شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ خانه‌ای در یک روستای زلزله‌زده در کرواسی (خبرگزاری رویترز) 

مرکز پیشگیری‌ از بیماری‌های آفریقا: تاخیر در واکسیناسیون کشورهای فقیر «فاجعه اخلاقی»‌ به بار می‌آورد

مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا گفت که در صورت تاخیر واکسیناسیون کووید-۱۹ در آفریقا، و همزمان واکسیناسیون مردم کشورهای ثروتمند، جهان در خطر «فاجعه اخلاقی» قرار خواهد گرفت. او ابراز امیدواری کرد که کارزار واکسیناسیون در آفریقا از ماه فروردین آغاز شود و گفت با توجه به سرعت بالای سرایت، این زمانی طولانی است. 

لوکاشنکو: بلاروس همه‌پرسی تغییرات قانون اساسی برگزار می‌کند  

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس از برگزاری همه‌پرسی درباره تغییرات قانون اساسی خبر داد ولی به زمان انجام آن اشاره‌ای نکرد. از زمان اعلام لوکاشنکو به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در نیمه تابستان، لوکاشنکو با تظاهرات هفتگی مخالفان مواجه شده که می‌گویند در رای‌گیری تقلب شده است. 

پاپ فرانسیس به دلیل پزشکی قادر به شرکت در مراسم دعا و نیایش سال نو نیست 

واتیکان گفت که پاپ فرانسیس، به دلیل عود کردن درد سیاتیک در پای راستش، قادر به انجام مراسم شب و روز سال نو نخواهد بود. این اولین بار در سال‌های اخیر است که پاپ فرانسیس ۸۴ ساله، به دلیل بیماری از شرکت در این مراسم بازمی‌ماند. مراسم دعا و نیایش عصر شنبه و دعای جماعت روز جمعه را دو کاردینال کلیسای کاتولیک خواهند کرد. 

حمله هواپیماهی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به مواضع حوثی‌ها در صنعا   

یک روز پس از حمله در فرودگاه عدن در جنوب یمن، هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، مواضع حوث‌های یمن در صنعا را هدف حمله قرار دادند. نیروهای ائتلاف، جنبش شیعیان حوثی را عامل حمله به فرودگاه عدن می‌دانند که در بدو ورود هواپیمای حامل مسئولان دولتی از ریاض صورت گرفت. تلویزیون المسیره متعلق به حوثی‌ها گفت که هواپیماها دست‌کم ۱۵ نقطه در صنعا را هدف قرار دادند. 

ویروس جهش‌یافته کرونا به چین رسید ‌ 

چین از شناسایی اولین مورد ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا خبر داد که اخیرا در بریتانیا کشف شده است. فرد مبتلا یک زن ۲۳ ساله اهل شانگهای است که در ۱۴ دسامبر از بریتانیا به چین سفر کرد. کارشناسان می‌گویند نوع جهش‌یافته ویروس سریعتر  منتقل می‌شود. چین از جمله ۵۰ کشوری است که پس از کشف نوع جدید ویروس در بریتانیا، محدودیت‌های مسافرتی بر این کشور اعمال کردند.

روسیه با بولیوی و الجزایر برای فروش واکسن کووید-۱۹ قراداد بست ‌

روسیه از امضای قرارداد با بولیوی و الجزایر برای ارائه واکسن کووید-۱۹ به آنها خبر داد. صندوق ثروت ملی روسیه گفت که با این توافق، بیش از ۲۰ درصد از جمعیت بولیوی به واکسن اسپوتنیک، که در دو نوبت تزریق می‌شود، دسترسی خواهند داشت. این صندوق هنوز از میزان دُزهای مورد توافق برای ارسال به الجزایر جزئیاتی مطرح نکرده است. 

واتیکان می‌گوید از انتقال ۱/۸ میلیارد دلار به استرالیا بی‌اطلاع است

واتیکان و کلیسای کاتولیک اتریش می‌گویند از ارسال ۱/۸ میلیارد دلار پولی که دیده‌بان مالی اتریش می‌گوید در طی هفت سال گذشته، از رم به اتریش منتقل شده، بی‌اطلاع بوده‌اند. یک مقام ارشد واتیکان که نخواست نامش فاش شود گفت که این پولها متعلق به واتیکان نیستند و درباره مبدأ و مقصد ۴۷ هزار تراکنش‌ بانکی از مقام‌های اتریشی سوال خواهد کرد. 

آمریکا واردات روغن پالم از «سایم داربی»‌ مالزی را ممنوع می‌کند

سازمان حفاظت از مرزها و گمرکات ایالات متحده گفت که آمریکا از روز چهارشنبه واردات روغن پالم از شرکت «سایم داربی»‌ مالزی ممنوع می‌کند. این اقدام در پی گزارش‌هایی مبنی بر نقض حقوق بشر و کار اجباری کارگران صورت گرفته است. سایم داربی، بزرگترین تولیدکننده روغن پالم در جهان است و عمدتا در مالزی و اندونزی تولید می‌شود. 

پدر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا تقاضای تابعیت فرانسه می‌کند 

پدر بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که در میانه روند تقاضای دریافت تابعیت فرانسه است تا بتواند پس از برگزیت، روابط خانوادگش‌اش در فرانسه و اتحادیه اروپا را حفظ کند. استنلی جانسون ۸۰ ساله، عضو سابق پارلمان اروپاست و در همه‌پرسی ۲۰۱۶ به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای داده بود.  

حمله به یک اتوبوس در سوریه دست‌کم ۲۸ کشته برجا گذاشت 

حمله به یک اتوبوس در شرق سوریه، دست‌کم ۲۸ کشته بر جا گذاشت. رسانه‌های حکومتی سوریه گفتند که در حمله به اتوبوس در دیرالزور در روز چهارشنبه، عمدتا غیرنظامیان کشته شدند، در حالی که منابع خبری دیگر می‌گویند بیشتر کشته‌شدگان سرباز بودند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، می‌گوید که داعش عامل حمله است. 

آماده‌باش ۱۰۰ هزار پلیس فرانسوی برای جلوگیری از میهمانی‌های سال نو 

فرانسه ۱۰۰ هزار پلیس و ژاندارم را برای جلوگیری از برگزاری میهمانی‌های شب سال نو و برقراری مقررات منع تردد به حالت آماده‌باش درآورده است. تدابیر امنیتی مضاعف برای مهار ویروس کرونا، همچنین برای جلوگیری از به آتش کشیدن اتومبیل‌ها است که معمولا هر سال در شب سال نو انجام می‌شود.  تاکنون در فرانسه بیش از ۶۴ هزار نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند. 

چین اولین واکسن تولید داخل برای کووید-۱۹ را تایید کرد 

چین اولین واکسن کووید-۱۹ تولید این کشور برای استفاده عمومی را تایید کرد. واکسن تولید شرکت سینوفارم که در دو نوبت تزریق می‌شود، اولین واکسن تاییدشده برای استفاده عمومی در چین به شمار می‌رود. پیشتر چین برنامه واکسیناسیون ۵۰ میلیون نفر تا قبل از سال نوی قمری در ماه فوریه را آغاز کرده بود. 

وزیر اتحادیه اروپای فرانسه: بریتانیا با برگزیت خود را مجازات می‌کند 

کلمنت بون، وزیر فرانسه برای مناسبات اتحادیه اروپا، گفت که مذاکرات طولانی برگزیت، نشانه علاقه اتحادیه اروپا به تنبیه بریتانیا برای تصمیم به خروج نیست. او گفت:‌ «بریتانیا با برگزیت، خودش را مجازات می‌کند.» بریتانیا به دنبال همه‌پرسی ۲۰۱۶ رسما در ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد، ولی مذاکرات درباره معامله تجاری با اتحادیه اروپا تا هفته گذشته طول کشید. 

وزیر دفاع بریتانیا:‌ ارتش آماده است تا روزانه به ۱۰۰ هزار نفر واکسن بزند 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که نیروهای مسلح این کشور در صورت لزوم قادرند تا روزانه  ۱۰۰ هزار دُز واکسن را به مردم بزنند. والاس گفت که ۱۳۰ نفر از کارکنان نیروهای مسلح را در همکاری با بخش بهداشت و سلامت برای توزیع واکسن قرار داده و قصد دارد ۲۵۰ تیم سیار آموزش‌دیده را برای زدن واکسن به سراسر کشور اعزام کند. 

سناتور آمریکایی: حمله سایبری به دولت پیش از آنچه که فکر می‌کردیم شروع شد  

سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا، مارک وارنر، گفت که حمله بی‌سابقه به نهادهای دولتی آمریکا که در ماه جاری اعلام شدند، ممکن است پیش از آنچه که تصور می‌شد، شروع شده باشد. متخصصان در آغاز گفته بودند که حمله به نهادهای دولتی و بخش خصوصی از جمله وزارت‌های خزانه‌داری،  خارجه و انرژی، در ماه مارس و آوریل صورت گرفت و هکرهای دولتی روس را به انجام آن متهم کردند. 

آمریکا دو شهروند اوکراین را خرید املاک در اوهایو با پول نامشروع متهم کرد 

دادستان‌های آمریکایی ایگور کالامویسکی، سرمایه‌دار بزرگ اوکراینی و یک بازرگان دیگر این کشور به نام گنادی بوهولیوبوف را به استفاده از پول‌های نامشروع،  برای خرید املاک در اوهایو، کنتاکی و تگزاس متهم کردند. کالامویسکی، یکی از بزرگترین سرمایه‌داران اوکراین است و حامی مهم سیاسی ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور این کشور به شمار می‌رود.  

پلیس ترکیه افراد مظنون به ارتباط با داعش را بازداشت کرد

پلیس ترکیه در یک عملیاتی با هدف بازداشت ۳۵ نفر از افراد مظنون به ارتباط با داعش در استانبول، شماری از آنان را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، واحد ضدتروریسم پلیس به دنبال دریافت اطلاعاتی درباره حملات احتمالی شبه‌نظامیان در شب سال نو، به ۳۴ آدرس در ۱۴ منطقه استانبول به طور همزمان حمله کرد. 

مقررات قرنطینه در بریتانیا سخت‌تر می‌شود 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دستور داد که برای مقابله با انتشار سریع نوع ‌تازه‌کشف‌شده ویروس کرونا که اکنون به ایرلند نیز رسیده، یک میلیون نفر دیگر از جمعیت کشور از روز پنجشنبه تحت مقررات سختگیرانه قرنطینه قرار گیرند. تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر در بریتانیا واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده‌اند و قرار است دوز دوم را ۱۲ هفته دیگر دریافت کنند. 

نروژی‌ها عملیات تجسس گم‌شدگان رانش زمین را ادامه می‌دهند   

یک روز پس از رانش زمین در جنوب نروژ، امدادگران با استفاده از پهپاد و سگ‌های مخصوص به جست‌وجوی ده نفری که مفقودالاثر شده‌اند ادامه می‌دهد. در اثر رانش زمین در منطقه‌ای در ۳۰ کیلومتری شمال اسلو، بیش از ده ساختمان را ویران کرد، ده نفر مجروح شده‌اند و حال یک نفر وخیم است. 

دکتر فائوچی:‌ ایالات متحده تا پاییز ۲۰۲۱ به سطحی از مصونیت در برابر کووید می‌رسد 

دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی در ایالات متحده گفت پیش‌بینی می‌کند که آمریکا تا پاییز ۲۰۲۱، با به دست آوردن سطح کافی مصونیت از طریق واکسیناسیون، تا حدودی به شرایط عادی بازگردد. او گفت به نظر می‌رسد افرادی که پیشتر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، به نوع جدید و جهش‌یافته ویروس مبتلا نمی‌شوند. 

پکن آمریکا را به توقف استفاده از سین‌کیانگ در مداخله در مسائل داخلی چین ترغیب کرد

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در جلسه رسانه‌ای روز پنجشنبه، ایالات متحده را به توقف استفاده از مسائل منطقه سین‌کیانگ برای مداخله در مناسبات داخلی این کشور ترغیب کرد. پیشتر آمریکا خواستار آزادی یک پزشک اویغور شده بود. خانواده این پزشک زن گفتند که او به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خانواده‌اش در آمریکا، به ۲۰ سال حبس محکوم شده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More