شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس از رویترز؛ ضدعفونی مجموعه سینمایی تعطیل در دهلی‌نو

صربستان سامانه دفاع موشکی‌اش را از چین خرید

 

صربستان نسل جدیدی از موشک‌های میان‌برد، هدایت‌شونده زمین‌به‌هوا را چین خریداری کرد، اقدامی که حاکی از تقویت همکاری و روابط میان پکن و بلگراد است. چین صربستان را بخشی از طرحش برای راه ابریشم جدید (یک کمربند‌، یک جاده) می‌بیند. هدف این طرح افزایش روابط و سرمایه‌گذاری خارجی شرکت‌های چینی است. 

 

بریتانیا در مسیر رکورد ۵۰۰ هزار تست کرونا در روز

 

مت هنکاک، وزیر بهداشت و درمان بریتانیا، روز دوشنبه اعلام کرد این کشور با استفاده از تست جدید ۹۰ دقیقه‌ای، قادر خواهد بود تا پایان اکتبر روزانه نیم میلیون آزمایش کرونا بگیرد. هنکاک در ادامه افزود در ماه‌های پیش‌رو، میلیون‌ها تست ۹۰ دقیقه‌ای کووید‌ـ‌۱۹ به بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و آزمایشگاه‌ها فرستاده خواهد شد. حدود ۵/۸ میلیون تست با استفاده از دی‌ان‌ای و ۴۵۰ هزار تست از طریق نمونه‌گیری از حلق و بینی خواهد بود.

 

جان هیوم، برنده جایزه صلح نوبل، در ۸۳ سالگی درگذشت

 

جان هیوم، رهبر کلیسای کاتولیک ایرلند شمالی، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. هیوم بانی پیمان بلفاست یا پیمان جمعه نیک بود که به ۳۰ سال درگیری و خشونت فرقه‌ای پایان داد و در سال ۱۹۹۸، جایزه صلح نوبل را برایش به ارمغان آورد. او در نخستین ساعات روز جمعه، در خانه سالمندان در زادگاهش لندن‌دری چشم از جهان فروبست.

 

واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ بریتانیا در هند تولید می‌شود

 

شرکت داروسازی هندی وکهارت روز دوشنبه اعلام کرد میلیون‌ها دوز از واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ بریتانیا در این شرکت تولید خواهد شد. این شرکت در توافق با دولت بریتانیا، ظرفیت تولیدی مورد نیاز برای تامین واکسن‌های این کشور، از جمله واکسن‌های ساخت استرازنکا و دانشگاه آکسفورد، را پیش‌بینی و رزرو کرده است.

 

پوست مصنوعی دارای حس لامسه در سنگاپور ساخته شد

 

پژوهشگران سنگاپوری «پوست الکترونیکی» ساخته‌اند که قادر است حس لامسه را بازآفرینی کند. آن‌ها امیدوارند این نوآوری به افراد دارای عضو مصنوعی کمک کند جنس و بافت اشیا و حتی دما و درد را احساس کنند. به گفته پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور، این پوست می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر از دستگاه عصبی انسان تجزیه و تحلیل کند، بین ۲۰ تا ۳۰ بافت متفاوت را تشخیص می‌دهد و حروف بریل را با دقت ۹۰ درصد می‌خواند.

 

چین توافق استرداد با نیوزیلند را به حالت تعلیق درآورد

 

چین روز دوشنبه اعلام کرد در واکنش به اقدام نیوزیلند به تعلیق پیمان استرداد مجرم با هنگ‌کنگ، توافق‌نامه استرداد مجرم میان چین و نیوزیلند را به حالت تعلیق در‌می‌آورد. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست روزانه دوشنبه از این تصمیم پکن خبر داد. پیش‌تر، پلیس هنگ‌کنگ با استناد به قانون امنیتی چین در هنگ‌کنگ، حکم بازداشت شش فعال دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی ساکن خارج را صادر کرده بود.

 

بارش سنگین و رانش زمین باز هم در جنوب آسیا قربانی گرفت

 

بارش سنگین در نپال به رانش زمین منجر شد که در نتیجه آن، هشت کارگر ساختمانی و دو نفر از یک خانواده کشته شدند. یک مقام دولت نپال به رویترز گفت هنگام حادثه، کارگران در اتاقکی سقف حلبی خواب بودند و تیم نجات هر هشت جسد را از گل‌و‌لای بیرون کشیده‌ است. از اواخر ماه مه تاکنون، سیل و رانش زمین در این منطقه ۱۷۷ قربانی گرفته است.

 

چین با هرگونه اقدام آمریکا علیه شرکت‌های چینی مقابله می‌کند

 

چین روز دوشنبه اعلام کرد با هرگونه اقدام ایالات متحده آمریکا علیه شرکت‌های نرم‌افزاری چینی به‌شدت مخالف است. این اظهارنظر چین در واکنش به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بود که اعلام کرد واشینگتن به‌زودی با شرکت‌های چینی که به پکن خوراک اطلاعاتی می‌دهند برخورد خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی روزانه به خبرنگاران گفت چین امیدوار است آمریکا از سیاست‌های تبعیض‌آمیزش دست بردارد.

 

وزیر خارجه لبنان استعفا کرد

 

ناصیف حتی، وزیر خارجه لبنان استعفانامه‌اش را به حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، تحویل داد. او علت این اقدام را «عملکرد دولت در برخی مسائل» و «نبود اراده سیاسی برای اصلاحات» عنوان کرده است. پیش‌تر، یکی از مقام‌های وزارت خارجه و برخی منابع نزدیک به ناصیف حتی گفته بودند وزیر خارجه لبنان به‌دلیل اختلاف با نخست‌وزیر و ناخشنودی از این‌‌که به حاشیه رفته تصمیم به استعفا گرفته است.

 

بخش‌های بزرگی از اقتصاد ملبورن تعطیل شد

 

به گفته نخست‌وزیر پارلمانی ویکتوریا، دومین ایالت پرجمعیت استرالیا، برای کاهش سرعت شیوع کرونا در شهر ملبورن، فروشگاه‌ها تعطیل، پروژه‌های ساختمانی محدود و از فعالیت‌ کارخانه‌ها کاسته می‌شود. دیروز اعلام شده بود که در این ایالت قوانین منع عبور‌و‌مرور شبانه برقرار و محدودیت تردد مردم تشدید می‌شود. دنیل اندروز می‌گوید صنایع بزرگ باید به‌مدت شش هفته تعطیل شوند. در چند هفته گذشته، روزانه چند صد مورد جدید ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در این ایالت شناسایی شده‌اند.

 

تیک‌تاک از پکن به لندن می‌آید

 

به گزارش روزنامه سان، شرکت بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، دفترش را از پکن به لندن منتقل می‌کند. بنیان‌گذاران شرکت بایت‌دنس ضمن اشاره به نارضایتی احتمالی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، از این اقدام، گفتند قصد دارند در لندن مستقر شوند. ترامپ در نظر دارد تیک‌تاک را در ایالات متحده آمریکا ممنوع کند. شرکت مایکروسافت روز یکشنبه اعلام کرد به مذاکره برای خرید اپلیکیشن تیک‌تاک از شرکت چینی بایت‌دنس ادامه می‌دهد و قصد دارد گفت‌و‌گوها را تا ۱۵ سپتامبر به نتیجه برساند.

 

نیروهای اسرائیلی در مرز سوریه آتش گشودند

 

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد یک گروه چهار‌نفره را که در حصار مرزی سوریه در بلندی‌های جولان مواد منفجره کار گذاشته بودند هدف قرار داده است. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت هنوز نمی‌توان قطعی گفت این گروه وابسته به سازمانی بوده‌اند، اما اسرائیل «رژیم سوریه را مسئول می‌داند». سوریه هنوز واکنشی نشان نداده است. در هفته‌های اخیر، پس از حمله هوایی اسرائیل به انبارهای سلاح و مهمات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در حومه دمشق، تنش‌ها در مرز اسرائیل و سوریه افزایش یافته است.

 

پلیس لهستان بر رعایت مقررات کرونا نظارت می‌کند

 

وزیر بهداشت و درمان لهستان اعلام کرد از این هفته، مقام‌های مسئول بررسی و نظارت بر فروشگاه‌ها را آغاز می‌کنند تا مطمئن شوند مردم مقررات پوشش بینی و دهان برای جلوگیری از شیوع کرونا را رعایت می‌کنند. لوکاش شوموسکی در رادیو سراسری لهستان اعلام کرد: «این هفته بازرسی فروشگاه‌ها را آغاز می‌کنیم… (تا ببینیم) آیا مشتریان ماسک می‌زنند، آیا کارکنان ماسک می‌زنند.»

 

کارخانه‌های آسیا در مسیر خروج از فشار بحران کرونا

 

با کاهش رکود فعالیت اقتصادی کشورهای متکی به صادرات، کارخانه‌های آسیایی آرام‌آرام فعالیت را از سر می‌گیرند و امیدواری به خروج تدریجی منطقه از بحران ویرانگر همه‌گیری کرونا بیشتر می‌شود. اما نگرانی‌ها در مورد موج دوم شیوع کرونا ممکن است بر تقاضای جهانی و فضای روانی کسب‌و‌کار تاثیر بگذارد و از سرعت روند احیای تولید کارخانه‌های آسیا را بکاهد.

 

کرونا به کارخانه‌های دانانگ رسید

 

شیوع کرونا که بیش از یک هفته پیش در شهر مرکزی دانانگ آغاز شد اکنون در دست‌کم چهار کارخانه گسترش پیدا کرده است که روی هم حدود ۳۷۰۰ نیرو دارند. به گزارش روزنامه لائو دونگ، چهار مورد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در کارخانه‌هایی در نقاط گوناگون مناطق صنعتی شهر یافته شده‌اند که در مجموع، ۷۷ هزار نفر را در استخدام دارند. ویتنام پس از سه ماه موفقیت در مهار کامل شیوع محلی، اکنون با موج تازه‌ای ابتلا به کرونا مواجه است.

 

سنگاپور مسافران را وادار می‌کند پلاک الکترونیکی بزنند

 

هم‌زمان با بازگشایی تدریجی مرزها، سنگاپور از مسافران ورودی از برخی کشورها می‌خواهد از یک ابزار رصد الکترونیکی استفاده کنند تا خاطر‌جمع شود از مقررات مهار شیوع کرونا پیروی و خود را در خانه قرنطینه می‌کنند. مسافران موظف‌اند به‌محض رسیدن به منزل، این ابزار را که از سامانه موقعیت‌یاب و بلوتوث استفاده می‌کند فعال کنند و روی دستگاه پیام‌هایی دریافت می‌کنند که باید پاسخ دهند.

 

فرار بزرگ از زندان در میانه درگیری داعش و نیروهای افغان

 

به گفته مقام‌های استان ننگرهار، پس از حمله شبانه به زندان و درگیری میان جنگجویان داعش و نیروهای امنیتی افغانستان در شهر جلال‌آباد، بیش از ۷۵ زندانی گریختند. حمله شامگاه یکشنبه با انفجار بمب در ورودی زندان آغاز شد، چند انفجار دیگر نیز رخ داد و در همان حال تیراندازان داعش روی نگهبانان آتش گشودند. در جریان حمله اولیه و تیراندازی، ۵ غیرنظامی کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند.

 

کرونا در هند همچنان می‌تازد

 

بنا بر داده‌های وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند، در شبانه روز گذشته، ۵۲ هزار و ۹۷۲ مورد جدید ابتلا شناسایی شدند و شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در این کشور به ۱/۸ میلیون نفر رسید. با ثبت ۷۷۱ مرگ دیگر، تاکنون ۳۸ هزار و ۱۳۵ نفر در دومین کشور پرجمعیت جهان در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

 

شمار مبتلایان به کرونا در آلمان از مرز ۲۱۰ هزار نفر گذشت

 

بر اساس تازه‌ترین آمار موسسه بیماری‌های واگیردار رابرت کخ، ۵۰۹ نفر دیگر به شمار مبتلایان به کرونا در آلمان اضافه شد و در مجموع، تاکنون ۲۱۰ هزار و ۴۰۲ نفر در این کشور به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند. با افزوده شدن ۷ نفر دیگر، شمار افرادی که در آلمان، در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند به ۹۱۴۸ نفر رسید.

 

آمار جهانی مبتلایان به کرونا از ۱۸ میلیون نفر گذشت

 

بنا بر تازه‌ترین آمار رسمی، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان از مرز ۱۸/۰۸ میلیون نفر گذشت و ۶۸۷ هزار و ۲۵۹ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. از زمان گزارش اولین موارد ابتلا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه جهان درگیر این بیماری بوده‌اند و در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا، برزیل و هند به‌ترتیب کانون‌های شیوع کووید‌ـ‌۱۹ به شمار می‌روند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More