شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ درس خواندن در دوران همه‌گیری ویروس کرونا با تبلت بر بام خانه‌ای در مانیل- فیلیپین (خبرگزاری رویترز) 

استقبال اردوغان از بهبود مناسبات کشورهای عرب خلیج فارس با قطر  

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه از بهبود مناسبات کشورهای عرب و قطر استقبال کرد و آن را برای منطقه «بسیار مفید» دانست. ترکیه در قطر پایگاه نظامی دارد و از نیمه ۲۰۱۷ که عربستان سعودی و سه کشور عرب دیگر مناسبات خود را با دوحه متوقف کردند، از قطر حمایت کرده است. 

پاکستان، فرمانده «لشکر طیبه» را به اتهام «تامین مالی تروریسم»‌ به پنج سال حبس محکوم کرد  

 

دادگاهی در پاکستان ذکی الرحمن لکهوی، از مقام‌های ارشد گروه «لشکر طیبه» را به اتهام حمایت مالی از تروریسم، به پنج سال حبس و جریمه نقدی محکوم کرد. هند و ایالات متحده آمریکا، لکهوی و لشکر طیبه را مسئول حملات سال ۲۰۰۸ در بمبئی می‌دانند. 

انگلستان و اسکاتلند مسافران ورودی را به ارائه نتیجه منفی تست کرونا ملزم می‌کند  

 

انگلستان و اسکاتلند از هفته آینده تمامی مسافران ورودی را ملزم به ارائه نتیجه منفی تست کووید۱۹ کرده است و مسافرانی که از مرز زمینی، دریایی و هوایی وارد این کشورمی‌شوند باید نتیجه آزمایش خود را که ظرف ۷۲ ساعت قبل از عزیمت گرفته شده، به همراه داشته باشند.

کاهش ۷۰ درصدی بازدیدکنندگان موزه لوور در ۲۰۲۰ 

 

موزه لوور در پاریس اعلام کرده که شیوع ویروس کرونا سبب کاهش ۷۲ درصدی تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۱۹ شده است. لوور همچنین اعلام کرده در سال ۲۰۲۰ ، ۲/۷ میلیون نفر از این موزه بازدید کرده‌اند. لوور نیز مانند بسیاری دیگر از موزه‌های جهان، در سایه بحران کووید-۱۹ بیشتر سال ۲۰۲۰، تعطیل بود. 

بازداشت روحانی هندو و دو شاگردش به اتهام تجاوز و قتل 

 

مقام‌های محلی در استان اوتار پرادش هند از بازداشت یک روحانی هندو و دو نفر از شاگردانش به ظن تجاوز به یک زن ۵۰ ساله و قتل او خبر دادند. گفته می‌شود که جرم روز یکشنبه در یک معبد اتفاق افتاده و سه مظنون، نیمه‌شب جسد او را در مقابل منزلش رها کردند. 

سقوط یخ‌های آبشار منجمد در شرق روسیه یک نفر را کشت  

 

فرو ریختن یخ از آبشار منجمد در ویلیوچینسک در شرق دور روسیه، دست‌کم یک کشته و سه مجروح به جا گذاشت. به دنبال گرفتار شدن چهار نفر در این منطقه، تیم امداد به این آبشار ۴۰ متری در شبه‌جزیره کامچاتکا اعزام شده بود. این آبشار از نقاط محبوب گردشگران در این منطقه است و سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را جلب می‌کند. 

واتس‌اپ در خارج از محدوده اروپا و بریتانیا اطلاعات کاربران را با فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد

 

واتس‌اپ کاربرانش را تحت فشار گذاشته تا برای حفظ حساب کاربری خود، با به اشتراک‌گذاری اطلاعات با فیسبوک موافقت کرده و به‌روزرسانی‌های جدید را تایید کنند. فیسبوک، شرکت مالک واتس‌اپ، گفته است که این تغییر شامل حال کاربران اروپایی و بریتانیایی نمی‌شود اما باید شرایط جدیدی را بپذیرند. 

جایزه ۵۰ هزار دلاری اف‌بی‌آی برای شناسایی فرد مشکوک به حمل بمب در درگیری کنگره  

 

اف‌بی‌آی در ازای دریافت اطلاعات درباره افرادی که روز چهارشنبه، در مقر کمیته احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات، در نزدیکی عمارت کنگره بمب‌های دستی کار گذاشتند، جایزه ۵۰ هزار دلاری تعیین کرد. اف‌بی‌آی گفت که پلیس درباره دو «بمب مشکوک» در کمیته‌های فوق گزارش داده و تصویر مردی ماسک‌زده و ملبس به دستکش و لباس کلاه‌دار را ضمیمه آن کرده است. 

 

امارات متحده عربی مرزهای خود با قطر را بازگشایی می‌کند

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی اعلام کرد که این کشور تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را از روز شنبه بازگشایی می‌کند. ریاض روز سه‌شنبه از پایان مناقشه میان کشورهای خلیج فارس با قطر خبر داد. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر از نیمه ۲۰۱۷ قطر را به دلیل حمایت از تروریسم و نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران تحریم کرده بودند.

تشدید مقررات سراسری در اسرائیل برای مهار ویروس کرونا 

 

اسرائیل در تلاش برای مهار افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا مقررات قرنطینه را سختگیرانه‌تر کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وعده داده که تمامی بزرگسالان کشور تا پایان ماه مارس، واکسینه خواهند شد. کشور ۹ میلیونی اسرائیل، از نظر سرعت واکسیناسیون جمعیت در صدر جهان قرار گرفته اما شمار موارد جدید ابتلا در این کشور به  هشت هزار نفر در روز رسیده است. 

استقبال پاکستان از احیای مناسبات قطر با همسایگان عرب 

 

وزارت خارجه پاکستان گفت که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با همتایان خود در قطر، عربستان سعودی و بحرین، از کاهش تنش میان قطر و همسایگانش در خلیج‌ فارس استقبال کرد. پیشتر روز دوشنبه، عربستان سعودی از احیای مناسبات خود با قطر پس از بیش از سه سال قطع روابط دیپلماتیک خبر داد. 

۲۰۲۰ گرم‌ترین سال ثبت شده در اروپا 

 

مرکز نظارت بر وضعیت آب‌وهوای اتحادیه اروپا، در گزارشی سال ۲۰۲۰ را گرمترین سال اروپا از زمان شروع ثبت اطلاعات آب‌وهوا اعلام کرد. این مرکز گفت که ۲۰۲۰ با ۰/۴ درجه سانتیگراد افزایش دما، از سال ۲۰۱۹ گرمتر بوده است. این مرکز همچنین تایید کرد که دهه گذشته، گرمترین دهه ثبت‌شده است. 

تاکید رهبر کره شمالی بر لزوم بهبود روابط  با جهان خارج 

 

کیم جونگ‌ اون، رهبر کره شمالی، در سخنان خود در سومین روز مجمع حزب حاکم کارگر، بر لزوم بهبود فوری روابط این کشور با جهان خارج تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، او در اولین کنگره حزب حاکم در پنج سال گذشته «رویکرد کلی و موضع سیاسی حزب را برای گسترش مناسبات خارجی» اعلام کرد. 

یک مامور پلیس واشینگتن بر اثر شدت جراحات در درگیری‌های ساختمان کنگره جان باخت  

 

پلیس شهر واشینگتن از فوت یک مامور پلیس خبر داد که در جریان هجوم شماری از حامیان دونالد ترامپ به عمارت کنگره آمریکا، مجروح شده بود. با فوت برایان سیکنیک، شمار جان‌باختگان بر اثر درگیری‌ها در کنگره آمریکا به پنج نفر رسید. 

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان هوبی چین  

 

چین برخی از معابر ورودی و خروجی شاهراه ارتباطی پکن و شیجیاژوآنگ، مرکز استان هوبی را مسدود کرد. از این معابر شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و ۳۵ مورد از موارد محلی ابتلا در آنجا گزارش شده است. اهالی شهر ۱۱ میلیون نفری شیجیاژوآنگ از روز پنجشنبه امکان ترک این شهر را ندارند. 

خشم استرالیا از آزادی زودهنگام روحانی اسلامگرای مشکوک به ارتباط با بمب‌گذاری بالی 

 

نخست‌وزیر استرالیا گفت که ‌آزادی زودهنگام ابوبکر بشیر، روحانی اسلامگرای اندونزی از زندان، خشم خانواده‌های ۸۸ استرالیایی جان‌باخته در بمب‌گذاری بالی را برمی‌انگیزد. پلیس اندونزی و سازمان‌های اطلاعاتی غربی می‌گویند بشیر با بمب‌گذاری بالی مرتبط بود، ولی او هرگز به عنوان مسئول مستقیم این حمله مجرم شناخته نشد. 

اندونزی روحانی تندروی متهم به بمب‌گذاری بالی را آزاد کرد  

 

اندونزی، ابوبکر بشیر روحانی اسلامگرای ۸۲ ساله را پس از ده سال از زندان آزاد کرد. بشیر به اتهام تاسیس یک پایگاه آموزش نظامی زندانی شده بود. گفته می‌شود که او مغز متفکر بمب‌گذاری‌های بالی در سال ۲۰۰۲ است که ۲۰۲ نفر را به کشتن داد. 

خشم توکیو از رای دادگاه کره جنوبی برای پرداخت غرامت به زنان کارگر جنسی   

 

دادگاهی در کره جنوبی ژاپن را به پرداخت غرامت به ۱۲ زنی محکوم کرد که در دوران جنگ میان دو کشور در سال‌های ۴۵-۱۹۱۰ به کار اجباری در روسپی‌خانه گمارده شده بودند. ژاپن می‌گوید که این موضوع در پیمان ۱۹۶۵ برای عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک حل‌وفصل شده و دو کشور در قرارداد ۲۰۱۵ تصمیم گرفتند مناقشه را برای همیشه پایان دهند. 

چین می‌گوید سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به تایوان، بازی با آتش است  

 

به گفته دولت تایوان و همچنین نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل، کلی کرافت، سفیر آمریکا در این سازمان، هفته آینده برای دیدار با رهبران ارشد به تایوان سفر خواهد کرد. نماینده چین در سازمان ملل گفت «به آمریکا یادآوری می‌کنیم هر کس که با آتش بازی کند، خودش را می‌سوزاند. آمریکا با این اقدام اشتباه، بهای سنگینی خواهد پرداخت. »

گسترش احتمالی وضعیت اضطراری در ژاپن به دنبال افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹

 

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن از احتمال گسترش وضعیت اضطراری که در حال حاضر بر توکیو و حومه‌اش اعمال کرده، به دیگر مناطقی خبر داد که شاهد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند. این اقدام خطر رکود اقتصادی بیشتر را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. 

احتمال تاثیر واکسن فایزر-بیون‌تک بر نوع جهش‌یافته ویروس کرونا 

 

طبق یافته‌های یک تحقیق آزمایشگاهی در دانشگاه پزشکی تگزاس در آمریکا، به نظر می‌رسد که واکسن تولید فایزر-بیون‌تک برای کووید-۱۹ بر نوع جهش‌یافته و بسیار مسری ویروس که در بریتانیا و آفریقای جنوبی کشف شد، موثر عمل می‌کند. این تحقیق هنوز مورد بررسی مستقل شرکت فایزر قرار نگرفته است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More