شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ نمایی کلی از رالی اتومبیلرانی در عربستان سعودی (خبرگزاری رویترز)

فرماندارهای آمریکایی خواستار تسریع واکسیناسیون شدند 

 

فرماندار ایالت نیویورک بیمارستان‌ها را تهدید کرد که اگر در استفاده از سهمیه واکسن‌های کووید۱۹  با سرعت لازم عمل نکنند، جریمه می‌شوند. فرماندار کارولینای جنوبی نیز برای واکسیناسیون کادر درمان این ایالت تا نیمه ژانویه مهلت تعیین کرده است. 

شروع قرنطینه سراسری ۲۵ روزه در لبنان 

 

با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در لبنان، این کشور برای مهار شیوع ویروس کرونا از روز پنجشنبه مقررات تعطیلی سراسری را به مدت ۲۵ روز آغاز کرد. این سومین تعطیلی سراسری در لبنان از زمان شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در این کشور است. 

بایدن قاضی مریک گارلند را به عنوان دادستان کل آمریکا معرفی می‌کند

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع مطلع  گفت که جو بایدن، مریک گارلند، یک قاضی دادگاه فدرال را برای مقام دادستانی کل در نظر گرفته است. عضویت گارلند در دیوان عالی در سال ۲۰۱۶ توسط جمهوریخواهان رد شده بود.

تظاهرات در کراچی در اعتراض به قتل معدنچیان هزاره 

 

تظاهرات در اعتراض به کشته شدن ۱۱ معدنچی از اقلیت شیعیان هزاره در ایالت بلوچستان پاکستان توسط شبه‌نظامیان داعش به شهرهای بیشتری در پاکستان کشیده شد. پلیس کراچی از وقوع تحصن‌هایی در دست‌کم ۱۹ نقطه از این شهر خبر داده و پروازها به دلیل مسدود شدن مسیر فرودگاه به تاخیر افتاده‌اند. 

وزیر خزانه‌داری آمریکا: حمله به کنگره «غیرقابل قبول» است

 

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحدهکه به اسرائیل سفر کرده است، حمله به عمارت کنگره آمریکا را «غیرقابل‌قبول» خواند و از مردم آمریکا خواست به «روند دموکراتیک» احترام بگذارند. منوچین به دنبال امضای پیمان ابراهیم میان اسرائیل و سودان برای عادی‌سازی مناسبات دو کشور، به اسرائیل سفر کرده است. 

وزیر بهداشت بریتانیا:‌ برای شرایط دشوار احتمالی ناشی از افزایش بیماران کووید آماده می‌شویم

 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت که لندن برای شرایط دشوار احتمالی افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ آماده می‌شود. او گفت بیمارستان‌های صحرایی برای کاهش فشار خدمات بهداشت و درمان برپا خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت بیمارستان‌های لندن تا دو هفته دیگر برای پذیرش بیماران کووید تکمیل شود. 

امارات می‌گوید مناسبات تجاری و مسافرتی با قطر ظرف یک هفته از سرگرفته می‌شود

 

انور قرقاش، مشاور وعضو کابینه امارات در امور خارجه اعلام کرده که بر اساس قرارداد تحت حمایت ایالات متحده آمریکا، کشورهای عرب تحریم‌کننده قطر، روابط تجاری و مسافرتی خود با دوحه را ظرف یک هفته از سر می‌گیرند و اعتمادسازی برای برقراری مناسبات دیپلماتیک به زمان بیشتری نیاز دارد. 

دانمارک دو بریتانیایی را به تقلب تجاری و مالیاتی متهم کرد 

 

دادستان‌های دانمارکی دو شهروند بریتانیا را متهم به تجارت غیرقانونی کردند. متهمان در طی این تجارت بیش از یک ونیم میلیارد دلار کسب کرده‌اند. به گفته دادستان‌ها، آن‌ها این کار را از طریق ایجاد یک «طرح تجارت جعلی» انجام داده‌اند. 

تماس تلفنی رییس‌جمهوری فرانسه با نخست‌وزیر ارمنستان 

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی گفت‌وگو کرد تا بر طرح‌های فرانسه در ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به ارمنستان تاکید کند. به گفته دفتر ریاست جمهوری فرانسه، مکرون همچنین بر اراده خود برای یافتن راه‌حل سیاسی برای منطقه قره‌باغ تاکید کرد. 

استرالیا، چین را به صدور مجوز ورود برای کارشناسان بهداشت جهانی ترغیب کرد

 

ماریس پاین، وزیر خارجه استرالیا از چین خواست تا به مقام‌های سازمان بهداشت جهانی که درباره منشاء ویروس کرونا تحقیق می‌کنند، «فورا» اجازه ورود به این کشور را بدهد. پیشتر تدروس آدهانوم، مدیر سازمان بهداشت جهانی گفته بود از تعلل چین در صدور مجوز برای محققان «بسیار مایوس»‌ شده است. 

پمپئو گفت سفیر ایالات متحده در سازمان ملل از تایوان دیدار خواهد کرد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت که کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحده، به تایوان سفر خواهد کرد. دیدار کرافت از تایوان، خشم چین را که جزیره تایوان را قلمرو خود می‌داند برانگیخته است. این سومین دیدار یک مقام ارشد آمریکایی از تایوان از ماه اوت به این سو به شمار می‌رود. 

انتقاد ایالات متحده از مالیات بر خدمات دیجیتال علیه شرکت‌های آمریکایی   

 

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا گفت که مالیات بر خدمات دیجیتال از سوی هند، ایتالیا و ترکیه، علیه شرکت‌های آمریکایی تبعیض‌آمیز و مغایر با اصول مالیاتی بین‌المللی است. این دفتر، با انتشار نتیجه تحقیقات خود درباره مالیات بر خدمات دیجیتال گفت، به ارزیابی خود برای اعمال تعرفه‌های احتمالی تلافی‌جویانه ادامه می‌دهند.

اسارت دو هفته‌ای نهنگ مینکی در تله دلفین‌ها در ژاپن  

 

‌حامیان حقوق حیوانات خواستار آزادی فوری «نهنگ مینکی»‌ یا «نهنگ بزرگ‌باله کوچک» شدند که از دو هفته پیش در تله مخصوص دلفین‌ها در  شهر تایجی، واقع در ساحل اقیانوس آرام در ژاپن گرفتار شده است. ماهیگیران می‌گویند سایز  این نهنگ ‌حدود پنج متر است و امواج قوی اقیانوس، کار هدایت او به آب‌های آزاد را دشوار کرده است. 

شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌های آمریکا به بالاترین حد رسید 

 

با بستری شدن ۱۳۰ هزار و ۸۳۴ آمریکایی مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های ایالات متحده تا روز چهارشنبه ششم ژانویه، شمار بیماران بستری در بیمارستا‌ن‌های این کشور به بالاترین میزان، از زمان شروع همه‌گیری رسیده است. در این روز سه هزار و ۶۸۴ نفر نیز در این کشور بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. 

با افزایش شیوع ویروس کرونا،‌ ژاپن آماده برقراری وضعیت اضطراری در توکیو می‌شود  

 

به دنبال شناسایی دو هزارو ۴۴۷ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در توکیو، ژاپن برای برقراری وضعیت اضطراری یک ماهه در پایتخت و سه شهر همجوار آن آماده می‌شود. برقراری وضعیت اضطراری از هشتم ژانویه تا هفتم فوریه در این کشور تایید شده است. 

افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا طی پنج ماه اخیر در چین 

 

با جهش ناگهانی شمار مبتلایان روزانه به کووید-۱۹ در مرکز استان هوبی در چین، مقام‌های مسئول، محدودیت‌های سفر به این استان را افزایش دادند. این استان از روز سه‌شنبه در «وضعیت بحرانی» به سر می‌برد. 

مدرنا می‌گوید قادر به تولید یک میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ در سال جاری است

 

مدیر اجرایی مدرنا گفت که این شرکت داروسازی  بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ را ظرف سال جاری تولید خواهد کرد. استفان بنسل گفت که مدرنا به راحتی قادر به تولید دست‌کم ۶۰۰ میلیون دوز واکسن است. 

 

یک زن نیوزیلندی در اثر حمله کوسه جان باخت 

 

پلیس نیوزیلند گفت که یک شهروند این کشور بر اثر حمله کوسه در یکی از سواحل جزیره شمالی نیوزیلند جان باخته است. این زن با جراحاتی که در یکی از پاهایش دیده می‌شد از آب‌ بیرون کشیده شد، اما علی‌رغم حضور به‌موقع امدادگران جان باخت. 

پلیس هنگ‌کنگ وکیل آمریکایی را آزاد کرد  

 

جان کلنسی، وکیل آمریکایی و  یکی از ۵۳ نفری که روز  چهارشنبه در هنگ‌کنگ بازداشت شده بود، آزاد شد. بنا به پیش‌بینی رسانه‌های محلی و به دنبال اعتراض سیاستمداران، برگزار‌کنندگان کمپین‌ و فعالان مدنی به بازداشت فعالان دموکراسی‌خواه، پیش‌بینی‌ می‌شد که پلیس بقیه بازداشت‌کنندگان را نیز روز پنجشنبه آزاد کند. 

 

توافق بیون‌تک با بایر برای حمایت از واکسن آزمایشی ساخت بایر

 

شرکت داروسازی کیوروَک، متعلق به بیون‌تک آلمان، توافق کرده است که با شرکت داروسازی بایر به منظور جذب حمایت بین‌المللی برای تایید واکسن آزمایشی کووید-۱۹ و توزیع آن همکاری کند. دو شرکت اعلام کردند: «بایر تخصص خود را در زمینه‌هایی چون نظارت دارویی و اطلاعات پزشکی و همچنین حمایت از برخی کشورها، ارائه خواهد داد.»

وزارت خارجه چین: آمریکا بابت اشتباهش «بهای سنگینی» خواهد داد

 

چین می گوید که ایالات متحده آمریکا بابت اشتباهش «بهای سنگینی» خواهد پرداخت. پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که واشینگتن ممکن است افرادی را که در بازداشت‌های هنگ‌کنگ نقش داشتند، تحریم کند. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین آمریکا را به توقف فوری مداخله در مناسبات داخلی چین ترغیب کرد. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More