شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

هجوم مهاجران هندوراسی عازم آمریکا به مرزهای گواتمالا؛ وادو هوندو، گواتمالا (عکس از رویترز).

وزیر اول اسکاتلند بوریس جانسون را به «ترس از دموکراسی» متهم کرد

 

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، گفت وقتی مساله ابراز عقیده مردم درباره استقلال اسکاتلند از بریتانیا پیش می‌آید، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از دموکراسی می‌ترسد. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۴، حدود ۵۵ درصد رای‌دهندگان به جدایی از بریتانیا رای منفی دادند. اما اکنون اکثر اسکاتلندی‌ها از برگزیت ناراضی و خواهان برگزاری همه‌پرسی مجددند.

 

فرانسه دستگیری معترضان روسی را تهدید حاکمیت قانون خواند

 

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، دستگیری هزاران معترض روسی حامی الکسی ناوالنی را تهدید حاکمیت قانون خواند و خواستار اقدام‌های تحریمی علیه روسیه شد. لودریان ضمن موفقیت‌آمیز خواندن اعتراض‌های سراسری روسیه، گفت نگران حرکت روسیه به سمت استبداد است.

 

جریمه و بازداشت هم حریف هلندی‌های معترض به قرنطینه نشد

 

بنا بر اعلام پلیس هلند، از شنبه که قانون منع عبورو‌مرور شبانه برای مهار شیوع کرونا اجرایی شده، ۲۵ نفر دستگیر و ۳۶۰۰ نفر جریمه شده‌اند. اما هلندی‌های معترض به قرنطینه و تعطیلی‌های سراسری کوتاه نیامده‌اند و قصد دارند عصر امروز در آمستردام تجمع کنند. یکشنبه گذشته نیز معترضان با پلیس ضدشورش درگیر شدند که به بازداشت ۱۴۳ نفر منجر شد.

 

تمایل ونزوئلا به بهبود روابط با آمریکا در دولت بایدن

 

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، گفت مایل است در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، فصل جدیدی در روابط با آمریکا آغاز کند و خواستار گشایش «مسیری جدید» پس از سال‌ها تنش با دولت قبلی شد. در دوره دونالد ترامپ، ونزوئلا مشمول تحریم‌های اقتصادی متعددی شد، از جمله تحریم نفت در سال ۲۰۱۹ و روابط دیپلماتیک دو کشور از ژانویه ۲۰۱۹ قطع شد.

 

تاخیر تحویل واکسن کرونا صدای اروپایی‌ها را درآورد

 

شارل میشل، رییس شورای اروپا، روز یکشنبه گفت اتحادیه اروپا شرکت‌های داروسازی را موظف می‌کند به قراردادهایی که برای تامین واکسن کرونا امضا کرده‌اند احترام بگذارند و در این راستا، از اقدام‌های قانونی موجود استفاده خواهد کرد. او به اقدام‌های قهرآمیز احتمالی اشاره‌ای نکرد اما گفت اتحادیه خواستار شفافیت در مورد دلیل تاخیرهاست.

 

سروکله سایر گونه‌های جهش‌یافته کرونا هم در بریتانیا پیدا شد

 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، اعلام کرد ۷۷ مورد از گونه جهش‌یافته کووید‌ـ‌۱۹ که در آفریقای جنوبی مشاهده شده و ۹ مورد از گونه جهش‌یافته برزیلی در بریتانیا شناسایی شده‌اند. به گفته آنتونی هارندن، معاون کمیته علمی واکسیناسیون، این نگرانی وجود دارد که واکسن‌های کرونا روی گونه‌های جهش‌یافته برزیل و آفریقای جنوبی موثر نباشند.

 

ازسرگیری گفت‌‌و‌گوها میان طرف‌های درگیر در یمن

 

بنا بر اعلام مقام‌های یمنی، شبه‌نظامیان حوثی و دولت یمن روز یکشنبه، دور جدید مذاکرات درباره تبادل زندانی را با میانجی‌گری سازمان ملل در اردن آغاز کردند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که آمریکا اخیرا حوثی‌ها را وارد فهرست سازمان‌های تروریستی کرده، اقدامی که سازمان ملل هشدار داده است روند صلح را تضعیف و بحران یمن را تشدید می‌کند.  

 

انتصاب مجدد نخست‌وزیر کویت برای تشکیل کابینه جدید

 

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت (کونا)، امیر کویت بار دیگر شیخ صباح الخالد آل‌صباح را به نخست‌وزیری منصوب کرد و وظیفه انتخاب کابینه جدید را به او سپرد. کابینه دولت کویت هفته گذشته در پی اختلاف میان دولت و مجلس و درخواست مجلس برای استیضاح نخست‌وزیر، استعفا کرد و امیر استعفا را پذیرفت.

 

اسرائیل واکسیناسیون نوجوانان را آغاز می‌کند

 

دولت اسرائیل از روز یکشنبه، گروه سنی ۱۶ تا ۱۸ سال را در برنامه واکسیناسیون کووید‌ـ‌۱۹ قرار داد تا امکان حضورشان در امتحان‌های مدرسه فراهم شود. اسرائیل در سرعت توزیع واکسن رتبه اول جهان را دارد و امیدوار است فعالیت‌های اقتصادی از ماه آینده از سر گرفته شوند. بیش از ۲۵ درصد از جمعیت اسرائیل دست‌کم یک دوز واکسن فایزر دریافت کرده‌اند.

 

تهاجم مجدد چین به حریم هوایی تایوان

 

بنا بر اعلام وزارت دفاع تایوان، چین برای دومین روز متوالی وارد حریم هوایی منطقه دفاعی تایوان شده است. نقشه‌ای که وزارت دفاع تایوان منتشر کرده است نشان می‌دهد در مجموع ۱۵ هواپیمای چینی از جمله ۱۲ جت جنگنده بار دیگر در حد‌فاصل جنوب‌ غرب تایوان و جزیره پراتاس در دریای چین جنوبی پرواز کرده‌اند.

 

۷۰۰۰ نیروی گارد ملی در واشینگتن می‌مانند

 

با توجه به نگرانی‌ها در مورد ناآرامی‌های داخلی، ژنرال دنیل هوکانسن، فرمانده گارد ملی آمریکا، اعلام کرد ۷۰۰۰ نیروی گارد ملی هفت هفته دیگر، تا میانه ماه مارس، در واشینگتن می‌مانند تا به نهادهای اجرای قانون کمک کنند. او در ادامه افزود تعداد نیروها و این‌که مسلح باقی بمانند به درخواست نهادهای اجرای قانون واشینگتن بستگی دارد.

 

دزدان دریایی ۱۵ خدمه کشتی ترکیه‌ای را ربودند

 

دزدان دریایی به یک کشتی باری ترکیه‌ای در سواحل غربی آفریقا حمله کردند، یک نفر از خدمه را کشتند و ۱۵ نفر دیگر را ربودند. ارتش ترکیه امروز یکشنبه عملیات نجات را آغاز می‌کند. این کشتی از لاگوس عازم کیپ‌تاون بود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، دزدان کشتی را با سه نفر از خدمه در خلیج گینه رها کرده‌اند.

 

مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی درباره ایران گفت‌و‌گو می‌کنند

 

قرار است اسرائیل و دولت جدید آمریکا به‌زودی درباره ایران و پیمان ابراهیم (توافق صلح با کشورهای عرب منطقه) گفت‌و‌گو کنند. مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و همتای آمریکایی‌اش، جیک سالیوان، شنبه شب برای اولین بار پس از آغاز به کار دولت جدید، گفت‌و‌گو کردند و به توافق رسیدند به‌زودی در مورد مسائل منطقه‌ای صحبت کنند.

 

امید ترکیه به گفت‌و‌گوهای مدیترانه برای دلجویی از اروپا

 

پس از پنج سال وقفه و تنش‌ها بر سر آب‌های شرق مدیترانه، ترکیه گفت‌و‌گوها با یونان را از سرمی‌گیرد و امیدوار است روابط رو به وخامتش با اروپا ترمیم شود. این گفت‌و‌گوها پس از آن صورت می‌گیرد که ترکیه اکتشاف گاز در آب‌های محل مناقشه میان این کشور و یونان و قبرس را متوقف کرد؛ هرچند دیپلمات‌ها معتقدند روند بازسازی اعتماد دشوار خواهد بود.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا به مرز ۹۹ میلیون نفر نزدیک شد

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۹۸/۷ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، دو میلیون و ۱۲۱ هزار و ۶۸۱ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

انتقاد آمریکا و بریتانیا از «تدابیر خشن» روسیه در برخورد با حامیان ناوالنی

 

آمریکا و بریتانیا «تدابیر خشن» دولت روسیه علیه معترضان را محکوم کردند. بنا بر گزارش‌ها، در تجمع‌های روز گذشته برای حمایت از الکسی ناوالنی، بیش از ۳۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. وزارت خارجه آمریکا و بریتانیا خواستار آزادی تمام بازداشتی‌هایی شده‌اند که در تجمع‌های مسالمت‌آمیز و به‌دلیل استفاده از حقوق پذیرفته‌شده جهانی دستگیر شدند.

 

آموزش سگ‌های ردیاب کرونا

 

یک مرکز تربیت سگ‌ در جمهوری چک توانایی سگ‌ها در بو کشیدن کووید‌ را آزمایش می‌کند. سگ‌ها شش ظرف را که حاوی تکه‌ای لباس بیمار مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹، فرد سالم و نمونه‌های تقلبی است بو می‌کشند. تعلیم‌دهندگان این مرکز می‌گویند تشخیص کووید‌ـ‌۱۹ در نمونه‌های بوی انسان‌ ۹۵ درصد موفقیت‌آمیز بوده است.

 

ناوگروه هواپیمابر آمریکا وارد دریای چین جنوبی شد

 

با تشدید تنش‌ها میان چین و تایوان که نگرانی واشینگتن را برانگیخته است، یک ناوگروه هواپیمابر آمریکایی با سرگروهی ناو تئودور روزولت وارد دریای چین جنوبی شد. بنا بر اعلام ارتش آمریکا، این اقدام روال معمول عملیاتی برای «اطمینان از آزادی دریاها و ایجاد همکاری‌هایی است که امنیت دریایی را در پی دارد».

 

پلیس هلند سلطان مواد‌مخدر آسیا را دستگیر کرد

 

پلیس هلند اعلام کرد فردی را که سر‌دسته یک کارتل مواد‌مخدر آسیاست دستگیر کرده است. سه چی لاپ، تبعه کانادایی چینی‌الاصل، یکی از بزرگ‌ترین مجرم‌های فراری تحت تعقیب جهان است و با «ال چاپوی» مکزیکی مقایسه می‌شود. گفته می‌شود شبکه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه او سالانه ۷۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

 

نجات ۱۱ معدنچی چینی پس از دو هفته

 

امدادگران چینی روز یکشنبه، ۱۱ معدنچی طلا را از زیر زمین بیرون کشیدند. این معدنچی‌ها ۱۴ روز پیش در اثر انفجار زیر زمین گیر افتاده بودند. در این انفجار، ۲۲ معدنچی در عمق ۶۰۰ متری زمین دفن شدند. یک معدنچی جان باخته است و مقام‌های چینی گفته‌اند شاید دو هفته دیگر طول بکشد تا بتوانند به ۱۰ نفر دیگر برسند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More