شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

کارخانه رنگرزی در ناراین‌گنج، بنگلادش (عکس از رویترز).

لبنان قرارداد خرید ۲/۱ میلیون دوز واکسن فایزر را نهایی کرد

 

وزیر بهداشت لبنان روز یکشنبه قرارداد خرید ۲/۱ میلیون دوز واکسن فایزر‌‌ را نهایی کرد. قرار است واکسن‌ها در چند محموله از فوریه ارسال شوند. وزارت بهداشت لبنان در همکاری با بخش خصوصی نیز ۲ میلیون دوز واکسن از استرازنکا و سینوفارم خریداری کرده است. علاوه بر این قراردادها، لبنان ۲/۷ میلیون دوز واکسن از طریق برنامه کوواکس دریافت می‌کند.

 

بریتانیا تجارت با کشورهای ناقض حقوق بشر را محدود می‌کند

 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت بریتانیا نباید با کشورهای ناقض حقوق بشر تجارت آزاد داشته باشد اما پیشنهاد نمایندگان برای تصمیم‌گیری دادگاه‌های کشور در مورد وقوع نسل‌کشی در کشورهای طرف معامله اشکال دارد. هفته پیش، راب گفت بریتانیا قوانینی وضع می‌کند تا جلوی ورود کالا از منطقه سین‌کیانگ چین گرفته شود.

 

ردپای دو بازرگان سوری در انفجار بندر بیروت

 

فراس حاطوم، مستندساز لبنانی، در گزارشی از ارتباط احتمالی شرکت خریدار محموله نیترات آمونیوم عامل انفجار بندر بیروت با دو بازرگان سوری پرده برداشت. آمریکا جورج حسناوی و عماد خوری را به‌دلیل رابطه با بشار اسد تحریم‌‌ کرده است. فایل‌های شرکت نشان می‌دهد آدرس شرکت ساوارو در لندن با شرکت‌های مرتبط با این دو بازرگان مشترک است. 

 

افشاگری ورزشکار مدال‌آور یونانی در مورد سوءاستفاده جنسی

 

در پی افشاگری یک ورزشکار زن در مورد سوءاستفاده‌ جنسی، یک مقام ارشد فدراسیون قایقرانی یونان اخراج شد. سوفیا بکاتورو ۴۳ ساله، که دو مدال المپیک در کارنامه‌اش دارد، گفت در ۲۱ سالگی وقتی برای آزمایش‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی رفته بود، مورد «آزار و سوءاستفاده جنسی» یکی از مقام‌های ارشد فدراسیون قرار گرفته بود.

 

عمان بار دیگر مرزهایش را می‌بندد

 

به گزارش خبرگزاری دولتی عمان (عونا)، این کشور برای مهار شیوع کرونا، از دوشنبه مرزهای زمینی‌اش را به‌مدت یک هفته می‌بندد. بر اساس تصمیم کمیته اضطراری مقابله با کرونا، این ممنوعیت از ساعت ۶ بعد‌از‌ظهر دوشنبه به وقت محلی برقرار می‌شود و احتمال دارد در پایان یک هفته تمدید شود.

 

اسقف اعظم لبنان عون و حریری را دعوت به آشتی کرد

 

بشاره بطرس، اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان، از میشل عون، رییس‌جمهوری، خواست برای تشکیل کابینه و پایان بن‌بست سیاسی کشور، با سعد حریری، نخست‌وزیر، جلسه آشتی و مصالحه بگذارد. تنش‌ها میان عون و حریری از دسامبر به‌دلیل اختلاف در مورد تشکیل کابینه، تشدید شد و هفته گذشته به اوج رسید و در ویدیویی، عون حریری را آشکارا «دروغگو» خطاب کرد.

 

غرق کشتی باری روسی در سواحل ترکیه

 

یک کشتی باری روسی در سواحل استان بارتین ترکیه غرق شده است و گروه‌های امدادی در تلاش‌اند به‌رغم شرایط نامساعد جوی، ۱۵ خدمه کشتی را که با قایق نجات در دریا سرگردان‌اند به ساحل بیاورند. به گفته سینان گونر، استاندار بارتین، این کشتی باری در ساحل منطقه ایکومو غرق شده است و هنوز اطلاعاتی در مورد علت سانحه و میزان تلفات در دست نیست.

 

تاخیر و تردید برزیل در تایید واکسن کرونای روسی

 

اداره نظارت بر داروی برزیل (آنویسا) هنوز واکسن اسپوتنیک روسیه را تایید نکرده و در جست‌و‌جوی اطلاعات بیشتر است. بنا بر اعلام آنویسا، مدارک درخواست مجوز استفاده اضطراری پس فرستاده شده زیرا منطبق بر استانداردهای حداقلی‌ این نهاد نبوده و فاقد اطلاعات معتبر کافی درباره مرحله سوم آزمایش‌های بالینی و موارد مرتبط با تولید واکسن بوده است.

 

ابراز نگرانی فرانسه از اقدام ایران به ساخت سلاح هسته‌ای

 

ژان‌ـ‌ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه با روزنامه ژورنال دو دیمانش گفت ایران در حال ساخت سلاح هسته‌‌ای است و این روند باید متوقف شود. او گفت سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ فقط خطر را افزایش داده است. لودریان با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن، گفت دیگر بس است، باید ایران و آمریکا را به توافق بازگرداند.

 

آمار جهانی ابتلا به کرونا از مرز ۹۴ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، بیش از ۹۴/۵ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون، دو میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۹ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

دو قاضی زن افغان به ضرب گلوله کشته شدند

 

در ادامه موج ترورهای هدفمند در افغانستان، مهاجمان مسلح در نخستین ساعات صبح یکشنبه به خودرو دو قاضی زن دادگاه عالی افغانستان حمله کردند و آن‌ها را به ضرب گلوله به قتل رساندند. به گفته احمد فهیم قویم، سخنگوی دادگاه عالی، آن‌ها با خودرو دادگاه عازم محل کارشان بودند. بیش ۲۰۰ قاضی زن در دادگاه‌های افغانستان مشغول کارند.

 

بازگشت ناوالنی به روسیه به‌رغم احتمال دستگیری

 

الکسی ناوالنی، منتقد جدی کرملین، قرار است روز یکشنبه از آلمان به روسیه بازگردد، هرچند مقام‌های سازمان زندان‌های روسیه گفته‌اند او را به‌محض بازگشت دستگیر و احتمالا سال‌ها زندانی می‌کنند. ناوالنی چهارشنبه هفته گذشته گفت دلش برای مسکو تنگ شده است، به روسیه بازمی‌گردد و به پرونده‌سازی‌های جدید علیه‌اش علاقه و توجهی ندارد.

 

صعود از آسمان‌خراش با صندلی چرخ‌دار

 

لی چی‌ـ‌وی اولین فردی است که در هنگ‌کنگ موفق شده در حالی‌که به صندلی‌ چرخ‌دار بسته شده بود بیش از ۲۵۰ متر از یک آسمان‌خراش بالا برود. او بیش از ۱۰ ساعت خود را از برج نینا بالا کشید تا برای بیماران نخاعی پول جمع کند و موفق شد حدود ۶۷۱ هزار دلار کمک جمع‌آوری کند. چی‌ـ‌وی ۳۷ ساله ۱۰ سال پیش در اثر تصادف، از کمر به پایین فلج شد.

 

آماده‌باش ایالت‌ها برای مقابله با اعتراض‌های مسلحانه حامیان ترامپ

 

انتظار می‌رود معترضان روز یکشنبه در حمایت از دونالد ترامپ به محل مجلس‌های ایالتی یورش ببرند و نهادهای حفظ قانون و امنیت خود را برای خشونت احتمالی آماده کرده‌اند. با هشدار اف‌بی‌آی در مورد اعتراض‌های مسلحانه، نیروهای امنیت ملی در بیش از ده ایالت مستقر شده‌اند. روز شنبه تجمع‌های پراکنده‌ای برگزار شد اما اطراف مجلس‌های ایالتی خلوت بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More