» است اما اتحادیه اروپا دیگر او را به‌عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد زیرا ریاست پارلمان را از دست داده است. در پی انتخاب مجدد نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ که به اعتراض‌های گسترده انجامید، گوایدو رییس‌جمهوری موقت شده بود.

 

مرد گم‌شده پس از ۱۸ روز سرگردانی در جنگل پیدا شد

 

مردی که از ۱۸ روز پیش در جنگل‌های استرالیا گم شده بود زنده پیدا شد. پلیس جست‌و‌جوی گسترده‌ای برای یافتن رابرت وبر آغاز کرده بود اما پس از یک هفته، عملیات متوقف شد. این مرد ۵۸ ساله برای اجتناب از ترافیک، تغییر مسیر داده اما گم شده بود. او در این مدت، با خوردن قارچ و آب سد زنده مانده بود تا سرانجام، مردی او را نزدیک سد یافت.

 

گوگل محل‌های واکسیناسیون کرونا را هم به نقشه‌هایش اضافه می‌کند

 

نقشه‌های گوگل به‌زودی محل واکسیناسیون کووید‌ـ‌۱۹ را نیز نشان خواهند داد. این امکان در هفته‌های آتی فعال می‌شود و از چهار ایالت آمریکا آغاز خواهد شد. گوگل روز دوشنبه اعلام کرد جست‌و‌جوی عبارت «نزدیک‌ترین محل واکسن به من» از آغاز سال جدید، پنج برابر شده و دلیل افزودن این امکان «ارائه پاسخ‌های محلی و مرتبط» است.

 

انتقاد مسکو از حمایت سفارت آمریکا از اعتراض‌ها

 

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، روز دوشنبه از آنچه حمایت جان سالیوان، نماینده آمریکا در مسکو، از اعتراض‌های «غیرقانونی» خواند انتقاد کرد. پیش از اعتراض‌ها، سفارت آمریکا پیام «هشدار تظاهرات» صادر کرده بود و با اشاره به محل برنامه‌ریزی‌شده تجمع‌ها در هر شهر، به شهروندان آمریکایی هشدار داده بود به محل اعتراض‌ها نزدیک نشوند.

 

چین مرگ ۱۰ معدنچی را تایید کرد

 

به گفته مقام‌های محلی، امدادگرانی که در جست‌و‌جوی معدنچی‌های باقی‌مانده در معدن طلا بودند، ۹ جسد یافتند و بدین ترتیب آمار جان‌باختگان به ۱۰ نفر رسید. یک معدنچی هنوز مفقود است. روز گذشته، ۱۱ معدنچی از زیر زمین زنده بیرون کشیده شدند. حدود دو هفته پیش، در اثر انفجار در معدن طلای هوشان، این ۲۲ معدنچی در عمق ۶۰۰ متری زمین گیر افتاده بودند.

 

 

نخست‌وزیر هلند اعتراض‌ها به قرنطینه را «مجرمانه» خواند

 

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، شورش‌های آخر هفته در اعتراض به قرنطینه و قوانین منع تردد شبانه را محکوم کرد و «مجرمانه» خواند. او گفت این شباهتی به اعتراض ندارد، خشونتِ مجرمانه است و با آن مثل جرم برخورد می‌شود. هلند برای مهار شیوع کرونا، از شنبه قوانین منع تردد شبانه برقرار کرد اما معترضان با پلیس درگیر شدند و ساختمان‌ها را آتش زدند.

 

فرانسه، بریتانیا و آلمان حمله به ریاض را محکوم کردند

 

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک، حمله اخیر به پایتخت عربستان سعودی را محکوم کردند. گروه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز ۲۳ ژانویه اعلام کرد حمله حوثی‌های یمن به ریاض را خنثی کرده‌ است. از آغاز درگیری گروه ائتلاف با حوثی‌ها، شهرهای عربستان سعودی بارها هدف حمله‌‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها قرار گرفته است.

 

کاهش سهمیه اروپا از واکسن استرازنکا

 

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با مدیران شرکت استرازنکا دیدار می‌کند تا در مورد کاهش ناگهانی سهمیه واکسن اروپا در سه ماهه اول سال توضیح بیشتری بخواهد. استرازنکا روز جمعه به اتحادیه اروپا اطلاع داد که نمی‌تواند میزان مورد توافق را تا پایان مارس تامین کند، که به گفته مقام‌های اتحادیه، معادل کاهش ۶۰ درصدی ۳۱ میلیون دوز توافق‌شده است.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۹۹ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۹۹/۲ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، دو میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۷۹ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

افزایش ۵۷ درصدی سرعت ذوب یخ‌های زمین

 

یافته‌های پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که سرعت ذوب یخ‌های زمین در مقایسه با اواسط دهه ۱۹۹۰، حدود ۵۷ درصد افزایش داشته است. برآورد می‌شود که ۲۸ تریلیون تن از یخ‌های جهان در سه دهه گذشته ذوب شده‌اند. تامس اسلیتر، یخچال‌شناس، ضمن ابراز شگفتی از این افزایش شدید، گفت سطح آب دریاها در اثر ذوب یخ‌ها ۳/۵ سانتیمتر بالا آمده است.

 

اسرائیل زن متهم به تجاوز جنسی را به استرالیا بازگرداند

 

به حکم دادگاه عالی اسرائیل، یک مدیر سابق مدرسه که به تعرض جنسی به دانش‌آموزان متهم است روز دوشنبه به استرالیا بازگردانده شد. این زن از سال ۲۰۱۴ با اقدام‌های مختلف از جمله ارائه مدارک بیماری روانی جلوی استردادش را گرفته بود. مالکا لایفر به ۷۴ جرم جنسی از جمله تجاوز متهم است و در سال ۲۰۰۸، پس از طرح اتهام‌ها، از استرالیا به اسرائیل گریخت.

 

نماینده کره شمالی در کویت به کره جنوبی پناهنده شد

 

در جدیدترین مورد از فرار مقام‌های ارشد کره شمالی، سفیر موقت این کشور در کویت به کره جنوبی پناهنده شد. ریو هیون وو در پی قطعنامه ۲۰۱۷ سازمان ملل و اخراج سفیر پیشین، مسئولیت سفارت کره شمالی در کویت را بر عهده داشت. پیش از او نیز سفیر موقت این کشور در ایتالیا همراه همسرش ناپدید شد و سپس، از کره جنوبی سر درآورد.

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از دستگیری‌ها در روسیه

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت دستگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان حامی الکسی ناوالنی در روسیه بسیار نگران‌کننده است و وزرای خارجه اتحادیه اروپا در چند ساعت آینده در مورد واکنش اتحادیه به این مساله و تحریم‌های جدید گفت‌و‌گو خواهند کرد. این دیپلمات ارشد گفت: «به وقایع نگران‌کننده روسیه رسیدگی می‌کنیم.»

 

دادگاه اوگاندا حکم به رفع حصر رهبر اپوزیسیون داد

 

بنا بر حکم دادگاهی در اوگاندا، پلیس و ارتش باید به محاصره منزل بابی واین، رهبر اپوزیسیون و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، پایان دهند. واین از روز برگزاری انتخابات در ۱۴ ژانویه، در حصر خانگی بوده است. به گفته وکیل واین، قاضی دستور داده است نیروهای دولتی بلافاصله محل را ترک کنند و حق آزادی فردی او رعایت شود.

 

چین حضور آمریکا در دریای چین جنوبی را مخل صلح خواند

 

وزارت خارجه چین در واکنش به ورود ناوگروه آمریکایی به دریای چین جنوبی، این اقدام آمریکا را قدرت‌نمایی و مخل صلح خواند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه، گفت: «آمریکا اغلب هواپیما و کشتی به دریای جنوبی چین می‌فرستد تا قدرتش را به رخ بکشد.» ناوگروه هواپیمابر آمریکا روز یکشنبه وارد این آبراه مناقشه‌برانگیز شد.

 

کشاورزان هندی سوار بر تراکتور راهی پایتخت شدند

 

در آستانه جشن‌های روز جمهوری، ده‌ها هزار کشاورز هندی معترض به قوانین اصلاحی کشاورزی راهی پایتخت شدند و کاروان تراکتورها بزرگراه اصلی شمال هند را بند آورد. به گزارش رویترز، صف طولانی خودروها در بزرگراه در حرکت است، در حالی‌که از بلندگوها ترانه‌های ضددولتی پخش می‌شود و ده‌ها آشپزخانه سیار غذا و نوشیدنی گرم توزیع می‌کنند.

 

نگرانی مضاعف از بروز علائم کرونا در رییس‌جمهوری مکزیک

 

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس‌جمهوری مکزیک، به‌دلیل بروز علائم خفیف کرونا، تحت مداواست. اما سابقه مشکلات قلبی و فشار خون بالای اوبرادور تلاش پزشکان برای درمان را پیچیده‌تر خواهد کرد. وزارت بهداشت مکزیک اعلام کرد وضعیت سلامتی او زیر نظارت مداوم است تا در صورت ضرورت، در بیمارستان بستری شود.

 

رویارویی نیروهای چین و هند در منطقه مرزی

 

ارتش هند روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور و چین هفته گذشته در محدوده مرزی شرق هیمالیا رویارویی داشته‌اند. در بیانیه ارتش آمده است روز ۲۰ ژانویه در منطقه ناکولا در شمال ایالت سیکیم، یک «رویارویی جزئی» پیش آمده بود که فرماندهان منطقه‌ای مطابق پروتکل‌های موجود، آن را حل‌و‌فصل کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More